کد خبر 1195501
تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰

به گزارش مشرق، ابوذر گوهری طی یادداشتی که در کانال تلگرامی مطالعات پژواک خرد معاصر منتشر شد به بررسی روابط آمریکا و روسیه پرداخت.

روابط آمریکا و روسیه در دوره بایدن تحت تأثیر شرایط مختلفی است که بسیاری از آن‌ها ریشه در تحولات دوره ترامپ و اتهامات متقابل دو کشور به یکدیگر دارد.

در گام نخست و قبل از پرداختن به این طیف گسترده از مسائل دوجانبه، دولت بایدن و روسیه اقدام به تمدید معاهده استارت جدید نمودند. توافق مذکور جهت جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی میان دو قدرت در دولت اوباما در سال ۲۰۱۰ امضاشده بود. مدت این توافق ده سال و زمان انقضای آن فوریه ۲۰۲۱ تعیین‌شده بود. با اتمام مهلت این توافق، دو گزینه تمدید یا انقضای آن مطرح بود. در صورت انقضا و عدم تمدید معاهده، طرفین اقدام به تقویت نیروهای تهاجمی استراتژیک خود می‌کردند و این وضعیت علاوه برافزایش بودجه نظامی، عدم اطمینان استراتژیک را تشدید می کرد اما درنهایت با تمدید پنج ‌ساله این توافق احتمالاً دور جدیدی از همکاری‌ها در این رابطه صورت خواهد گرفت.

بر اساس این توافق‌نامه، دو کشور ایالات ‌متحده و روسیه موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای مستقر در زمین، زیردریایی‌ها و بمب‌افکن‌های B-۵۲ را به ۷۰۰ فروند، کلاهک‌های هسته‌ای آماده پرتاب را به ۱۵۵۰ فروند و کلاهک‌های غیر مستقر را به ۱۰۰ فروند محدود می‌کنند و از حق بازرسی از زرادخانه هسته¬ای یکدیگر برخوردار می شوند. استارت جدید، طرفین توافق را از پنهان‌کاری، عدم شفافیت و مانع‌تراشی در مقابل اقدامات پادمانی هر طرف منع نموده و مقرراتی برای تبادل داده‌ها، انواع و مکان سلاح ها و پرتابگرها، استفاده از شناسه های اختصاصی در موشک های بالستیک قاره‌پیما و پرتاب از زیردریایی و بمب‌افکن‌های سنگین و بازرسی های سرزده پیش‌بینی نموده است.

امضای این توافق به معنای توافق آمریکا و روسیه در عدم تقابل در حوزه تسلیحات استراتژیک در جهت ایجاد توازن قدرت و مقابله با مسابقه تسلیحاتی است. طبعاً پرونده‌های متعدد دیگری در روابط دوجانبه وجود دارد که حل آن مستلزم طی مراحل پیچیده بوده و احتمالاً به سهولت حل ‌و فصل نخواهد شد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس