کودتا در اردن و موج دستگیری‌ها در خاندان سلطنتی اردن - کراپ‌شده

درحالی که منابع رسمی اردنی از خنثی سازی کودتای پیچیده علیه شاه اردن و بازداشت برادر ناتنی ملک عبدالله خبر می دهند، برخی منابع از رد پای عربستان و امارات در اتفاقات شب گذشته اردن سخن می گویند.

سرویس جهان مشرق - شب گذشته (شنبه ۳ آوریل) خبرگزاری رسمی اردن (بترا) از بازداشت شماری از شخصیت برجسته اردنی خبر داد که در میان آنها افرادی چون شاهزاده «حمزه بن الحسین»، برادر ناتنی شاه اردن، «ابراهیم عوض الله»، رئیس پیشین دیوان سلطنتی و «الشریف حسن بن زید» به چشم می خورد.

«بترا» در توضیح بازداشت های صورت گرفته، به نقل از یک منبع امنیتی اردنی توضیح داد: «بازداشت عوض الله به دلیل داشتن برخی روابط مشکوک و سوء استفاده از شورای توسعه و گسترش شهر قدس جهت خرید اراضی به سود یهودیان صورت گرفته است».

همچنین بنابر ادعای بترا، بازداشت ابراهیم عوض الله، الشریف حسن بن زید و دیگران به دلایل امنیتی انجام شده و بازجویی از آنها همچنان ادامه دارد.

این در حالی است که روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی درباره حوادث جاری در «امان» پایتخت اردن نوشت که «نیروهای امنیتی اردن شاهزاده حمزه و ۲۰ نفر دیگر را به دلیل آنچه تهدید امنیت ملی عنوان شده بازداشت کرده اند که در ادامه بنابر اعلام رسانه های اردنی شاهزاده حمزه در بازداشت خانگی بسر می برد».

پشت پرده کودتای نافرجام علیه شاه اردن/ آیا برادر ناتنی ملک عبدالله بازداشت شد؟/ پیام شبانه انگلیسی‌ها و صهیونیست‌ها به شاه اردن
«ملک عبدالله» شاه اردن و شاهزاده «حمزه بن الحسین»

در ادامه رسانه های اردنی به نقل از شماری از مسئولان دیوان سلطنتی از تلاش برای کودتا علیه شاه اردن با مشارکت برخی از شیوخ قبایل و مسئولان سرویس های امنیتی این کشور خبر داده و اعلام کردند: «این یک توطئه پیچیده است که از مدت ها قبل شناسایی و کشف شده بود».

این منابع با بیان اینکه «یکی از افراد خاندان سلطنتی اردن نیز در این توطئه خطرناک مشارکت داشته»، خاطر نشان کردند: «شرکت کنندگان در این توطئه دارای روابط خارجی بودند».

در ادامه نیز منابع اردنی با اشاره به استقرار گسترده نیروهای امنیتی در منطقه «دابوق»، در غرب «امان» پایتخت اردن و نزدیک به کاخ های سلطنتی، گزارش هایی از دستگیری ۴ نفر از اعضای گارد ویژه شاهزاده حمزه و «هاشم عدنان ابو حماد»، مسئول دفتر وی توسط یک تیم ویژه امنیتی منتشر کردند.

درحالی که برخی منابع محلی اعلام کردند: «چند تیم امنیتی مسلح و نقاب پوش به خانه افراد بازداشت شده یورش برده و سلاح های خود را به روی ساکنین آنها از جمله زنان و کودکان نشانه گرفته بودند»، «مضر زهران»، از معارضان معروف اردنی مدعی شد که «شاهزاده حمزه و بقیه افراد بازداشت شده به زندان امنیتی یکی از پایگاه نظامی هوایی خارج از پایتخت اردن منتقل کردند».

اما در ادامه دو ویدئو از شاهزاده حمزه منتشر شد که در آنها وی انتقال وی به زندان امنیتی را رد، اما تأکید کرده بود که در چارچوب سیاست سرکوب معارضان و ساکت کردن صدای منتقدین، وی تحت اقامت اجباری در منزلش قرار گرفته است».

شاهزاده حمزه در این دو کلیپ تصویری گفته است: «امروز (شنبه) صبح با رئیس ستاد مشترک ارتش نیروهای مسلح اردن دیداری داشتم که در آن از من خواستار عدم خروج از خانه و ارتباط با دوستان نزدیک و یا فعالیت در فضای مجازی به خصوص صحبت درباره دیدارهای اخیرم شد که در آنها به دولت انتقاداتی وارد کرده بودم».

وی در ادامه گفته بود که «وی مسئول فروپاشی دولت و فساد و بی کفایتی ۱۵ تا ۲۰ ساله اخیر دولتمردان اردنی نیست که باعث بی اعتمادی روز افزون مردم به مؤسسات و نهادهای رسمی شده است».

شاهزاده حمزه افزوده بود: «وضعیت کشور به جایی رسیده که کسی اجازه صحبت کردن یا بیان دیدگاه هایش در هیچ موضوعی را ندارد، مگر اینکه تحت فشار و تهدید و آزار و اذیت و بازداشت قرار نگیرد».

بازداشت های شب گذشته در صفوف شخصیت های ارشد اردنی در حالی صورت گرفت که گفته می شود، افراد بازداشت شده در صدد کودتا علیه «عبدالله دوم» پادشاه اردن بودند.

پشت پرده کودتای نافرجام علیه شاه اردن/ آیا برادر ناتنی ملک عبدالله بازداشت شد؟/ پیام شبانه انگلیسی‌ها و صهیونیست‌ها به شاه اردن
شاهزاده «حمزه بن الحسین»

شاهزاده حمزه بن الحسین کیست؟

شاهزاده «حمزه بن الحسین بن طلال بن عبدالله»، برادر ناتنی عبدالله دوم، پادشاه اردن و ولی عهد سابق اردن که برای بیش از ۵ سال این منصب را تصدی می کرد، متولد سال ۱۹۸۰ میلادی است و هم اکنون ۴۱ سال دارد.

وی فرزند چهارم ملکه «نور الحسین» همسر چهارم «ملک حسین»، پادشاه سابق اردن و افسر سابق ارتش این کشور است. وی از فوریه ۱۹۹۹ تا نوامبر ۲۰۰۴ منصب ولی عهدی اردن را تصدی می کرد.

شاهزاده حمزه ۲۸ نوامبر سال ۲۰۰۴ طی نامه ای از سوی عبدالله دوم از سمت ولی عهدی برکنار شد، چون بر این باور بود که این منصبی تشریفاتی است، اما در حقیقت وجود این منصب را محدود کننده اختیاراتش و مانعی بین خود و مسئولان و مقامات کشور می دید.

شاهزاده حمزه الحسین فارغ التحصیل دانشگاه نظامی سلطنتی چون «ساند هرست» انگلیس، دانشگاه هاروارد آمریکا و دانشگاه «کینگ کولیج لندن» در انگلیس است.

وی تاکنون علاوه بر ولی عهدی، سمت هایی چون ریاست کمیته مشورتی سلطنتی در بخش انرژی، ریاست افتخاری فدراسیون بسکتبال اردن، ریاست مجلس امنای موزه ماشین های سلطنتی، ریاست باشگاه نیروی هوایی سلطنتی اردن و غیره را برعهده داشت.

بیم از افزایش محبوبیت

در این بین «نصیر العمری»، معارض معروف اردنی با انتشار توئیتی در حساب رسمی خود، علت بازداشت های شب گذشته جاری در اردن از جمله بازداشت شاهزده حمزه الحسین را افزایش محبوبیت مردمی وی در این کشور دانسته و خاطر نشان کرده که «ملک عبدالله نتوانست، پایه گذار حکومتی مردمی در اردن باشد و حکومت وی فاقد هرگونه جایگاه و محبوبیت مردمی به دلیل افزایش فساد و سوء مدیریت کشور و سرکوبگری دولت است».

العمری متهم شدن شاهزاده حمزه الحسین به کودتا علیه عبدالله دوم را مشکوک دانسته، آن را اقدامی پیشگیرانه از سوی شاه اردن می داند که این روزها اوضاع کشور بر وفق مرادش در جریان نیست.

پشت پرده کودتای نافرجام علیه شاه اردن/ آیا برادر ناتنی ملک عبدالله بازداشت شد؟/ پیام شبانه انگلیسی‌ها و صهیونیست‌ها به شاه اردن

امارات، کلمه رمز کودتای نافرجام اردن

از سوی دیگر، «عباس الضالعی»، فعال و سیاستمدار برجسته یمنی در حساب رسمی اش در توئیتر «امارات» را به دست داشتن در این توطئه و کودتای نافرجام متهم کرد.

وی با انتشار عکسی از شیخ «محمد بن زاید» ولی عهد ابوظبی نوشت : «این کلمه رمز تلاش برای کودتای نافرجام اردن است».

واکنش توئیتری آل شیخ

در همین راستا، «ترکی آل شیخ»، از افراد نزدیک به «محمد بن سلمان» ولی عهد عربستان سعوی و رئیس هئیت موسوم به هیأت سرگرمی و رفاه عربستان سعودی نیز در واکنش به بازداشت های شب گذشته در اردن و متهم شدن شاهزاده حمزه الحسین به کودتا علیه ملک عبدالله دوم و تلاش برای تبرئه محمد بن سلمان از دست داشتن در این توطئه، اقدام به انتشار تصاویری از عبدالله دوم و بن سلمان کرد و در ذیل توئیت خود نوشت که «تصویر گویای همه چیز است».

دیوان سلطنتی عربستان سعودی نیز با انتشار بیانیه ای، حمایت خود از شاه اردن در حوادث شب گذشته را اعلام کرد. این درحالی است که یکی از افراد بازداشت شده شب گذشته به نام ابراهیم عوض الله از دوستان نزدیک محمد بن سلمان، ولی عهد عربستان سعودی و محمد بن زاید، ولی عهد ابو ظبی است.

پشت پرده کودتای نافرجام علیه شاه اردن/ آیا برادر ناتنی ملک عبدالله بازداشت شد؟/ پیام شبانه انگلیسی‌ها و صهیونیست‌ها به شاه اردن

در این ارتباط «علی التواتی القرشی»، تحلیلگر عربستانی مسائل سیاسی، اقتصادی و راهبردی با انتشار توئیتی در حساب رسمی خود نوشت: «ابراهیم عوض الله، علاوه بر تابعیت اردنی دارای تابعیت فلسطینی و مدیر اجرایی شرکت «طموح» دبی است.

اما «ناجی الزعبی»، تحلیلگر اردنی مسائل سیاسی درباره تحولات شب گذشته جاری این کشور گفت: «درست است که اردن از همه گیری ویروس کرونا در این کشور آسیب های جدی دیده و کرونا باعث شده وخامت اقتصادی ان کشور بیش از پیش افزایش یابد، اما اوضاع در اردن ثابت و در عین حال قابل کنترل است، اما به نظر می رسد، دست هایی تلاش دارند، اردن را به لبه پرتگاه بحران و هرج و مرج و آشوب بکشانند.

الزعبی با اشاره به اینکه شاهزاده حمزه نمی تواند، تأثیری بر روند اوضاع به ویژه در عرصه سیاسی اردن داشته باشد، افزود: «شاهزاده حمزه هم اکنون باید در عربستان و مقیم این کشور باشد».

وی خاطر نشان کرد: «از هفته گذشته نام شاهزاده حمزه طی اعتراض های مردمی در اردن به گوش رسید که نشان می دهد، رخدادهای شب گذشته سناریویی از قبل طراحی شده است».

این تحلیلگر اردنی با بیان اینکه پیش از این نام عوض الله با طرح لیبرالیستی آمریکا در منطقه گره خورده بود، هم اکنون این نام با نام محمد بن سلمان، ولی عهد عربستان گره خورده و با اتهاماتی همچون هدر دادن ثروت ملی مواجه است.

تحولات اردن از نگاه نارام سرجون

اما «نارام سرجون»، تحلیلگر و نویسنده بارز سوری در تحلیلی بر تحولات اردن چنین می نویسد: «ساده لوحی است، اگر تحولات شب گذشته اردن را کودتا یا انقلاب در کاخ سلطنتی اردن تلقی کرد، چون همه می دانند، چگونه کاخ سلطنتی اردن از سوی سرویس های اطلاعاتی انگلیس و اسرائیل کنترل می شود».

پشت پرده کودتای نافرجام علیه شاه اردن/ آیا برادر ناتنی ملک عبدالله بازداشت شد؟/ پیام شبانه انگلیسی‌ها و صهیونیست‌ها به شاه اردن

سرجون در ادامه با یادآوری تاریخ سرتاسر سر سپردگی خاندان سلطنتی اردن به انگلیس، تأکید می کند: «اگر در این شرایط صحبتی از کودتا در کاخ سلطنتی اردن می شود، مطمئن باشید، این اقدام با هماهنگی با سرویس های اطلاعاتی انگلیس انجام شده است».

به همین دلیل این نویسنده و تحلیلگر بارز جهان معروف معتقد است، در پس بازداشت های شب گذشته و انتشار شایعه کودتا در اردن سناریوهای دیگری وجود دارد که از جمله آنها می توان به «رساندن این پیام که در صورت مخالفت با طرح ها و نقشه های اسرائیل سلطنتش به خطر خواهد افتاد» و یا «قهرمان سازی از ملک عبدالله در اردن درحالی که طبل تو خالی بیش نیست» و یا «یادآوری این نکته به اعراب که حامی بزرگ قدس و قهرمان هلال شیعه در خطر است و بعید نیست که «حزب الله» و «ایران» و «سوریه» در پس این توطئه قرار داشته باشند!!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • یه IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    44 4
    به منظر مثل برکناری رضا پالانی در ایران است، با این تفاوت که در ایران راسا برکنار کردند ولی در اردن هشدار دادند، البته دلیل آن را باید در عدم صدور مجوز برای پرواز نتانیاهو به امارات جستجو کرد. در کل مثل اینکه شاه اردن همانند رضا پتلانی برای انگلیس و اسراییل دم درآورده آنها هم ملک عبدالله را یه خورده چک و لقدی کردند
    • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
      4 5
      اقا راستی استاد رائفی پور عزیز میگفت شاه اردن سفیانیه و به زودی اعلام خروج میکنه چی شد؟
    • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
      0 3
      الحمدلله که کودتاچیان موفق نشدند.ملک عبدالله اراضی باغوره پس گرفت از صهیونیست ها و قرارداد تمدید نکرد.زیاد به نتانیاهو رو نمیده
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
      9 2
      مثل گاو شیرده پهلوی است کلی به خودش مدال داده است. و معلوم نیست در کدام جنگ پیروزی به دست اورده است ؟ به غیر از تسلیم و ذلت در برابر صهیونیست ها کاری نکرده است ؟
  • شهروند ارومیه IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    10 5
    سلام زوال و فروپاشی امریکا پس لرزه های دارد که اولین آن در خاورمیانه در حال شکل گیری است جنگ قره باغ را فراموش نکنید اردن نه از درون که از برون در حال تکان خوردن است باید در حکومت دمکراتها در امریکا منتظر خبرهای شد که طراحان جدید امریکا در کاخ سفید در حال پیاده سازی آن هستند تا انتخابات میان دوره امریکا تغیرات بزرگی در سیاست خارجی امریکا اتفاق خواهد افتاد و باید منتظر ماند تا رفتن نتانیوهو و بن سلمان را تا آن زمان دید امریکا در حال تغییر حکومت اردن است تا حضوری قوی در خاورمیانه داشته باشد و انتقال پایگاه بزرگ امریکا به اردن را شاهد بود امریکا نگران فروپاشی اسراییل است ناامنی در عراق و سوریه و نگران سردگمی در عربستان که با این حکومتهای دست نشانده چه بکند ناامیدی در یمن ونزدیکی ترکیه به مصر را باید جزو این بازی جدید امنیتی امریکا برشمرد امریکا در حال تشکیل یک اتحادیه از دوستداران خود در مقابل ایران روسیه و چین است و این دیوار دفاعی جدید از اردن و مصر و ترکیه و آذربایجان و قزاقستان و استان سین کیانگ چین شروع خواهد شد و تا اوکراین کشیده خواهد شد اگر تنشی در میان هند و چین و پاکستان در آینده دیدیم نباید تعجب بکنیم چرا که در آن صورت استارت فاز دو این طرح در شرق ایران شروع خواهد شد تا امنیت راهبردی ایران و چین را تحت شعاع قرار دهد حال ایران چه باید بکند ایران باید سریع به حیاط خلوت امریکا در امریکای لاتین وارد شود با حضوری اقتصادی فرهنگی و پیمان دفاعی و حضور فرهنگی و اقتصادی قوی در سوریه و عراق داشته باشد و نباید فراموش کرد که ایران یک برگ برنده دیگری دارد که تا حال از آن غافل گشته است ایران اسلامی باید حضوری قوی تر در افریقا داشته باشد امری که تا حال از ان غافل گشته است سفارت خانه های مدیریت این حرکتها را در دست داشته باشند با سفیران قوی و آشنا به فرهنگ مقاومت.انشاالله و توکل الله.
    • IR ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      3 0
      سلام. برادر آدرس ساقی ات را میدی بی زحمت
  • DE ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    52 3
    اسرائیل میخاد با ایجاد جنگ داخلی، کم کم به اراضی اردن دست اندازی کنه. بهترین فرصت برای ماست که نفوذ در اردن رو گسترش بدیم. مقاومت اردن.
  • سعید IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    29 1
    واقعا جای محور مقاومت در اردن خالیست،این رژیم سرسپرده با مخالفتهای داخلی سرکوب شده آماده پذیرش محور مقاومت و باز سازی آبرو و جایگاه خود است،امید واریم اردن در آینده نزدیک نقش مثبت خود در حمایت از فلسطین را باز یابی و اجرا کند.
  • DE ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    11 4
    پادشاه اردن باید از بن سلمان یاد بگیره . تنها راه جلوگیری از کودتا اره برقی است .
    • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
      3 4
      بهترین راه اینه که هواپیماشونو بزنن بگن نقص فنی بوده
  • محمد IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    14 1
    از قدیم الایام اردن کمربند امنیتی اسرائیل بوده و هست. اردن شبیه یک جلادی است که فلسطینی های کرانه باختری رو یا می‌خرد یا به سلاخی می‌برد تا فلسطین ذره ذره آب شده و در نهایت به اسرائیل تبدیل شود. اینکه گوش این توله صهیون رو به این شکل نمایشی می‌پیچند پیام هشدار دارد. وگرنه اردن یک جایگزین برای طرح های اسرائیل در منطقه و یک اسرائیل عربی در منطقه بوده و خواهد بود. نکته عجیب داشتن پسوند مقدس حسین برای این توله صهیون هاست. صدام حسین، ملک حسین، فلانی ابن فلانی آخرش الحسین. عجیب فتنه ای درست کرده این انگلیس خبیث.
  • کیان IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    13 2
    اردن کلید رمزآلود ظهور است.! ..
    • حسین PL ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
      10 1
      فلسطین کلید رمز آلود ظهور است
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    16 0
    کشور اردن جز شهرستان های انگلیس حساب می شه این شهرستان 100 درصد تابع آنگلوصهیون هاست ملک عبدالله دستشویی هم می خواد بره باید قبلش از نماینده این ها در کاخ اجازه بگیره چیزی شبیه رضاپالونی و ممدشاه ، دلشون بخواد برمی دارن کسی دیگر را می گذارند ولی فعلا باتوجه به شرایط منطقه احتمال بعیدیه .
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    8 1
    شاید پادشاه اردن سفیانی وعده داده شده است بنابر ظاهرش و اینکه انگلیس و اسراییل سخت ازش حمایت میکنن. اللهم عجل لولیک الفرج.
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    15 1
    همه رو ول کن من عاشق اون لباس رسمی انگلیسی شیخک اماراتی هستم چه قدر آدم رو بیاد خدا بیامرز چارلی چاپلین می اندازه.
    • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
      1 1
      خودش ولی آدم رو یاد یک ... شرور می اندازه
  • مرگ بر آمریکا IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    3 0
    مرگ بر آمریکا
  • مرگ بر اسرائیل IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    3 0
    مرگ بر اسرائیل
  • مرگ بر آمریکا IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    3 0
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    3 1
    عاقبت رفیق بد همین میشه
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    2 0
    این مطالب شما درست اما امریکا قصد فشار بر اردن برای همکاری جهت حمله به سوریه را دارد اما شاه اردن نمی پذیرد باید ایران به جنوب دمشق نیروی نظامی زیادی بفرستد
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    2 0
    آمریکا قصد دارد تا 5 سا شش سال آینده اگر در سوریه خطری وی را تهدید نکند از خاک اردن حمله ترتیب دهد باید حملات به امریکا در خاک سورهی تشدید شود
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    0 0
    بشار اسد در پس پناه روسها باید به کمیته های اطلاعاتی همچون ک گ ب و ساواک خودمان تلاش و یک نیروی مقاومت مردمی همچون چین و کره شمالی را در سوریه تشکیل دهد سوریه باید از حملات در شرق رود فرات حمایت نماید
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    2 0
    در این نقشه همه چیز حساب شده است، از محصور کردن معارضان گرفته تا تذکر جدی به شاه اردن، همه چیز هست، البته این اواخر اگر نگاه بکنید پادشاه اردن با اسرائیلی ها مخالفت می کرد و اسرائیل هم تا تونست از خجالتش درآمد اجازه ورود بیت المقدس را نداد، پادشاه هم اجازه پرواز نداد، نوکر بی اختیار به افرادی مانند پادشان اردن می گن، بعید است اسرائیل و آمریکا و دیگر کشورهای عربی دنبال نا امن کردن اردن باشند، شرایط نا امنی هرگز به نفع اسرائیل نخواهد بود چون هر گروهی می تواند در این کشور قدرت بگیره و همان بلایی که سر سوریه آوردن این دفعه سر کشور اردن بیاد و قسمتی از اون دست مقاوت و دیگر کشورهای طرفدار فلسطین بی افته، ناامنی در اردن عین نفهمی و نابودی برای اسرائیل خواهد بود، همه نوکرها باید بدانند که نوکری هم عمری داره وقتی عمر نوکر به پایان رسید با حقارت و حفت کنار خواهد رفت و تجربه گوناگون این را ثابت کرده، احتمالا یوایش یواش عمر این نوکر عربی هم داره به پایان می رسه و همه منتظرند تا ببیند چطور آمریکا و اسرائیل با حقارت و بدبختی اون را کنار خواهد گذاشت.
  • YasharTurk IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    2 0
    این پروژه کشف کودتا و حذف کامل مخالفین روش جدیدی هست که در ترکیه با موفقیت انجام شد و جواب داد. با این نقشه قدرت اردوغان را افزایش دادند تا رویای احیای عثمانی را بدون مزاحم داخلی به پیش ببرد.امریکا با این نقشه میخواهد با یک تیر سه هدف قدرتمند روسیه،ایران و ترکیه مزدور ، را در منطقه قفقاز بزند. ترکیه با آغاز تنش در قفقاز و در ادامه شروع جنگ ، مهاری باشد برای ابرقدرتی روسیه و جلوگیری از ابرقدرت شدن ایران و همچنین نابودی خود ترکیه. در اردن هم همین پروژه کشف کودتای ساختگی را به راه انداخته اند تا شاه یهودی اردن تمام مخالفین را سرکوب و قدرت خود را به حداکثر برساند. این نقشه نیز توسط امریکا برای اجرای نقشه جنگی در بین اعراب هست ، چون عربستان و امارت در حمله به یمن آسیب پذیر شده اند و در اجرای نقشه های امریکا ناکام مانده اند و از آن سو یمن نیز با وجود تضعیف به سوی استقلال و پیروزی پیش میرود و زنگ خطر شمارش معکوس ، نابودی سیستم سلطه امریکا در خاورمیانه به صدا در آمده ، امریکا هراسان د تمام فتنه ها را یکجا و با عجله شروع کرده. به احتمال قوی هدف پروژه کشف کودتا در اردن برای شروع جنگی در آینده در بین اعراب میباشد و در آینده نزدیک شاه یهودی اردن به بهانه دخالت عربستان در امور اردن به عربستان ،عراق و سوریه حمله خواهد کرد. به امید ظهور منجی موعود
  • YasharTurk IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    3 0
    این پروژه کشف کودتا و حذف کامل مخالفین روش جدیدی هست که در ترکیه با موفقیت انجام شد و جواب داد. با این نقشه قدرت اردوغان را افزایش دادند تا رویای احیای عثمانی را بدون مزاحم داخلی به پیش ببرد.امریکا با این نقشه میخواهد با یک تیر سه هدف قدرتمند روسیه،ایران و ترکیه مزدور ، را در منطقه قفقاز بزند. ترکیه با آغاز تنش در قفقاز و در ادامه شروع جنگ ، مهاری باشد برای ابرقدرتی روسیه و جلوگیری از ابرقدرت شدن ایران و همچنین نابودی خود ترکیه. در اردن هم همین پروژه کشف کودتای ساختگی را به راه انداخته اند تا شاه یهودی اردن تمام مخالفین را سرکوب و قدرت خود را به حداکثر برساند. این نقشه نیز توسط امریکا برای اجرای نقشه جنگی در بین اعراب هست ، چون عربستان و امارت در حمله به یمن آسیب پذیر شده اند و در اجرای نقشه های امریکا ناکام مانده اند و از آن سو یمن نیز با وجود تضعیف به سوی استقلال و پیروزی پیش میرود و زنگ خطر شمارش معکوس ، نابودی سیستم سلطه امریکا در خاورمیانه به صدا در آمده ، امریکا هراسان تمام فتنه ها را یکجا و با عجله شروع کرده. به احتمال قوی هدف پروژه کشف کودتا در اردن برای شروع جنگی در آینده در بین اعراب میباشد و در آینده نزدیک شاه یهودی اردن به بهانه دخالت عربستان در امور اردن به عربستان ،عراق و سوریه حمله خواهد کرد. به امید ظهور منجی موعود
  • متین IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    1 2
    فقط مونده بود توی کار اینا دخالت کنیم .
  • سیامک DE ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    10 2
    نسخه حذف شاه اردن توسط اسراییل نوشته شده است.بنابرین شاه اردن برای نجات حکومت خودش تنها یک راه دارد ،تا دیر نشده هر چه سریعتر به ایران تشریف ببرد و دست آقای خامنه ای را ببوسد.کاری که صدام و دیگر حکومت های کشورهای واژگون شده نکردند و سخت هم چوبش را خوردند
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    0 0
    چه حربه ای نزدیکتر به خروج سفیانی است؟! ملک عبدالله تحت فشار قرار میگیرد ، بهانه حمله به سوریه و عراق توسط شیطان بزرگ و شرکا ساخته می شود و سفیانی خروج می کند. البته که ما هم در مقابل ایستاده ایم.
  • یاسر GB ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    0 1
    دوران این شاهانو پادشاهان که مملکت و سرزمینی را ارث پدریشان میدانن کی تموم میشه؟؟
    • سیامک DE ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      1 0
      جنابعالی قبل از ایراد گرفتن از این کشورها می بایستی این بیانیه قشنگ ات را برای کشورهای استعمارگر و صهیونیستی ارسال کن که چرا سالیان سال است خود را مالک و اربابان اکثریت کشورهای جهان کرده اند و اجازه استقلال داشتن را از آنان گرفته اند و هر کشوری که بخواهد روی پای خودش بیستد و مستقل باشد آنرا سریع تحریم و تهدید و تضعیف می کنند و سپس آن کشور را نیز تروریست می نامند
  • مجید IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    0 0
    بازی ماهرانه رژیم صهیونیستی در اردن .باید منتظر شد تا سکانس بعدی چیه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس