کد خبر 1198587
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۰
ظروف یکبار مصرف

سلطانی نژاد گفت:پت تنها یک تولید کننده در کشور دارد و به علت مشکلات ارزی، عرضه وارداتی در این زمینه کاهش یافته است.

به گزارش مشرق، سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالا، در پاسخ به این پرسش که علت افزایش قیمت در محصولاتی مثل پت چیست؟، گفت: پت تنها یک تولید کننده در کشور دارد،سال‌های قبل واردات پت در کشور صورت می‌گرفت که به علت تنگناهای ارزی و مسائل پیش آمده، عرضه وارداتی آن کاهش یافت. برخی از شرکت‌های بزرگ اقدام به واردات کردند ولی در حوزه پت با کمبود مواد اولیه مواجه هستیم و تولید کنندگان محصول یا باید ظرفیت را افزایش دهند و یا طرح‌های تولیدی دیگری داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

هشتمین دستور روحانی گرانی را مهار می‌کند؟

وی افزود: یکی از دلایل افزایش قیمت پت در سال ۹۹، افزایش مصرف آن در بسته بندی ظروفی که در آن الکل ریخته می‌شود و ظروف مواد غذایی بوده است. در واقع حجم عرضه‌ها در بورس مطابق سیاست‌هایی است که توسط سیاست گذار این حوزه تعیین می‌شود و در بورس کالا اگر کالایی دچار کمبود شود در بورس مشخص می‌شود و هنگامی که رقابت افزایش می‌یابد، متوجه کمبود آن در بازار می شویم.

مدیر عامل بورس کالا در خصوص تصمیمات اتخاذ شده در رابطه با پت اظهار کرد: تصمیماتی در رابطه با پت گرفته شد که به نتیجه نرسید و در حالی که این موضوع جزو وظایف بورس نیست، به علت نیاز کشور به این محصول برای عرضه در بورس و پاسخ به تقاضا با چند وارد کننده کالای پت وارد مذاکره شدیم.

وی در ادامه تشریح کرد: از نظر من بایستی از قبل به هشدارهایی که در خصوص کالاهایی که با معیشت مردم سر و کار دارند توجه کرد و برای آنان چاره اندیشی شود. در خیلی از کشورها، شرکت‌ها یا به صورت دولتی و یا وابسته به حاکمیت هستند و بازار را رصد می‌کنند و هنگامی که مقدار ماده اولیه‌ای مورد نیاز مردم را کم پیش بینی کنند به هر ترتیبی تمام تلاش خود را برای تامین آن می‌کنند و ما آماده‌ایم که اگر این نهاد توسط مراجع حاکمیتی و سیاست‌گذاران ایجاد شود، اطلاعات ریز را در اختیار این نهادها قرار دهیم تا در زمینه‌هایی مثل افزایش واردات تولید، پیش بینی کنند.

وی تاکید کرد: کشور چین شرکتی دارد که کاملا دولتی است و وظیفه مهمی که بر عهده دارد، این شرکت وظیفه دارد به محض کاهش کالایی در در این کشور، کالای مورد نظر را از طریق تولید بیشتر یا واردات مواد اولیه تامین کند، به هر ترتیب باید معیشت مردم تحت تاثیر کمبود مواد اولیه قرار نگیرد.

سلطانی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که، علت کمبود مواد اولیه کالاها به دلیل عدم پیگیری وزارت صمت یا پتروشیمی‌ها است؟، تشریح کرد: به جای اینکه دنبال مقصر بگردیم، باید به دنبال مطالبه‌ی ساز و کاری برای جبران کمبود کالا در کشور باشیم. هم اکنون به دنبال مقصر بودن، دردی را از مملکت دوا نمی‌کند و بیشتر سبب ایجاد تشنج در کشور می‌شود. مثلا، پت، شاید آنقدر مورد توجه قرار نگیرد، ولی کالاهای دیگری نیز هستند که ممکن است با التهاب مواجه شوند.

دانلود

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بازنشسته بدبخت تامین اجتماعی DE ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    2 0
    چرا ظروف یکبار مصرف گران شد؟ چه سوال مسخره ای چی گران نشده که ظرف یک بار مصرف گران شده عجب
  • سید فروزان CH ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    1 0
    دنبال دلیل گشتن هم خنده دار است ، مشخص است مقصر کیست ، همان کسانی که نخواستند در تولید مرغ و تخم مرغ به خودکفایی برسیم در موارد دیگر هم نمیخواهند ،
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    2 0
    تمامی مواد اولیه پت از مواد مشتقات نفتی و پتروشیمی است که همگی در کشور قابلیت تولید دارد منتهی امان از کاسبی دلال های واردات چی و سود واردات
  • حسین IR ۰۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    1 0
    بقیه چیزا ارزون شده فقط این یه قلم گرون شده ، همه چیز تو این مملکت ۱۰ برابر شده اینم جزو اونا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس