روایتی از آخرین پرواز خلبان منصور؛ از تگزاس تا فاو + تصاویر

یکی از خلبانان کارکشته نیروی هوایی ارتش در عملیات والفجر ۸ به شهادت رسید.

به گزارش مشرق، نیروی هوایی ارتش یکی از نیروهایی بود که همافران آن با پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان نخستین گروه بیعت کننده با امام خمینی (ره) به نزد بنیانگذار انقلاب اسلامی رفتند و به صف انقلابیون پیوستند. نیروی هوایی ارتش از پیروزی انقلاب اسلامی تا آغاز دفاع مقدس نیز نقش پر رنگی در دفاع از کشورمان به خصوص در مقابله با ضد انقلاب در کردستان و مناطق عملیاتی غرب داشته است. نیروی هوایی ارتش در هنگام تهاجم عراق به ایران اسلامی در ۳۱ شهریور ماه ۱۳۵۹ نیز به عنوان یک نیروی واکنش سریع وارد عمل شد و با طراحی عملیات ۱۴۰ فروندی نخستین پاسخ به تجاوز ارتش بعثی را به صدام داد.

خلبانی که در والفجر ۸ به شهادت رسید + تصاویر

نیروی هوایی در دفاع مقدس برای تامین تجهیزات خود در تنگنای بسیار شدیدی قرار گرفته بود و باید قطعات مورد نیاز خود را از بازار سیاه تهیه می‌کرد. البته تهیه قطعات از بازار سیاه نیز به همین راحتی نبود و باید با تلاش‌های فراوان و قیمت‌های بالا این کار انجام می‌شد. دلیل این کمبود قطعات هم عدم پشتیبانی کشورهای تامین کننده تجهیزات نظامی ایران مانند آمریکا بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ارتباط خود را با ایران قطع کرده بودند و هیچ گونه تسلیحاتی را به کشورمان نمی‌فروختند.

خلبانی که در والفجر ۸ به شهادت رسید + تصاویر

دفاع مقدس؛ محدودیتی که خلبانان ایران را به ستارگان آسمان تبدیل کرد

نیروی هوایی ارتش در هشت سال دفاع مقدس با کمبود تجهیزات و قطعات گلوگاهی روبرو بود و در یک طرف این نبرد تحمیلی، ارتش مدرن بعث با پشتیبانی اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا هر روز تجهیزات جدید را به سازمان رزم خود اضافه می‌کرد. البته ارتش بعث عراق در سایر حوزه‌های رزمی همانند پدافندی، زرهی، توپخانه سبک و سنگین و بسیاری از تجهیزات و تسلیحات نیز تجهیزات به روز و پیشرفته را در اختیار داشت. البته نیروهای مسلح ایران قطعات مورد نیاز خود را به صورت مخفیانه و در سکوت خبری از برخی کشورها تامین می‌کردند که متاسفانه با افشای اطلاعات آن‌ها یا لو رفتن محموله‌ها آمریکا با ارعاب این کشورها را از معامله با ایران منع کرد.

خلبانی که در والفجر ۸ به شهادت رسید + تصاویر

خلبانان نیروی هوایی ارتش که مهم‌ترین نقش را در دفاع مقدس برعهده داشتند، توانستند در کنار زحمات نیروهای فنی با مهارت بالا پیروزی‌هایی چشمگیری را به دست بیاورند. اما خلبانان نیروی هوایی ارتش در کنار دفاع از تمامیت ارضی کشورمان و  انجام عملیات‌های موفق، شهدای بسیاری را هم تقدیم انقلاب و کشورمان کردند. عملیات والفجر ۸ نیز از مهم‌ترین عملیات‌های پیروزمندانه ایران اسلامی در جنگ تحمیلی است که بدون پشتیبانی خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیروزی در آن غیر ممکن بود. امیر سرلشکر خلبان شهید منصور محمدی آزاد یکی از همین خلبانان است که در این عملیات به شهادت رسید.

خلبانی که در والفجر ۸ به شهادت رسید + تصاویر

خلبان ارتشی که در عملیات والفجر ۸ به شهادت رسید

امیر سرلشکر خلبان شهید منصور محمدی آزاد یکی از خلبانان شهید نیروی هوایی ارتش است که هشتم اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۱ در محله بهارستان و در یک خانواده مذهبی و متدین چشم به جهان گشود. دوران ابتدایی و دبیرستان را در زادگاهش گذراند و پس از پایان دوران متوسطه با اخذ دیپلم در سن ۱۹ سالگی در آزمون ورودی دانشکده افسری نیروی هوایی ارتش شرکت و در آن پذیرفته شد. منصور پس از ورود به نیروی هوایی ارتش دوره مقدماتی پرواز را در دانشکده خلبانی گذراند و برای طی دوره تکمیلی به ایالت تگزاس در آمریکا اعزام شد.  

خلبانی که در والفجر ۸ به شهادت رسید + تصاویر

او در طول تحصیل در ایالت تگزاس آمریکا علاوه بر تیزهوشی و علاقه به درس‌های خلبانی از انجام فرائض دینی نیز غافل نمی‌شد و در آن جا نیز یک فرد متدین و با ایمان بود. تحصیلاتش که به پایان رسید و پس از بازگشت به ایران خلبان جنگنده اف ۵ شد. منصور دوره‌های خلبانی با جنگنده یا خلبان شکاری را نیز در ایران طی کرد تا نامش به عنوان خلبان یک جنگنده در تاریخ ارتش ثبت شود. منصور با پیروزی انقلاب اسلامی با تلاش‌های بسیار به درجه استاد خلبانی رسید و در گردان آموزش مشغول به کار شد. او به عنوان یکی از اساتید با تجربه در پرواز  ۲۷۷ ساعت پرواز را در کارنامه خود ثبت کرده بود. او شاگردان بسیاری را آموزش و راهی پرواز با جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش کرد تا هر کدام با تلاش و پشتکار بالای خود از کیان ایران اسلامی حراست کنند.

خلبانی که در والفجر ۸ به شهادت رسید + تصاویر

او همانند سایر همرزمانش با یک دختر اصیل ازدواج کرد که حاصل آن دو فرزند است. او با روحیه سلحشوری و تعهد فراوان همواره آماده رزم با دشمنان بعثی بود و تا روز شهادت بیش از ۲۸ مأموریت برون مرزی انجام داد.

خلبانی که در والفجر ۸ به شهادت رسید + تصاویر

شهید محمدی آزاد چه مشاغلی برعهده داشت؟

امیر شهید منصور محمدی‌آزاد تا پیش از شهادت خود مسئولیت‌هایی همچون  افسر خلبان شکاری گردان ۲۱ شکاری و تاکتیکی پایگاه دوم شکاری، رئیس دایره و یکنواختی عملیات پایگاه دوم شکاری، رئیس شعبه طرح عملیاتی پایگاه چهارم شکاری را برعهده داشت. 

خلبانی که در والفجر ۸ به شهادت رسید + تصاویر

پرواز یک پرستوی دیگر به سوی آسمان پر ستاره

امیر سرلشکر خلبان شهید منصور محمدی‌آزاد یکی دیگر از تیزپروازان نیروی هوایی ارتش بود که چهارم اسفندماه سال ۱۳۶۴ در عملیات والفجر ۸ در منطقه فاو در یک عملیات برون مرزی با شجاعت کم نظیر اهداف نظامی در عمق خاک عراق را بمباران و خسارت زیادی به دشمن وارد کرد. اما هنگامی که در حال بازگشت به پایگاه خود بود توسط ضد هوایی دشمن مورد اصابت قرار گرفت و پس از خروج اضطراری به شدت مجروح شده و به اسارت بعثی ها درآمد. این اسارت زیاد طول نکشید و پس از چند ساعت شهد شیرین شهادت را نوشید. به پاس رشادت های این شهید بزرگوار به خانواده او نشان درجه ۲ فتح اهدا شد.

پیکر این شهید بزرگوار پس از گـذشت ۱۷ سال، در مرداد ماه ۱۳۸۱ به همراه ۵۷۰ شهید دفاع مقدس به وطن بازگشت و در قـطعه شهدای نیروی هـوایی بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • محمد IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    47 33
    واقعاً میشه بفرمائید چطوری پیکر ایشان پس از ۱۷ سال به ایران آورده شد ؟؟؟
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    14 0
    **روحش شاد**یادش همیشه گرامی**جایگاهش دربهشت برین**وراهش پررهرو باد **چه افتخاری بالاترازشهادت درراه دفاع آزوطن**
  • محسن IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    2 0
    روحش شاد. محمد تو کودنی مقصر ما نیستیم که.بعد پایان همه جنگ ها تبادل اسرا میشه تبادل پیکرها میشه این تبادل ی سال یا ده ها سال طول میکشه بستگی ب پیدا شدن پیکرها داره.محمد دلبندم فهمیدی یا باز نفهمی
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    5 3
    خدا باعث و بانی خرید جنگنده های پرقدرت فانتوم و تایگر و تامکت را رحمت کند
    • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      2 1
      لطفا تا نوک دماغتان را نبینید ابزار مهمتر از اراده و ایپار نیست
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
    0 0
    منصور کجایی دقیقا کجایی حال و روز ما رو با داش حسن داری؟ روحتان شاد و قرین رحمت چو بیشه از شیران خالی شود کفتار زیاد گردد الف الف

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس