کنست

نتایج اولیه انتخابات «کنست» (پارلمان) رژیم صهیونیستی از کاهش چشمگیر میزان مشارکت ها و قرار گرفتن در آستانه تشکیل راستگراترین کابینه تاریخ این رژیم خبر می دهد.

سرویس جهان مشرق - در حالی روز ۲۳ مارس جاری سرزمین های اشغالی شاهد برگزاری بیست و چهارمین دور از انتخابات «کنست» (پارلمان) رژیم صهیونیستی بود که مهمترین ویژگی این دور تغییر و تحولات متعدد و اختلاف میان احزاب راستگرای اسرائیلی بود و نتیجه آن شد که برای سه بار تشکیل کابینه در این رژیم با شکست مواجه شود.

همچنین منجر به تقسیم «فهرست مشترک عربی» که جریان ها و نیروهای فلسطینی داخل اسرائیل را شامل می شود، به دو فهرست جدای از هم به نام های «مشترک» و «یکپارچه» شد. به نظر می رسد، سه مبارزه انتخاباتی ظرف کمتر از ۲ سال به تنهایی کافی است تا میزان مشارکت در انتخابات را هم در میان فلسطینی ها و هم یهودیان اسرائیل کاهش داده و به ۶۷.۲ درصد برساند که کمترین میزان مشارکت از سال ۲۰۰۹ می باشد.

کاهش چشمگیر مشارکت در چهارمین انتخابات پیاپی رژیم صهیونیستی/ نتانیاهو پست نخست وزیری را به «بنی گانتس» واگذار می‌کند؟

نکته دیگر قابل توجه در این دور از انتخابات عملکرد «بنیامین نتانیاهو» و حزبش «لیکود» از شکاف ایجاد شده بین فلسطینی های ۴۸ و بهره برداری از آن، در رقابت های انتخاباتی بود.

ریخته شدن آراء فلسطینی های ۴۸ به صندوق های احزاب صهیونیستی موضوع جدیدی نیست، این گزارش تلاش می کند، ارزیابی سریعی از نتایج اولیه ای انتخابات داشته باشد که به نظر می رسد، جناح راستگرا در کسب اکثریت آرا و تشکیل کابینه همچون سه دور گذشته ناکام باشد و این سؤال را مطرح کند که آیا در برابر برگزاری پنجمین دور از انتخابات پارلمانی اسرائیل خواهیم بود؟

هرج و مرج، سطحی نگری، شخصی سازی

در بررسی اولیه نتایج انتخابات پارلمانی اسرائیل، «ودیع عواوده»، نویسنده و روزنامه نگار فلسطینی می گوید: «نتایج اولیه انتخابات نشان دهنده عقب نشینی مستمر راست گرایان در اسرائیل باشد که از جمله چنین شرایطی محو شدن قضیه فلسطینی از صحنه سیاسی اسرائیل باشد، گویی اصلا اشغالگری در فلسطین وجود نداشته و رخ نداده است».

عواوده می افزاید: «مشابه چنین وضعیتی بر قضایا و مسائل اساسی جامعه اسرائیل مانند اقتصاد، ویروس کرونا و غیره نیز منطبق بوده و باعث شده در این دور از انتخابات پارلمانی اسرائیل سه ویژگی شخصی سازی انتخابات، سطحی نگری و هرج و مرج سیاسی حاکم باشد».

درباره میزان مشارکت پایین رأی دهندگان فلسطینی های ۴۸ در انتخابات این کارشناس مسائل سیاسی فلسطینی می گوید: «از ابتدا میزان مشارکت پایین فلسطینی های ۴۸ در این انتخابات قابل پیش بینی بود و دلیل این امر را باید ابتدا عدم اطلاع جامعه فلسطینی های اسرائیل از اهمیت مشارکت در انتخابات و از سوی دیگر وجود شکاف و اختلافات داخلی بین آنها دانست، به همین دلیل، تقسیم فهرست مشترک که توانسته بود، تا حدودی فلسطینی های ۴۸ را متحد و منسجم کند، به دو فهرست مشترک و یکپارچه، محافل سیاسی فلسطینی داخل به شدت مأیوس و خشمگین هستند که از نگاه حرفه ای واکنشی کودکانه است، در این شرایط کارآمدترین گزینه حفظ انسجام و وحدت در جامعه فلسطینی های ۴۸ است».

کاهش چشمگیر مشارکت در چهارمین انتخابات پیاپی رژیم صهیونیستی/ نتانیاهو پست نخست وزیری را به «بنی گانتس» واگذار می‌کند؟

وی هرگونه تحریم و عدم مشارکت در انتخابات کنست از سوی فلسطینی های ۴۸ را تعاملی کودکانه دانست که زمینه را برای نتانیاهو جهت بهره برداری از شرایط به سود خود و حزبش و در انتها تشکیل کابینه هموار می کند، به ویژه آنکه شکاف ایجاد شده در فهرست مشترک عربی باعث شده تا بسیاری از فلسطینی های ۴۸ آرا خود را به صندوق های حزب لیکود ریخته و به نتانیاهو رأی دهند، چون بر این باورند، با وجود پرونده های متعدد فساد، نتانیاهو می تواند، عملکرد بهتری نسبت به دیگر سیاستمداران اسرائیلی به ویژه در حوزه مبارزه با همه گیری «ویروس کرونا» و تأمین واکسن مورد نیاز برای فلسطینی های داخل داشته باشد. مشارکت فلسطینی های داخل اسرائیل در این دور از انتخابات ۳۵ درصد اعلام شده است.

کاهش میزان مشارکت رأی دهندگان فقط به رأی دهندگان فلسطینی داخل اسرائیل محدود نمی شود، بلکه رأی دهندگان اسرائیلی را نیز شامل می شود. «میرون رابو پورت»، تحلیلگر برجسته مسائل سیاسی اسرائیل در این باره می گوید: «در واقع این دور از انتخابات کنست را باید نبرد بر سر وزارت دادگستری دانست، نتانیاهو بهتر از هر کسی می داند، از دست دادن وزارت دادگستری و افتادن آن بدست رقبا به معنای به خطر افتادن زندگی سیاسی اوست».

کاهش چشمگیر مشارکت در چهارمین انتخابات پیاپی رژیم صهیونیستی/ نتانیاهو پست نخست وزیری را به «بنی گانتس» واگذار می‌کند؟

این درحالی است که به گفته رابو پورت، هم پیمانان راستگرا و مذهبی نتانیاهو نیز انگیزه های خاص خود را برای بدست گرفتن وزارت دادگستری دارند که تاکنون در دست حزب «آبی سفید» بود.

رابو پورت تأکید می کند: «بعد از پست نخست وزیری، وزارت دادگستری مهمترین، منصب در کابینه محسوب می شود و در حالی که نتانیاهو برای رهایی از پرونده های فسادش نیاز به در دست داشتن وزارت دادگستری دارد، راستگرایان نیز تلاش دارند، با بدست گرفتن سکان هدایت این وزارت خانه پرونده های شهرک سازی در کرانه باختری، مسائل زنان، همجنسگرایی و همجنسگرایان را در دست داشته و به طور کلی تصویب قوانین تحت کنترل و سیطره آنها باشد».

نتایج نهایی انتخابات کنست

پس از شمارش آرا، نتایج نشان می دهد، «ائتلاف بنیادگرایان صهیونیست» متشکل از احزاب «نعوم»، «اتحاد قومی دینی ملی» و «کاهن ها» برای چهارمین بار متوالی نتایج غیر منتظره ای را رقم زده و تاکنون ۶ کرسی را در کنست از آن خود کرده است.

در این بین حزب لیکود به رهبری نتانیاهو ۳۰ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست را بدست آورده، اما تا کسب اکثریت کرسی های کنست یعنی ۶۱ کرسی راه درازی در پیش دارد و این ائتلاف تشکیل کابیته ائتلافی متشکل جناح های چپ، راست و میانه رو را در اسرائیل بیش از پیش افزایش دهد.

کاهش چشمگیر مشارکت در چهارمین انتخابات پیاپی رژیم صهیونیستی/ نتانیاهو پست نخست وزیری را به «بنی گانتس» واگذار می‌کند؟

این نتایج نشان می دهد، فهرست متحد عربی به رهبری «منصور عباس» تاکنون ۵ کرسی را احراز کرده که ۲ کرسی کمتر از دور قبل است. همچنین ائتلاف احتمالی نتانیاهو شامل احزاب و جریان های راست گرا تا کنون ۵۹ کرسی، ۲ کرسی کمتر از انتخابات قبل احراز کنند.

راست گراترین کابینه تاریخ اسرائیل

با توجه به نتایج اولیه بسیار بعید به نظر می رسد، بنیامین نتانیاهو و حزبش، لیکود بتوانند، اکثریت را در این دور از انتخابات همچون سه دور قبلی بدست آورند و به همین ترتیب، محتمل ترین گزینه تشکیل کابینه ائتلافی، همانند کابینه های قبلی این رژیم است. بنابراین باید در صورت پیروزی نتانیاهو و لیکود در انتخابات باز باید در انتظار تشکیل کابینه ای ائتلافی در این رژیم باشیم.
با این تفاوت که این کابینه را باید راستگراترین کابینه تاریخ اسرائیل دانست، چون پیش بینی می شود، پیروان «مائیر کاهانا»، خاخام راستگرای افراطی نیز در آن حضور و مشارکت داشته باشند.

کاهش چشمگیر مشارکت در چهارمین انتخابات پیاپی رژیم صهیونیستی/ نتانیاهو پست نخست وزیری را به «بنی گانتس» واگذار می‌کند؟

به نوشته روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نتایج غیر منتظره ای که «ائتلاف بنیادگرایان صهیونیست» بدست آورده، این امکان را به «ایتمار بن جفیر» مرد شماره ۳ ائتلاف یک پست وزارتی را در کابینه ائتلافی آینده احراز کند.

«ایتمار بن جفیر»، وکیل و رهبر حزب راستگرای افراطی «عوتسما یهودیت» است که شیفته افرادی چون «باروخ گولدشتاین»، عامل کشتار حرم ابراهیمی در سال ۱۹۹۴ است و به شدت از یهودیان دارای پیشینه های جنایی نژاد پرستانه به ویژه علیه فلسطینی هاست. به نوشته هاآرتص به جز بن جفیر، باید در انتظار «آوی ماعوز»، مرد شماره ۶ «ائتلاف بنیادگرایان صهیونیست» نیر باشیم که در آستانه کسب یک کرسی در کنست است. وی رهبر حزب نعوم است که به شدت از همجنس گرایی و همجنس گرایان در جامعه اسرائیل حمایت می کند.

بنی گانتز نخست وزیر جدید اسرائیل می‌شود؟

در صورتی که در روزهای آینده به هر دلیلی بنیامین نتانیاهو در جلب رضایت احزاب کوچک برای همراهی با حزب لیکود و کسب حد نصاب ۶۱ کرسی برای تشکیل کابینه مستقل ناکام بماند، احتمال برگزاری انتخابات پنجم در ماه‌های آینده وجود دارد اما اینبار برگزاری انتخابات مجدد با یک تفاوت بزرگ برای نتانیاهو همراه خواهد بود :

طی توافقی که در گذشته میان نتانیاهو و بنی گانتس برای تشکیل کابینه ائتلافی انجام شده بود، در صورتی که نتانیاهو نتواند در انتخابات چهارم کابینه مستقل تشکیل داده و تکلیف مجلس کنست به انتخابات پنجم کشیده شود وی مکلف است تا پست نخست وزیری را به گانتس واگذار کرده و تا زمان برگزاری دور پنجم انتخابات دیگر نخست وزیر اسرائیل نخواهد بود.

کاهش چشمگیر مشارکت در چهارمین انتخابات پیاپی رژیم صهیونیستی/ نتانیاهو پست نخست وزیری را به «بنی گانتس» واگذار می‌کند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    42 11
    مرگ بر اسرائیل
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    5 2
    سگ زرد برادر شغاله
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    13 1
    چه نتانیاهو و چه بنی گانتز سگ زرد برادر بایدن است.
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
      0 3
      درود
  • حسین IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    2 2
    عجب تیتری زدی! کدوم تاریخ؟ کمتر از 75 سال عمر که با اشغال جوخه های اعدام ترور و غصب زمین همراه با جنگ نفرت پراکنی تفرقه افکنی و کشتار صفحات سیاهی رو رقم زده است.
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    1 3
    چرا اینهمه انتخابات برگزار میشه؟
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    0 3
    مسخره است ما اسرائیل رو به رسمیت نمی شناسیم اما لحظه به لحظه می خواهیم ببینیم مردمشون کیو انتخاب می کنند.
  • شهروند ارومیه IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    1 3
    سلام وقتش رسیده که رسانه خبری صدا و سیما به زبان عبری ایجاد شود و این رسانه یهودیان و مسیحیان و عربهای درون اسراییل را علیه صهیونیزم آگاه سازی نماید و مردم فریب خورده یهودی را از یوغ استعمار صهیونیزم آزاد کند و سیاست مورد نظر ایران مبنی بر برگزاری انتخابات عادلانه برای آینده اسراییل را فرهنگ سازی کند نباید دیگر به اشخاص صهیونیزم فرصت داد با ایران هراسی کنترل اسراییل را در دست داشته باشند و با حرکات خارج از اسراییل علیه منافع ایران صندلی حکومت بر سرزمین های اشغالی را در دست داشته باشند و افسران جنگ نرم بسیج باید پرچمدار این حرکت بزرگ باشند و این رسانه توسط اندیشمندان یهودی با تمام قدرت اثرات تبلیغی چندین ساله صهیونیزم را بر یهودیان عدالت دوست را خنثی کندو از ایران اسلامی تصویر روشن به جهان ارایه دهد انشاالله و توکل الله.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس