احتمال حرکات نمایشی بایدن به منظور تاثیرگذاری در انتخابات ۱۴۰۰

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: این احتمال بعید نیست که آقای بایدن به خاطر تأثیرگذاری در انتخابات ۱۴۰۰ ایران، بخواهد حرکات نمادینی انجام بدهد.

به گزارش مشرق، مصطفی انتظاری، با اشاره به تحرکات احتمالی رژیم آمریکا برای تحت‌الشعاع قرار دادن انتخابات ایران با برخی حرکات نمایشی، اظهار داشت: آمریکا طبیعتاً هر موضعی که بخواهد درباره رابطه با ایران اتخاذ کند، متناسب با آینده ایران و دولت آینده ایران، تصمیم‌گیری می‌کند؛ به خاطر اینکه می‌خواهد بداند که انتخابات چه دولتی را روی کار می‌آورد و دولت جدید چقدر با سیاست‌های آمریکا همدلی نشان می‌دهد و یا احتمالاً سطح تنش را با آمریکا بالا می‌برد.

بیشتر بخوانید:

آمریکا و انگلیس: پایبندی مجدد ایران به برجام یک ضرورت است!

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: بنابراین فکر نمی‌کنم آمریکا اقدام عملی خیلی جدی را تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران، انجام دهد. البته این احتمال بعید نیست که آقای بایدن به خاطر تأثیرگذاری در انتخابات ۱۴۰۰ ایران، بخواهد حرکات نمادینی انجام بدهد.

انتظاری گفت: مثلاً یک بخش ناچیزی از پول‌های بلوکه شده ایران با چراغ سبز آمریکا آزاد شود؛ هرچند انتظار این بود که این اتفاق در همین چند ماه گذشته می‌افتاد، اما تا الان اتفاق نیفتاده است. ممکن است در آستانه انتخابات و با جدی‌تر شدن وضعیت رقابت‌های انتخابی، این اتفاق با هدف تاثیرگذاری بر فرآیند انتخاباتی در ایران، بیفتد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: با این همه فکر نمی‌کنم تا برگزاری انتخابات، اقدام جدی که نشان دهنده یک رفتار نمادین آمریکا و تغیین کننده در مناسبت تهران و واشنگتن، اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه اینکه دموکرات‌ها همیشه به طور سنتی سعی در تأثیرگذاری در نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران داشتند، گفت: اگر به رفتارهای آقای کلینتون و آقای اوباما به ویژه در انتخابات سال ۸۸ که خیلی از آن نگذشته است، به یاد بیاوریم، می‌بینیم که دولت‌های دموکرات همیشه از وضعیت انتخابات و فضاسازی رسانه‌ای برای اینکه بخواهند اتهاماتی را در حوزه حقوق‌بشر و بحث‌های سیاست داخلی بزنند، استفاده می‌کردند.

انتظاری ابراز داشت: اگر ما در داخل این هوشمندی را داشته باشیم که منافع ملی خود را در نظر بگیریم و در رقابت‌های انتخاباتی وارد سطحی از تنش نشویم که آن‌ها بتوانند از آن استفاده ابزاری کنند، ناکام خواهند ماند. مثل خیلی از انتخابات‌هایی که آمریکا تمام تلاش خود را کرد که در آن تاثیر بگذارد، اما نتوانست.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: اگر حواسمان نباشد و سطح رقابت و منازعه به حدی بالا برود که نتیجه آن این باشد که آقای بایدن بتواند از این استفاده ابزاری کند، حتماً این کار را انجام خواهد داد و انتخابات تعدیل به یک ابزار برای فشار بیشتر بر ایران خواهد شد.

انتظاری در پایان با اشاره به فتنه پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، یادآور شد: ما یادمان نمی‌رود که انتخابات سال ۸۸ و حوادثی که بعد از آن اتفاق افتاد، زمینه‌ای شد برای این که آقای اوباما تحریم‌های خیلی جدی‌تری را علیه ایران وضع کند که تا قبل از آن این کار را نکرده بود. بنابراین باید مراقب باشیم که اگر علاقه‌مندیم تحریم‌ها رفع شود و وضعیت اقتصادی مردم بهتر شود، نباید بهانه‌ای به دست آمریکا بدهیم تا او بتواند با استفاده از فضاسازی‌های رسانه‌ای، زمینه برای فشار بیشتر را فراهم کند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    0 0
    بدون شک برای اینکه چاکران اصلاح طلب خودشون رو در قدرت حفظ کنن دست به اقداماتی میزنن. اما جناب کارشناس، اخر صحبتتون نوشتیداگر مایلیم تحریم ها رفع بشه!!!!!! این حقارت ها که همیشه چشمتون به دست دشمنه از کجا میاد؟ حواستون نیست یا نه ذاتیه؟ نه، ما مایل به رفع تحریم نیستیم که با اومدن یک الاغ یا یک فیل بازم برگرده یا کم و زیاد بشه. ما به دنبال خنثی سازی تحریم هستیم که به دست ایرانی هاست.
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    0 0
    شرمنده ولی دیگه رای نمی دم
  • محمد IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    0 0
    مگر هنوز چیزیم مونده که تحریم بشه؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس