کد خبر 1201720
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۳
خطرات مصرف کورتون را جدی بگیرید/سیاه شدن سر استخوان ران

یک فوق تخصص جراحی لگن و مفصل ران، نسبت به بروز درد مفصل در افرادی که با مصرف کورتون به دنبال حجم عضلات هستند، هشدار داد.

به گزارش مشرق، رضا زندی با عنوان این مطلب که استخوان یک بافت زنده است و نیاز به تغذیه از راه خون دارد، افزود: قطع خونرسانی به استخوان منجر به مرگ سلول‌های سر استخوان و در نتیجه نکروز یا سیاه شدگی آن می‌شوند. البته این طور نیست که این عارضه حتماً منجر به قطع اندام شود یا حتماً نیاز به تعویض مفصل باشد و در صورت تشخیص زودرس می‌توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید:

عوامل بروز پوکی استخوان؛ بیماری خاموش زنان

رئیس بیمارستان طالقانی گفت: هر عاملی که باعث اختلال در خونرسانی سر استخوان فمور یا ران شود، می‌تواند سبب ایجاد نکروز یا سیاه شدگی باشد.

وی از علل ایجاد نکروز سر استخوان به شکستگی لگن و در رفتگی مفصل ران اشاره کرد که سبب آسیب به رگ‌های خونی و اختلال در گردش خون به سر استخوان ران می‌شود.

زندی، استعمال مشروبات الکلی و دخانیات، مصرف طولانی مدت داروهای کورتیکواستروئیدی یا کورتون، بیماری روماتیسم، حاملگی، غواصی طولانی مدت در عمق دریا را از دیگر علل ایجاد سیاه شدگی سر استخوان عنوان کرد.

بیشتر بخوانید:

شرط تجویز کورتون برای بیمار کرونا

وی با بیان اینکه گروهی از افراد به دلیل لاغری و به منظور افزایش وزن و حجم آوردن عضلات در هنگام ورزش کردن، پودرهای حاوی مواد استروئیدی و کورتون مصرف می‌کنند، افزود: این افراد معمولاً بعد از گذشت چند سال، دچار درد مفصل می‌شوند که احتمال ابتلاء به سیاه شدن سر استخوان ران در این گروه بسیار زیاد است.

فوق تخصص جراحی لگن با اشاره به نحوه درمان این بیماری گفت: اگر تشخیص بیماری در مراحل اولیه صورت گیرد می‌توان با انجام اقداماتی نظیر تجویز دارو، مراقبت، تکنیک‌های جراحی مناسب از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد.

زندی خاطرنشان کرد: در صورت پیشرفت بیماری اگر سر استخوان ران بیمار گردی و کرویت خود را از دست داده باشد حفظ آن مقدور نیست و برای درمان فرد توصیه می‌شود که جراحی تعویض مفصل انجام شود.

رئیس بیمارستان طالقانی به تمامی افراد به خصوص گروه سنی ۳۰ تا ۶۰ ساله توصیه کرد در صورت احساس درد (حتی به صورت خفیف) در نواحی ران، زانو و پشت ران خود حتماً به پزشک مراجعه کنند.

وی مصرف کورتون در بیماران مبتلا به روماتیسم، ام اس و کرونا را یکی از علل مهمی برشمرد که می‌تواند بستر مناسبی را برای ایجاد سیاهی سر استخوان ران فراهم آورد و افزود: این بیماران در صورت احساس درد در نواحی مذکور حتی اگر خفیف باشد باید سریعاً به متخصص ارتوپدی مراجعه کنند تا علت درد مشخص شود و راهکار درمانی مناسبی برای رفع آن از سوی پزشک مربوطه اتخاذ شود.

فوق تخصص جراحی هیپ، با اشاره به علائم بیماری گفت: علائم با درد تدریجی و خفیف در ناحیه کشاله ران فرد مخصوصاً در هنگام برخاستن، نشستن یا فعالیت‌های روزمره شروع می‌شود که به مرور زمان و پیشرفت بیماری میزان درد نیز بیشتر می‌شود.

زندی خاطرنشان کرد: با پیشروی این عارضه، مفصل بیمار دچار خشکی و محدودیت حرکتی می‌شود و بعد از مدتی بیمار در هنگام راه رفتن می لنگد. زیرا با پیشرفت بیماری در اثر تغییر شکل سر استخوان ران بیمار شاهد کاهش ارتفاع استخوان مذکور و به دنبال آن کوتاهی اندام تحتانی می‌شویم که این کوتاهی لنگیدن بیمار را بیشتر می‌کند.

به گفته این فوق تخصص جراحی مفصل ران، در مراحل ابتدایی بیماری ممکن است در عکس ساده رادیوگرافی، شواهد چندانی در خصوص تشخیص این عارضه وجود نداشته باشد که متخصص ارتوپد در صورت نیاز با انجام MRI می‌تواند بیماری را تشخیص دهد.

وی، MRI را یکی از راهکارهای بسیار مفید در تشخیص صحیح سیاه شدگی سر استخوان ران و شدت عوارض ناشی از آن دانست و خاطرنشان کرد: در گرافی‌های MRI محل سیاه شدگی سر استخوان ران مشخص می‌شود و جراح ارتوپد می‌تواند راهکار مناسبی برای برداشتن قسمت آسیب دیده (اصطلاحاً قسمت کچل شده مفصل لگن که با کمبود جریان خون مواجه شده است برداشته می‌شود) و تقویت خونرسانی به بافت مورد نظر را تعیین کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس