تاکید روسیه برای توافق در مورد گام های اولیه اجرای کامل برجام

میخاییل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین بر لزوم توافق در مورد گام های اولیه برای اجرای برجام به منظور ایجاد فضای مساعد تاکید کرد.

به گزارش مشرق، اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین روز جمعه در  مورد آغاز مرحله نهایی اجرای کامل برجام نوشت: این یک گزینه است. اما به احتمال زیاد قبل از اینکه به مرحله نهایی اجرای برجام وارد شویم توافق درباره گام های اولیه و قابل توجه منطقی و معقولانه خواهد بود.

وی افزود: چنین رویکردی امکان ایجاد شرایط و فضای مساعدتری را برای انتقال سریع به هدف نهایی که شامل اجرای کامل برجام از همه طرف های شرکت کننده است را، فراهم می کند.

 اولیانوف این توئییت را در پاسخ به توئیت "لائورا روزن"، خبرنگار المانیتور نوشت که از پیشنهاد ایران به طرف های شرکت کننده برجام برای آغاز مرحله نهایی برجام خبر داده بود.

اولیانوف همچنین در توئیت دیگری نوشت: وزارت خارجه آمریکا از نشست برخط کمیسیون برجام با شرکت ایران و سایر شرکت کنندگان در معامله هسته ای استقبال کرد.

بیشتر بخوانید

«فشار حداکثری» علیه ایران شکست‌خورده بود

وی افزود: این امر نشانه دیگری از تغییر قابل توجه در موضع آمریکا است که در زمان حاضر باید به اقدامات عملی تبدیل شود.

به گزارش ایرنا از اداره کل اطلاع رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه نشست‌آنلاین کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان ایران و ۱+۴ امروز آغاز شد.

اتحادیه اروپا شب گذشته با صدور بیانیه‌ای از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت‌های امور خارجه‌ ایران و گروه ۱+۴ روز جمعه ۱۳ فروردین به صورت مجازی خبر داده بود.

بر اساس این گزارش این نشست به ریاست «انریک مورا» معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه به نمایندگی از جوسپ بورل هماهنگ کننده برجام برگزار می‌شود. سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ریاست هیات ایرانی را بر عهده دارد.

در این نشست شرکت کنندگان پیرامون دورنمای احتمال بازگشت ایالات متحده آمریکا به برجام و اطمینان از اجرای کامل و موثر این توافق توسط تمام طرف‌ها رایزنی خواهد شد.

میخاییل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین در گفت وگویی تلویزیونی اعلام کرد: وضع احیای برجام در یک و نیم تا دو ماه آینده روشن می شود.

اولیانوف روز دوشنبه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ اظهار داشت: امکان احیای برنامه جامع اقدام مشترک درباره برنامه هسته ای ایران در شکل اولیه آن در یک و نیم تا دو ماه آینده روشن خواهد شد.

وی با بیان اینکه وضعیت پیرامون ایران روشن نیست،  افزود: ما (کشورهای شرکت کننده در برجام) در مرحله انتقالی قرار داریم و در  یک و نیم تا دو ماه این مساله واضح خواهد شد که آیا می توان احیای برجام را آغاز کرد یا اینکه معامله هسته ای تا پایان سال در وضع نیمه کامل باقی خواهد ماند.

توافق هسته ای که از تیرماه سال ۱۳۹۴ بعد از دو سال مذاکرات سخت حاصل شد، تاکنون با فراز و فرودهایی همراه بوده است. تکلیف امریکا که از اردیبهشت ۱۳۹۷ مشخص شد و ترامپ با خروج از توافق، تحریم های گذشته رو از سرگرفت.

سه کشور اروپایی شامل آلمان، فرانسه و انگلیس نیز با وجود حمایت سیاسی از برجام، نتوانستند سازوکارهای مالی با ایران را اجرایی کنند و در نتیجه حمایت آنها در سطح شعار باقی ماند.

در ارتباط با روسیه و چین اما وضعیت متفاوت است و مسکو و پکن همواره در عمل نشان داده اند که به توافق هسته ای پایبند مانده اند. نگاهی به اظهارات و اقدامات این دو عضو برجام برخلاف طرف غربی توافق، گویای این پایبندی است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    2 0
    در مورد ایران زر نزن، تمام تحریم ها رو برمیداره و ما راستی ازمایی میکنیم، تمام.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس