رییس جمهو: افتتاح طرح‌های ویژه اقتصادی منجر به اشتغال‌زایی می‌شود

رئیس‌جمهور گفت: امروز بیش از ۵۸۰۰ میلیارد تومان طرح ویژه اقتصادی افتتاح خواهد شد که باعث شکوفایی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می‌شود و برای بیش از پنج هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

به گزارش مشرق،حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز پنج شنبه در آیین افتتاح طرح‌های ملی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، با اشاره به اهمیت بالای مناطق آزاد و اقتصادی، افزود: در این دولت برای توسعه و احیاء مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که در مناطق مرزی کشور قرار دارند، سرمایه‌گذاری بسیار خوبی انجام گرفته است

بیشتر بخوانید:

بهره‌برداری از ۳۹ پروژه جدید در مناطق آزاد و ویژه با دستور روحانی

رئیس جمهور با بیان اینکه افتتاح پروژه‌ها و طرح‌های ملی کشور در روزهای پنج‌شنبه هر هفته، تا پایان این دولت ادامه خواهد یافت، گفت: این افتتاح‌ها علامت بسیار خوبی به عنوان تولید و نشاط ملی در کشور و نشانه شکست دشمنان ملت ایران است.

تاکید بر اهمیت بالای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از نظر تولید، تجارت و سرمایه‌گذاری

دکتر روحانی با بیان اینکه مناطق آزاد از امتیازات زیادی برای تولید، تجارت و سرمایه‌گذاری برخوردار هستند که می توانند پشتوانه‌ای برای کشور، خود منطقه و مردم بومی آن باشند، تاکید کرد: مناطق آزاد باید جاذبه تولید خود را حفظ کنند و قدرت صادرات داشته باشند.

افتتاح پروژه‌ها و طرح‌های ملی در روزهای پنج‌شنبه، تاپایان دولت ادامه خواهد یافت

رئیس جمهور با اشاره به افتتاح تعداد زیادی از طرح‌های مهم و عظیم کشور در سال ۹۹ در قالب پنج شنبه های افتتاح، گفت: در سال ۱۴۰۰ نیز پروژه‌های عظیمی مثل احیای دریاچه ارومیه و خط لوله گوره- جاسک مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت. این خط لوله، یک پروژه بسیار مهم است و بعد از این صادرات نفت ایران از خلیج فارس و دریای عمان انجام خواهد شد.

مناطق آزاد باید جاذبه تولید خود را حفظ کنند و قدرت صادرات داشته باشند 

دکتر روحانی اظهار داشت: کسانی که با مسائل استراتژیک آشنایی دارند می‌دانند که انتقال بخشی از ظرفیت صادراتی نفت کشور از خلیج فارس به دریای عمان چه اهمیت بالایی دارد.

نمی‌گذاریم نامگذاری امسال در حد نامگذاری بماند و با عمل در سراسر کشور، آن را مجسم خواهیم کرد

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه دولت تا آخرین روز فعالیت خود به دنبال تحقق شعار مهم امسال در حمایت و پشتیبانی و مانع‌زدایی از مسیر رشد تولید خواهد بود، افزود: نمی گذاریم نامگذاری امسال در حد نامگذاری باشد و با عمل در سراسر کشور آن را مجسم خواهیم کرد.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در اقتصاد کشور، اظهار داشت: امیدوارم لوایحی که دولت برای ایجاد مناطق آزاد و تجاری به مجلس ارائه کرده و چند سال است که معطل مانده، هر چه زودتر به نتیجه برسد تا دولت بتواند به وعده‌هایی که در این زمینه به مردم داده است عمل کند.

دکتر روحانی تصریح کرد: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی عمدتاً در بخش‌های مرزی کشور قرار دارند و مزایای قابل توجهی در زمینه تجارت، سرمایه‌گذاری و تولید دارند. قبل از این دولت برخی مناطق آزاد صرفاً کانونی برای واردات بودند که این خیلی شایسته نیست بلکه باید از مزایای این مناطق در زمینه تولید، تجارت و جذب سرمایه به شکل بهتری استفاده شود.

نمی‌گذاریم نام‌گذاری امسال در حد یک نام‌گذاری باقی بماند؛ آن را اجرایی می‌کنیم/ از امسال صادرات نفت از خلیج فارس و دریای عمان انجام می‌شود

رئیس جمهور همچنین با اشاره به اهمیت موضوع گردشگری، خاطرنشان کرد: گردشگری نیز یکی دیگر از اهداف ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بوده است که در این دولت تحقق این هدف نیز پیگیری شده است به شکلی که آمار گردشگر به ویژه گردشگر خارجی در طول هفت سال گذشته به طور کلی دو برابر شده است.

دکتر روحانی گفت: متاسفانه پس از شیوع کرونا گردشگری به طور کلی دچار یک رکود نسبی و وقفه شده است که امیدوارم بتوانیم با تولید واکسن داخلی، واردات واکسن و انجام واکسیناسیون گسترده بار دیگر شرایطی ایمن برای رونق گردشگری و سفر فراهم کنیم.

متن کامل سخنان دکتر روحانی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

بسیار خوشحالیم که در سال ۱۴۰۰ در اولین پنجشنبه سال، مراسم های افتتاح پنجشنبه‌ها را در سال جدید آغاز کردیم و انشاءالله تا آخرین فرصت این دولت که آخرین فرصت ما پنجشنبه عید سعید غدیر خم  خواهد بود، به حول و قوه الهی این افتتاح‌ها را ادامه خواهیم داد. این افتتاح‌ها علامت بسیار خوبی هم به عنوان تولید و نشاط ملی و هم شکست تحریم دشمنان ما هستند.

۵۸ برنامه در سال ۹۹ داشتیم و امروز پنجاه و نهمین افتتاح پنجشنبه‌هاست و انشاءالله امیدواریم تا پایان دولت بتوانیم این افتتاح‌ها را ادامه دهیم. طرح‌های بسیار مهم و عظیمی را در سال ۹۹ افتتاح کردیم. پالایشگاه‌های مهم، پتروشیمی، انواع طرح‌های آبی-خاکی و همچنین حدود ۵۲ سد تاکنون که البته نه در سال گذشته بلکه در کل دولت، ۵۲ سد افتتاح شده که انشاءالله این ۵۲ سد به ۵۷ سد تا پایان این دولت خواهد رسید.

همچنین تصفیه‌خانه‌های آب، فاضلاب، پتروشیمی‌های بسیار عظیم و دو طرح بسیار بزرگی که در ماههای آینده در همین دولت افتتاح آنها را پیش رو داریم. یک طرح بزرگ که دیروز هم ویدئوکنفرانسی با مسئولین پروژه صحبت کردیم، طرحِ لوله گوره- جاسک است که با هزار کیلومتر لوله‌گذاری بخشی از صادرات نفت ما از خلیج فارس به دریای عمان منتقل می‌شود و این بسیار مهم است. در تاریخ ایران این اولین بار است که دولتی این افتتاح عظیم و بزرگ را در سال ۱۴۰۰ انجام می‌دهد و آن اینکه از امسال به بعد صادرات نفت ایران توامان از خلیج فارس و دریای عمان انجام می‌شود.

نمی‌گذاریم نام‌گذاری امسال در حد یک نام‌گذاری باقی بماند؛ آن را اجرایی می‌کنیم/ از امسال صادرات نفت از خلیج فارس و دریای عمان انجام می‌شود

آنهایی که اهل سیاست و استراتژی و مسائل امنیت ملی هستند می‌دانند که معنای این حرف چیست و تا چه حد این طرح مهم است. از آغاز دولت یکی از تاکیدات من به وزیر محترم نفت این بود که چنین طرحی را به ثمر برسانیم. در تحریم گرفتار مساله‌ای شدیم و آن این بود که لوله‌های ۴۲ اینچی که برای این کار لازم بود و دارای ویژگیهای خاصی بودند، به ما نمی‌دادند و دچار مشکل شدیم. الحمدالله توانستیم این لوله ها را در داخل تولید کنیم و این گره در سال ۹۹ باز شد و این طرح امسال افتتاح خواهد شد.

همچنین احیای دریاچه ارومیه یکی از طرح‌های بسیار مهم ما برای منطقه شمال غرب کشور است و طرح‌های مهم آبی- خاکی که انشاءالله در منطقه‌ شرق و در منطقه غرب افتتاح خواهد شد و بقیه طرح‌ها و خوشحالیم که امروز در چند منطقه آزاد و یک منطقه ویژه شاهد افتتاح‌های بسیار خوبی بودیم. ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان ارزش این پروژه‌هایی بود که امروز افتتاح شد و بیش از ۵ هزار نفر را مشغول به کار می‌کند که هم تولید و هم اشتغال برای ما مهم است. مخصوصا امسال که در ادامه جهش تولید در پی پشتیبانی از تولید و همچنین رفع موانع از تولید هستیم که بسیار حائز اهمیت است و انشاءالله این راه را ادامه می‌دهیم و این نامگذاری را نمی‌گذاریم در حد نامگذاری صرف باشد و در عمل در سراسر ایران آن را مجسم خواهیم کرد. تا پایان دقیقه آخری که این دولت فرصت دارد، تلاش خودش را انجام می‌دهد و انشاءالله دولت‌های بعدی هم همین راه را ادامه خواهند داد.

توسعه گردشگری از اهداف مهم این دولت بوده است

مناطق آزاد برای ما بسیار مهم است و در این دولت سرمایه گذاری بزرگی برای احیا و توسعه مناطق آزاد شد و ما در سفرهای استانی به برخی از مناطق ایران قول تشکیل منطقه آزاد را دادیم و البته بلافاصله اقدامات خود را انجام دادیم. رسیدگی به این اقدامات در مجلس شورای اسلامی طولانی شد. از مجلس عبور کرد، در شورای نگهبان دچار مشکلاتی است و امیدواریم اینها هم در همین سال ۱۴۰۰حل شود و مصوباتی که ۳، ۴ سال است دنبال آن هستیم انشاءالله ابلاغ شود تا وعده‌ای که به مردم داده شده انشاءالله در عمل محقق شود.

مناطق آزاد ما از این نظر اهمیت دارد که اولا این مناطق آزاد همه در مناطق مرزی ماست؛ یا در مرزهای جنوب یا در مرزهای شمال یا در مرزهای شرقی و غربی است که البته مناطق شرق و غرب طرح‌هایی است که در پی مصوبات آنها هستیم و دولت آنها را دنبال می‌کند برای اینکه انشاءالله سریع‌تر اقدامات لازم را انجام بدهیم.

این مناطق آزاد چون در بخش های مرزی است، همیشه پیوسته با همسایگان ما هم هست و می‌تواند از لحاظ تجارت و از لحاظ تولید مهم باشد. مناطق آزاد هم برای تولید و هم برای تجارت و هم برای سرمایه گذاری امتیازاتی دارد. این مناطق باید در وهله اول پشتوانه کشور باشد؛ در مرحله دوم پشتوانه استان باشد و در مرحله سوم پشتوانه مردم بومی باشد. می‌بینید پیشرفتی که در کیش انجام می‌گیرد، مردم بومی این جزیره هم از این پیشرفت‌ها استفاده می‌کنند. در قشم اگر پیشرفتی انجام می‌گیرد، همینطور هست و مردم بومی جزیره قشم هم از این پیشرفت‌ها استفاده می‌کنند. بیمارستان، مدرسه، دانشگاه، مراکز تفریحی، مراکز گردشگری ساخته می‌شود. به اضافه اینکه وقتی گردشگر وارد می‌شود، سود و بهره آن برای کل آن منطقه و برای کشور هست.

نمی‌گذاریم نام‌گذاری امسال در حد یک نام‌گذاری باقی بماند؛ آن را اجرایی می‌کنیم/ از امسال صادرات نفت از خلیج فارس و دریای عمان انجام می‌شود

مناطق آزاد ما باید اولا جاذبه تولید خود را حفظ کنند و در مرحله دوم قدرت صادرات داشته باشند. قبل از این دولت برخی از مناطق آزاد ما متاسفانه وارد کننده بودند. یعنی جنس وارد می‌کردند، مالیات کمتری بود، مشکلات کمتری بود، مردم از تهران، اصفهان یا از شهرهای دیگر به آنجا می‌رفتند، جنسی را که می‌خواستند بخرند آنجا با قیمت کمی، ارزان‌تر می‌خریدند و می‌آوردند. این خیلی ارزشمند نیست، چیزی که ارزشمند است این است که ما از ویژگیهای این مناطق استفاده کنیم و بتوانیم تولید و صادرات کنیم، مخصوصا به کشورهای همسایه‌مان، بتوانیم مواد اولیه مورد نیاز کشور را وارد کنیم. آنجا انبارهای عظیم داشته باشیم تا بتواند پشتوانه تولید برای داخل کشور باشد.

البته مساله گردشگری هم در جای خودش بسیار مهم است. گردشگری یکی از اهداف مهمی بود که این دولت از روز اول آن را دنبال می‌کرد. مردم عزیز ما می‌دانند که در این هفت سال گردشگر در ایران، مخصوصا گردشگرهایی که از خارج وارد ایران می‌شدند به دو برابر افزایش یافتند. البته در این یک سال اخیر دچار وقفه شد هم در آخر سال ۹۸، و هم در طول سال ۹۹ و بخشی از سال ۱۴۰۰ باز هم بخش گردشگری ما مشکل خواهد داشت، تا انشاءالله با تکثیر واکسن چه با واردات و چه تولید داخلی، بتوانیم به گونه‌ای موثر با این بیماری مقابله کنیم که مردم بتوانند سفر و گردش خود را انجام دهند.

حتما شرایط مناطق آزاد ما از اواسط امسال به بعد بهتر خواهد شد و در زمستان امسال و بهار سال آینده شرایط مناسبی خواهند داشت.

از همه عزیزانی که در راه توسعه این مناطق فعالیت کردند تشکر می‌کنیم، از مدیر جدید هم که با نشاط شروع به کار کردند، تشکر می‌کنیم و امید موفقیت در سال جدید برای همه مناطق آزاد داریم.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    13 0
    یکی نیست بگه تو خفه شود این دوسه ماه اخری رو فقط برو جوری که نادر رفت
  • علی IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    12 0
    تو را به قرآن فقط حرف نزن!!!! هرچی میگی برعکس عمل می کنی!!!! بیچاره وبدبختمان کردی. فقط برووووووو حسن، فقط بروووووو!!!!!
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    7 0
    با صادرات نفت شعار امسال رو اجرایی می‌کنید؟ اونهم در آخر لحظات سال هشتم!
  • علی IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    6 0
    در خلوت خودت شیخ یه مقایسه قیمت ها سال ۹۲ و ۱۴۰۰ داشته باش و به خودت قول بده دیگه تو هیچ کار سیاسی شرکت نکنی و مسئولیت قبول نکنی .فک کنم جواب ۸۰ میلیون انسان کار سختیست
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    7 0
    ما را به خیر تو امید نیست . شر مرسان
  • DE ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    2 0
    نمی‌گذارند نام‌گذاری امسال هم در حد یک نام‌گذاری باقی بماند؛ میخواهند آنرا اجرایی کنند . بخشکی شانس پس برجام قرار بود فرشته نجات ما و برو بچ بشه./ از امسال واردات و نفع از خلیج فارس و دریای عمان انجام می‌شود . برو بچ آماده باچید. بیخیال چاه بهار
  • سید فروزان CH ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    5 0
    گویا ایشان فکر میکند امسال هم در پاستور خواهد ماند و گویا اداره مملکت را بازی ویدئویی معروفی که شهر و کشور سازی میکنند ،تجسم دارد و هشت سال سو مدیریت را میخواهد دوماهه درست کند ، بیدار شوید جناب پرزیدنت ، ایران بزرگ مردان بزرگ میخواهد و حاضر در میدان
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    4 0
    در طول این هشت سال به خاطر ندارم حرفی بزنی و عکس اون اتفاق نیوفته.
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    5 0
    شکوفایی مناطق آزاد مثل 8 سال گذشته رونق بازار دلالان نورچشمی است و تناسبی با نامگذاری سال جدید نداره
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    4 0
    طرح یه همچو بحث هایی نشون دهنده اینه که دولت بنفش تا آخرین دقیقه از خنثی سازی هدفگذاری امسال دست بر نمی داره. هر کسی می دونه که نه راه اندازی مناطق آزاد و نه افزایش صادرات نفت اونم با این کاهش قیمت های اخیر تناسبی با شعار تولید، ... نداره.
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    2 1
    ایران اینقدر ضعیف شده که افغانستان داره واسه ایران گربه میرقصونه میگه نفت بده تا اب بدم شما چیکار دارید میکنید بدبخت شدیم بدبخت...
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
      3 0
      افغانستان غلط کرده برای ایران گربه میرقصونه، اول بره امنیت کشورش رو تامین کنه و این چهار پنج میلیون پناهنده ی آویزون رو تحویل بگیره، بعدش بیاد گربه برقصونه.
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    3 0
    بله ماهم موافقیم ، از پشت میز ۴متر فاصله بلند شید بیائید طرف مردم و با ا نا ثحبت کنید
  • IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    1 0
    ر بده که رفتی!!!7625
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    0 2
    توجه توجه : مشت محکم بر دهان اسراییل و استکبار جهانی زده شد ..!!!!! از این به بعد برای دریافت اب از کشور دوست و برادر افغانستان باید نفت بدیم..!!!! ورود تمام سرمایه گذارهای خارجی به کشور دوست و برادر عراق بدون ویزا ازاده بجز ایرانی ها..!!! همه چی ارومه ما چقدر خوشبختیم...چه حال میده ادم سرشو زیر برف کنه و با توهم خودش حال کنه..!!!
  • IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    0 0
    متاسفانه این پرزیدنت ما بسیاری از قول هایی که داده دقیقا برعکسش عمل کرده . خیلی نگران شدم . یعنی امسال هرگز از تولید پشتیبانی نمیشه ؟ و موانع بزرگ سد راه تولید کننگان قرار میگیره؟؟؟؟
  • ریتا IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    0 0
    هر چی تا حالا گفته، 180 درجه برعکس بوده. اینم مثل بقیه. خخخخخ!
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    0 0
    طبق قانون در ایران یک شخص نمی تونه سه بار پی در پی رئیس جمهور بشه وقت وعده و وعیدهای پوچ و تو خالی نیست آقای روحانی از خواب بیدار شید وقته رفتنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس