کد خبر 1202199
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۰
بورس نمایه

بورس تهران تا روز شنبه ۱۱ روز پیاپی خروج پول حقیقی را ثبت کرد و ارزش مازاد عرضه در پایان معاملات به بیش از ۴ هزار میلیارد تومان رسید تا کار بورس در صف‌های فروش گره خورده باشد.

به گزارش سرویس بورس مشرق، در روز شنبه شاخص کل بورس ۹ هزار و ۱۵۱ واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و ۲۴۰ هزار واحد رسید تا نهمین روز نزولی پیاپی را پشت سر بگذارد. شاخص کل هم‌وزن نیز ۹۳۹ واحد پایین آمد و در رقم ۴۳۶ هزار و ۱۷۴ واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس ۷۲ واحد افت کرد و به رقم ۱۷ هزار و ۸۵۲ واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز شنبه، ۱۸ نماد رشد قیمت و ۳۴۹ نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، ۳ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۶۵ درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز شنبه در بورس شرکت‌های لبنیات پاک (غپاک)، ایران مرینوس (نمرینو) و تامین سرمایه امین (امین)  بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های برق و انرژی پیوند گستر پارس (بپیوند)، توسعه مسیر برق گیلان (بگیلان) و مدیریت انرژی امید تابان هور (وهور) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای کویر (فولاد کویر)، شستا (سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) و لوتوس (تامین سرمایه لوتوس پارسیان) در روز شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت پلیمر آریا ساسول (آریا)، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا (حسینا) و گروه توسعه مالی مهر آیندگان (ومهان) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز یکشنبه است. در پایان معاملات روز شنبه بازار با مازاد عرضه ۴ هزار و ۳۲۱ میلیارد تومانی بسته شد که نسبت به روز چهارشنبه افزایش ۹۸۶ میلیارد تومانی داشته است.

بورس قفل در صف فروش +جدول

افزایش ارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات شنبه ۴۲۴ نماد صف فروش و تنها ۵ نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های خرید نسبت به روز چهارشنبه ۴.۷ درصد افزایش یافت و در رقم ۸۹ میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز ۲۹ درصد افزایش یافت و ۴ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

در روز شنبه  شرکت پگاه گیلان (با نماد معاملاتی غگیلا) با صف‌ خرید ۶۰ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از غگیلا، شصدف (صنعتی دوده فام) و غپاک (لبنیات پاک) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین عرضه‌ها

روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به خساپا (خودروسازی سایپا) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۱۲۱ میلیارد تومانی داشت. پس از خساپا، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و برکت (داروسازی برکت) بیشترین صف فروش را داشتند.

بورس قفل در صف فروش +جدول

پیش بینی بورس امروز

دیروز روند بازار سهام مشابه روزهای گذشته بود با این تفاوت که رکود معاملات عمیق‌تر شد و ارزش معاملات سهام به کمترین میزان در ۱۵ ماه گذشته رسید. ارزش معاملات خرد بار دیگر رکورد زد و با کاهش ۲۱ درصدی نسبت به روز چهارشنبه به رقم هزار و ۲۳۴ میلیارد تومان رسید. 

روند نزول شاخص کل ادامه یافت و خروج پول حقیقی نیز ادامه یافت. روز گذشته رقم خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی به رقم ۳۲۱ میلیارد تومان رسید.

ویژگی اصلی بازار سهام در روزهای بهاری سال جدید صف‌های طویل فروش و رکود معاملات است. بسیاری از سهام‌داران عطای بازار را به لقای آن می‌بخشند و اگر سهم‌شان در صف فروش نماند از بازار خارج می‌شوند. همچنان که در هفته گذشته هم در تمام روزهای هفته شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم.

بورس تهران تا روز شنبه ۱۱ روز پیاپی خروج پول حقیقی را ثبت کرده است و در شرایطی که در مواضع رسمی مدیران دولت و نمایندگان مجلس دیگر خبری از حمایت از سهام داران نیست بورس دچار رکود و خروج سهام‌داران است.

در روزهایی که بازار در وضعیت خوبی بود و روند تعدیل قیمت‌ها نیز به شکلی طبیعی انجام می‌شد مداخلات در بازار موجب بی‌اعتمادی سهام‌داران و فرسایشی شدن روند نزولی بازار شد. به نظر می‌رسد تداوم اجرای دامنه نوسان نامتقارن قیمت‌ها موجب رکود معاملات و قفل شدن صف‌های فروش شده است. بنابراین آزاد کردن بازار از محدودیت دامنه نوسان نامتقارن می‌تواند وضعیت بورس را متعادل کند و گره‌ کور بورس تهران را باز کند.

بورس قفل در صف فروش +جدول

منبع:اقتصاد نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    3 0
    به جون روحانی یکی از نکات مثبت بورس نقدپذیریشه . فکر کن پولت یکجا قفل باشه تازه ضرر هم بده از عجایب روزگاره. من دو هفته ست واقعا به پولم احتیاج دارم بعد از نزدیک یک سال باور کردن به حرف یک مشت دورغگو و حرامخوار و نصف شدن پولم دیگه قید بورسو زدم اما نمیتونم درش بیارم.
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    0 0
    خارجی ها شاید سهامها را بخرند نفروشید دارند میان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس