کد خبر 1199998
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۵

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اخبار سوریه نوشت: روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت به نقل از آنچه «منابع بلند پایه در اردن» خوانده، اعلام کرد که عربستان و یکی از رهبران امارت‌های امارات در تلاش برای انجام کودتا در اردن دست داشته‌اند. این منابع در راستای اثبات ادعای خود به سفر عبد الله دوم، پادشاه اردن در ماه گذشته میلادی به ریاض اشاره کردند؛ سفری که هیچ اخباری درباره جزئیات و یا اهداف آن منتشر نشد.

طبق گفته این منابع، عبدالله دوم در این سفر با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دیدار کرد اما دو طرف از صدور بیانیه مشترک درباره دیدارشان خودداری کردند. ولیعهد سعودی و یکی از رهبران امارت‌های امارات که به نظر می‌رسد امارت ابوظبی باشد، شرکای محرمانه تلاش ناکام برای انجام کودتا در اردن هستند.

این رسانه همچنین اعلام کرد: باسم عوض‌الله، وزیر دارایی سابق اردن که به نزدیکی با عبدالله دوم شهرت داشت، به حلقه پیوند خاندان سلطنتی عربستان و شاهزادگان در اردن تبدیل شد. حدود ۲۵ تن از نزدیکان حمزه بن الحسین، برادر ناتنی پادشاه اردن و ولیعهد سابق این کشور طی چند روز اخیر به اتهام اینکه شریکان محرمانه و حلقه ارتباط با عربستان در راستای تلاش برای کودتا در اردن بوده‌، بازداشت شده‌اند.

از سوی دیگر، روزنامه عبری زبان «یسرائیل هیوم» نیز فاش کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از رخدادهای اخیر اردن که در پس پرده و مخفیانه در حال انجام بود، مطلع بوده است.

در همین راستا، سمدار بیری، تحلیلگر مسائل عرب یدیعوت آحارونوت گفت: بدون شک نتانیاهو کاملا از آنچه عبدالله دوم را در هفته‌های اخیر به خود مشغول کرده، اطلاع داشته است. به عنوان مثال چرا برای پادشاه اردن مهم بود که مانع از انتقال نخست‌وزیر «اسرائیل» به امارات شود؟

وی افزود: امان به نتانیاهو مظنون است؛ چراکه وی خوشحال می‌شود از شر عبدالله دوم خلاص شود و به جای او یک حاکم اردنی دیگری را ببیند. همچنین قطعی نیست که نتانیاهو برنامه‌های خود را از طریق شخصی از خانواده سلطنتی اردن منتقل می‌کند؛ این شخص می‌تواند یک نظامی ارشد نیز باشد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس