کد خبر 1196142
تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
وحشت از ویروس چینی/ بحران ماسک و کالاهای بهداشتی

اولین خبر رسمی از ابتلای چند نفر به ویروس چینی در آخرین روزهای بهمن ۹۸، با ترس و هراس مردم همراه شد.

به گزارش مشرق، به دنبال شیوع یک بیماری ویروسی ناشناخته در یکی از شهرهای کشور چین و خبرساز شدن این موضوع در کشور خودمان، به ناگاه ترس و هراس عجیبی در وجود مردم رخنه کرد. به طوری که بعد از اعلام خبر رسمی شیوع این بیماری در یکی از استان‌های همجوار پایتخت، نگرانی‌ها از ابتلاء به این ویروس ناشناخته در کشور، شدت یافت.

چند روزی که شیوع بیماری کرونا در کشور گذشت و موضوع رعایت نکات بهداشتی برای در امان ماندن از ابتلاء به این ویروس مطرح شد، به یکباره مردم به سمت و سوی داروخانه‌ها گسیل شدند تا بتوانند ماسک و دستکش و محلول‌های ضد عفونی کننده را تهیه کنند. اما، همین هجوم ناگهانی به داروخانه‌ها، شرایط بحرانی را رقم زد و شاهد کمبود و نایاب شدن اقلام بهداشتی بودیم.

بیشتر بخوانید:

تأثیر مخرب کرونا بر شنوایی انسان اثبات شد

اسفند ۹۸ رو به پایان بود و مردم از ترس کرونا، سعی می‌کردند کمتر در اماکن عمومی حاضر شوند و قرنطینه خانگی را در پیش گرفته بودند. با تمام این تفاسیر، مهم‌ترین چالش آن روزهای کرونایی، کمبود ماسک و دستکش و محلول‌های ضد عفونی کننده بود.

بیشتر بخوانید:

کرونا در ایران یک ساله شد

ماسک‌های سه لایه که تا قبل از شیوع کرونا در قفسه‌های داروخانه‌ها خاک می‌خورد، حالا به چند برابر قیمت معمول هم پیدا نمی‌شد.

به گفته یک مسئول فنی داروخانه در منطقه مرکزی پایتخت، قیمت هر عدد ماسک سه لایه تا قبل از کرونا، حدود ۲۵۰ تومان بود. اما با شیوع ویروس کرونا در کشور، به یکباره شاهد افزایش نجومی قیمت ماسک‌ها بودیم. تا جایی که برخی از مردم که از تمکن مالی بالایی برخوردار بودند، حاضر بودند بابت هر عدد ماسک سه لایه ۵,۰۰۰ هزار تومان هم بدهند. اما، ماسک نبود.

آغاز احتکار و گرانفروشی

با شیوع ویروس کرونا، ردپای دلالان کالاهای بهداشتی هم پیدا شد و به یکباره بازار ماسک و دستکش و محلول‌های ضد عفونی کننده، داغ شد. آن قدر داغ که سازمان تعزیرات حکومتی مجبور به دخالت و برخورد شد. زیرا، نگرانی‌ها از کمبود این قبیل اقلام بهداشتی در داروخانه‌ها، شرایط بحرانی را رقم زده بود و بعضاً عده‌ای هم این وسط از آب گل آلود ماهی می‌گرفتند.

این قضایا و ماجراها، در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ همچنان خودنمایی می‌کرد و خبری از ماسک و دستکش و محلول‌های ضد عفونی کننده نبود. در چنین شرایطی، شرکت‌های تجهیزات پزشکی به یکباره ظرفیت خطوط تولیدی خود را سمت تولید ماسک و محلول‌های ضد عفونی کننده بردند. از سوی دیگر، گروه‌های جهادی هم ورود کردند تا بحران ماسک و دستکش و محلول‌های ضد عفونی کننده به پایان برسد.

تولید انبوه ماسک و...

ثمره حرکت جهادی و تلاش شرکت‌های تجهیزات پزشکی، دست به دست هم داد تا اینکه در اواخر بهار سال ۹۹ بود که به یکباره شرایط بازار کالاهای بهداشتی در کشور تغییر کرد و تولید انبوه ماسک و محلول‌های ضد عفونی کننده، شرایط را عادی ساخت.

در کنار تولید انبوه ماسک و محلول‌های ضد عفونی کننده، تولید گان و لباس‌های محافظ کادر درمان نیز، یکی دیگر از موفقیت‌های نظام سلامت در روزهای کرونایی کشور بود.

محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو، در واکنش به روزهای بحرانی بازار ماسک و محلول‌های ضد عفونی کننده در کشور، با اشاره به اینکه تولید ماسک از ۱۶۰ هزار عدد در روز در ابتدای شیوع کرونا به بیش از ۳۰ میلیون عدد رسیده است، افزود: در حال حاضر روزانه ۴ میلیون عدد ماسک شامل یک میلیون و ۸۰۰ هزار عدد برای مراکز درمانی و ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار عدد ماسک برای عرضه در داروخانه‌ها توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۲۵ شرکت دارای پروانه ساخت با کد IRC فعال هستند و امروز نیاز مصرف ماسک در کشور به خوبی توسط تولید کنندگان داخلی پوشش داده می‌شود و ۵۱ میلیون ماسک دپو داریم.

حالا با گذشت بیش از ۱۳ ماه از روزهای آغازین شیوع ویروس کرونا در کشور، بازار ماسک و محلول‌های ضد عفونی کننده و دیگر اقلام بهداشتی در شرایط مطلوب و ایده آلی قرار دارد و دیگر خبری از کمبود و بحران نیست.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس