کد خبر 1194853
تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
خودرو

در جهانی که کرونا حاکمیت نظارتی را تسریع کرده و بسیاری از مردم در این فکرند که چگونه از شبکه جرج اورولی نظارت و کنترل اجتماعی بگریزند، خوب است در وهله اول خودرویی بخرید که فناوری های کمتری داشته باشد.

به گزارش مشرق، بر اساس اسنادی که «مادربورد» به آنها دست یافته، یک پیمانکار نظارتی کوچک واقع در چارلستون کارولینای جنوبی می تواند خودروهای مدل جدید را در هر کشوری ردگیری کند. این داده ها  به شکل خدمات جدیدی بسته بندی می شوند و به عنوان یک فناوری نظارتی قدرتمند در اختیار دولت آمریکا قرار می گیرند.
در این سند که  «گروه اولیس» آن را نوشته آمده است: «اولیس می تواند امکان مکان یابی جغرافیایی از راه دور خودروها را با کمترین فاصله از زمان واقعی در تقریبا هر کشوری جز کره شمالی و کوبا برای مشتریان خود فراهم کند. ما در حال حاضر می توانیم در هر ماه به بیش از ۱۵ میلیارد مورد از داده های مربوط به مکان خودروها در سراسر جهان دست پیدا کنیم.»

در خودروهای جدید حسگرهای هوشمند می توانند طیفی از داده ها (حتی مکان) آن را برای سازنده خودرو یا طرف های ثالث ارسال کنند. سپس شرکت های تجمیع کننده این داده ها را دریافت و بر اساس نیاز مشتریان خود بسته بندی می کنند.

در سند اولیس آمده است: «تله متریک خودرو، داده هایی است که از طریق سیستم های ارتباطی تعبیه شده در اتومبیل، از خودرو برای سازنده آن یا سازنده اصلی آن قطعه ارسال می شود. در حین فعال بودن خودرو، از میان هزاران نقطه داده دیگر، داده های مربوط به مکان آن نیز به شکلی مداوم و تقریبا در زمان واقعی ارسال می شود.»

آنچنان که در این سند آمده، خدمات ردگیری اولیس می تواند برای عملیات های نظارت نظامی مورد استفاده قرار بگیرد: «ما معتقدیم که این مشخصه، قابلیت های اطلاعات و عملیات نظامی را به شدت تقویت می کند و در کنار آن، هزینه ها و خطر برجای گذاشتن اثر انگشت آی اس آر (اطلاعاتی، نظارتی، شناسایی) را که در حال حاضر در جستجو برای به دست آوردن اطلاعات اهداف متحرک مورد نظر استفاده می شود، کاهش دهد.»

این سند چنین نتیجه گیری می کند که: «شما می توانید از یک یا از سابقه ۲۵ میلیون مکان جغرافیایی یک خودرو مطلع شوید. در حال حاضر ما هر ماهه امکان دستیابی به بیشتر از ۱۵ میلیارد مکان خودرو را در سراسر جهان داریم.»

مادر بورد این اسناد را برای ران ویدن سناتور دمکرات ایالت اورگان ارسال کرده است. کیت چو سخنگوی ویدن در پاسخ به این اسناد در ایمیلی نوشته است: «اطلاعات بسیار اندکی در مورد نحوه خرید و فروش اطلاعات خصوصی در دست است. سناتور ویدن  در تحقیقاتی حضور دارد که هم اکنون در کنگره در مورد فروش داده های شخصی به خصوص از طریق واسطه ها  در جریان است و هدف آن تاباندن اندکی نور بر این صنعت در سایه است. دفتر ما به تداوم نظارت در این باره ادامه می دهد که  واسطه های داده ها از کجا اطلاعات آمریکاییان را به دست می آورند و کسانی که این داده ها به آنها فروخته می شود چه کسانی هستند.»

مادربورد اشاره می کند که اولیس قبلا با فرماندهی عملیات های ویژه آمریکا در مورد فناوری متفاوت دیگری کار کرده که هدف آن «تجزیه و تحلیل این بوده که کشورهای رقیب همتای آمریکا یا نزدیک به همتا چگونه سرمایه گذاری های اقتصادی و مالی را در آفریقا و آمریکای مرکزی و جنوبی انجام می دهند.»

اندرو لوئیس رئیس گروه اولیس در ایمیلی به مادربورد گفته است «هر نوع مواد با مالکیت خصوصی که ممکن است ما تولید کرده باشیم، بر اساس اطلاعاتی تهیه شده که به طور عمومی درباره تجهیزات تله متریک مدرن در دسترس قرار داشته است.»

لوئیس افزوده است: «ما با دولت و هیچ یک از سازمان های دولتی مرتبط با کار ما در این حوزه هیچ قراردادی نداریم و هرگز در ارتباط با تله متریک هیچ وجهی را از دولت دریافت نکرده ایم.»

اگرچه این سند مشخص نمی کند که این شرکت نظارتی داده های خود را چگونه تهیه می کند، به نظر می رسد با توجه به اینکه شرکت های خودروسازی یا طرف های ثالث یا حتی دولت می توانند این خودروها را در زمان واقعی ردگیری کنند، تجملاتی چون داشتن اتومبیل های جدید متصل به «اینترنت اشیا» مضرات خود را دارند.
در جهانی که کووید۱۹ حاکمیت نظارتی را تسریع کرده و بسیاری از مردم در این فکرند که چگونه از شبکه جرج اورولی نظارت و کنترل اجتماعی بگریزند، خوب است در وهله اول خودرویی بخرید که فناوری های کمتری در آن به کار رفته باشد. گذشته از این پیشنهاد می کنیم که با برداشتن چند گام ساده، امکان باقی گذاشتن رد پا در این شبکه نظارتی را به حداقل برسانید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
    2 1
    شاید این بیشرف ها خودروی شهید فخری زاده رو هم همینجوری ردیابی کرده بودن . به نظر من اولا باید و باید خودکفا بشیم در همه چیز ولی الان هم که کلی تولیدات خارجی مصرف میکنیم باید یه مرکزی برای مقابله با اینطور تهدیدات داشته باشیم
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
    2 0
    نه تنها خودروها بلکه حتی مثلا یک تلویزیون خارجی میتواند منبعی برای شنود و جاسوسی باشد. الان نسل اخر تلوزیونها همگی قابلیت اتصال به اینترنت رو دارند . از کجا میشود فهمید حتی وقتی ارتباط اینترنت ان را قطع کردهایم از طریق پروژهای مثل ایلان ماسک نتواند خودکار به اینترنت وصل شود؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس