اصلاح طلبان

چالش اصلاح‌طلبان این است که نگارش مانیفست به صلاحدید ناسا و احزاب شهجا باشد یا آنکه تدبیر این امر به نواندیشان و کنشگران مدنی واگذار شود.

سرویس سیاست مشرق - زمان به‌سرعت در حال گذر است و چیزی تا آغاز رسمی انتخابات باقی نمانده است. بااین‌حال یک چالش مهم همچنان گریبان گیر اصلاح‌طلبان است؛ چرا خبری از مانیفست نیست؟

قبل از سال جدید، جبهه اصلاح‌طلبان ایران، متن غیرحرفه‌ای و شتاب‌زده‌ای را منتشر کرده که و آن را مأموریت‌ها و خط‌مشی‌های جریان اصلاحات نامیده است. متنی که چنان در نوشتن آن تعجیل شده که به‌جرئت می‌توان گفت سطح نگارش و درون‌مایهٔ سیاسی آن حتی پایین‌تر از بیانیه‌های مناسبتی و روتین احزاب اصلاح‌طلب است.

اما پرسش مهم این است که چرا اصلاح‌طلبان از تدوین یک مانیفست غنی و راهگشا عاجزند؟ آن هم در شرایطی که به باور برخی از تئوریسین‌های این جریان، اساساً در انتخابات ۱۴۰۰ پیروزی گفتمانی اصلاح‌طلبان بر پیروزی نامزد اصلاح‌طلبان اولویت دارد و به گفتهٔ محسن آرمین، انتخابات بعدی انتخابات اصلاح‌طلبان نیست و باید به تهیه مانیفست و سازماندهی درون‌تشکیلاتی پرداخت.

برای پاسخ به این پرسش لازم است مرور کوتاهی بر روند شکل‌گیری نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان داشته باشیم. پس از شکست فضاحت‌بار در انتخابات اسفند ۹۸، اختلاف میان چهره‌های ارشد اصلاح‌طلبان بالاگرفت و همین مسأله باعث آن شد که محمدرضا عارف، قربانی بحث‌های درون‌تشکیلاتی شود و به تبعیت از عبدالواحد موسوی لاری و با هدف فرار از فشارهای فزایندهٔ فعالان سیاسی، از مسئولیت خود در شورای عالی سیاستگذاری استعفا دهد. وضعیت معلق شعسا جانی دوباره به شورای هماهنگی بخشید و دامنهٔ فعالیت‌های این نهاد حزبی گسترش یافت.

اما واضح بود که تهیه مانفیست سنگین‌تر از تاب و توان شورای هماهنگی است؛ به همین منظور کمیته سیاسی این تشکل بالادستی اصلاح‌طلبان، برای سرپوش‌نهادن بر ناتوانی خود به برگزاری جلسه با تعدادی از نخبگان اصلاح‌طلب اشاره می‌کرد و رندانه به جای تدوین مانیفست از تهیهٔ یک سند راهبردی سخن می‌گفت.

همچنین در آذرماه امسال، جواد امام و یدالله طاهرنژاد، همسو با اظهارات رئیس دوره‌ای شهجا، اولویت طراحی مانیفست را زیر سؤال برده و بر ضرورت ارائهٔ برنامه برای انتخابات ۱۴۰۰ تأکید کردند. کمی بعد همانگونه که انتظار می‌رفت، اصلاح‌طلبان به خواب زمستانی فرورفتند و چشم انتظار بایدن ماندند تا جهت اصلی اقدامات آنان روشن شود. در این مقطع زمانی، متن‌های آشفته‌ای منتشر شد که بیش از آنکه بیانگر مانیفست اصلاح‌طلبی باشد، پاره‌ای از رهنمودهای انتخاباتی آنان را نشان می‌داد.

اما در نهایت با شکل‌گیری ناسا و ریاست بهزاد نبوی بر جبههٔ اصلاح‌طلبان، ضرورت تدوین مانیفست به آرزویی دست‌نیافتنی تبدیل شد. چنانچه پیداست، بهزاد نبوی و محمد خاتمی در فهم تحولات سیاسی سالیان اخیر، آنچنان در ورطهٔ تاکتیک افتاده‌اند که از هیچ تلاشی برای نوسازی گفتمانی و پالایش اصلاح‌طلبان استقبال نمی‌کنند. در همین زمینه پیش‌تر نیز سعید شریعتی در مصاحبه با روزنامه آرمان ملی گفته بود: «گفتمان‌های سیاسی کت و شلوار نیستند که ما هر سال یا دو سال یک بار بخواهیم این کت و شلوار را عوض کنیم و کت و شلوار دیگری بخریم.»

از زاویه‌ای دیگر نیز می‌توان به چرایی ضرورت تهیه مانیفست پرداخت. رفتار دوگانه اصلاح‌طلبان، به جای اینکه محاسبات حاکمیت و تمرکز رقبای اصولگرا را به هم بریزد، به سردرگمی و خوددرگیری داخلی منجر شده است. از یکسو حمیدرضا جلایی‌پور در مصاحبه با برنامه رادیکال، اظهار داشته که در میان اصلاح‌طلبان برانداز نداریم و از سوی دیگر عماد باقی بر حق براندازی تأکید می‌کند. در موقعیت کنونی، هم عده‌ای که در پاستور مدام با روحانی فالوده می‌خورند و هم آنانکه با فرشگرد نرد عشق می‌بازند، جملگی خود را اصلاح‌طلب پیشرو می‌خوانند. در چنین شرایطی مهم است که همگان بدانند اصلاح‌طلبی چیست، اصلاح‌طلب اصیل کیست و چه کسی اصلاح‌طلب نیست.

باید خاطرنشان کرد که اگرچه طرح تمامیت‌خواهانهٔ حزب کارگزاران برای تشکیل پارلمان اصلاحات و تهیه مانیفست به شکست انجامید اما در اصل، ریشهٔ انفعال و تعلل اصلاح‌طلبان در تدوین مانیفست را باید در نحیف‌شدن طیف جامعه‌محور جستجو کرد. در همین زمینه، محمدرضا تاجیک اخیراً در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم و روزنامه شرق به انتقاد از کسانی پرداخته که زلف اصلاح‌طلبی را به ماکروفیزیک قدرت پیوند زده‌اند و پیشنهاد داده که عده‌ای از اصلاح‌طلبان به تعطیلات تاریخی بروند.

به هرحال شکاف اصلاح‌طلبی حزبی و غیرحزبی روز به روز تشدید می‌شود. هراس اصلاح‌طلبان این است که تهیه مانیفست به انگیزه‌ای برای تشدید منازعات این جریان تبدیل شود. آنچه محل مناقشه قرار گرفته این است که چه کسی متولی نهایی نگارش مانیفست است و چرا با وجود ظرفیت نظری و عملی نواندیشان و کنشگران مدنی، انحصار تهیه مانیفست درید ناسا و احزاب اصلاح‌طلب باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • علی IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    15 2
    مشرق رک و پوسکنده نه اصولگرا نه اصلاح طلب خداوکیلی ی فرد مستقل انقلابی توسعه گرا تو این مملکت پیدا نمیشه؟ چرا میشه
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
      9 2
      با مدیریت اصلاح طلبان در 8 سال گذشته مملکت به سمت فقر رفت و سفره های مردم کوچک شد افساد طلبان بی کفایت باید از سیاست کناره گیری کنند.
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
      18 2
      اصلاح طلبان مملکت را به قهقرا بردند و زمین سوخته تحویل دولت بعدی خواهند داد که حداقل 16 سال برای آوار برداری خرابی ها زمان لازم است.
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
      12 2
      جنگ را با 20 ساله ها بردیم و اقتصاد را با 60 ساله ها باختیم تشکیل دولت جوان انقلابی تنها راه برون رفت از شرایط موجود است.
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
      13 2
      اصلاح طلبان در 8 سال گذشته ثابت کردند که حتی توانایی اداره یک بقالی را هم ندارند و عاجز و ناتوان هستن.
    • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
      9 1
      اصلاح طلبان تهوع آور استخوانی در گلو و خاری در چشم ملت ایران برای خوشایند دشمنان این آب و خاک و مردم شده اند!
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    3 13
    شکست فضاحت بار در انتخابات 98 ؟؟ آره مشرق؟؟ تحریک مان نکن بیاییم میدان. خودت که می دونی واقعیت چیست. اصلاح طلبان اگر بیایند پای کار. هر انتخاباتی را برنده هستند.
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
      10 2
      برو تو صف مرغت بابا. اسکل. :/
    • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
      8 1
      مجلس هفتم و هشتم و ریاست جمهوری نهم و دهم مشارکت زیاد بود و اصلاح طلبان بازنده میدان
  • DE ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    13 0
    چرا اصلاحات از انتشار مانیفست اصلاح‌طلبی عاجز است؟ عاجز نیستند خجالت میکشن. مثلا بنویسن ما موجسواریم ما طرفدار غرب هستیم ..ما آبگوشت بزباشیانی هستیم یا لولهنگ ساریم از خورش قرمه سبزی بنویسند یا ارتباط با جورج ویرووس ؟؟ از تولید فتنه و تهوت به نظام بنویسند یا از رانتخواری و شیتیل.....اگر درک مسائل داشتند که 35 سال با دردست داشتن دولت های اصلاح طلب در ایران فاجعه ببار نمی آوردند.
  • شاکی IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    11 1
    چون مثل خیلی از موارد مبنا شون بر هیچ است . فقط خواهان منافع اول اقتصادی و بعدش هم سیاسی هستن . مردم هم فی امان ا.....
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    12 3
    پروردگارا اصلاح طلبان خائن رو نابود بگردان
  • Amir IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    4 12
    شکست فضاحت‌بار در انتخابات اسفند ۹۸ ؟!!!!! رای نفر آخر لیست امید در انتخابات 94 از رای نفر اول اصولگراها در انتخابات 98 بیشتر بود , پیروزی شما فقط و فقط در مشارکت های حداقلی و اندک ممکنه
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
      9 1
      پیروزی افسادطلبان هم فقط با فریب افکار عمومی و رقیب هراسی و فتنه‌گری بر علیه مردم ممکن است
    • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
      7 3
      در حماقت و بلاهت دروغ گو تردید داری؟! بهتر نیست به جای دروغ گویی کمی از بلاهتت بکاهی!!!!!
    • !! IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
      7 1
      جو نده رفیق ! اصلاح طلبا ؛ فقط در شرایط آب گل آلود و با خناسی و فریب مردم ، رای بالایی میارن !!
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    10 0
    اصلاح طلب جماعت دین دارد؟
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    3 9
    بهترین کاندیدا جناب سید حسن هستش. سید حسن ادامه دهنده راه شیخ حسن. از لحاظ ردیف و وزن شعر هم جوره!
  • حمید IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    7 1
    حالمونو بهم زدید با این تصاویر کریه!
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
      7 1
      ادم یاد سازمان منافقین میفته :)))))))
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    1 12
    تحلیلاتو واسو خودت نگهدار
    • Fecl3 IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
      8 1
      که چی؟ که دوباره مردمو گول بزنید؟ دوباره جیباتونو پر کنید؟ گند بزنید به قرارداد ایران و چین و دوباره پالس بفرستین براذآمریکا؟ این دولت چنان گند زده و به فساد و فحشا آلوده شده که خیلی ها رو بیزار کرده اول فک کن بعد بحرف دادا
  • !! IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    5 0
    افسادطلبان مذبذب !!
  • SE ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    9 1
    چیزی که اصلاح طلبها عملا بدنبال آن هستند ولی از بیان آن طفره میروند پیاده سازی اسلام امریکایی انگلیسی صهیونیستی در ایران است.
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
    6 0
    با ادعای اصلاح طلبی با پهنای از گوگوش تا سروش، چطوری میشه مانیفست داد که جمع این اضداد را پوشش بده؟!
  • حسين DE ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    1 1
    مانيفست اصلاح طلبان تمامى مواردى است كه در همه زمينه ها آمريكائيها خواستار اجراى آن از جانب ايران هستند ميباشد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس