ماموریت سخت کشتی در توکیو/ محمدی و رویای المپیک، بنا به فکر خداحافظی در اوج!

کشتی ایران با کسب نیمی از سهمیه های المپیک، ابتدا به دنبال کامل کردم سهمیه ها در رقابت های گزینشی قاره آسیا و در ادامه افتخارآفرینی در المپیک است.

به گزارش مشرق، با شیوع ناگهانی ویروس کرونا در سراسر جهان، تمامی فعالیت ها و مراودات ورزشی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی در دنیا تحت تاثیر شدید این ویروس قرار گرفت و تعداد زیادی از مردم در سراسر جهان جان خود را به دلیل ابتلا به کرونا از دست دادند.

رقابت های المپیک نیز به عنوان مهمترین رویداد ورزشی جهان که قرار بود تابستان ۱۳۹۹ به میزبانی توکیو برگزار شود، پس از کش و قوس های فراوان با یک سال تعویق قرار است مرداد ماه ۱۴۰۰ برگزار شود، اتفاقی که هر چند نمی توان با قطعیت درباره آن اطمینان داشت اما با توجه به ساخت واکسن کرونا و احتمال واکسیناسیون ورزشکاران حاضر در این رقابت ها، المپیک ۲۰۲۰ به احتمال فراوان برگزار خواهد شد.

*وضعیت کسب سهمیه های کشتی ایران در المپیک توکیو

تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران نیمی از سهمیه کامل المپیک توکیو را با کسب ۳ سهمیه در کشتی آزاد و ۳ سهمیه در کشتی فرنگی در جریان رقابت های جهانی ۲۰۱۹ قزاقستان از آن خود کرده اند.

 کشتی آزاد ایران در رقابت های قهرمانی جهان  موفق به کسب ۳ سهمیه المپیک در اوزان ۵۷ کیلوگرم توسط رضا اطری، ۸۶ کیلوگرم توسط حسن یزدانی و ۱۲۵ کیلوگرم توسط یدالله محبی شد و حالا برای کسب سهمیه های اوزان ۶۵، ۷۴ و ۹۷ کیلوگرم بار دیگر ماموریتی سخت در قزاقستان دارد.

در کشتی فرنگی نیز علیرضا نجاتی، محمدعلی گرایی و امیر قاسمی منجزی در اوزان ۶۰، ۷۷ و ۱۳۰ کیلوگرم موفق به کسب سهمیه المپیک شدند و شاگردان بنا اینبار در قزاقستان در پی کسب سهمیه های المپیک در اوزان ۶۷، ۸۷ و ۹۷ کیلوگرم هستند. کشتی فرنگی ایران برای کسب سهمیه در اوزان ۸۷ و ۹۷ کیلوگرم کار به مراتب راحت تری را در پیش دارد چرا که تعداد زیادی از چهره های شاخص وزن ۶۷ کیلوگرم در قاره آسیا حضور دارند.


* ترکیب کشتی آزاد و فرنگی ایران در رقابت های کسب سهمیه المپیک

رقابت‌های کشتی گزینشی المپیک در قاره آسیا روزهای ۲۰ تا ۲۲ فروردین در شهر آلماتی کشور قزاقستان برگزار می شود و تیم های کشتی آزاد و فرنگی ایران هر کدام برای کسب ۳ سهمیه باقیمانده به میدان خواهند رفت.
اسامی تیم های اعزامی ایران به این مسابقات به شرح زیر است:
کشتی آزاد:
۶۵ کیلوگرم: امیرمحمد یزدانی
۷۴ کیلوگرم: یونس امامی
۹۷ کیلوگرم: محمدحسین محمدیان

کشتی فرنگی:
۶۷ کیلوگرم: محمدرضا گرایی
۸۷ کیلوگرم: حسین نوری
۹۷ کیلوگرم: محمدهادی ساروی
سرمربی: محمد بنا
مربیان: رسول جزینی- بهروز حضرتی پور

* صوفیه آخرین فرصت برای کامل شدن تیم محمدی و بنا

رقابت های جهانی گزینشی المپیک آخرین فرصت برای کامل کردن فهرست تمامی کشورها برای حضور در المپیک است، این رقابت ها نیز اردیبهشت ۱۴۰۰ به میزبانی صوفیه بلغارستان برگزار خواهد شد.

شاگردان بنا و محمدی به مراتب کار آسان تری برای کسب سهمیه های باقیمانده المپیک در گزینشی قاره آسیا دارند و در صورت ناکامی در هر یک از اوزان، کار در رقابت های بلغارستان سخت و پیچیده خواهد شد.

انتخابی تیم ملی همچنان گنگ و مبهم!

پس از مدت ها کار کارشناسی با حضور قهرمانان، چهره های دانشگاهی و کارشناسان، علیرضا دبیر در نهایت بر اساس یکی از وعده های خود از طرحی به نام"چرخه انتخابی تیم های ملی کشتی" رونمایی کرد، هر چند شیوع کرونا و فرصت محدود تا المپیک اجازه پیاده شدن این طرح را برای المپیک توکیو نداد اما با این وجود هیچ طرح شفاف و روشنی برای انتخاب چهره های المپیکی از سوی کادر فنی تیم های ملی ارائه نشده و کادر های فنی همانند سال های گذشته از روش هایی همچون ارزیابی در میدان خارجی و انتخابی رو در رو در صورت نیاز برای انتخاب نفرات می‌گویند، اتفاقی که انتقادهای زیادی را به دنبال داشته و بسیاری معتقدند باعث بی عدالتی و دلسردی کشتی گیران زیادی خواهد شد.

بسیاری معتقدند انتخابی رو در رو با روش مشخص از پیش تعیین شده بهترین و عادلانه ترین راه حل برای انتخاب نفرات المپیکی خواهد بود، روشی که باید پای آن ایستاد هر چند نتیجه دلخواه نیز بدست نیاید.

 رفتار متفاوت مربیان با برخی کشتی گیران در اردوهای تیم ملی قطعا شایسته رشته پهلوانی کشتی نیست، علیرضا دبیر بارها اعلام کرده حاضر نیست به هر قیمتی و برای کسب نتیجه پا بر روی عدالت بگذارد، المپیک در پیش است و همه کشتی گیران حاضر در اردو باید به یک اندازه برای نشان دادن خود و حضور در المپیک شانس داشته باشند.

چند هفته قبل انتخابی دو وزن 57 و 86 کیلوگرم برگزار شد و رضا اطری و حسن یزدانی ملی پوش شدند اما تکلیف سایر اوزان نامشخص است که البته در سه وزن باید ابتدا سهمیه را بدست آورد.

بیشتر بخوانید:

رنکینگ کشتی گیران برای حضور در المپیک توکیو

* محمدی و رویای المپیک!

تیم ملی کشتی آزاد ایران در المپیک ۲۰۱۶ ریو با تک مدال طلای حسن یزدانی، نقره کمیل قاسمی و برنز حسن رحیمی نتیجه ای به مراتب بهتر از کشتی فرنگی را رقم زد، نتیجه ای که اینبار از تیم جدید کادر فنی و در راس آن ها غلامرضا محمدی و محسن کاوه به عنوان سرمربی و مدیر فنی انتظار ‌تکرار و حتی بهتر شدن آن نیز وجود دارد.

حضور در المپیک به عنوان سرمربی آرزویی بود که به نظر می رسد اینبار پس از ۱۳ سال و بر خلاف المپیک ۲۰۰۸ در حال تعبیر شدن برای غلامرضا محمدی است، او بارها شایستگی های فنی خود را در رده های مختلف سنی اثبات کرده اما خوب می داند نتایج المپیک توکیو نقش ویژه ای در آینده مربیگری او و جایگاهی که خواهد داشت ایفا می کند.

* بنا در فکر خداحافظی در اوج!

محمد بنا برای سومین بار متوالی و به احتمال فراوان آخرین بار هدایت تیم ملی کشتی فرنگی در المپیک را عهده دار خواهد بود، بر خلاف درخشش خیره کننده در المپیک ۲۰۱۲ لندن که با کسب ۳ مدال طلا همراه بود، شاگردان محمد بنا نمایش ناامید کننده ای در ریو داشتند تا تلخ ترین روزها برای بنا و کشتی فرنگی ایران با دو مدال برنز رقم بخورد.

بنا اینبار برای جبران نتایج المپیک قبلی پا به میدان گذاشته تا ثابت کند درخشش در المپیک لندن اتفاقی نبوده و حالا آماده است با کسب نتیجه ای خوب در اوج از تیم ملی خداحافظی کند. او اینبار سوریان، نوروزی، رضایی و به احتمال قوی سعید عبدولی ناآماده و پرحاشیه را در اختیار ندارد و باید با ترکیبی دگرگون شده و چهره هایی با انگیزه با خاطره ای خوش از هدایت تیم ملی کنار بکشد.

تیم ملی کشتی فرنگی ایران در ریو با کسب دو مدال برنز توسط سعید عبدولی در وزن ۷۵ کیلوگرم و قاسم رضایی در وزن ۹۸ کیلوگرم به کار خود خاتمه داد. حمید سوریان، امید نوروزی، حبیب الله اخلاقی و بشیر باباجان زاده نیز  از رسیدن به مدال بازماندند.

* ماموریت سخت دبیر در توکیو

 علیرضا دبیر نیز پس از بدست گرفتن ریاست فدراسیون کشتی و جانشینی رسول خادم، با داشتن فرصتی مناسب حالا در راه جدی ترین آزمون دوره ۴ ساله مدیریتی خود در فدراسیون کشتی است.

هر چند انتصاب محمدی و بنا پیش از روی کارآمدن دبیر اتفاق افتاد، اما وی نیز حکم به بقای آن ها تا المپیک داد و باید دید از این اعتماد چه نتیجه ای برای کشتی ایران رقم خواهد خورد.

* بی تفاوتی کشتی ایران به تورنمنت های مهم

ویروس کرونا بسیاری از رویدادهای ورزشی سال ۹۹ را به تعطیلی کشاند اما با وجود برگزاری معدود رقابت های بین المللی و ضرورت محک کشتی گیران در این مسابقات در راه آماده سازی هر چه بهتر پیش از المپیک، اما با این وجود فدراسیون کشتی و کادر فنی تیم های ملی علاقه چندانی به حضور در این رقابت ها از خود نشان ندادند تا بر خلاف بسیاری از کشورهای صاحب کشتی، برگزاری اردوهای تیم های ملی کماکان سیاست اصلی برای محک و کسب موفقیت باشد.

جام جهانی صربستان و تورنمنت رنکینگ ایتالیا از جمله رقابت هایی بود که ایران با حداقل نفرات ممکن در آن حاضر شد و گرندپری پاریس نیز از دیگر مسابقاتی بود که ایران قید حضور در آن را زد.

حضور پرتعداد در تورنمنت نه چندان خوب اوکراین آن هم با ترکیبی که بیشتر نفرات آن را چهره های جوان تشکیل می دادند، هر چند با نتیجه ای خوب برای کشتی فرنگی و نمایش نه چندان خوب کشتی آزاد همراه بود اما حضور نفرات اصلی در تورنمنت ایتالیا با حضور مدعیان جهانی قطعا بیشتر به رفع نواقص و شناخت وضعیت کشتی ایران کمک می کرد.

چشم ورزش ایران بیش از همه اینبار نیز به کشتی و افتخارآفرینی در میدان بزرگ المپیک دوخته شده و مسئولان ورزش نیز باید در این فرصت اندک تا المپیک به معنای واقعی از هر نظر از کشتی حمایت کنند تا ورزش اول ایران سربلند از آزمون توکیو به ایران بازگردد. در واقع ارائه کارنامه موفق از سوی مسئولان ورزش به نتایج کشتی بستگی دارد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس