تلخ و شیرین مرزبانی| واقعه‌ای که بدترین لحظه عمر«فرمانده» را رقم زد - کراپ‌شده

صیانت از مرزها، جلوگیری از تردد اشرار و برخورد با قاچاقچیان و متجاوزین مرزی برعهده‌ مجاهدان خستگی‌ناپذیر مرزبانی نیروی انتظامی است که درصفرترین نقاط مرزی در آب و خاک و دریا، بی‌منت خدمت می‌کنند!

به گزارش مشرق، مرزبان هستند؛ ساده و بی ادعا. گرما، سرما، باد، برف و بوران، هیچ کدام مانعی در انجام وظیفه‌شان نیست. شب و روز نمی‌شناسند. در صفرترین نقطه مرزی، بدون ساده‌ترین امکانات زیست شهری همچون برق ، آب لوله‌کشی و ... روزها و ماه‌ها را می‌گذرانند؛ چشم می‌دوزند به حریم مرزی تا نکند خدای ناکرده غفلتی حادث شود و بدخواهی وارد کشور شود؛ ‌برخورد با قاچاقچیان سلاح و مهمات، کالا، سوخت و دام و جلوگیری از نفوذ گروهک‌ها و تیم‌های تروریستی و اشرار مسلح و همچنین دفاع از حدود و ثغور مرزها در ۸ هزار و ۷۵۵ کیلومتر مرز آبی، خشکی و دریایی برعهده‌ آنان است.

واقعه‌ای که بدترین لحظه عمر«فرمانده» را رقم زد

آگاهی از آخرین روند برقراری امنیت در مرزها، تعامل با کشورهای همسایه، برخورد با اشرار و قاچاقچیان و متجاوزین مرزی و وضعیت کولبران ما را بر آن داشت تا با «سردار احمدعلی گودرزی» فرمانده مرزبانی ناجا به گفت‌وگو بنشینیم تا وی برایمان از عملکرد مرزبانی در سال ۹۹ و تلخ و شیرین‌های مرزبانی بگوید.

 دستگیری ۱۱۵ هزار و ۲۲۷ متجاوز مرزی در سال ۹۹

* سال ۹۹ سال پرفراز و نشیبی بود؛ شیوع ویروس کرونا از یک سو و مأموریت‌های ذاتی مرزبانی از سوی دیگر؛ عملکرد یک ساله مأموران مرزبانی را تشریح بفرمایید؟

در سال گذشته شرایط کشور مانند سایر کشورهای جهان متاثر از شیوع ویروس کرونا بود و ناجا نیز دوشادوش کادر پزشکی و درمانی به مردم خدمت ارائه داد و برای قطع زنجیره انتقال این ویروس به ایفای نقش پرداخت اما در کنار این موضوع مرزبانان غیور و دلاور که مسؤولیت حراست و حفاظت از حدود و ثغور سرحدات مرزی را برعهده دارند با هوشیاری و دقت تمام امنیت مرزها را تأمین کردند، به طوری که در سال گذشته  ۱۱۵ هزار و ۲۲۷ متجاوز مرزی شناسایی و دستگیر شدند؛ همچنین افزایش ۱۵ درصدی دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر و ۳۱ درصدی اشرار مسلح را مرزبانان ناجا با جانفشانی در کارنامه زرین عملکرد خود ثبت کردند.
 

واقعه‌ای که بدترین لحظه عمر«فرمانده» را رقم زد

کشف ۲۲۵۰ میلیارد تومان کالاهای قاچاق و ۱۳۴ تن انواع مواد مخدر

باید گفت کشف و ضبط ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان انواع کالاهای قاچاق در سال ۹۹ در مرزهای کشور توسط مرزبانان غیور و پر تلاش میهن عزیزمان نشان از همت مرزبانان در مقابله با پدیده شوم قاچاق دارد.

طی سال گذشته ۱۳۴ تن مواد مخدر نیز در مناطق مرزی کشور از سوداگران مرگ کشف شد که نسبت به سال قبل افزایش ۴۳ درصدی کشفیات را نشان می دهد؛ البته باید گفت که۸۶ درصد از کشقیات در مرزهای شرقی و جنوب شرقی کشور بوده است.

افزایش ۱۰ برابری کشف دام قاچاق با تلاش مرزبانان

همچنین در این مدت ۸۵ هزار راس دام سبک و سنگین کشف شده که افزایش ۱۰ برابری را هم در این حوزه نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ شاهد بوده ایم؛ ضمن آنکه کشفیات سلاح نیز در سال ۹۹ حدود ۲۶ درصد افزایش داشته است.

در سال جدید، جدیت بیشتری در راستای مبارزه با قاچاق خواهیم داشت و کمر همت را بسته تا با عمل به وظایف ذاتی خود شعار سال را عملی کرده و با قاچاق مبارزه بیش از پیش و جدی داشته باشیم.

واقعه‌ای که بدترین لحظه عمر«فرمانده» را رقم زد

اختلاف  ۳ تا ۴ برابری قیمت دام زنده در کشورهای همسایه مهمترین علت قاچاق دام

* از قاچاق دام گفتید و افزایش ۱۰ برابری کشفیات احشام قاچاق؛ مهمترین علت و انگیزه گرایش قاچاقچیان برای قاچاق دام چیست؟

در خصوص حوزه قاچاق دام باید گفت که با توجه به این که اختلاف قیمت فاحشی که بین دام زنده در ایران با دیگر کشورها به خصوص عراق برقرار است، این موضوع باعث شده که سودجویان منافع کشور را لحاظ نکرده و از شرایط سوءاستفاده کرده و به عنوان چرای دام تا نقاط صفر مرزی پیش رفته و به هشدارها توجه نکرده و بعضا از مرز خروج پیدا کنند.

تفاوت قیمت دام در کشور ما نسبت به کشورهای همسایه و به خصوص کشورهای عربی به گونه ای است که قاچاق دام را  برای قاچاقچیان به صرفه می کند؛به طور مثال اگر قیمت دام زنده در ایران ۴۹ هزار تومان باشد، در کشورهای دیگر ۳ تا ۴ برابر این قیمت خرید و فروش  شده و با دلار هم معامله می‌شود.

اما در این راستا مرزبانان در سال گذشته توانستند ۸۵ هزار دام را کشف کرده و از خروج آن جلوگیری کنند؛ این آمار کشفیات است چراکه طبق برآوردها حدود ۱۱۰  تا ۱۲۰ هزار دام در دریا و در مسیر راه در کوهستان و بیابان و دره و ... به دلایل مختلف تلف شده و از بین رفته‌اند که این آمار تلف‌شدگان جزو آمار کشفیات نیست.

شهادت ۴ تا ۵ مرزبان در درگیری با قاچاقچیان دام

باید گفت با تلاش غیورمردان مرزبانی قریب به ۱۰ برابر کشفیات در حوزه قاچاق دام افزایش داشته است و در این راستا ۴ تا ۵ نفر از مأموران ما به درجه رفیع شهادت رسیدند؛ چراکه بعضا گروه‌های معاند در اطراف مرزها از قاچاقچیان پشتیبانی کرده و با بچه‌های ما درگیری مسلحانه پیدا می‌کنند.

اشرار مسلح «گمرکی» می گیرند تا اجناس قاچاق تضمینی وارد کشور می شود!

* درگیری مسلحانه فقط در قاچاق مواد مخدر، سلاح و دام انجام می شود؟ آیا در قاچاق موارد سبک تر نیز درگیری حادث می شود؟

درگیری مسلحانه را در موضوعاتی همچون قاچاق مشروبات الکلی، قاچاق سلاح و مهمات و حتی قاچاق‌های ساده‌ هم شاهد بوده و هستیم؛ چراکه قاچاقچیان اصطلاحا «ضربتی» و به صورت تضمینی خواهان ورود اجناس به داخل کشور هستند و  اشرار مسلح از اینها - به قول خودشان-  «گمرکی» می‌گیرند تا بتوانند اجناس را وارد کشور کنند؛ بدین گونه که گروه‌های معاند از آنها پشتیبانی  و حمایت کرده و با درگیری مسلحانه با ماموران مرزبانی سعی در باز کردن مسیر و ورود اجناس قاچاق  به داخل کشور و عبور قاچاقچیان از مرز می‌کنند.

شهادت تعدادی از مرزبانان در درگیری با قاچاقچیان در هور العظیم، کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی

* آیا قاچاق دام سازمان یافته است؟ بیشتر از کدام مسیر دام قاچاق را از کشور خارج می کنند؟

تا حدودی می‌توان گفت سازمان‌یافته است؛ قسمت عمده قاچاق دام از مرزهای آبی انجام می شود، ‌از هورالعظیم و دریای عمان هم عبور می‌دهند اما باید گفت که رزمندگان دلاور مرزبانی با تمام وجود در این راستا توان خود را گذاشته و کار مضاعف انجام می‌دهند.

گفتنی است متأسفانه در سال ۹۹ در هور العظیم، کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی چندین نفر از مأموران مرزبانی ناجا در حوزه درگیری با قاچاقچیان به درجه رفیع شهادت رسیدند.

واقعه‌ای که بدترین لحظه عمر«فرمانده» را رقم زد

شهادت ۳۰ مامور مرزبانی در راه ایجاد امنیت در سال ۹۹

*‌ در سال گذشته در مجموع چند نفر از نیروهای مرزبانی شهید شدند؟

۱۷ نفر از مرزبانان در درگیری مستقیم در مرزها به درجه رفیع شهادت رسیدند و ۱۳ نفر نیز در حوادث و درگیری‌های غیر رزمی و در نقاط صفر مرزی شهید شدند. در مجموع باید گفت که مرزبانی نیروی انتظامی در سال گذشته  ۳۰ شهید در راه دفاع از آب و خاک و مال و ناموس کشور تقدیم انقلاب و مردم کرد.

مرزبانان حامی کولبران هستند نه افرادی که با حمایت گروه های معاند و درگیری مسلحانه کار کنند!

* همکاری مرزبانی با کولبران به کجا رسید؟ 

همان طور که بارها گفته‌ایم مرزبانانی و مرزبانان حامی و پشتیبانی کولبران هستند اما کولبری که تعریف مشخصی دارد.

کولبر کسی است که در زمان مشخص، مکان مشخص، تحت نظارت و کنترل مرزبانی اجناس غیرممنوعه را با سازوکار مشخص وارد کشور کند؛ اما متأسفانه شاهدیم که بعضا در دل شب، در هوای سرد و در شرایط سخت، چندین نفر با حمایت گروه‌های معاند و درگیری مسلحانه با بچه‌های مرزبانی اقدام به حمل کالا می‌کنند؛ بسته‌هایی که معلوم نیست وسایل بهداشتی است یا لباس یا سلاح یاکالاهای ممنوعه که مرزبانان نیز باید به وظیفه ذاتی و قانونی خود در این راستا عمل کرده و دفاع کنند.

واقعه‌ای که بدترین لحظه عمر«فرمانده» را رقم زد

هوشمندسازی مرزها و تجهیز مرزبانان کشور به پهباد و دوربین های حرارتی و اپتیکی در اولویت کاری مرزبانی

* وضعیت هوشمندسازی مرزها به کجا رسید؛ در خیلی از مرزها دیوار انسانی از حدود و ثغور مرز محافظت می‌کند، آیا فکری برای پایش تصویری مرزها شد؟

ان‌شاءالله دولتمردان کمک کنند و اعتبارات لازم تخصیص پیدا کند تا بتوانیم سنسورها و حسگرهای لازم را تهیه کرده و در مرزها قرار داده و بتوانیم به صورت تصویری همه مرزها را نظارت و پایش کنیم؛ اگر اعتبارات محقق شود در عرض ۲ تا ۳ سال آینده مرزها به صورت هوشمند پایش می‌شود.

 باید گفت مسلح کردن مرزبانان کشور به تجهیزات هوشمند دفاعی از قبیل پهبادها و دوربین های حرارتی و اپتیکی و ... در اولویت کاری مرزبانی قرار دارد و هوشمند سازی مرزها در سال جدید با سرعت بیشتری دنبال خواهد شد؛ اگرچه همین حالا هم مأموران مرزبانی با استفاده از تجهیزات و امکانات در اختیار به طور شایسته مرزها را پایش می‌کنند.

افزایش ۹۳ درصدی درگیری مأموران مرزبانی با اشرار و قاچاقچیان در ۶ روز اول سال 

* در نوروز قرار داریم. مردم در تعطیلات عید بوده و به گشت و گذار و سفر مشغولند. دلاور مردان مرزبانی چه می‌کنند؟

همین حالا که مردم در تفریح و گشت و گذار هستند مأموران مرزبانی با تمام توان خود برای پایش تصویری و حضوری در مرزها حضور دارند، به طوری که در ۶ روز ابتدای امسال نسبت به ۶ روز ابتدای فروردین در سال ۹۹ کشفیات مواد مخدر ۲.۳ برابر افزایش پیدا کرده است؛ با تلاش مرزبانان از ورود ۲ تن و ۲۳۸ کیلوگرم مواد مخدر جلوگیری به عمل آمد؛ همچنین کشفیات مشروبات الکلی ۶ برابر و سلاح و مهمات قاچاق نیز ۴۳ درصد افزایش داشته است.

واقعه‌ای که بدترین لحظه عمر«فرمانده» را رقم زد

در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش تولید داخلی کشفیات نوشابه و نوشیدنی‌های انرژی‌زایی که از خارج به داخل کشور قاچاق می‌شد صد برابر افزایش یافته و ۵۰ هزار و ۴۰۰ عدد انواع این نوشیدنی‌ها کشف و ضبط شد؛ در حوزه کشفیات البسه قاچاق ۱۱ برابر، تجهیزات ماهواره ۳۸ درصد،‌ احشام قاچاق ۳.۷ برابر افزایش کشفیات داشته ایم؛ هر چند که باید گفت درگیری مأموران مرزبانی در مناطق مرزی ۹۳ درصد افزایش داشت و ۲ نفر از اشرار در همین ۶ روز به هلاکت رسیدند؛ اما به فضل الهی تمام نیروها در صحت و سلامت هستند.

افزایش ۲۰ برابری دستگیری قاچاقچیان، اشرار و متجاوزین مرزی

* میزان دستگیری قاچاقچیان، اشرار و متجاوزین مرزی در ابتدای سال چقدر بوده است؟

جمع دستگیری‌ها در ۶ روز اول سال جدید ۲۰ برابر افزایش داشته است؛ یعنی اجازه ندادیم هیچ فردی از مرزها به داخل کشور ورود پیدا کند اعم از قاچاقچی، متجاوزان مرزی، اشرار مسلح و... که این امر نشان از ایستادگی و پاسداری هرچه ‌تمام‌تر مرزبانان از مرزهای سرزمینی مان است.

استمرار در مبارزه بی‌امان با قاچاق کالا در دستور کار مرزبانی در سال ۱۴۰۰ 

* اولویت‌های مرزبانی برای سال ۱۴۰۰ از چه قرار است؟

مبارزه بی‌امان با قاچاق کالا، هوشمندسازی و انسداد مرزها، تعامل با کشورهای همسایه، آموزش و صیانت از نیروها و بالا بردن توان عملیاتی نیروها با تجهیزات و امکانات نوین داخلی از جمله اولویت‌های اساسی مرزبانی در سال جدید است.

واقعه‌ای که بدترین لحظه عمر«فرمانده» را رقم زد

 و اما تلخ و شیرین مرزبانی...

*‌ مسلما مرزبانی تلخ و شیرین های زیادی داشته است ؛ تا آنجا که برخی را شنیده و دیده ایم؛ اما می خواهیم بهترین و تلخ‌ترین خاطره فرمانده مرزبانی ناجا را بدانیم؟

الحمدالله در سال ۹۹ توفیقاتی داشته و توانستیم به نحو شایسته دستورات فرماندهی معظم را اجرا کنیم؛ کشف ۲۲۵۰ میلیارد تومان کالای قاچاق و ۱۳۴ تن مواد مخدر -که خود رکوردی در عملکرد مرزبانی محسوب می شود-  در زمره  بهترین‌ های مرزبانی در سال ۹۹ قرار می گیرد.

و اما لحظات تلخ و ناحوشایندی را نیز پشت سر گذاشتیم؛ لحظاتی که به واسطه وقوع تصادف، بروز تیراندازی و درگیری‌های متقابل و تلفاتی که بر نیروهای مرزبانی به وجود آمد، لحظات تلخی را برای ما به وجود آورد؛‌ چراکه تلفات به نیروها و صدمات و جراحات بدترین لحظه عمر یک فرمانده است که ما هم در طول خدمت از این موضوعات مستثنا نبوده‌ایم.

* آیا واقعه ای بود که باعث تاثر و تالم شده و شما را به گریه بیندازد؛  تلخ‌ترین خاطره تان چیست؟

سه نفر از مأموران بسیار فداکارمان را در ۹۹/۸/۲۳ در درگیری با پژاک در گروهان ترگور هنگ مرزی ارومیه از دست دادیم؛ در آن واقعه سه دوست و سه دلاورمرد به شهادت رسیدند و دو نفر دیگر هم مورد اصابت گلوله قرار گرفتند که الحمدالله بهبود پیدا کردند.

واقعه‌ای که بدترین لحظه عمر«فرمانده» را رقم زد

لحظات خیلی خیلی غمگینی بود به خصوص هنگامی که بالای سر جنازه این سه دلاور رسیدم ... فقط آرزو کردم که واسطه فیض شوند و ما را هم دعا کنند که توفیق خدمت و شهادت نصیب ما هم شود.

***

چه خبر دارید  آن‌که در مرز ایستاده ؛ چه می‌کشد؟ 

به راستی مرزبانان مظلومند تا آنجا که مقام معظم رهبری در دیدار با خانواده های شهدای مرزبان و مدافع حرم در تاریخ ۹۶/۰۳/۲۸ در وصف  مرزداران فرمودند: « شما در خانه‌هایتان نشسته‌اید؛ از مرز چه خبر دارید؟ شما پسرتان را، دخترتان را می‌فرستید مدرسه، می‌آید، نگران نیستید؛ خودتان می‌روید محلّ کار و می‌آیید، نگران نیستید؛ می‌روید در پارک می‌نشینید، نگران نیستید؛ راه‌پیمایی می‌کنید، نگران نیستید؛ نگران ناامنی نیستید، دارید با امنیّت زندگی می‌کنید.

واقعه‌ای که بدترین لحظه عمر«فرمانده» را رقم زد

چه خبر دارید که آن‌که در مرز ایستاده و جلوی دشمن را گرفته که وارد کشور نشود، او دارد چه می‌کشد؟ این را مردم خبر ندارند؛ او مظلوم است.

شهدای مرزی ما مظلومند؛ چه در مرزهای جنوب شرقی یعنی منطقه‌ بلوچستان و کرمان و مانند اینها، چه منطقه‌ شمال غربی [یعنی] منطقه‌ کردستان و کرمانشاه و بقیّه‌ جاها، چه بقیّه‌ مناطق دیگری که در مرزها مشکلاتی وجود دارد؛ در همه‌ اینها، این مرزدارهای ما هستند که دارند با همه‌ وجود، آنجا دفاع می‌کنند.

اگر این مرزدارها نباشند، از بعضی از مرزهای ما هزارکیلو هزارکیلو موادّ مخدّر وارد کشور می‌کنند که هر یک کیلویش ممکن است صد جوان را بدبخت کند و به روز سیاه و به خاک سیاه بنشاند.

چه کسی جلوی اینها را می‌گیرد؟ مرزدار ما! اینها هستند که دارند فداکاری می‌کنند؛ بعد هم شهید می‌شود؛ این شهید خیلی ارزش دارد. شهید مدافع حرم آن‌جور، شهید مرزبان این‌جور».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • سینا IR ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    4 0
    برادر من هم الان سرباز مرزبانیه واقعا با چیزهایی که تعریف میکنه قدر امنیت رو بیشتر میدونم
    • شاکی IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
      2 0
      خدا قوت . دلاوران
  • IR ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    14 0
    مجهز کردن سربازان به جلیقه ضد گلوله و کلاه کامپوزیتی از واجبات است
  • شهروند IR ۰۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    5 0
    کیه که قدربدونه زحمات را
  • حسین IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    10 3
    ۱۳ نفر در درگیری غیر رزمی شهید شدن این چه معنی میده ؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ابوالفضل العباس IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    1 0
    ان شاء الله خداوند متعال به مرزبانان عزیز ما قوت قلب و سعه صدر وفراغ بال عنایت کند تا در سایه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف از حدود و ثغور مرزهای ایران اسلامی حفاظت کنند
  • علی عابدی IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    5 0
    سلام ودرود برمرزبانان دلیر کشور .خدایارو یاورشان باشد
  • حمید وطنپرست IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    3 0
    کاش که مرزهای شهر بانه با دوربین هوشمند کنترل شود
  • حسین ترابی نژاد IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    0 0
    بخداماشرمنده خون پاک شهیدان هستیم شهدا شرمنده ایم انان ک میگن اینا حقوق میگیرن خدمت میکنن مردباشن بیان برجی هرچقدرمیگن من بدم یکماه برن جای ایناوایسن شهداشرمندایم 🖤🖤🌹🌹
  • سید IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    11 0
    برای حفظ جانِ جان برکفان مرزبان، باید خودروهای زرهی امرپ مانند طوفان و رعد را در مرزهای خوزستان، ایلام، باختران، کردستان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان در اختیار یگان ها و هنگ های مرزبانی قرار داد!!
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    4 0
    دریکی از دعا هاامام سجاد برای مرزبانان بسیار دعا کرده من هم ضمن دعا خیر با موفقیت از همه مرزبانان چه سربازان و درجه داران ارزوی سلامتی و عاقبت بخیری الاخبار منان مسعلت می نمایم
  • iran IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    0 0
    درود و سپاس خداقوت به مرزبانان حافظان نظم و امنیت میهنم ایران بزرگ .. قدردان و سپاسگزار زحمات شما بزرگان میهن هستیم
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    0 0
    بیچاره ها جونشون کف دستشون هستش با چندرغاز حقوق هی روزگار کجا داریم زندگی می کنیم.
  • مادرمرزبان IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    0 0
    خدایا نگه دار وپناه همه مرزبانان باش
  • کیان قشقایی IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    1 0
    درود بر مرزداران عزیز و زحمتکش که قدر دان زحمات انان هستیم
  • یوسف IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    0 0
    چرا هنوز سلاح مرزبانان کلاشینکف چرا از سلاح های مدرن استفاده نمی کنید؟
    • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
      0 0
      مصاف تولید انبوه هم بشه اول میدنش به ارتشو و سپاه،مرزبانی باید ار ak103 ها استفاده کنه
  • زهرا IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    0 0
    الهی به حق عزت وجلالش خدا خداوند خودش حامی و نگهدار سباهی امون نیروهای انتظامی مون ارتشمون بسیجی هامون سربازان گمنام امام زمانمون و این مرزبانان عزیزمون باشه که باجانشون بازی می‌کنند که ما در آرامش باشیم هرجا میرن دست خداروسرشون و دعای امام زمان بدرقه راهش گون باشه الهی امین
  • احمد جوکار IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    0 0
    درود وخدا قوت به فرمانده دلاور وشجاع مرزبانی ناجا
  • علی IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    0 0
    درود بر ابر مردان ایران زمین آنان که از جان خود میگذرند تا وطن و ملت آسایش داشته باشد. آنان که خستگی ناپذیرند. امیدوارم در هر شرایطی کنار ملت و به نفع خاک وطن باشید
  • محمد شاهیوند IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    0 0
    من دوسال تو کوردستان خدمت کردم،مرزبانی برام خاطرات تلخ و شیرینی داشت،مرزبان مظلومه،ت رو خدا به مرزبانامون توجه کنید،مرزما ناموس ماست،من به لک زبان هستم و افتخارم اینه خدمت سربازیمو تو مرز کشورم گذروندم
  • فرزند ایران IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    0 0
    سلام از امیر گودرزی بسیار سپاسگزاریم و از رسانه شما هم همینطور لطفا گزارشات بیشتری از فعالیت های رشیدانه و مظلومیت مرزبانی و نیروی انتظامی تهیه کنید
  • پ IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    0 0
    خداوند تمامی سربازان و محافظان جمهوری اسلامی ایران را حفظ کند
  • پدرام IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    0 0
    این که همه شد تعریف نظرات دیگه رو هم منتشرکن خدا نزارگره باید جوابگو باشید
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    0 0
    جالب اکراد تروریست رو سایت های داخلی اشرار خطاب میکنن اون وقت لب مرز ماهی نیس که شهید نداشته باشیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس