گزارشی از وضعیت آثار تاریخی نوار غزه/ خلاقیت دختران فلسطینی برای خنثی‌سازی روایات صهیونیست‌ها

شماری از دختران علاقه‌مند به آثار باستانی و تاریخی نوار غزه تصمیم گرفته‌اند، به شیوه‌ای خلاقانه و مدرن نگاه‌ها را به سمت اهمیت این آثار تغییر دهند.

به گزارش مشرق، غزه قدیمی که توسط «کنعانی‌ها» در قرن پانزدهم قبل از میلاد تاسیس شد، هنوز همه ویژگی‌های خود را حفظ کرده، اما زیر زمین؛ موضوعی که حس کنجکاوی را برمی‌انگیزد اما چه کسی به آثار باستانی زیر زمین توجه می‌کند، وقتی هیچ توجهی به آثار کشف شده نمی‌شود.

شرایط زندگی و سیاسی ناشی از سال‌های محاصره سبب بی‌توجهی به این آثار شده است در این راستا، شماری از دختران علاقه‌مند به آثار باستانی و تاریخی تصمیم گرفتند، شرایط موجود را به شیوه‌ای خلاقانه و مدرن تغییر دهند.

بیشتر بخوانید

باستان شناسی که زیر شکنجه لب باز نکرد +عکس

در این زمینه «میار حمید»، یکی از اعضای گروه کنعان می‌گوید: این طرح در ابتدا یک ایده بود که بر فرایند استفاده از ابزارهای فناوری مبتنی بود . برای ادغام بین آثار باستانی قدیمی یا اطلاعات قدیمی و نسل جدید یک برنامه کاربردی و یک وب سایت طراحی شد که شامل ثبت الکترونیک اطلاعات آثار باستانی موجود در نوار غزه می‌شد و به 311 ساختمان باستانی و  76 مکان و اثر باستانی و تاریخی می‌رسید.

طرح کنعان که گرد و غبار را از صدها مکان و اثر باستانی در نوار از بین برد، بار دیگر نگاه‌ها را متوجه جنگ نرمی کرد که رژیم اشغالگر علیه تاریخ و روایت‌های نقل شده از آن دوران به راه انداخته است آشنایی ما با تاریخ بناها و آثار باستانی تمدن مان، حقانیت ما و بر حق بودن مالکیت اراضی‌مان را به خصوص به عنوان ملت فلسطین ثابت می‌کند.

این طرح الکترونیکی در مرحله اول خود توانست، بر مشکلات بزرگی فائق آید، موضوعی که باعث شد، پا را از مرزهای نوار غزه در محاصره و تحریم بیرون بگذارد.

«سندس النخاله»، دیگر عضو گروه کنعان هم می‌گوید: یکی از مشکلات کمبود منابع و مراجع تا مرحله اول طرح را شروع کنیم و این یکی از مشکلات است. مشکلاتی دیگر، مربوط به برخی از افراد است که نمی‌پذیرفتند وارد تمام قسمت‌ها و بخش‌های منازلشان شوم و اطلاعات موجود در آنجا را ثبت کنم یا آثار باستانی در مکان و محل مناسبی قرار نداشتند.

وی افزود اغلب اماکنی که وارد آنها شدیم، ساختمان‌های متروکه بود که ورود به آنها و رسیدن به محل اثر تاریخی سخت و دشوار بود و این یکی از چالش‌های پیش روی ما به شمار می‌رود در مواردی مجبور بودیم، از دیوار این خانه‌ها بالا برویم و راهی برای ورود به آن پیدا کنیم، قرار است، مناطق و محله‌های فلسطینی بیشتری را بازبینی کنیم، در حال حاضر یک مرحله را پشت سر گذاشتیم تا به شهرک «عرابه» رسیدیم، امیدواریم، کار خود را بیش از پیش توسعه داده و به جلو پیش ببریم.

وزارت گردشگری و آثار باستانی غزه که نهادهای بین المللی پانزده سال است، با مشارکت در محاصره، پشتیبانی خود را از آن متوقف کردند، طرح کنعان را طرحی ابتکاری و قابل تأمل یافتند .

«جمال ابو ریده»، مدیرکل وزارت گردشگری و آثار باستانی غزه به خبرنگار تسنیم می‌گوید : اولین بار وقتی گروه کنعان نزد ما مراجعه کرد، از آنها استقبال کردیم و اطلاعات موجود در وزارت‌خانه را در اختیارشان گذاشتیم، در ادامه برای تسهیل کار گروه با شهرداری غزه تماس گرفتیم.

طرح‌هایی که هدف از آن اطلاع رسانی به فلسطینیان و ارتقای فرهنگ آنها در زمینه اهمیت اماکن تاریخی و آثار باستانی در نوار غزه است  اینکه روایت‌های صهیونیستی در این زمینه و ادعای اینکه این سرزمین بدون ملت و ملت بدون سرزمین است، خنثی شود.

صرف نظر از ارزش ملی که طرح جدید در دل خود دارد، طرح کنعان نیز به ثبت صدها اثر باستانی و مکان تاریخی در سازمان یونسکو کمک کرده است و متخصصان امیدوارند که این طرح مورد توجه شایسته جهت تداوم خود قرار گیرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 0
    درود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس