کد خبر 1195783
تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲
شنای خلاف جهت ایران در رویکرد جهانی برای فرزندآوری/ "فرزند طلایی" چیست؟

پدر پزشکی جامعه نگر کشور با اشاره به اینکه اهداف اختصاصی باید طوری تعیین شود که یک بانو ۴-۳ فرزند بیاورد، افزود: در اهداف اختصاصی چگونگی باروری، افزایش، ازدواج، طلاق، سقط و... موثر هستند.

به گزارش مشرق، محمد اسماعیل اکبری، ضمن تاکید بر اینکه همه باید نگران موضوع جمعیت باشند، گفت: در مسئله جمعیت مولفه‌های مهمی دخالت دارند و اولین مولفه این است که سیاست گذاری تخریب جمعیتی و تخریب ساختار جمعیتی در جمهوری اسلامی ایران و بسیاری از کشورها در خارج از مرزها صورت گرفته است. به حدی این کار مهم بود که معتقد هستم کلاسیک و برنامه ریزی شده برای موضوع جمعیت کار می‌کنند.

وی افزود: خوشبختانه با تحقیقاتی که انجام شد موضوع جمعیت از نظر عدد و رقم به سامان رسید یعنی به نحوی شد که کسی نمی‌تواند علیه عدد و رقم جمعیت که وضع آن خراب است، صحبت کند. اتفاقی که الان افتاده مسئله حاشیه سازی است. این یک استراتژی مدیریتی است، ساختار مدیریتی یک هدف کلی تعریف می‌کند و آن هدف تبدیل به اهداف اختصاصی می‌شود. اهداف اختصاصی تبدیل به رفتارهای ویژه علمی می‌شود و یعنی تغییر رفتار درستی که باید انجام شود.

بیشتر بخوانید:

«فرزند طلایی» چیست؟

پدر پزشکی جامعه نگر  ادامه داد: روش اجرای تک تک این‌ها را باید مشخص کنیم و بعد کار خود را ارزیابی کنیم و ببینیم به هدف رسیدیم یا خیر. این برنامه ریزی است که برای یک کار انجام می‌شود. در مورد جمعیت هم از نظر علمی، هم از نظر قانونی و هم ابلاغیه رهبر معظم انقلاب به عنوان ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت هدف کلی را فرزندآوری و اصلاح ساختار جمعیت تعیین کردند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن اشاره به اینکه تعریف فرزند آوری روشن است و تعداد بچه‌هایی است که یک خانم در سن باروری، سنی که تخمدان فعال است، می‌تواند بدنیا بیاورد، اظهار کرد: میانگین اگر سه فرزند باشد برابر این است که جمعیت همینطورباقی می‌ماند، ولی بالاتر از سطح جانشینی ۴ فرزند است.

وی توضیح داد: بنابراین هدف روشن است و همه ساختارهای حکومتی و حاکمیتی و مردم باید دل بسوزانند و برای فرزندآوری برنامه داشته باشند. ۳ تا سطح جانشینی است و ۴ فرزند در قانون آمده که بالاتر از سطح جانشینی است پس باید ۴ فرزند هدف برنامه ریزان قرار گیرد. جالب است بدانید این برنامه ریزان و حرف ۴ فرزند در دنیا شاخص شده است و همه اروپائی‌ها و امریکایی‌ها برای این پول خرج می‌کنند و برنامه ریزی حکومتی و حاکمیتی برای ۴ فرزند دارند، اما اصلاح ساختار جمعیت چطور است؟ گاهی ما را فریب می‌دهند و می‌گویند رشد جمعیت است. رشد جمعیت به تنهایی در مورد این امر حرمت ندارد بلکه ساختار جمعیت است که حرکت دارد. رشد جمعیت هم الان خوب است، چون وضعیت بهداشت بهتر شده، سالمندان دیرتر فوت می‌کنند و عمرطولانی‌تر شده و رشد جمعیت را دایم، ولی ساختار ما بهم خورده است.

بیشتر بخوانید:

پس از تولد ششمین بچه: باز هم بچه می‌خوام +عکس

رییس انجمن آموزشی پزشکی کشور متذکر شد: سه ساختار جمعیت وجود دارد اعم از جمعیت پایه که زیر ۱۵ سال است، یک جمعیت مولد که ۱۵ تا ۶۵ سال است و یک سالمند که بالای ۶۵ سال است. برخی مواقع سالمند را بالای ۶۰ سال می‌گیریم که آن خیلی مهم نیست چگونه است. هدف این است که این نسبت‌ها بهم نخورد. بهترین نسبت این است که اولی ۲۴ درصد، جمعیت مولد ۷۴ درصد و جمعیت سالمند ۶ درصد باشد. این بهترین وضعیت ساختار جمعیتی یک کشور است که جمعیت جوان دارد، دائم تولید جمعیت می‌کند و گروه مولد که گرداننده چرخ‌های اقتصادی هستند سر جای خود می‌مانند.

اکبری با اشاره به اینکه اهداف اختصاصی باید طوری تعیین شود که یک بانو ۴-۳ فرزند بیاورد، افزود: در اهداف اختصاصی چگونگی باروری، افزایش، ازدواج، طلاق، سقط و ...  موثر هستند و این‌ها شاخص‌های اهداف اختصاصی محسوب می‌شوند که برای هر یک باید رفتارهای ویژه علمی تعیین کنیم، روش اجرا بنویسیم و ارزیابی کنیم.

هر ایرانی باید ۴ فرزند داشته باشد

وی با بیان اینکه متن در حال حاضر فرزندآوری به علاوه ساختار جمعیت است ولی متاسفانه اطراف آن شلوغ می‌کنند و بحث‌هایی را نظیر غربالگری، کودک همسری، آزادی سقط و.. را مطرح می‌کنند، اضافه کرد: گاهی از ازدواج حرف می‌زنند در حالی که فقط نباید ازدواج را ملاک قرار ‌دهیم، بودجه برای ازدواج تعیین کنیم و پول برای ازدواج خرج کنیم و کاری به فرزندآوری نداشته باشم و ممکن است ذهن عروس و داماد این باشد که فرزند نیاورند یا دیر فرزند بیاورند. برای آن‌ها خیلی مهم نیست. این هدف ما را نمی‌پوشاند. ازدواج را می‌پوشاند، ولی هدف ما را نمی‌پوشاند و این چنین ۷۰ درصد طلاق ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید:

پوشش ٩٠ درصدی هزینه‌های درمان ناباروری در ۱۴۰۰

پدر پزشکی جامعه نگر گفت: اصل قضیه طبق سیاست‌های کلی جمعیت که ابلاغ شده، آنچه دولت تعیین کرده واستنادات علمی که وجود دارد دو مورد بالاست. آن‌ها اصل قضیه هستند ؛ بنابراین هر چه درباره این قضایا گفتیم فرع ماجراست. در خصوص موضوع غربالگری این روزها بسیار از کسانی که ساز زن اجتماعی هستند وارد میدان شدند و شلوغ می‌کنند، چه اتفاقی افتاده که الان که صدها میلیارد تومان برای این کار داشتند حالا نگران هستند؟ چه کسی گفته غربالگری نشود؟ اصلاً کجا این وجود دارد؟ به حدی این دروغ بزرگ بود که من فکر کردم آنچه  که مجلس مصوب کرده، ممنوعیت غربالگری است. باورکنید به بچه‌های مجلس زنگ زدم و دعوا کردم و بچه‌های اصفهان هم بیشتر دنبال این هستند که به نحوی شاگردان من بودند، گفتند این خبرها نیست. من به مجلس رفتم و مطالب را خواندم و سوال کردم هیچ جایی ممنوعیت غربالگری وجود ندارد، ولی کاری کردند رسانه‌ها در صفحات اول خود منتشر کردند.

غربالگری در کشورهای دیگر چگونه است؟

وی متذکر شد: هیچ جایی کسی نگفته غربالگری ممنوع باشد بلکه گفتند غربالگری با مسئولیت انجام شود و شاخص و مولفه داشته باشند به این مفهوم کسانی که در معرض خطر هستند مثل کشورهای اروپایی، همانند سوئد، نروژ، دانمارک و ... باشند. انگلیسی‌ها غربالگری نمی‌کنند، ولی ما می‌گوییم مثل شکال اروپا باشد ۳۵-۳۰ درصد افراد باشند و افرادی که ازدواج می‌کنند مسن‌تر از ما هستند. همه مسن‌تر از ما هستند، ولی با این حال ما هم مثل آن‌ها آن درصدی که در معرض خطر هستند، یک در ۲۵۰ نفر گرفتاری دارد در فاز غربالگری برود. کسی که سونوگرافی می‌کند و آزمایش انجام می‌دهد کارش غلط نباشد.

۱۶ تا ۲۸ درصد کارهای آزمایشگاهی ما غلط است

وی با بیان اینکه گرفتاری ما این است که ۱۶ تا ۲۸ درصد کارهای آزمایشگاهی ما غلط است، چرا که هیچ نظارت علمی بر آن نداریم، اشاره کرد: قریب ۳۰ درصد سونوگرافی‌ها غلط است، چون نظارت علمی نمی‌کنیم. غلط یعنی این که باید یک آدم بکشیم. یک بار غلط است و من تشخیص کم خونی نمی‌دهم، فرد با کم خونی زندگی می‌کند. در حالی که ده قرص می‌خورد خوب می‌شد و یک زمانی یک آدم را می‌کشم. غلط است یعنی باید مظلوم‌ترین و معصوم‌ترین موجود و مخلوق خدا که به اسم جنین است بکشیم. این مفهوم غلط بودن است. در قانونی که در مجلس وضع می‌کنند اولاً غربالگری تعریف شده و گفته اند هر کسی انجام می‌دهد مسئول کار خود باشد. جواب باید بدهد و بعد گفته اند اگر اتفاقی افتاد و طرف با مشکل به دنیا آمد و پزشک غربالگری نکرده بود، چون به استناد قانون نباید غربالگری می‌کرد، به پزشک ایراد نگیرید.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: یعنی از جامعه پزشکی دفاع کردند و گفته اند پزشکان را به دادگاه نبرید. کجای این امر ممنوعیت غربالگری است؟ شلوغ کردن و سروصدا راه انداختن و کارگاه راه انداختن یعنی می‌خواهید یک موضوع ناحق را بیان کنید! چرا این کار را می‌کنیم؟ یک اصطلاحی به نام تضاد منافع داریم، در هیچ جای دنیا کسانی که تضاد منافع دارند را اجازه نمی‌دهند برای مردم تصمیم بگیرند. حرف‌های تکنیکی می‌توانند بیان کنند، ولی حق ندارند حرف‌های سیاست گزاری بیان کنند. عملاً اصل موضوع دروغ است که از ممنوعیت غربالگری حرف می‌زنند، اما شلوغ کردن آن دو هدف دارد. یک هدف اقتصادی دارد و دیگر این که اصل مطلب فراموش شود.

بیشتر بخوانید:

فرزندان در آینده بستگان نزدیک ندارند!

پدر پزشکی جامعه نگر بیان کرد: فلان انجمن علمی که سروصدا می‌کند هیچگاه اقدام نکرد که ۸۰ درصد زنان باردار ۵ ماهه به بالای ایرانی کمبود ویتامین دی دارند؟ ارزش ویتامین دی را که با ۵ هزار تومان می‌توان درمان کرد. متابولیسم سلولی در این ویتامین اعجاز آور است. ۵/۲۷ درصد از مادران باردار ۵ ماهه کمبود ویتامین آ دارند. تقریباً ۲۰ درصد کمبود خون دارند. هیچ کسی غصه این‌ها را نخورد و اطلاعیه هم ندادند که بشتابید و به زنان باردار برسید. جالب است که بدانید این امر روستا و شهر ندارد یعنی، چون برخی از پرخوری‌های شهری هم داریم نتوانسته این مسائل را اصلاح کند. ۸۰ درصد یعنی همه خانم‌ها کمبود ویتامین دی دارند. هیچ کسی غصه این حرف‌ها را نخورده است و حال غصه غربالگری را می‌خورند، چون میلیاردها تومان پول در آن است. چرا آزمایشگاه خلاف می‌کند و قانون مجلس گفته است هر کسی مسئول کار خود است؟

رییس انجمن آموزشی پزشکی کشور ادامه داد: برای این که ۱۶ تا ۲۷ درصد خلاف نداشته باشد دستگاهی که کار غربالگری را می‌کند برای امریکا است. دستگاه دیگری هم ندارند. هر دستگاهی که در ایران است پارچه گذاشته اند و بسته اند، چون در تحریم‌ها امریکای دروغگو و فاسد امکانات و کیت‌های این دستگاه را نداده است. دستگاه دومی آمد که از امریکاست و از طریق چین وارد می‌شود. چینی‌ها این دستگاه را مهندسی معکوس کردند و آن را ساختند. دستگاهی که در ایران است اولاً تعدادشان  زیر ۲۰ است. یعنی در سال یک و نیم میلیون باردار دارید و به ۲۰ آزمایشگاه باید مراجعه کنند و تقریباً سه آزمایشگاه اصلی هستند که جالب است بدانید آن‌ها در سایت‌های خود خط مشی برای جمهوری اسلامی تعیین می‌کنند و تخلفات علمی در چه حدی است نمی‌دانم و الان شروع به شکایت کردند و بیش از دو هزار و ۵۰۰ شکایت که کلاه سر ما رفت و بچه را سقط کردیم و این تست‌ها بوده و دیگری می‌گوید من گوش نکردم و بچه به دنیا آمده و سالم است.

کسی با غربالگری مخالف نیست

رییس انجمن آموزشی پزشکی کشور ضمن اشاره به اینکه این تخلفات علمی پاسخگویی می‌خواهد، عنوان کرد: به جای این که انجمن‌ها این غصه را بخورند که چرا استاندارد انجام نمی‌دهید و چرا تست‌ها اشتباه درمی آید و چرا مراقبت نمی‌کنید روی حرف دیگری رفته اند تا آن را درست کنند. پشت این چند صد میلیارد اقتصادی است. این اعداد اعجاب آور است. پس کسی با غربالگری مخالف نیست، الان بچه که به دنیا می‌آورند از پاشنه پا خون می‌گیرند و ما سالانه دو هزار بیمار کم کاری تیروئیدی که در جامعه کودن می‌شدند را جلوگیری کردیم. این خون را از پاشنه پا می‌گیرند و اداره پست در یک آزمایشگاه مخصوص می‌برد و قبل از ۱۵ روز جواب می‌آید و یک قرص مصرف می‌کند یا نمی‌کند. این غربالگری سالم می‌شود. هیچ کسی از خانه حرکت نمی‌کند به ۲۰ آزمایشگاه رجوع کند و چند صد میلیون تومان پول خرج کند. ساختار حکومتی مکلف به این کار است. این غربالگری است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 170
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 66
  • ناشناس IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    93 20
    هر ایرانی ۴رفرزند....‌ باشد.‌‌‌‌.....با کدوم حقوق‌‌‌‌‌.....فقط خرففففففف...
    • طاهر IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      69 7
      سلام واقعا اینها وجدان دارند که این حرفهارا میزنند من فکر میکنم که اصلا نمیدانند ونمیخواهند که بفهمند
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      14 95
      شما مانند گذشته ها زندگی کنید سطح توقعات پایین بیاورید حل می شود
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      مطمئنی برای بچه پول ندارید ولی برای لباس مارک دار و ست کردن و رستوران و کیش گردی پول دارید !
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      50 11
      نتیجه عمل کردن ب همچین حرفی تبدیل شدن ب ی پاکستان دیگه هست . بدون امکانات ظلم هست بچه اوردن . با نصیحت و من کارشناسمو من دکترم و حرف منو گوش بگیرید کاری درست نمیشه . مردم گشایش اقتصادی داشته باشن حتما همه ۴ الی ۵ فرزند میخوان
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      13 6
      جناب ۱۳۲۲، میفرماییدحتما همه! آمار خودخوانده دیگری از نوابغی مثل شما، اگر همه نخوان چی؟ الام مشکل اونایی که گله سگ نگه میدارن اقتصادیه؟!
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      8 8
      چرا باید زیر این خبر اینقدر پیام بفرستن؟ اون هم بدون خوندن حتی یه جمله اش، مشخصا اقتصاد هر وضعیتی به خودش بگیره ماموریتی تعریف شده وجود داره که از قبل از انقلاب کلید خورده و اون کاهش جمعیت ایرانه البته با انقلاب تا حدودی مختل شد اما از اواخر دهه ۶۰ باز هم پیگیری شد
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      29 9
      سطح توقعات رو پایین بیاریم یعنی چی؟ بزرگوار! از خرید مرغ و گوشت عاجزیم. چی می گی شما؟ لباس مارک دار چیه؟ کرایه خانه چه وضعیتی داره؟ برای خانواده ای با 4 فرزند چند خوابه باید اجاره کرد؟ با این توصیه ها فقط مردم رو عصبانی می کنید و بس.
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      16 36
      چطور برای سگ ها و گربه های تان پول دارید؟ چطور برای شامپوی مخصوص گربه و توله سگ پول دارید؟ چطور برای غذای خارجی مخصوص سگ پول دارید؟ چطور برای لباس های برند و مارک دار پول دارید؟ چطور برای سفرهای ترکیه و کیش و قشم پول دارید؟ نگید پول نداریم بگید ..... نداریم
    • سیاوش IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      33 1
      اونی که میگی برای سگ و گربه و سفر خارجی پول دارین فلان عزیز من چند درصد مردم ایران اینقدر پول دارن که خرج این چیزا کنن فقط اقازاده ها و به قول یه نفر چهار درصدی ها عزیز من اکثریت مردم تو خرج خونه و اجاره و قرض و قسط و مرغ و گوشت و..... موندن!!! من خودم یه جوان بیست و هفت ساله هنوز دارم کار میکنم اونم با حقوق سه میلیونی چطوری میخوام برم تشکیل خانواده بدم پراید صد میلیون خونه یه میلیارد چهار تیکه وسایل جهزیه صد میلیون طلا گرمی یه میلیون اینا فقط واسه شروع زندگیه اونایی که هم میخوان بیان بگن اجاره کن خونه پول پیش هم صد میلیون همین دیروز تو پایین شهر تهران خونه پنجاه متری!!! نمیدونم مسؤلین تو کدوم فضا سیر میکنن که میان میگن مشکل جمعیت داریم فقط میتونم بگم خجالت بکشین از وضع موجود تو مملکت
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      12 12
      قدیمی ها در یک خانه چندین نفر خانوار زندگی می کردن
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      0 1
      ببخشیدهامن تمام نظرات راخواندم نظرمن این هست البته که همه چیزتشریفاتی شده خوب اماببینیدپول پوشاک خوراک ماشین بازهم مثل قبل
    • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
      1 5
      هر آنکس که دندان دهد نان دهد
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    31 5
    مشاور محترم وزیر بهداشت معنی دود از کنده بلند میشود یعنی چه ؟
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      19 16
      چه حرف ها! زنها را مانند غرب آوردن بیرون از خانه و خانه داری را تحقیر کردن آن وقت هم می خواهند فرزند آوری بالا باشد و هم ازدواج ها بیشتر شود و یا طلاق ها و خیانت ها کم شود محال است
    • IN ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
      4 0
      علی جان اونی دستش به دهنش میرسه قطعا انقدر اطلاعات داره که به تحلیل موجودی مثل تو احتیاج نداشته باشه.عدم فرزند اوری یعنی نارضایتی از وضعیت و اوضاعکشور که بخشیش اقتصاده.شما برو فرزند بیار هرتعداد که میخوای.
  • فقیر IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    73 6
    بنده برای یک فرزند عید نتوانستم اباس بخرم حدود 2 ماه است گوشت نخریدم شرمنده خانم و فرزندم هستم حالا خیلی بی عقل ونفهم باید باشم که تعداد 4 بدبخت به خانواده اضافه کنم به نظر شما بدبخت درست کردن گناه نیست. نمی دانم کارشناسها چرا بی سواد شده اند امروز مادر بزرگ های بیسواد می دانند نباید نوه ها از یکی یا دوتا زیادتر شود در حالی که کارشناس ها هنوز به درک پیر زنان بی سواد هم نرسیده اند.خوهش می کنیم ای بحث هارا مطرح نکنید مردم از اینکه در کشور بی سواد هستند غصه می خورند.
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      12 45
      به بیسوادی چه ربطی داره حرف شما متین مشکل اقتصادی زیاد هست ولی افزایش جمعیت به نفع کشور است کشوری با جمعیت کهنه و فرسوده عقب می افتد
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      5 29
      ولی برای گشتن در اینترنت خوب پول داری!!! برو عمو
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      1 27
      حرف مفت نزن . این از بیحالی خودت هست. . آنکه در هر شرایطی که باشه و مرد عمل باشه . دنبال کار باشه . براش کار پیدا میشه . که بتونه از عهده مخارج اولیه زندگی بر آید . ضمنا ده شصت ( کلید واژه) سخنان نوروزی رهبرمان که در شرایط سخت جنگ تحمیلی و تحریم ها و قیمت نفت ارزانی که تنها صادرات آنزمان ایران بود و از نظر اقتصادی در بخش های مختلف اقتصادی مثل کشاورزی صنعتی و خدمات و پتروشیمی و پالایشگاهی و فلزات و غیره مانند امروزه.انگار صفر بود . مردم توانستند هم مقاوپت کنند و هم صاحب فرزند شوند .. و از نظر اجتماعی مانند امروز چشم هم چشمی به این شکل منحط وجود نداشت . مثلا از وسائل منزل ارزان قیمت با دوام ابتدائی استفاده میکردند و رخت و لباس فرزند بزرگتر بر تن فرزندان کوچکتر میشد و در صورت نیاز وصله و لپه های زیبا بر آرنج و زانوی سوراخ شده دوخته میشد تا مخارج کمتری متحمل شوند و پول زحمت کشی را با کمک های اینجا و آنجا صرف ساختن و خرید منزل صرف میشد . امروزه فقط مخارج و بُرج های مختلف فرزندان که شامل انواع پوشیدنی ها و امکانات رنگارنگی گه در اکثر خانه ها برای فرزندان و اهل منزل فراهم شده و میشود را حساب کنید . چه خبر است . پس فرزند آوری را با توقعات زائد بهانه نسازیم . اگر مملکت و آینده خود را اهمیت میدهید با امید به برکات خداوند و اینکه آینده سرزمین ما بسیار روشن است . حتما به این مهم باید بیش از پیش پرداخته شود . تا همه گونه بر قدرت اجتماعی سیاسی اقتصادی و امنیتی کشورمان افزوده گردد . انشاءالله
    • علی IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      3 7
      به شما کسی نگفت بچه بیار.به اونی که بجای بچه سگ و گربه نگه می داره یا اونی که دستش کمی به دهنش می رسد و یکی هم داره می گویند دو تا بیار.عوض سگ بازی و موبایل بازی بروید با بچه هایتان تفریح سالم داشته باشید.از قدیم گفته اندیکی یک دانه خل و چل و ....
  • جواد IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    68 3
    شیر خشک سی هزار تومن پوشک صد سی هزار تومن و...... با این شرایط همون یک فرزند رو هم نمیشه داشت
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      7 47
      وقتی میخواهی اعیانی زندگی کنی معلوم است دخل و خرجت به هم نمی خورد! نمونه آن پوشک!
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      32 1
      اخه مرد حسابی اعیانی زندگی کردن جیه؟؟؟؟ مثه ادم زندکی کردن اعیانی نیشه؟؟؟ با کمترین امکانات؟؟؟ تو یا بچه نداری یا دوس داری هر هر چی گفت تکبیر بدی
    • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      25 3
      شما اعیانی زندگی نکن ابله شیرخشک و پوشک اعیانی زندگی کردن هست!؟
    • CH ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      12 16
      انصافا بله. شیر خشک و پوشک کالای اعیانی است. قبلا خود مادر به نوزاد شیر می داد و به جای پوشک هم نوزاد را کهنه می بستند.
    • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      6 1
      اون موقع لابد مادرها سوءتغذیه نداشتن که حالا با شیرخشک جبران میشه؛ من بچم رو با نون و پنیر با تغذیه ضعیف بزرگ کنم؟! خرج دوا دکترش رو هم خدا میرسونه میدونم. تبعاتش رو همین الان برین خانه های بهداشت از پزشک ها بپرسید که وضع بهداشت غذایی و فقر ریزمغذی ها در جوامع شهری و روستایی از دهه 94 به بعد چه شکلیه، شماها باید نمودار دوست داشته باشید.
    • NL ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      15 1
      شیر خشک و پوشک لاکچری حساب میشه واقعا؟ وااای، من چقدر خوشبختم.
  • ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    50 4
    شما به ازای هر فرزند 2 میلیارد پول بده من 5 تا فرزند بیارم.ما که بدبخت شدیم میخواید نسل بعد از مارو هم بدبخت کنید ؟؟؟
  • علی IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    50 1
    با این وضعیتی که برا مردم درست کردین این تورم 300 درصدی و هیچ کمک به خانواده ها مگر بیمار باشن دنبال فرزند آوری باشند برو مقداری عقلت را تصحیح کن
  • آنتی چرت و پرت IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    46 2
    چرت و پرت میگه.
  • زططط IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    27 2
    مرتبه با ک ام پول وامکانات
  • علی IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    44 2
    توروخداشوخی نکن بگوبینم ماهی چقدردرامدته جیگر؟
  • SE ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    7 30
    چرا. اسلام با اصل غربالگری مخالف است. کشتن انسان به جرم معلولیت جنایت است. حتی اگر سونوگرافی راست بگوید و واقعا بچه معلول باشد که در تمام مواردی که من خودم سراغ دارم پزشکان گفته بودند بچه را بکشید و مادر بچه را نگکشته بود، بچه سالم به دنیا آمد.
    • ن IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      9 0
      منظودشون ادمهای معمولی جامعه نبود به خودتون نگیرید. متظورشون خواص ومنصوبین ایرانی که حقوق شون زیاده
    • DE ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      2 0
      خیلی واضح داری دروغ میگی ابله
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    64 10
    شما در اداره مملکت با ۸۰ میلیون ماندید میخواهید چهار برابر بشود که چی
    • نادری IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      24 2
      خرجش رو تو این شرایط بد اقتصادی چطوری تامین بشه از مسکن خوراک رفاه تفریح ارامش تحصیل کار. بگیر تا....
    • NL ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      11 39
      همه میدونن اصلاح طلبان در اداره کشور ناتوان هستند
  • میلاد IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    60 1
    شما برای همین یه دونه کار و رفاه درست کنید 4تا پیشکش
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      7 36
      حتی سطح رفاه نیز به جمعیت بستگی دارد یک جمعیت پیر چگونه میتواند رفاه ایجاد کند؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      34 4
      اصلاح طلب و غیره همگی یکی هستید توان اداره یک خانواده را ندارید چه برسد یک محله
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    46 3
    مردم دیگه خوشون رو هم زیادی میدونن چه برسه به اینکه بخوان چارتا بچه هم درس کنن
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      22 3
      احسنت گل گفتی
  • امیر IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    32 1
    وضعیت اقتصادی رو درست کنید چهار تا که سهله ما بیستا بچه تحویل میدیم!
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    39 2
    با این تورم روزانه درآمدهای کم باید چهار نفر سه شیفت کار کنند تا هزینه یه فرزند تامین شود
    • حقیقت IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
      1 0
      چه توقعات ،چطرز فکر احمقانه ای ،زمان انقلاب رو با الان مقایسه میکنن ،تو برو بمون همون دوران انقلاب ۲۰ تا بچه بیار ،کاری به کار ما نداشته باش ،اونایی که این حرفا رو میزنن ،خودشون یکی یا دوتا بیشتر بچه ندارن اونم مقیم امریکا و کانادا هست بدون کوچکترین کمبودی ،الان ماها نمیدونیم ،اجاره خونه بدیم ،خرج خونه و زندگی رو بدیم ،حالا پوشاک به کنار تو خوراکمون موندیم گوشت و مرغ به کنار دیگه میوه و سبزی هم نمیشه خرید ،،هزینه تحصیل یه بچه ماهی میدونی چقدره ،با این کمبود مدارس دولتی ،۴۸ تا بچه رو بچپونید تو یه کلاس ،درس هم یاد نمیگیرن ،همه بی سواد بیسواد برن سطح بالاتر ،دکتر مهندسهای بیسواد با بیان ،کیفیت رو فدای کمیت نمیکنیم ،یکی باشه ولی خوب و سالم بزرگ بشه ،همین یدونه واسه هفت پشتمون و جد و ابادمون کافیه
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    26 4
    هر دلار آمریکایی هم هزار تومان باشد ،خخخخخ.عوض گیر دادن به مسئله پیش پا افتاده ای مثل فرزند آوری فکر تورم و گرانی باشید .اقتصاد درست بشه ،فرزندآوری بیشتر می‌شود ‌‌.
  • US ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    30 2
    حتما مردم به "بایدی" هم که گفتی عمل خواهند کرد
  • بابک IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    40 3
    30 سالمه کل پس اندازم 45 میلیونه و یه سمند 90 دارم و یارانه هم میگیرم به من زن میدن ؟
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      37 0
      دو پسر لیسانس بیکار دارم ااغای دکتر خون اشام
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    35 0
    خدا بیامرز انگار تو این کشور نیستی واز مشکلات خبرنداری ..............¿¿¿¿¿¿¡¡¡¡¡¡¡¡
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    5 40
    باز الان یه عده میریزن میگن اقتصاد فلان و فلان، اما مطمئنا این عده یا مزدورن یا حتی اگه پولشون از پارو هم بالا بره فقط تعداد سگ و گربه شون رو اضافه میکنن، الان بزرگتر از مسئله اقتصادی، مسئله فرهنگیه، ذائقه فرهنگی این ملت رو عوض کردن طوری که با سگ و گربه و تفریحات متنوع بیشتر راضی هستن تا بچه داری
    • SE ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      37 6
      سگ و گربه از هر جهت بهتر و به صرفه ترند. مخارج تربیت و آموزش ندارند. مخارج مدرسه غیر انتفاعی و تیزهوشان و کنکور و... ندارند. دعوای سربازی و بدبختی برای تامین اشتفال و ازدواج ندارند. و بعد از همه اینها تا آخر عمرشان به شما وفادارند و وقتی پیرشدید شما را در خانه سالمندان رها نمی کنند و برای رسیدن به ارث میراثتان برای مرگتان لحظه شماری نمی کنند. فقط یک دیوانه می توانند فرزندآوری را به نگهداری از سگ و گربه ترجبح دهد.
    • حسین IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      38 0
      چند سال پیش دقیقا یادم گفتن یارانه فقط با خانواده های که تعداد بچه هاشون 4 تا باشه تعلق میگیره البته عدد دقیقش یادم نیست اینم حتما کار خارج مرزهای کشور هست یا قبلا که کوپن بود تا تعداد خاصی بچه کوپن میدادن اینم کار اون وریا هست
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      9 2
      پرچم سوئد عالی گفتی، سگ و گربه حتی برای جنازه صاحب رو زمین مونده شون هم مفیدن جنازه رو پاکسازی میکنن و دیگه مراسم هم نمیخواد انگار نه خانی اومده نه خانی رفته، بعد از یه مدت هم زمین به سگ و گربه ها میرسه!!! ولی همه که عاقل نیستن یه دیوونه هایی هم ممکنه نسل انسان رو ادامه بدن!
  • محمد اکبری IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    31 0
    لابد شغل و تامین زندگی و ....... را هم ایشان و دوستانش فراهم می کنند
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    29 0
    مردم تو خرج شکم خودشون موندن بچه بیارن؟! کوچه های شهر سالهاست خالی از بازی کودکان شده است
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      1 18
      لابد میخای کباب و جوجه بدی بچه هات بخورن. نون و پنیر و سبزی بده بخورن خودشون بزرگ میشن
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    50 0
    در خانه ی ۴۰ متری! اونم ۴ فرزند! اصلاً آقا شدنی و اوکی! زیرساخت ها رو محیا کنید، کتابخانه ها با سالن های مطالعه ی بزرگ، فضای تفرجگاهی شهری مقرر شده، آینده ای تا حدودی پیشبینی پذیر، و... اینا حداقل هاست. قطعاً در خونه ۴۰ متری با ۴ فرزند باید قید حدود شرعی و سبک زندگی اسلامی رو زد. نمیفهمید، دردم اینه که نمیفهمید.
    • CH ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      4 16
      مهیا درست است نه محیا
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    21 2
    کارازکارگذشته با این تورم شدید مردم برای نان شب خود مونده اند /
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    24 0
    بایدی در کار نیست همین یه دونه هم از سر ایران زیاده . توی شغل و زندگی و ازدواج بچه های دهه شصت موندید الان نوبت بچه های قرن جدیده
  • ناشناس IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    18 0
    زوج های جوان‌ تو هزینه های دونفریشون موندن چطور نه‌ یکی 4 فرزند بیارن خرجشون رو دولت‌ میده با این‌ هزینه های سرسام آور یه پزشک اطفال میری باهزینه های دارو وحاشیه ای نیم میلیون هزینه بر می داره لطفا راه‌ کارهای غلط جلوی پای جوان‌ها نذارید
  • علی IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    19 1
    حضرت علی میگه از وقتی فرزندا به ده سالگی رسیدن باید اتاق خواب انها جدا شود حالا من تو یک اتاق موندم چهارتا رو از کجا بیارم مگه دولت چند بهمون میده؟
  • علمداری IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    13 0
    در بحث دستمزد برای کارگران یک نفر و یک سوم بچه در نظر می گیرند اما می گویند چهار تا بچه بیاورید اگه دستمزدها را برای چهار تا بچه در نظر گرفتید باشد می شود
  • حمید NL ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    15 0
    مردم رو چی فرض کردی؟
  • حمید NL ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    19 1
    آقای مشاور همه مثل شما ماهی 20 تومن حقوق نمیگیرن
    • NL ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      4 0
      ۲۰ تومن؟! اینها هر کدوم ماهی بالای صد تومن درآمدشونه، آمار دارم دقیق دقیق. هر کدوم خودشون و زن و بچه شون با هم چهار پنج میلیارد ماشین زیر پاشونه، چطوری با ماهی ۲۰ تومن خریدن؟
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    26 2
    اینقدر حرف مفت بزنید تا جونتون دربیاد حرف مفت مالیات که نداره
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      17 1
      حیف اون هوا که این استاد ان را دی اکسید تبدیل میکند چهار بچه با کدام رفاه اجتماعی
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    5 7
    باشه! دلار رو بکنید هزار تومن من قول میدم هشت تا بچه تولید کنم!
  • امیدی IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    21 3
    سلام....دکتر... ۴ چهار فرزند واسه کشورهای خارجی هست که زمین میدن به بچه موقع تولد و بیما رایگان و آینده اش مشخصه ....نه توی ایران باین تورم که ما با زور شکمون پر میکنیم....با اون گرونی غذا ..بیکاری...مسکن واویلا...شیر و پوشاک گرون ....میشه بفرمایید این حرف ها بر چه اساسی میزنی..یا تو ایران نیستی یا خبر نداری از وضعیت اسفبار معیشت مردم....
    • CH ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      4 6
      عزیزم فقط یک کشور خارجی زمین و خانه می داد به زوجهای جوان که آن هم لیبی زمان قذافی بود و تمام شد رفت. در سرمایه داری جز نکبت و بدبختی نیست. برای همین آمار فرزند آوری در همان کشورهای خارجی مرفه بسیار پایین است.
    • IN ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
      4 0
      عزیزی که درمورد لیبی صحبت کردی.در اتریش و المان اگر سه تا فرزند بیاری مادر حقوق مادام العمر معادل ۱۸۰۰ یورو میگیره بابت هر فرزند ماهی ۷۰۰ یورو میدن.با بدنیا اومدن هر فرزند مشاور به خونه میاد اموزش شیردهی بهداشت ومراقبت از مادر برگزار میکنه و اگر خانه یک خوابه باشه کمک هزینه سیصد یورویی برای تغییر منزل اجاره ای پرداخت میشه.پدر دوماه مرخصی با حقوق کامل میگیره و.....لطفا به هیچ عنوان چرت و پرت نگو.مرسی
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    7 1
    حالا بنده خدا یه چیزی گفت همه با گوشتکوب افتادند به جونش ... بیخیال
  • من IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    9 0
    خخخ باشه برو بابا دلت خوشه میگن گفتن شترا چرا گردنت کجه گفت کجام راسته که گردنم کجه چی ما تامینه چی مون درسته که حالا شد 4 فرزند آقای دکتر از تو گنده تراش سعی کردن مردمو ترغیب به بچچه اوری کنن نتونستن تو که هیچی پیششون
  • DE ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    4 1
    هر ایرانی باید ۴ فرزند داشته باشد دوتا دکتر دوتا مهندس. پس بابا کی میخواد تعویض روغنی بازکنه بخدا موتور همه میسوزه یاطاقان میزنند کل صنعت و تولید تعطیل میشه اگه به موقع روغن عوض نشه .روغن مثل پوشک بچه است به موقع عوض نکنی دودش در میاد.. یه چند تا کارگر و کاسب هم بزائید لطفا ./ متاسفانه تصورات بسیاری از تربیت فرزند اشتباه است بخاطر اینکه ارزش ها در جامعه عوض شده و شده ارزش های طاغوتی . غربی ها و کشورهای صنعتی پس از دادن هزینه های زیادی برگشتند به اینکه حتما دکتر و مهندس فقط آدم نیستند دیگران هم آدم هستند . حتما نباید کلاس موزیک و رقص و کامپیوتر و...شنا و اسب سواری...معلم خصوصی داشته باشی عاقبتش هم دزد بشی . ما الان به زندگی ساده افراد میخندیم.حیف
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      2 0
      وقتی همه چیز طبقه بندی داره و هیچ سقف درآمدی وجود نداره، خوب منم میخوام دکتر مهندس باشم تا چیز دیگه ای.
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    19 1
    من چندتا از دوستام ازدواج کردند همش مشکل دارند با همسراشون . بچه هم دارند . بچه هاشونم دیوونه کردند . همه میگن مشکل اقتصادی اما من میگم مشکلات بین زوحین باید اول حل بشه . الان نصفه زن وشوهرا باهم مشکل دارند . باهم ناسازگاری دارند . یه دونه بچه هم زیاده براشون . بچه دار بشند فقط یه روانی به روانیهای جامعه زیاد میکنند . ۴،تا بچه باید تو خانواده سالم بدنیا بیان نه تو خونواده ای که پدرومادر روانی هستند . هرروز باهم جنگ ودعوا دارند .
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    12 0
    بعدم شما که خودت این مصاحبه هارو انجام میدی چندتا بچه داری ؟ الان همه کارکنای مشرق هرکدوم چندتا بچه دارند ؟ قبل از هرمصاحبه ای اول خودتون عمل کنین .
  • ایرانی IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    19 2
    دکترجون مگر شما در این مملکت جهنمی زندگی نمیکنی؟ مسکن , دلار, پوشاک., خوراک , خرج تحصیل و... سر به فلک زده!! برای چی بچه بیاریم ؟؟!!
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      4 19
      جهنم طرز فکر شما بی مسئولیتهاست که با انتخابهای هوسناک اقتصاد رو به ورطه کشوندین
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    17 1
    هر بچه که در این دوره تاریخی ایران بدنیا بیاید بدبخت روزگار است
  • رضا IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    13 2
    فقط حرف مفت میزنید بدون پشتوانه فکری
  • علی2 IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    14 1
    قیمت موز؟ قیمت لباس وکفش؟ قیمت اجاره ها؟ قیمت دارو ودرمان ؟وانواع گرانی ها؟ حتما می ترسید نوکر کم بیارید
  • مردم IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    18 0
    پارک تو عوض کن و از موتوری جنس نگیر
    • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      0 7
      خدا می رسونه دیگه انقدر آیه ی یاس نخونید ، بچه با خودش برکت هم میاره
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    9 0
    شما راه شمال و متل قو باز گذاشتید که ملت مسافرت برن و ویروس تو کل کشور پخش کنند خصوصا نوع انگلیسی که میگید سرایت و قدرتش بیشتر بعد اونوقت دنبال از افزایش جمعیت حرف میزنید! این کار شما مصداق بارز کاهش جمعیت چون نمیتونید این مقدار جمعیت ساپورت کنید
  • ﻣﺠﺘﺒﻲ IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    17 2
    ﻣﺘﺎﺳﻔﺎم ﺑﺮاﻱ ﻛﺎﺭﺷﻨﺎﺳﻲ ﻣﺜﻞ ﺷﻤﺎ ﺷﻤﺎ ﻧﻔﺲ ﺗﻮﻥ اﺯ ﺟﺎﻱ ﮔﺮﻣﻲ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﻴﺸﻪ ﺑﺎ ﭼﻪ ﻣﻨﻂﻘﻲ اﻳﻦ ﺻﺤﺒﺘﻬﺎ ﺭا ﻣﻴﻜﻨﻴﺪ ﻣﺎ ﻛﻪ ﺧﻮﺩﻣﻮﻥ ﺑﻪ ﺯﻭﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﻴﻜﻨﻴﻢ ﺩﺭ اﻳﻦ اﻭﺿﺎﻉ ﺑﺪ ﻛﺸﻮﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻳﻪ اﻧﺴﺎﻥ ﺩﻳﮕﺮ ﺭا ﻫﻢ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻛﻨﻴﻢ ﻛﺸﻮﺭﻱ ﻛﻪ ﻣﺴﻌﻮﻻﻥ اﻥ ﻓﻘﻄ ﺑﻪ ﻓﻜﺮ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻧﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺎ ﭼﻪ ﻣﻨﻂﻘﻲ ﻓﺮﺯﻧﺪاﻭﺭﻱ ﻛﻨﻴﻢ
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    7 2
    چی بگم وقتی ازشنیدن و فهمیدن اوضاع مملکت کاملا بی خبرن !!!متاسفم بخاطر این مسئولین!!!آقای مسئول به خداوندی خدا اون دنیارو اگه باور داشته باشی بد جور پات گیره !!
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    8 3
    والله پول هم اگه باشه ، ۴ تا فرزند زیاده . ۳ تا بچه خوبه . از قدیم گفته اند : یکی کمه ، دو تا غمه ، سه تا که شد خاطر جمه
  • اکبر کریمی IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    6 19
    پس آینده اقتصادی و امنیت کشور چی میشه؟ این یک تصمیم دلخواهانه نیست ما مجبوریم برای آینده مملکت به فکر چاره باشیم به اهمیت موضوع بیشتر فکر کنیم من 3فرزند دارم و چهارمی هم میخوام و حقوقم هم زیاد نیست و کفاف میده.
    • IN ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
      3 2
      چرا فکر میکنی الگوی مناسبی برای مردمی؟تعریف عمه و مادر باعث شاخص شدنت نمیشه دوست عزیز
  • محمد IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    23 4
    نفهم، بفهم، با اقتصاد خراب اینها همه اش باد هواست و جلسات برگزار شده فقط پایمال کردن ثروت ملی است
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    4 2
    با چه امیدی؟ حتی یارانه ها 11 ساله ثابت مونده اینم از وضع افاده ای خانمها که بزور یک بچه بدنیا میارن حس مادرانه ندارن اخلاق مردها هم غیر قابل تحمل شده
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    5 1
    با این وضع تورم و درآمد ناچیز میخواین مردم بچه بیارن وقتی که نمیتونن از عهده خرید مواد غذایی که لازمه رشد فکری و جسمی کودکان هست بربیان هیچ از قیمت پوشک بچه خبر دارین یا از قیمت شیر و لبنیات وگوشت ومیوه که نیاز اولیه رشد بچه هست باخبرین ؟ یا وقتی بزرگ شدن به امید کدوم شغل و درآمد بخوان ازدواج کنن و تا آخر عمر اجاره نشین باشن خجالت بکشین
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    8 1
    حرفای چرت که همه مشکلاتو میخان بندازن گردن یه دشمن خارجی...هر تبری که به ریشه این کشور خورد از داخل بود و این روند تا نابودی کامل ما پیش میره نه تنها تو جمعیت بلکه اقتصاد محیط زیست دانش و رشد همه ابعاد،،چرا این دخالت خارجی تو پاکستان و نیجیریه و هند و ... جواب نداد چون تناسب با اقتصاد و فهم جامعه داره نه زیادش مثل پاکستان فقرزده خوبه نه اینکه نزدیک به صفر باشه ، شما با این گندی که زدین مردومو امیدوار به زندگی کنید اول ،بعد ازدواج بعد فکر بچه باشید همه چیو به حرف و چهارتا نظر گرفتین همین الان راه واسه همه باز باشه نصف مردم کشورو ترک میکنن چه برسه بخان ....!
    • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      4 13
      مثلا فکر کردی اون داخلیها کی بودن؟ امثال مولاوردی و .... که ماموریت غربیها رو انجام دادن، دشمن خارجی رو فقط ابلهایی مثل تو باور نمیکنن
  • آرش IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    7 1
    من ۳ تا دارم با این گرونی تموم موهای سرم سفید شده!!!
    • خخخ IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      4 0
      حقته کی گفت سه تا بیاری الانم اونایی که تشویق میکنن هزینه هاتو بدن
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    7 1
    یه استاد بزرگواری می فرمایند سطح توقع تان بیاورید پایین و گوشت و مرغ و میوه نخورید دیگری می فرمایند حداقل چهار فرزند بیاورید!!!!
  • IT ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    10 0
    هرچقدر که مردم غرق در گرفتاری های یومیه باشند، برای قدرت نشینان بهتر است.
    • IN ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
      6 0
      یعنی حرفتو باید طلا گرفت
  • رها IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    5 3
    بابا کوتاه بیا. فرزند برا چی بیاریم. ایران گنجایش چهل میلیون جمعیت رو داره نه بیشتر
  • مجتبی IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    9 2
    هر ایرانی باید حقوق 20 میلیونی داشته باشه
    • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      2 0
      به شرطی که همه شغل داشته باشند.
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    4 9
    این که میگن جمعیت کم بشه وضع خوب میشه صحیح نیست. زمانی کشور ۴ ملیون نفر بیشتر جمعیت نداشت ولی همه در فقر زندگی می کردن
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    6 17
    ناتو کشور نروژ را مجبور به احداث اتوبانی در قطب شمال کرده که هر سه نروژی باید هزینه ی یک کیلومتر از آن را بدهد در صورتی که همین اتوبان اگر در انگلیس ساخته میشد هر ۲۰۰۰ نفر باید هزینه‌ی یک کیلومتر را می دادند. نتیجه این که جمعیت بیشتر موجب میشه توسعه ارزان‌تر تمام بشه.
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    9 1
    شما بیشتر هم داشته باشین بد نیست چون رانت لازم رودارین اما بقیه باید اجر به بچه هاشون بدن تا نوش جان کنند
  • ناشناس IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    2 0
    باید؟!
  • حسین از زابل IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    8 2
    با سلام. با کدام شرایط اقتصادی و رفاهی توصیه به فرزند آوری میکنید ؟؟؟ پوشک بچه شده ۱۰۰هزارتومان .اگر میخواهید شرایط فرزند آوری خانواده ها را تغییر دهید حداقل مصاحبه ای داشته باشید با جوانان تا از مشکلاتشان بگویند متاسفانه روز به روز شرایط بدتر میشود سفره خانواده ها و شرایط اقتصادی خانواده ها افتضاح تر میشود
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      7 4
      از پارچه نخی به جای پوشک استفاده کن.
    • NL ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      4 0
      بعدش هم برای شستن اون پارچه نخی ها اندازه ی ده بسته پوشک پول آب و صابون بده.
  • مستمند IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    4 0
    هزینه هایی که برای هر فرزند باید اختصاص بدی خیلی مهمه، خوراک، پوشاک، مسکن، تحصیل و درکنار اینها باید به فکر تفریحش هم بود. تأمین نیازهای 4 فرزند با این وضع اقتصادی بنظر غیرممکن میاد. پس یا باید فرزند آوری را بیخیال بشیم یا اگر بخواهیم دستورات مسئولین را اجرا کنیم 4نفر و بهمراه خودمان بدبخت کنیم.
    • محمد IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      1 9
      سلام سخت دراشتباه هستید این که فرزند آوری با این وضع اقتصاد را مطرح می کنید یعنی خداوند را رزاق نمی دانبد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • رضا IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    7 0
    بااین اوضاع فلاکت وصف مرغ های چندصدمتری این حرف زدنا،حرف مفته
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    4 1
    پایه حقوق من سه میلیون هست یه ماشین شارژی چهار میلیون پوشک هم که سهمیه بندی شد باید تو سامانه ثبت نام کنیم اگر ب فرض با کل حقوق بخوایم پوشک بخریم باز بخاطر کمبود پوشک نمیتونیم بخریم نتیجه گیری اقا خودت برو بیستا بچه بیار فکر مردم نباش که چندتا بچه بخوان
  • بدبخت IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    5 0
    اول مدرسه .مسکن.شغل . درآمد. را سامان دهی کنید وبعد به فکر فرزند آوری باشید. من دلم به بچه های خودم می سوزد بخاطر اینکه سن ازدواجشان سپری شده نه شغلی دارند ونه مسکن . من و مادرشان را سرزنش که چرا مارا بدنیا آوردید.
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    5 0
    بیائید منطقی به قضیه نگاه کنیم. درسته که خداوند با بدنیا آمدن هر بچه ای روزیش رو هم میاره... اما با توسل به عقل... و نگاه یک زندگی عادی... نه چشم و گوش بسته... نه اینکه زن و شوهر هشتش گرو نهش باشه. و باز منطقی تر میگیم : فرض کنیم 4 فرزند. در حالت نرمال هم بگیم 2 دختر و 2 پسر. خب اینا وقتی کمی بزرگتر بشن طبق قانون شرع میبایستی اتاقشون جدا بشه. 2 دختر در یه اتاق. 2 پسر در اتاق دیگه و 1 اتاق هم اتاق همسران. یعنی در خوشبینانه ترین حالت ممکن شما میبایستی یه خانه 3 خواب داشته باشید. نگید پسرها توو پذیرایی خب بخوابن. چون بهرحال معذب بودن رو هم برای پسر و هم برای رفت و آمد دختران فراهم میکنه. عقل خوب چیزیه... زمانی به فرزند آوری تشویق کنید که شرایطش رو برای افراد جامعه فراهم کرده بوده باشید... اونائی که شرایطش رو دارن ولی بچه دار نمیشن، قطعا اشتباه میکنن... و نشان از جهل و نادانی چنین افرادیه.
  • علی خان IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    3 7
    من ۱۰ تا بچه میخوام ولی قسمت نشده ، خیلی افسوس میکشم وقتی بچه های دیگران را می بینم . بچه ی ستون محکم است ی اصل و پایه برای امید و تلاش دو چندان،، اگه این عامل نباشه زوجین دیگه بهانه برای تلاش دو چندان نخواهند داشت، همانطور که جوانان با بهانه کردن مشکلات و فرار از مسولیت تشکیل خانواده از ازدواج فرار می‌کنند و دنبال زندگی راحت هستن و همانطور که ی دانش آموز تنبل حوصله مطالعه را ندارد ...‌و بهانه بهانه .... چطور وقت برای تفریح و چرخ زدن مفتکی هست ولی حال کار کردن را ندارن.
    • مرتضی IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      2 0
      کاملا معلوم هست چرت و پرت نوشتی سایبری عزیز بیشتر دقت کن
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    6 0
    وقتی مسولان ساده زیست شدن واز کاخهابیرون زدن توصیه ونصیحت انهادرجامعه اثرخواهد کرد نه طبق فرمایش قران مردم رابه کارهای خوب ونیک دعوت میکنند اما خودشان رافراموش میکنند..سوره بقره
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    5 0
    لطفاً تشریف ببرید مطب پزشکان متخصص زنان تا ببینید چه کاسبی راه انداختند ملت رو سر کیسه می کنند هیچ نظارتی هم در کار نیست ؟؟؟
  • ترسو IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    6 0
    بحران کم آبی نزدیک است بچه کمتر زندگی بهتر !!!
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    4 1
    یکی به من کار و زن بده - بهتون قول میدم که 10 تا بچه بیارم طی 20 سال. والا :)
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    5 0
    من سه تا فرزند تحصیلکرده دارم بیکارند برای کارهرجا میرن پارتی میخوان سن ازدواج هم رفته بالا گناه اینها گردن کی هست نه کاری نه ازدواجی نه ... بایک مستمری بخور ونمیر سرمیکنیم شما اشتغال رودرست کن بقیه اش اسونه باشعاروسخنرانی ونصیحت مملکت اباد وگلستان نخواهد شد
  • گمنام IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    5 2
    هر ایرانی با 4 فرزند با فرض اینکه خانه داشته باشیم باید حداقل 50 میلیون ماهانه درآمد داشته باشد
  • حسین مهدوی IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    3 10
    من ۹ فرزند دارم زندگی ام تازه داره کمی مشکل پیدا می کنه چون بچه ها ازدواج می کنند و میروند. ۴ نفرشون مونده اند. خونه خلوت شده البته وقتی بچه هامون با فرزندانشان میایند دوباره بهار میشه . ما هفته دو یا سه روز بهار داریم‌ ... ما ۱۵ تا نوه داریم ما شاء الله. فرزندان و نوه هایمان فامیلهای درجه یک به انازه کافی دارند. من خوشحالم بسیار خوشحال. یک با با ۴ تا از فرزندانم به نیابت از حضرت آقا به کربلا هم رفته ایم.
  • Mehdi IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    4 2
    تو ماهی خدا میلیون مفت میگیری حرف مفت بزنی ما با این حقوق فقط زنده ایم. چرا یه بچه به آینده مبهم و تاریک این مملکت اضافه کنیم . وقتی دولت با دروغ و نیرنگ جیب مردم خالی میکنه و بیت المال شده پول توجیبی آقازاده ها و نورچشمی های دولت ما هم تصمیم می‌گیریم فرزند نداشته باشیم . در آینده نزدیک این کشور بحران جمعیت جوان خواهد داشت و دولت چوب این ظلم و ستم اا را خواهد گرفت
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    1 5
    فعلا بزارید مامی ها ورم دماغشون بخوابه اونوقت یک فکری بحال بچه میکنن
    • خخخخخخخخخخخخخخخخ IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      5 0
      برو گاندوتو نگاه کن بابا خخخخخخ
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    4 0
    برخی نواحی ایران، زایش بیش از 5 فرزند دارند. من نمی دونم اینا بعدا کار و خونه را از کی میخوان طلب بکنند.
    • مرتضی IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      2 0
      اونا بیشتر مناطق سنی نشین مرزی هستند
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    1 0
    باید از پولدارها شروع کنیم تا مد شه
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    2 2
    نه بابا ،باید هر ایرانی ،چارتا ززن داشته باشه.
  • مفلوک IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    2 0
    همه باید دور ازدواج را خط بکشند
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    0 2
    می ره
  • حمید IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    7 1
    چقدراحمقندکسانی که تبلیغ فرزندآوری می کنند ولی توجهی به درآمدمردم ندارند. اینها دراصل برده می خواهندنه انسان‌هایی که دارای کرامت انسانی هستند.
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    7 0
    فعلا هیچکس نمیتواند ازدواج کند خانه و ماشین رویا شده اند
  • ناامید NL ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    4 0
    با کدامین درامد و رفاه و... پوشک میدونید چنده؟؟ اپارتمان کوچک جای لولیدن چندفرزند است؟؟ انواع کلاسهای کمک درسی و ...پول مبخواد سفر و تفریح و ... پس مامان ها باباها ۲بچه کافیه اگه همجنس بودند سومی با تعیین جنسیت تمام
  • ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    3 0
    چهار تا خوبه میشه هر کدومو تو یه صف بزاری
  • محمد ش ف IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    3 0
    عمو تو هم اینگار از جای گرم صدات دار میاد
  • دوست IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    1 0
    کسانی که این جا نظر میدهند آیا اول متن بالا را خواندند؟ گفتم شاید متن طولانی بوده حوصله شون نیومده بخونند فقط دیدند موضوع به روزه خواستند نظر بدهند. گفتم یک نظر هم به خودمون داده باشم.
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    2 0
    میشه این پدر در همون جامعه خودش زاد و ولد کنه و کاری به ما نداشته باشه ؟
  • محمد ذاکری IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    4 0
    لطفا افاضات اضافه نفرمایید. اول مهار تورم و رونق اقتصاد، بوسیله مهار اختلاس و رانت در هر اندازه و هر شکل بعد افاضات اضافه شما فقط سرباز و عمله میخواهید.
  • علیرضا IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    1 0
    خیلی دلت خوشه آقای کارشناس/این چند وقته مرغ گیرت اومد که نظر میدی؟تا حالا پوشک بچه خریدی ببینی قیمتش چنده
  • IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    2 1
    شمایی که خیلی دوست دارید جمعیت زیاد بشه. خودتون زیادد کنید ومرتب بزایین.دست از سر ملت بدبخت بردارین با این کارشناسهای مزخرف که با شکم سیر میان نظر میدن. شماییکه عدم بچه خواستن دیگران رو تنبلی میدونی مثل اینکه تو عالم هپروت سیر میکنی واز وضعیت معیشتی جامعه کاملا بی خبری پس دهنت رو ببند.
  • رضا IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    3 0
    برا افزایش جمعیت و کمک به خانوار اگر عرضه دارید پوشگ رایگان به زوجین بدهید با این گرانی و اوضاع خراب مالی مردم خاک توی سرتان بی غیرتها زر اضافه تو این مملکت فراوانه
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    1 0
    جوانان ازدواج کنند! طلاق برسه صفر درصد !فرزند اوری پیشکش!
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    1 1
    اول ازهمه کشور باید به فکر اصلاح افکار راحت طلبانه خانمهای این زمانه باشد گذشت زمانی که زن ایرانی 10بچه هم داشت به کشاورزی هم مشغول بود دامداری هم داشت الان خانمها فقط بیدارن که سنگینترین مهریه ها را بگیرن بقیه اوقات خواب ناز و دق کردن شوهر ویک یا دوفرزندش
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    2 0
    ما دوتا داریم با این وضع گرونی زیر هزینه دوتاش موندیم،دوتای دیگر اقا میخواد خرجشو بده،،،ما که نداریم،،،مردم زیر با ر تورم موندن دم از فرزند بیشتر میزنند،افزایش فرزند به تاریخ 40سال پیش خاک شد رفت تو گور
  • ایرانی IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    2 0
    الهی شکر که کارشناس ودکتر کم نداریم منتهی برای سالم بودن باید به پند واندرزشان توجهی نکرد.چون فکرنمی کنم بینش درستی ازوضعیت مملکت ما داشته باشند.۹۴۹۷
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    0 1
    ایناییکه که میگن ما نمیتونیم خرج اینارو بدیم، از الان بهشون بگم چه 2 بچه داشته باشین چه 8 تا باید مثل.. جون بکنین، پس بهتره همون 8 تا رو داشته باشین که لااقل موقع پیری دورت ن شلوغ باشه(اینو بین دو خانواده که پر جمعیت و کم جمعیت بودن) مقایسه کردم که میگم با یک سطح درآمد
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    0 2
    باید روی فرهنگ خانواده ها کار کرد که فرزند بیشتر اینده جامعه بهتر البته با تشویق وبرنامه ریزی دقیق مسوولان واماده کردن شرایط بهتر اینکه قبلا شعار می دادند فرزند کمتر زندگی بهتر خیانت به کشور بود و اگر الان ان فکر باشد یعنی فهم کوتاه است و خداوند نمی بخشد بر اساس ایات قران اگر ایمان داریم وکسی هم که مطلب را منتشر میکند باید این اعتقاد را داشته باشد
    • IN ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
      0 0
      چی؟
  • حسین IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    1 0
    اگه جوانان مشکل مسکن و امنیت شغلی نداشته باشند مشکل جوانان مجرد حل میشه واقعان این خواسته زیادی
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    1 0
    ما که نمی تونیم بااین وضعیت یه بچه را درست تربیت کنیم بااین گرانی افسار گسیخته بچه به چه درد این مردم بدبخت میخوره چاره ای نیست جز اینکه نسل مان قطع شود
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    1 1
    خانواده هایی که فرزند بیشتری دارند از نظر تربیتی موفق ترند ومشکلات تک فرزندی خیلی بیشتر است برای انهایی که اهل فکر هستند ‌! اینده جامعه خیلی مهم است شما میخواهید چه سهمی داشته باشید؟
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    2 1
    بایدو از کجا آوردی!؟
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    1 5
    اگر جامعه خود را دوست دارید داشتن چند فرزندصحیح است وتضمین کننده بقای کشورکه البته کسانیکه اهل فکر هستند میدانند یعنی چه .
  • الم IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    1 2
    پدر پزشکی دور خود نگر و غافل
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    3 1
    واقعا خجالت نمیکشی این حرفا رو میگی آقای مسئول؟
  • 431100521822 IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    3 0
    ایشون چون مشاور وزیره از مردم عادی خبر نداره ملت واسه نون شب موندن چی میگی تو
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    1 0
    با این گرانی و تورم؟؟؟
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    1 0
    ایا ایشان اطلاع دارند که ما جوانان در سیاه چاله مشکلات اقتصادی هستیم
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    1 0
    ایشان خود و بستگان در رفاه کامل به سر می برند و خبر از مشکلات مالی دیگران ندارند
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    1 0
    ایا ایشان معنای بیکاری بی پولی بی خانمانی فقر گرانی تورم را می فهمند؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    1 0
    پول نیست
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    0 0
    باید به نداشتن بستگان نزدیک عادت کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس