کد خبر 1199783
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۳
دیه "جنین سقط شده صاحب روح" ۴۸۰ میلیون تومان! + جزئیات

بر اساس نرخ دیه جنین‌های سقط شده در سال ۱۴۰۰، دیه جنینی که روح در آن پیدا شده است با دیه کامل تفاوتی ندارد و در صورت سقط، حتی به نطفه‌ای که در رحم مستقر شده، دیه تعلق می‌گیرد.

به گزارش مشرق، بر اساس قانون و شرع در صورتی که زن بارداری جنین خود را سهواً یا عمداً سقط کرده و از بین ببرد، باید دیه آن را بپردازد،  میزان دیه در مراحل مختلف تشکیل و تکامل جنین متفاوت است.

نرخ به‌روز شده دیه جنین‌های سقط شده در مراحل مختلف، در سال ۱۴۰۰ به این ترتیب است:

دیه نطفه که در رحم مستقر شده است(بیست دینار) : ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان

دیه علقه که خون بسته است(چهل دینار) : ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار

دیه جنین در مرحله‌ای که به صورت استخوان درآمده است و هنوز گوشت نرویده است(هشتاد دینار) : ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان

دیه جنین که گوشت و استخوان آن تمام شده و  هنوز روح در آن پیدا نشده است(صد دینار) : ۴۸ میلیون تومان

دیه جنین که روح در آن پیدا شده است، اگر پسر باشد(دیه کامل) : ۴۸۰ میلیون تومان

دیه جنین که روح در آن پیدا شده است، اگر دختر باشد(نصف دیه کامل مرد مسلمان) : ۲۴۰ میلیون تومان

دیه جنین که روح در آن پیدا شده است و اگر مشتبه باشد(سه چهارم دیه کامل) : ۳۶۰ میلیون تومان

دیه مضغه که به صورت گوشت درآمده است(شصت دینار) : ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

 "سقط جنین" در دین مبین اسلامی جزئ بزرگترین گناهان و مانند "قتل نفس" محسوب می‌شود؛ دیه در آیات و روایات در رابطه با انسان مطرح می‌شود و بعد از انعقاد نطفه مرتبه‌ای از وجود انسان در جنین وجود دارد؛  این اقدام فجیع مثل گذشتن از چراغ قرمز نیست که با پرداخت یک جریمه رفع و رجوع شود چرا که پای جان یک انسان در میان است!

براساس نص قرآن کریم اگر کسی جان یک نفر را نجات دهد مثل این است که جان همه مردم را نجات داده است، مردم باید بفهمند که سنگین بودن دیه جنین سقط‌ شده نشان می‌دهد که با "جنایت بسیار بزرگ و وحشتناکی" روبه‌رو هستیم.

گفتنی است که قانون سقط درمانی نیز با مشکلات تاسف‌باری روبه‌رو است، این قانون به‌زعم خودش موضوع "حَرَج" را تفسیر کرده است! در این رابطه، لیست بلندبالایی شامل ۲۰۹ مورد تهیه شده که به اشتباه از مصادیق حَرَج قرار گرفته‌اند! از جمله کوتاه بودن قد یا منگل بودن؛ فقها وقتی بحث حَرَج را مطرح می‌کنند منظورشان مشقت خیلی شدیدی است که از نظر عرف، تحمل آن برای مادر غیرممکن یا بسیار مشکل باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 55
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 21
  • IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    10 4
    سالی 500 هزار تا سقط جنین چه قدر دیه میشه
    • حیدر صالح IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      4 0
      دیه کامل مرد یک صد شتر است و هر شتر حدود 45 ملیون تومان است یعنی 4 میلیلرد و 500 ملیون تومان است اما دیه دختر نصف است بماند بیمه حوادث طبق محاسبه قوه قضائیه دیه فرد مسلمان را یک دهم مقدار واقعی اعلام کرده
  • IR ۰۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    37 7
    خب . خدارو صد هزار بار شکر که تنها مشکلی که مونده برای مردم حل شد و همه تمام دستورات خداوند و قران کریم مو به مو در مملکت جاری و ساری و مدام در حال اجراس و مردم هم در رفاه و اسایش کامل. اخوی اجرکم عندالله
    • یاسین IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      16 20
      خوبه همین الان یه نفر بیاد تو رو سقط کنه؟
    • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      7 5
      این هم یکی از گناهان و مشکلات هست مطمئن باش آه این بی زبان ها زندگی هممون رو گرفته ، خدا لعنت کند کسی که با حکم خدا مخالفت میکند .
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      6 10
      این جور نظرات بلند کردن پرچم حماقته! بی‌ربط، تکراری و تهوع‌آور.
    • فرهاد IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
      0 1
      میشه کمکم کنید لطفا
  • لطفی IR ۰۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    14 1
    میشه بفرماییددیه رابه کی بپردازد؟
    • IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      16 4
      به داروغه
    • یاسین IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      7 2
      به جامعه ای که امکانات زندگی و ازدواج را برایش فراهم کرد و خدمات رفاهی در اختیارش گذاشت و قرار است در اختیار آن کودک هم بگذارد.
  • جعفر IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    12 6
    این امری است شخصی وگناهش گردن مدر ومادرچون دیه به ولی دم تعلق می گیرد یعنی جنین که سقط شود توسط پدر ومادر سقط میشه ودیه هم به پدر ومادر تعلق می گیرد پس میشه از این حسابش به کارت دیگرش انتقال میده یا اینکه دیه را می بخشد
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      10 7
      در اینجا ولی دم حاکم شرع است و دیه به بیت المال می رسد.
  • یاسین IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    5 2
    فرزند علف هرز نیست، ملک و اموال نیست، بلکه امانت خداست، و انسان نباید در حمکت خدا فضولی کند. اگر از چیزی که در رحم تو رشد کرد ناراضی هستی، پس از خودت ناراضی هستی چون «گندم از گندم بروید جو ز جو» و اگر این یکی را سقط کنی عادت میکنی و هر ۴ ماه یک بار برای سقط خواهی آمد. مدتی بعد هم سر کودک ۵ ساله ات را میبری به خاطر فلان اخلاق اشتباه. در حالی که مشکل اصلی جای دیگه است. امکانات جامعه و روحی که خدا در آن طفل دمیده، ابزار آزمون و خطای تو نیست. هرگونه اصلاح نسلی که میخواهید انجام دهید تا مرحله قبل از دمیده شدن روح انجام دهید.محققان و پزشکان هم باید حد و حدود اظهار نظرهای خودشان را بدانند.
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      9 5
      هیچ کسی دوست نداره آینده خودشو نابود کنه ولی وقتی می بینی آینده ی خودت خرابه بهتره برای آیندگانت خرابی به ارث نزاری
    • CH ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      8 1
      مگه مجبوری باردار شوی وقتی بچه نمی خواهی که سقطش کنی؟
  • هیچکس AE ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    23 11
    دیه جنین دختر نصف دیه جنین پسر!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! مقام شامخ زن حتی جنین به دنیا نیامدش هم کم ارزش تر است
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      7 5
      جالبه که اندازه گیری "ارزش" و "مقام" یک جنسیت رو با "پول" میدونی! این قوانین یکجور جریمه بازدارنده است... و چون جنس مذکر قابلیت تامین مالی و پشتیبانی و حمایت مادی بیشتری داره دیه اش هم اساسا با جنس مونث متفاوت میشه... در واقع به طور کلی و میانگین و معمول جنس مذکر پتانسیل خدمات مادی بیشتری رو داره و این حذف جریمه مالی بیشتری هم در پی داره وگرنه "ان اکرمکم عندالله اتقاکم" یعنی گرامی ترین مردم پرهیزگارترین آنهاست... و هیچ فاکتور دیگری از ژن و جنسیت و سن و... ارزش ذاتی نداره
    • CH ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      9 10
      مرگ پسر مساوی است با مرگ عامل کار و تولید. مساوی کاهش تولید ثروت . در حالی که دختر قرار نیست مایه درآمد و نفقه دهنده باشد. لهذا سهم تولید ثروت آنها بکسان نیست. البته در جامعه اسلامی. نه جامعه غربزده ای که مردهایش بیکارند و زنها دارند کار می کنند.
    • هیچکس IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
      3 1
      دوست عزیز دیه خون بهای یک انسان است چه زن چه مرد مشکل این طرز فکر شما اینه که فکر میکند مادر به اندازه پدر در اقتصاد خانواده مفید نیست اما اگر قرار بود مادر شما مطابق قوانین اسلام عمل کنه نه عرف و محبت زنانه می توانست در قبال سالها آشپزی ، پرستاری ، شیر دادن ، کارگری و نظافت منزل پدر شما که از نظر اسلام وظیفه زن نیست دستمزد طلب کند در غیر اینصورت پدر گرامی شما می بایست یک آشپز و یک پرستار و کارگر و نظافتچی و دایه برای امور منزل استخدام می کرد و حقوق پرداخت می کرد مادر گرامی شما سالها بدون هیچ چشم داشتی خدمت شما را کرده که حالا شما ادعا کنی زن چون درامد نداره دیه ان نصف مرد است ((زن انسان است و دیه آن برابر مرد))
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    10 4
    سقط خیلی گناه بزرگیه
    • Marjan IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      22 10
      این که یه طفل معصوم و به دنیا بیاری و نتونی به خرج و مخارجش برسی همیشه تو حسرت و غم و عذاب باشه.همیشه شرمنده ش باشی بعد به جوونی برسه با کلی حسرت آخرم تو این جامعه مجبور میشه خودکشی کنه .اون گناهش بیشتره
    • CH ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      8 6
      مرجان خانم، ای کاش مادر شما هم شما را سقط کرده بود. اما عجالتا خودتان باردار نشوید که نخواهید بعدا با ادای دلسوزی جنین بیگناه را بکشید.
    • نگار IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
      4 2
      خواهشن حرف بی خود نزنید ..تو جامعه ما هم زنها دارن کار میکنن .این قانون اصلا انسانی نیست...زنها بیشتر از مردها کار میکنن.یک زن بیرون از خونه کار میکنه میاد خونه باز کار میکنه چطور وجدان دارید برای گفتن این حرف
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    11 6
    نظراتی که در دفاع از کشتار جنینهای بیگناه روی سایتهای فارسی قرار گرفته است آیا جز نشانه اوج انحطاط و سقوط اخلاقی ایران و تبدیل آن به کقافتخانه ای مانند کلمبیا است؟ آیا جایی در دنیا مانده که از شراین دشمنان اخلاق و انسانیت در امان مانده باشد؟
  • US ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    2 1
    یعنی اگه سقط غیر عمدی باشه هم باید دبه بدن؟ چون نوشته سهوی
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      2 1
      سقط جنین سهوی که نداریم! اگر بچه خودش سقط شد البته دیه ندارد.
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    9 0
    شب خوابیدیم صبح از خواب بیدار شدیم گفتن این رفت بالا ان امد پایین تمام مردم از پولدار تا بی پول در حسرت اینکه چرا این کاررا نکردم چرا ان کار را نکردمدیه این صدمات به اعصاب مردم چقدر است وچه کسی حواهد پرداخت
    • الیزابت IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      0 2
      اینکه شما علمشو نداری دلیل نمیشه بگی دختر بی ارزشه.اتفاقا خیلی هم با ارزشه اگر با علم وکالت و...آشنایی داشتی یکم روی حرفتون فکر میکردید.
  • سهیلا IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    4 4
    دیه جنینی که بخاطر کمبود امکانات و دارو سقط شد از کی بگیریم
  • تارا IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    7 7
    آیا در دین اسلام اینم نوشته شده که بین دختر و پسر تفاوت قائل بشویم؟ که پسر480ولی دختر 240 واقعا که شرم اوره
    • CH ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      10 14
      شرم آور تویی که خیال می کنی تفاوت مادی بین پسر و دحتر نبست. پسر قرار بود بشود مایه کسب و درآمد خانواده در حالی که دختر قرار بود شوهر کند و مستقیما نفقه از شوهر بگیرد. حالا از نظر مالی مرگ این دو یکسان است؟ آری. وقتی همه جامعه را بر اساس ارزشهای غربی تنظیم کردید و زن و مرد نامحرم را دوشادوش هم فرستادید به بازار و کسب و کار و هزاران فساد خلق کردید، البته باید هم که مدعی برابری مالی دیه بشوید.
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    7 6
    خدالعنت کنه مسولان رامن مجبورشدم بچه دوماهم روسقط کنم به خاطر خرجو مخارخ چون یک دختره یکساله دارم انقدکهنه شستم دستام اب اورده خدا ازتون نگذره خداازتون نگذره
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      5 3
      می خواستی باردار نشوی که بعد بچه ات را بکشی. حالا هم مطمئن باش برای ابد برکت از زندگیت رفته و اگر احتمال داشت وضعت تغییر کند دیگر این اتفاق نخواهد افتاد. ضمنا مادرهای قدیم خیلی بیش از تو کهنه شستند اما چون انسان بودند قتل نمی کردند.
    • .. IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
      0 2
      سلام.خدا لعنت کنه،مایه خجالت و شرم ساری که یک قاتل اومده اینجا نظر گذاشته.امیدوارم عین بلایی که سر اون کودک پاک معصوم اوردی خدا روی خودت بیاری.! .. فکر کردی خود بی ارزشت رو کی روزه میده،! که قصه روزی دیگران رو میخوری! بی چاره اگر اون نبود،که تو هرگز به دنیا نمی اومدی.
  • بنده خدا IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    3 1
    من جنینم دوماهه بود رفتم باشوهرم سقطش کنیم باخانواده شوهرم زندگی میکردم اونا نمیخواستن بچه دارشیم من رفتم تومطب قلبن دوست نداشتم سقط کنم اما شوهرم مخالف بودوقتی رفتیم اونجا رفتم روتخت حاضرشدم ب منشی گفتم نمیخام سقط کنم ب دکتر بگید باشوهرم حرف بزنه شوهرم دادمیزد میگف سقطش کنید خلاصه انقددادوهواروگریه راانداختم دکترعصبی شد گف من بهش دس نمیرنم نمیزاره نزاشتم سقط کنه الان پسرم سه ماهشه خیلی دوسش دارن شوهرم انقددوسش داره ....خانواده شوهرمم همینطور همش
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      3 2
      احسنت بر شما که حرف شیطان را گوش ندادید. شیرینی اطاعت از خدا را در زندگی خواهید چشید.
    • سینا IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
      0 1
      سلام.یک لطف بخاطره این نعمتی که خدا به شما داده بکنید ،و اینکه یک کتاب یا مقاله خوب و قشنگ بسازید از اون بخش از داستان زندگتون و برای عموم پخش کنید.. و بخاطره این لطف نزارید شیطان جنی و انسی باعث رواج این فرهنگ زشت شیطانی شوند.
  • DE ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    2 0
    آتش جهنم گناه کسانی که سقط جنین رو با رنگ و لعاب های ساختارسازانه فریبنده "کودک کمتر زندگی بهتر "رایج کردند و برای ازدواج به موقع جوانان برنامه ریزی ثابت و شفافی نکردند و برعکس قلیون کشی رو بین جوانان ایرانی رایج کردندبه توان صدهزاره!
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    3 3
    "ظاهر" اسلام رو مو به مو اجرا میکنیم، الحمدالله.
  • مینا IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    3 1
    من جنین خود راسقط کردم خیلی پشیمانم دوماهه بودنمیدانم دیه چقدراست لطفاراهنمایی کنیدتوروخداسقط نکنین دیوونه شدم بخدا کمکم کنیددست به خودکشی میزنم
    • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      4 3
      من فردا وقت سقط دارم نمیدانم چیکار کنم دوتا پسر بچه شیطون دارم داغونم دوماهمه
    • سینا IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
      0 0
      سلام.توبه نصوح(بسیار سنگینه برای این عمل) اما یکی از کارهای شاید کمی از اون بار گناهان کم کنه،همین که نذارید دیگران این راه شیطانی برند و الوده کنند و بعدم انجام واجبات،ترک محرمات و انفاق و ...
  • مونا IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    1 1
    من فردا وقت دکتر دارم می خوام سقط کنم بچه دوماهمه به خاطر خرج ومخارج زندگیک داغون
    • ناشناس IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
      0 0
      عزیزم خدا روزی رسون ی کم فقط خدارو در نطر بگیر بسپار دست خودش همه چی رو درست میکنه موفق باشی
    • مصطفی IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
      0 0
      کجا وقت گرفتی فامیلمون بچه دار شده میخواد سقط کنه کسی اینکارو انجام نمیده
  • داوود IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    1 0
    چی شده بودجه کم اوردین میخاین از جیب مردم بسلفید
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    1 0
    هیچوقت سقط نکنید.
  • مهوش IR ۰۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    6 1
    دیه اون همه جوجه رو که زنده زنده ریختن توی نایلون وچال کردن چی
  • نسی IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    1 0
    یه پسرشش ماهه داشتم که دومی رو‌باردارشدم خیلیا اصراربه سقطش داشتن که به بچه اول ضربه میخوره....بعد چندماه فهکبدن اینم پسره گفتن پسرخوب نییت سقطش کن اما منوسوهرم دویتش داستیم و سقط نکردیم الانم پسرقشنگم دوماهو نیم هیت وکنارم هاببده اون پسرمم۱۸ماهسه باوحود این پوفرشته زندگیم قشنگترازقبل شده
  • نسی IR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    1 0
    یه پسرشش ماهه داشتم که دومی رو‌باردارشدم خیلیا اصراربه سقطش داشتن که به بچه اول ضربه میخوره....بعد چندماه فهمیدن اینم پسره گفتن پسرخوب نیست سقطش کن اما منوشوهرم دوستش داشتیم و سقط نکردیم الانم پسرقشنگم دوماهو نیم هست وکنارم خابیده اون پسرمم۱۸ماهشه باوجود این دوفرشته زندگیم قشنگترازقبل شده
  • نلی IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    2 0
    بچه ای که تواین مملکت بااین اوضاع بدنیا بیاد گناهش بیشتر تا سقط کردنش اونایی که زنده هستن و توی زندانا الکی اویزون دار میشن بی گناه میمیرن اونارو خدا نیافریده؟ یا جز ادمیزاد نیستن؟ اون جنین توی شکم چشماش بستس و دنیارو ندیده وابستگی نداره ولی اونیکه توی این دنیاس و زن وبچه داره و داره زندگی مبکنه کشتنش گناهه
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    3 0
    پس بگید جیبتون خالی شده
  • محسن IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    1 1
    به نظرم یکم بد عنوان شده چون اکثرا مردها نان آور وشاغل حساب میشن باید عنوان کرد دیه مرد دوبرابر زن هستش این که میگن دیه زن نصف مرد هست یکم حالتش بده بنظرم
  • فاطمه IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    3 0
    خوبه حداقل بعضی آقایون ک میگن دختر باشه سقط میکنم مجازات میشن دیه میدن ولی اگر مادر راضی نباشه دیه ب مادر میرسه ؟؟؟
  • فاطمه IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    1 0
    چراماکه بچه میخوایم خداواسمون میده تاحدوددوماه بعدش ضربان قلبش ازکارمیفته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس