تکرار بی‌تدبیری در آستانه ماه مبارک رمضان/ مرغ بازهم گران می‌شود؟

عدم ثبت سفارش نهاده‌های دامی از ۲۰ اسفند نگرانی‌های در خصوص افزایش قیمت مرغ در ماه مبارک رمضان به وجود آورده است.

به گزارش مشرق، افزایش قیمت ارز و مشکلات ناشی از توزیع نهاده‌های دامی در میان مرغداران، باعث افزایش پلکانی قیمت مرغ در بازار شده است.

این افزایش قیمت منجر به رکورد زنی در بازار مرغ شده است به طوری که قیمت مرغ در برخی از شهر از ۵۰ هزار تومان نیز عبور کرد و در برخی از نقاط کشور نیز به دلیل کمبود تولید عرضه‌ای در بازار وجود نداشت.

بیشتر بخوانید:

عرضه ۷ هزار و ۱۴۲ تن گوشت مرغ در بازار

پس از چند ماه رکورد زنی قیمت مرغ در بازار و کمبود عرضه در ابتدای سال دولت با ایجاد قرارگاه ساماندهی مرغ و افزایش قیمت خرید مصوب از تولیدکنندگان به دنبال ثبات در بازار مرغ بود.

در گام نخست قرارگاه ساماندهی مرغ با درخواست تولیدکنندگان برای افزایش قیمت خرید مصوب به میزان ۴۵۰۰ تومان موافقت کرد تا با پوشش هزینه‌های تولیدکنندگان زمینه را برای متعادل سازی بازار مرغ فراهم کند.

این تصمیم با افزایش عرضه مرغ در بازار به قیمت مصوب ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان توانست صف‌های خرید مرغ را جمع آوری و تقاضاهای موجود در بازار را مدیریت کند.

بیشتر بخوانید:

نحوه توزیع مرغ نشان داد «دولت هوشمند» فقط شعار است

در روزهای اخیر بحث‌هایی در خصوص توقف ثبت سفارش از اواخر اسفند مطرح شده که برخی آن را ناشی از واگذاری اختیارات وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی عنوان کردند و برخی مازاد عرضه نهاده‌های دامی را عامل توقف ثبت سفارش دانستند.

با توجه به نزدیک بودن ماه رمضان، نگرانی هایی در خصوص تامین مایحتاج مردم از جمله مرغ و تخم مرغ به گوش می رسد که نیاز است مسئولان اقدامات لازم برای تامین سبد و مایحتاج مردم را فراهم کنند.

توقف ثبت سفارش واردات نهادهای دامی ادامه دارد

در همین خصوص کاوه زرگران، با بیان اینکه ثبت سفارش نهاده‌های دامی از ۲۰ اسفند متوقف شده است، اظهار کرد: ثبت سفارش نهاده‌های دامی تحت تاثیر بروکراسی اداری با اختلال همراه شده که این موضوع می‌تواند تولید مرغ را در هفته‌های آتی تحت تاثیر قرار دهد.

عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران تصریح کرد: جابه‌جایی اختیارات از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی باعث عدم ثبت سفارش شده و برخی از سفارشات نیز به دلیل مشکلات در مدارک تخلیه نشدند.

وی با اشاره به افزایش نیاز به واردات نهاده‌های دامی، افزود: ایجاد موانع از سوی دولت و تغییر ذکر شده میان وزارت صمت و جهاد کشاورزی می‌تواند تاثیرات منفی بر بازار داشته باشد.

زرگران با اشاره به عملکرد سامانه بازارگاه بیان کرد: سامانه بازارگاه موجب شفاف سازی عملکرد واردکنندگان و بررسی نحوه تخصیص آن به مصرف کنندگان داشته با این وجود هنوز نقایضی در سامانه خود دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران تصریح کرد: عدم امکان پیش فروش کالا برای فروشنده و نیز حذف عوامل فروش به همراه انحصار یک بانک برای خدمات دهی از مشکلات این سامانه است.

افزایش قیمت جوجه یک روزه در بازار آزاد

حبیب‌الله اسدنژاد، با اشاره به افزایش قیمت جوجه یک روزه در بازار اظهار کرد: قیمت مصوب جوجه یک روزه ۴۲۰۰ تومان است، اما مرغدار در بازار آزاد با رقم ۶ هزار تومان نیز نمی‌توانند جوجه یک روزه را تامین کنند و شاهد کاهش عرضه در بازار هستیم.

نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی تصریح کرد: توقف ثبت سفارش نهاده‌های دامی موجبات کمبود در بازار را فراهم می‌کند، این موضوع به صورت زنجیره وار قیمت مرغ را افزایش خواهد داد.

وی افزود: ثبات در بازار مرغ زمانی امکان پذیر خواهد بود که سایر مولفه‌های تولید نیز با تغییر قیمت و عرضه مواجه نشوند، اما بروز این مشکلات باعث افزایش قیمت خواهد شد.

اسدنژاد بیان کرد: در شروع به کار سامانه بازارگاه مشکلات فراوانی برای تخصیص نهاده‌های دامی به کشاورزان وجود داشت که خوشبختانه به مروز زمان این مشکلات تا حدود زیادی مرتفع شده است.

امید می‌رود حداقل در ماه مبارک رمضان شاهد تدبیر از سوی مسئولان اجرای باشیم.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    7 0
    میبینید که عملا ربطی به تحریم نداره و دارند اخلال گری میکنند با هر نیتی
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    3 0
    از رئیس جمهور عزیز دلسوز مدیر و مدبر عاجزانه خواهشمندم بخاطر حل شدن مشکل دولت تولید کننده مصرف کننده مرغ را کیلویی یکصد هزار تومان بفروش برسانند تا مشکل دولت تولید کننده مصرف کننده بکلی حل شود و دیگر صفی هم وجود نداشته باشد .در آنصورت ضرب المثل قدیمی ما هم محقق خواهد شد که دولت راضی تولید کننده راضی.....مصرف کننده .در خاتمه از زحمات و تدبیر هشت ساله شما در اعتلای ایران و ایرانی بینهایت سپاسگزارم.علی برکت الله
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    1 0
    بله تا ۵۰۰۰۰
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    0 0
    یکی نیست دستور بده باید جوجه ریزی کنند
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    1 0
    اگرم نخواد بشه شما گرا رو دادید که گرونش کنن
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    0 0
    یعنی حالش بد میشه هر روز مرغ و تخم مرغ و گوشت نان وو بابا خجالت هم خوب چیزی هست و وگر نمی توانید کشور را اداره کنید بریید بتمرگید تو خانه هایتان خیلی بی جا و غلط کردید که پست قبول کردید صبر مردم هم حدی دارد
  • ناشناس IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    0 0
    خاک تو سرتون خیلی ارزون بود گرونش کنید کثیف ها از شش هزار شد چهل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس