کد خبر 1198629
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۷
توصیه‌های کارشناسان منابع طبیعی برای روز سیزده بدر/تخلفات در طبیعت را به ۱۵۰۴ گزارش دهید+ فیلم

هر ساله کارشناسان و فعالان در عرصه منابع طبیعی در روز ۱۳ فروردین (روز طبیعت) توصیه‌هایی برای حفظ طبیعت می‌کنند اما امسال توصیه آنها کمی متفاوت است.

به گزارش مشرق، سیزده بدر نزد پیشینیان ما روزی برای ستایش و دعا برای طلب باران در سال پیش رو است. روزی برای گرامی داشت و پاکیزگی طبیعت و مظاهر آن در محل زندگی آنان بوده است در حالیکه در سال‌های اخیر بیشتر شاهد تخریب طبیعت به واسطه رفتارهای نا آگاهانه برخی از مردم هستیم.

حسین عبیری گلپایگانی کارشناس منابع طبیعی، گفت: با توجه به اینکه در چهارده ماه وجود ویروس ویرانگر کرونا جان انسان‌های زیادی را گرفته و همچنان قربانی می‌گیرد از شهروندان می‌خواهیم توصیه‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا را حتما رعایت کنند و در روز سیزده فروردین در خانه بمانند و این روز را در خانه و در کنار خانواده بگذرانند.

بیشتر بخوانید:

احتمال تعطیلی شهرها بعد از سیزده بدر

او افزود: در سال‌های گذشته که ویروس کرونا نبود و احتیاج به مراعات فاصله‌های اجتماعی نبود به کسانیکه در روز سیزده بدر به دل طبیعت می‌رفتند، توصیه‌هایی می‌شد مبنی براینکه مواد غذایی اضافه خود در طبیعت رها نکنند ظروف یکبار مصرف به طبیعت نبرند و از مخرب‌ترین بخش تخریب طبیعت در روز سیزده بدر یعنی شکستن شاخ و برگ درختان و آتش زدن بوته‌ها خودداری کنند، آب‌های روان را آلوده و... نکنند.

او با تأکید بر اینکه در روز ۱۳ فروردین به خصوص در مناطق قرمز و نارنجی به طبیعت نرویم، گفت: شهروندان می‌توانند تخلفات در عرصه‌های منابع طبیعی در روز طبیعت را به سامانه ۱۵۰۴ گزارش دهند.

طبیعت را به حال خود بگذاریم تا در روز متعلق به خودش نفس بکشد

پیمان فقیه نوبری پژوهشگر منابع طبیعی، گفت: با توجه به تجربه کارشناسان گونه‌های گیاهی و جانوری باقی مانده در طبیعت در مناطق دورتر و صعب العبورتر بیشتر زیست می‌کنند و از اطراف شهرها و روستاها دورشده اند ولی در روز طبیعت به دلیل شلوغی و تراکم جمعیت انسانی برخی از مردم در این مناطق حضور می‌یابند و شرایط نابودی آن‌ها را فراهم می‌کنند.

او افزود: شرایط کرونایی فرصتی به طبیعت داده تا نفسی تازه کند و مناطق بکر طبیعی از گزند رفتارهای مخرب برخی انسان‌ها به دور باشد.

او با بیان اینکه بهتر است در روز ۱۳ فروردین به احترام درگذشتگان بیماری کرونا و خطری که هنوز جان بسیاری را تهدید می‌کند به طبیعت نرویم، اظهار کرد: به کوکان رفتار با طبیعت را آموزش دهیم تا در سال‌های آینده در مواجهه با مظاهر و عناصر طبیعت نحوه برخورد با آن را بدانند و به طور مثال با دیدن یک گربه وحشی یا خرس شروع به سنگ اندازی نکنند. بچه لاک پشت، مار، ماهی و تخم پرندگان و... را با خود به خانه نیاورند.

رفتارهای مخرب طبیعت کشورمان را آسیب پذیر کرده است

حسین آخانی استاد گیاه شناسی دانشگاه تهران، گفت: طبیعت رفتن قوانینی دارد بطوریکه وقتی از طبیعت بر می‌گردیم به جزء رد پا چیز دیگری از ما باقی نماند.

او افزود: آتش روشن کردن، زباله ریختن و چیدن گیاهان رفتارهای نادرستی است که به طبیعت آسیب می‌رساند.

او ادامه داد: طبیعت کشور ما در سال‌های اخیر با آسیب‌های فراوانی از جمله آتش سوزی‌های گسترده، چرای بی رویه دام رو به رو بوده است.

آخانی گفت: وقتی یک روز به طبیعت می‌رویم باید کاری کنیم که ۳۶۴ روز دیگر سال خاطره خوبی از ما داشته باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس