قهرمانی استقلال در 1990

مرور تاریخچه تیم استقلال در مسابقات بین المللی باشگاهی فوتبال آسیا ثابت می کند این تیم یکی از باسابقه ترین و سرشناس ترین تیم های ایران در این سطح از رقابتهای آسیایی است.

سرویس ورزش مشرق - تیم فوتبال استقلال که در سال ۱۳۲۴ تاسیس شد، برای اولین بار در سال ۱۳۴۸ در مسابقات جام باشگاه های آسیا شرکت کرد که اولین حضور آنها در این مسابقات با اولین قهرمانی شان در آسیا همراه بود. آبی های تهران بعد از آن نیز یکبار دیگر به مقام قهرمانی و ۲ بار هم به مقام نایب قهرمانی رسیدند تا امروز بعد از الهلال و پوهانگ استیلرز، سومین تیم پر افتخار آسیایی باشند.

خیز استقلال برای کسب اولین قهرمانی/مجیدی دنبال ستاره سوم

آبی پوشان از سال ۱۳۴۸ تاکنون ۱۸ بار در ادوار مختلف جام باشگاه های آسیا و لیگ قهرمانان آسیا و ۳ بار هم در جام برندگان جام این قاره شرکت کرده اند و در مجموع نیز ۲ بار قهرمان، ۲ بار نایب قهرمان، ۲ بار سوم و ۲ بار هم به مقام چهارم این مسابقات رسیده اند. حالا و در آستانه حضور مجدد این تیم در آسیا فرهاد مجیدی به دنبال کسب سومین ستاره برای باشگاه استقلال در آسیاست و مدیران این مجموعه در اندیشه کسب اولین قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا.

در ادامه به بخش پایانی حضور تیم استقلال در شیوه جدید رقابتهای آسیایی یا همان لیگ قهرمانان آسیا پرداختیم تا در مروری کوتاه عملکرد این تیم در آستانه حضور در لیگ قهرمانان ۲۰۲۱ را بررسی کنیم.

*ناکامی در فصل اول حضور

استقلال در نخستین حضور خود در لیگ قهرمانان آسیا در فصل ۰۳-۲۰۰۲ نتوانست از گروهش صعود کند. استقلال که در آن فصل عملکرد ضعیفی داشت در این مسابقات هم ضعیف ظاهر شد و با وجود پیروزی در نخستین بازی‌اش و برابر تیم السد دو بازی بعدی برابر تیم‌های الهلال و العین را واگذار کرد تا کسب رتبه سومی از صعود به مراحل بعدی بازماند.

*سوتی بزرگ در ۲۰۰۷!

سپس و بعد از وقفه‌ای ۳ ساله استقلال جواز حضور در لیگ قهرمانان ۲۰۰۷ را کسب کرد اما به دلیل تأخیر در ارسال اسامی بازیکنان به ای‌اف‌سی از سوی کمیته برگزار کنندگان مسابقات کنار گذاشته شد تا یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات مدیریتی تاریخ این باشگاه رقم بخورد.

*ناکامی در دومین حضور

دو سال بعد و در لیگ قهرمانان ۲۰۰۹ استقلال باز هم نتوانست از مرحله گروهی صعود کند و در حضوری که احتمالاً ضعیف‌ترین حضور استقلال در آسیا است بدون حتی یک پیروزی و با تفاضل گل منفی در رتبه چهارم قرار گرفت.

خیز استقلال برای کسب اولین قهرمانی/مجیدی دنبال ستاره سوم

*۲۰۱۰ اولین صعود

نخستین صعود استقلال از گروهش در لیگ قهرمانان در سال ۲۰۱۰ رقم خورد، جایی که در مرحله گروهی به عنوان تیم دوم به مرحله یک‌هشتم پایانی صعود کردند و در برابر الشباب عربستان قرار گرفتند. در بازی این مرحله در حالی که تا دقیقه ۸۹ بازی با نتیجه ۲-۲ در جریان بود با پذیرفتن یک گل دیر هنگام در نهایت با نتیجه ۳-۲ بازنده شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

*عدم صعود در ۲۰۱۱

فصل بعد و در لیگ قهرمانان ۲۰۱۱ استقلال باز هم در مرحله گروهی حذف شد، این اتفاق در حالی رخ داد که امتیاز استقلال با تیم دوم گروه، النصر عربستان، در بازی رو در رو شرایط مساوی داشت و تنها به دلیل تفاضل گل کمتر از صعود به مرحله بعد بازماند.

*۲۰۱۲ صعود به یک هشتم

فصل بعد در چهارمین حضور پیاپی استقلال لیگ قهرمانان و در لیگ قهرمانان ۲۰۱۲ این تیم توانست به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود کند اما در این مرحله و در بازی برابر دیگر تیم ایرانی، سپاهان اصفهان با دو گل مغلوب شد تا باز هم از صعود به مرحله یک چهارم نهایی بازماند.

خیز استقلال برای کسب اولین قهرمانی/مجیدی دنبال ستاره سوم

*۲۰۱۳ در جمع ۴ تیم برتر آسیا

استقلال بعد از چند فصل ناکامی و در پنجمین حضور پیاپی‌اش در لیگ قهرمانان در لیگ قهرمانان ۲۰۱۳ و با مربی‌گری امیر قلعه‌نویی از گروهش به عنوان سرگروه صعود کرد. سپس با موفقیت مراحل یک‌هشتم و یک چهارم پایانی را با به ترتیب شکست دادن الشباب امارت متحده عربی و بوریرام یونایتد تایلند نیز پشت سر گذاشت تا بعد از ۱۲ سال یک بار دیگر در جمع ۴ تیم برتر آسیا قرار گیرد و تنها در این مرحله بود که در مجموع دو بازی رفت و برگشت با نتیجه ۲-۴ مغلوب حریف کره‌ای خود، اف‌سی سئول شد تا نتواند برای پنجمین مرتبه به دیدار نهایی راه یابد.

*۲۰۱۴ ششمین حضور متوالی

استقلال در لیگ قهرمانان ۲۰۱۴ برای ششمین فصل پیاپی حاضر شد اما با عملکردی ضعیف در همان مرحله گروهی حذف شد و امیر قلعه‌نویی نتوانست موفقیت فصل قبل را تکرار کند. در این فصل استقلال توانست از مرز ۱۰۰ بازی در رقابت‌های قاره‌ای عبور کند و دیدار برگشت مرحله یک چهارم نهایی برابر بوریرام یونایتد یکصدمین بازی قاره‌ای تاریخ باشگاه بود.

خیز استقلال برای کسب اولین قهرمانی/مجیدی دنبال ستاره سوم

*سنگین ترین شکست در ۲۰۱۷

در لیگ قهرمانان ۲۰۱۷ و بعد از دو فصل غیبت استقلال پا به رقابت‌های لیگ قهرمانان گذاشت. در ابتدا استقلال در مرحله پلی آف در ضربات پنالتی السد قطر را از پیش روی برداشت و در مرحله گروهی استقلال با تیم سرگروه، الاهلی امارات هم امتیاز بود اما به دلیل شکست در مجموع دو بازی رو در رو با تیم الاهلی به رتبه دومی گروه رسید. استقلال در مرحله بعد با شکست سنگین ۶-۲ در مجموع دو بازی رفت و برگشت برابر العین، دیگر تیم اماراتی، با مربیگری علیرضا منصوریان از دور رقابت‌ها کنار رفت.

*۲۰۱۸ بازهم صعود به یک چهارم

استقلال در لیگ قهرمانان ۲۰۱۸ توانست در مرحله یک چهارم نهایی حاضر شود. این در حالی بود که استقلال در مرحله گروهی بدون شکست سرگروه شد و در مرحله یک‌هشتم نهایی ذوب آهن دیگر تیم ایران را با درخشش مامه تیام ستاره سنگالی‌اش از پیش روی برداشت. بازی مرحله یک چهارم نهایی در حالی برگزار شد که به دلیل تفاوت تقویم فوتبال ایران و لیگ قهرمانان آسیا این بازی در فصل بعد فوتبال ایران انجام شد و استقلال که تقریباً تمام ستاره‌های فصل قبلش را از دست داده بود با تیمی ناآماده در مجموع ۲ بازی رفت و برگشت با نتیجه ۳-۵ مغلوب السد قطر شد و از حضور در مرحله نیمه‌نهایی بازماند.

*۲۰۱۹ پنجمین ناکامی در دور گروهی

حضور بعدی استقلال در لیگ قهرمانان آسیا در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۹ بود که استقلال با تیم‌های الهلال، العین و الدحیل قطر همگروه شد و آبی‌های تهران نتوانستند از گروهشان صعود کنند و با وجود نتایج نسبتاً قابل قبول در مقابل الهلال و العین در برابر الدحیل به یک تساوی و شکست رضایت داد با کسب رتبه سومی در گروهشان برای پنجمین بار در تاریخش در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا حذف شدند.

خیز استقلال برای کسب اولین قهرمانی/مجیدی دنبال ستاره سوم

*بدبیاری کرونایی در ۲۰۲۰

جدیدترین حضور استقلال در لیگ قهرمانان آسیا در فصل ۲۰۲۰ این رقابت‌ها رخ داد و استقلال در مسابقاتی که به دلیل شیوع ویروی کووید ۱۹ یا همان کرونا با تأخیر فراوان و در مهر ماه سال ۱۳۹۹ برگزار شد توانست به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود کند اما با قبول شکست در برابر پاختاکور از صعود به جمع هشت تیم نهایی بازماند. این نتیجه در شرایطی به دست آمد که استقلال نتوانست در هیچ‌یک از بازی‌هایش در خانه و در ورزشگاه آزادی به میدان برود و در چند دیدار نهایی فصل با مربی موقت(مجید نامجو مطلق) و به دلیل محرومیت از سوی فیفا بدون استفاده از خریدهای جدیدش به میدان رفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
    82 98
    حالا دو تا قهرمانی دو مسابقات چهارجانبه درجه هفتم های آسیا دارن میگن قهرمان آسیاییم!اصلا این تیم مگه طرفداری هم داره؟
    • سعید IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      11 10
      نه فقط لنگ که چهار ساله از غار بیرون اومده طرفدار داره خخخخ اون زمانی که استقلال با 120هزار تماشاگر فینال تو ازادی میرفت شما بابا مسعود نداشتین خخخخ
    • اس اس IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      8 10
      همون چهار جانبه ها رو شما عرضه نداشتین بیاین بالا از محمدان بنگلادش میخوردین عروس عربها خخخخخخ
    • IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      3 9
      شما چرا از محمدان بنگلادش 5تا میخوردی
    • ا.ع IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      7 8
      از۲۰۰۳تاحالاکه بازیها معتبرشده وازجام باشگاهها به لیگ معتبرقهرمانان آسیا تغییرکرده،فقط دوباربه یک چهارم صعودکردندودریک چهارم حذف شدند اونوقت اندازه ده تافینالیست وقهرمان لیگ قهرمانان آسیا ادعادارند خدا هوچیگران رانجات بده
    • IR ۰۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      3 7
      خوبه شما همون رو هم ندارید
    • عمرخربین IR ۰۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      3 9
      دوغتوبنوش..لنگی بی اصالت
    • IR ۰۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      3 3
      بنده از قدیم طرفدار علی پروین بودم. دومین قهرمانی استقلال در آسیا به ما هم خیلی چسبید و بنده خاطرم هست آن زمان علی پروین به فرودگاه رفت. خواهش میکنم مسائل بین المللی رو وارد کل کل فوتبالی نکنید. هرکس پرچم ایران را در هر مسابقه بین المللی بالا ببرد افتخاری برای کل مردم ایران در جهان است. استقلال در آسیا افتخار ایران است. ان شا الله همه تیم های ایران در مسابقات بین المللی موفق باشند یا علی
    • IR ۰۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      0 3
      بله داره این چه حرفیه میزنی، کری ام می‌خونی درست بخون، پس اینایی که براش دست و پا میشکنند کین؟ الان تو آسیا من وتو ندارن ماییم ...
    • دلی IR ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      0 3
      بله من ۱۰ ساله طرفدار شم
    • قاسم IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      1 8
      بسوز لنگی که بدجور بو سوختنت میاد!
    • Cr7 IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      1 4
      پیشکسوتای شما برا کسب همون چندجانبه خودشونو کشتن ولی نتونستن کسبش کنن چون اونوموقع مثه الان بابا نداشتید هرچند که باباتون فقط تو ایران شیره تو آسیا هیچی نیس! ما مثه شما ستاره فیک نمیزنیم و بریم به آسیا التماس کنیم که قبولش کنن! بخدا من جای شماها بودم با این همه حمایت ازطرف باباتون روم نمیشد بگم طرفدار پیروزیم،نکنه یادت رفته یک سال قبل اومدن باباجونتون سجده شکر میکردید که سقوط نکردید! دو⭐⭐آسیا حسرت کل انگیا😂😂
    • ناشناس IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      1 6
      فقط لنگپولیس طرفدار داره.تمام لنگ فروشها لنگی هستن..لطفا" درباره سرورتون تاج کبیر اظهار نظر نکنید
    • رضا IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      2 17
      خودتان بهتر می دانید که تیم شما منفورترین تیم ایران و استقلال محبوب ترین تیم کشور است خودتان را به کوچه علی چپ نزنید
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    4 0
    هر وقت استقلال به نیمه نهایی یا فینال رسید آن وقت ...
    • رضا IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      2 3
      اگر بابا مسعود کارشکنی نکنه مطمئن باشید که این تیم تنها تیمی است که آبروی مملکت را حفظ می کند.
    • عباس IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      1 0
      استقلال بیاد پیش خودم ستاره سوم بهشون میدم هیج ناراحت نباشن
  • امید IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    1 3
    لنگیا ششتاییا عروس آسیاییها.....تیم مسعود لنگی صاحب جام های کثیف و ضد فوتبال
  • علی IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    3 0
    چطوری به این تیم میگن پرافتخار ؟؟؟ تو لیگ قهرمانان فقط دوبار از گروهش صعود کرده
  • رعنا IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    1 0
    خخخخخ
  • سیاوش IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    3 3
    تیم استقلال در سال ۵۷ ساخته شد نه ۲۴ تیم دوچرخه سواران شد تاج وتیم تاج سال ۵۷ منحل شد چون طاغوتی بود وتمام اموالش مصادره شد که اگه آتشی ودهداری نبودن همین استقلالم وجود نداشت،تمام مدرکش تو دست پرویز مظلومیه حتی خودشم اقرار کرده،بعدشم قهرمانی اول که تاج بین ۳تاتیم تو امجدیه با سفارش شاه برنده شد رو ای اف سی گفته فیکه،به هر حال استقلال هیچ وقت مثل پرسپولیس مکتب نبوده مکتب پرسپولیس شاهین هست که حداقل ۳۰ سال قبل استقلال بوده،خبر رو درست بزنید لطفا
  • فرهاد IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    1 3
    پس چرا لنگ اونموقع نتونسته قهرمان بشه ،یا وجود نداشته یا اینکه از اولم وجودشو نداشتن قهرمان بشن
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      0 0
      وجود خارجی اون موقع نداشته بوده
  • IR ۰۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 2
    نویسنده مطلب کاملاً لنگی و متعصب، متاسفم برات.
  • کیسه کش IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    4 1
    شما تو ایران قهرمان بشید آسیا پیشکش
    • Dokhi es es IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      0 3
      شوما اول خودتون ی ستاره تو آسیا بگیرید بعد کری بخونید ی ستاره الکی زدن رو پیرهنشون فکر کردن شاخ شدن دادا این راهی ک شوما میرین نصف راه استقلاله چهاربار رفتیم آسیا دوتاش قهرمانی
  • یوسف جوکار IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 4
    پرافتخارترین تیم اسیا به مدت 11سال ازسوی ای اف سی پرافتخارترین تیم ایران دراسیا وسومین تیم پرافتخارقاره اسیا بعدازالهلال و پوهانگ استیلزر کره جنوبی رکورد دارلیگ برتردرتمامی ادوارلیگ بیشترین گل زده بیشترین پیروزی بیشترین امتیازلیگ برترواما تیم پرسپولیس بدون قهرمانی دراسیا فقط بادونائب قهرمانی درجایگاه 27اسیا تیم سوم اسیا کجا تیم 27اسیا کجا ازهمه لحاظ تیم پرسپولیس زیرسرورشه
  • سعید IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    5 2
    استقلال کبیر.... افتخار ایران و آسیا... واقعا همه مردم کشور باید به این تیم افتخار کنند
  • امیرعلی IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    2 0
    بشین تا بیاد ستاره سوم
  • Adel.b21 IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    3 0
    اون موقع که استقلال قهرمان شده به قول خودتون اونموقع یه روزتون هم نبوده دم از گذشته نزن در حال زندگی کن پنجاه سال پیش رو رها کنی دیگه نیمه نهایی لیگ قهرمانان رو هم به خواب ببینین پرسپولیس تو این چند سال چهار بار نیمه نهایی رسیده دوبار فینال استقلال تا یک هشتم به زور اومد یکبار
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    3 0
    بعضی از دوستان اطلاعاتشون مال پنج شیش سال پیشه پرسپولیس پنج آسیا ١١٣ جهان استقلال ١١ آسیا ٢٢۵ جهان اول الهلال دوم کاواساکی فرونتایل سوم جونبوک اف سی چهارم الدوحیل پنجم. پرسپولیس ششم اولسان هیوندای هفتم السد هشتم گوانگژو نهم. پاختاکور دهم بیجینگ گوان یازدهم استقلال این آمار تو ٢١ فروردین ١۴٠٠ بروزرسانی شده پس پرسپولیس هم تو جدول هم تو زمین از استقلال سرتره
  • Adel.b27 IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    1 0
    اول دلیل اون ستاره پرسپولیس رو بفهمید بعد بیاید حرف مفت بزنید اون ستاره برای ده تا قهرمانی لیگ هست که کاملا معتبر هست
  • Majid IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 2
    خخخخ باشه حالا شما اول از گروهتون بالا بیاین بعد به فکر ستاره‌های جعلیتون باشین
  • عباس IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 0
    کیسه کشا بیان پیش خودم بهشون ستاره سوم میدم هیج ناراحت نباشن
  • افروشه IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 0
    مردانه قهرمان لیگ باش نه با داورووزیرووزرا اگه میگی تاج تیم ضعیف برده قهرمان آسیا شده شما کجا بودین تیمهای قوی اسیا کجا بودن
  • سامیار IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 0
    : ))))))))))))))))))
  • سامان HK ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 0
    رفسنجانی های عزیز در حال اجماع برای منحل شدن تیم مس کرمان هستند چرا رفسنجان باید هزینه های استادیوم و باشگاه در کرمان را بدهد لطفا اطلاع رسانی کنید
  • تاجی با اصالت FR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    0 0
    خدا بابا مسعودو بیامرزه این چن سال خیلی واسمون پدری کرد ...وداع و گریه های یک لنگی
  • شبنم IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    1 0
    استقلال ابر مافیا است ستاره برای لیگ داخلی است در تمام دنیا. پارسال خیانت کردید استقلالی ها . قهرمان بود پرسپولیس اما شما مافیای خطیریها نگذاشتید. زیرا سوخته بودید. هروقت هم ستاره جعلی داشتید با پول و رشوه به آسیا بوده است. واقعا خرشانس هستید. عربها جلو ششتقلال دفاع محکم ببندید و قایدی و دیاباته و ریگی و رضاوند را مهار کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس