کد خبر 1195284
تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۴
ابراهیم رئیسی

رئیس قوه قضائیه گفت: متأسفانه بیش از ۱۰ سال از تصویب این قانون می‌گذرد اما با وجود ظرفیت‌های چشمگیر موجود، همچنان مشکلات و چالش‌های حقوقی بسیاری در این گمرک مهم وجود دارد.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در جریان سفر امروز خود به شهرستان تایباد به جهت اهمیت موضوع ابتدا از پاسگاه مرزی دوغارون بازدید و در ادامه در پایانه مرزی و گمرک دوغارون و رسیدگی میدانی به مسائل و مشکلات، در جلسه بررسی و رفع چالش‌های حقوقی این پایانه ترانزیتی حضور یافت.

بیشتر بخوانید:

سپاه در هر عرصه‌ای که ورود کرده خوش درخشید/نقش میدانی و مستشاری سپاه در خنثی‌سازی توطئه‌ها و فتنه‌های داخلی و خارجی بسیار بارز است

رئیس دستگاه قضا در این جلسه که با حضور محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان رضوی، سردار مجید شجاع فرمانده مرزبانی استان و جمعی از مسئولان دولتی و فرماندهان نظامی برگزار شده بود، اظهار کرد: تأمین امنیت پایانه‌های ترانزیتی در دو محور جداگانه قابل ‌اجرا است که یکی از آن‌ها مربوط به نهادهای امنیتی و مرزبانان رشید ما است و دیگری بر عهده نهادهای اجرایی و مدیران دولتی است.

وی در بازدید از پاسگاه دوغارون گفت: با توجه به تلاش‌های شبانه‌روزی مرزبانان و امنیتی که در منطقه شاهد هستیم لازم می‌دانم از تلاش‌های بی‌وقفه مرزبانان قدردانی کنم چرا که در هر شرایطی در مرزهای مستحکم ایستاده‌اند. 

حجت‌الاسلام رئیسی با قدردانی از عملکرد مجموعه مرزبانی استان افزود: مرزبانی و نیروهای نظامی متولی تأمین امنیت در این پایانه‌ها حتی لحظه‌ای نباید از انجام امورات و وظایف محول شده غفلت داشته باشند، چرا که تبعات هر توطئه‌ای که از جانب دشمن در این مناطق اجرایی شود، علاوه بر خسارات جانی و مالی، هزینه‌های اقتصادی کلان نیز به کشور تحمیل می‌کند.

رئیس قوه قضائیه در تبیین وظایف نظارتی دستگاه‌های دولتی در پایانه‌های مرزی خاطرنشان کرد: تأمین امنیت تجارت کالاها و تردد کاروان‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که علاوه بر خرابکاران و عناصر شرور، از فعالیت قاچاقچیان و اخلالگران نظام اقتصادی کشور هم جلوگیری کند و در این راستا، تجهیز گمرکات کشور به دستگاه‌های الکترونیکی و نظارت مستقیم می‌تواند تأثیر مثبتی داشته باشد.

وی ادامه داد: نام‌گذاری سال جدید به نام «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‎‌زدایی‌‎ها» از سوی رهبر معظم انقلاب نشان از تأکید معظم له بر تقویت توانمندی کشور در عرصه اقتصادی دارد و دستگاه قضا باهدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی، با قاچاق سازمان‌یافته به‌صورت جدی‌تر قبل برخورد خواهد کرد.

حجت‌الاسلام رئیسی تصریح کرد: در برهه حساس کنونی که یکی از مهم‌ترین راهبردهای پیش روی کشور توجه به رونق تولید، پشتیبانی از آن و رفع موانع و چالش‌های پیش روی آن است، قوه قضاییه به صراحت اعلام می‌دارد که تمامی مرزهای آبی، خاکی و هوایی کشور بر روی فعالان اقتصادی امن و گشوده و برای قاچاقچیان ناامن و بسته است و کلیه سیاست‌ها با این چشم‌انداز تدوین و اجرایی می‌شود.

رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: روان‌سازی صادرات کالا مبتنی بر ظرفیت‌های دوجانبه‌ ایران و افغانستان منفعتی چندجانبه دارد و در حالی که به‌طور کلان، دو ملت از منافع آن بهره‌مند می‌شوند، در مقیاس خرد هم می‌توان در معیشت و اشتغال جوانان مرزنشین از محاسن آن برخوردار شد.

وی، وحدت مردم در شهرهای مرزی را زمینه‌ساز تسریع پیشرفت و توسعه این شهرستان‌ها دانست و بیان کرد: یکی از زمینه‌های مهم و بسیار مؤثر در شتاب‌گیری روند پیشرفت شهرهای مرزی، وحدت و انسجام در بین اقوام و مذاهب است، چرا که بدون وحدت و انسجام هرگز توسعه اتفاق نمی‌افتد و به لطف خدا در شهرهای مرزی استان خراسان رضوی همچون شهرستان تایباد، شاهد مظاهر بارزی از برادری و وحدت میان شیعیان و برادران اهل سنت هستیم.

حجت‌الاسلام رئیسی با گلایه از تأخیر در اجرای قانون منطقه ویژه اقتصادی دوغارون گفت: متأسفانه بیش از ۱۰ سال از تصویب این قانون می‌گذرد اما با وجود ظرفیت‌های چشمگیر موجود، همچنان مشکلات و چالش‌های حقوقی بسیاری در این گمرک مهم وجود دارد که رفع همه آن‌ها در گرو اجرای صحیح قانون و تبدیل این پایانه ترانزیتی به یک منطقه ویژه اقتصادی است که انتظار می‌رود با مدیریت جهادی در آینده نزدیک این مشکلات مرتفع شوند.

رئیس دستگاه قضا در انتها ابراز امیدواری کرد: در پایانه دوغارون به خاطر رویکرد دوجانبه‌ای که تحت تأثیر جابه‌جایی کالا و انتقال مسافران بین دو کشور پیدا کرده است، احتمال بروز تخلفات گذرنامه‌ای و جابه‌جایی مسافر قاچاق بیشتر است و امیدواریم تا با تشدید نظارت‌ها و تسهیل ترددهای زمینی، شاهد رفع انگیزه مسافرت قاچاق و بهره‌گیری بیشتر از زیرساخت‌های قانونی در این‌باره باشیم.

گذرگاه مرزی و گمرک دوغارون با برخورداری از ظرفیت‌های جغرافیایی و اقلیمی، استقرار در مسیرهای تجارت بین‌المللی و با بیش از صدسال قدمت تاریخی، دروازه اصلی مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران با افغانستان است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس