کد خبر 1194549
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۲
تپه

تپه‌ای طبیعی که زیستگاه برخی جانداران بود در روزهای اخیر بدون مجوز توسط برخی متنفذان تخریب و تسطیح شد که مراجع ذی‌ربط از نفوذی که در این باره رخ داده گلایه و قول برخورد را دادند.

به گزارش مشرق، طی روزهای گذشته تخریب و تسطیح یکی از تپه‌های طبیعی اطراف شهر ایلام به منظور ساخت و ساز سبب بروز آلودگی‌های صوتی و نارضایتی ساکنین منطقه شده که پس از پیگیری ها مشخص شد این تسطیح بدون اخذ مجوز و به صورت غیر قانونی انجام شده و مالک زمین مذکور، هیچ گونه سند رسمی، دال بر مالکیت این زمین ارائه نکرده است.

از سوی دیگر بر اساس گفته منابع آگاه، پس از اینکه بارها عملیات هموارسازی زمین به دستور مراجع ذی‌صلاح متوقف شده، مالک آن بدون توجه به این دستورات عملیات تسطیح را همچنان ادامه می‌دهد.

بروز آلودگی صوتی به دنبال تسطیح تپه

یگانه یکی از ساکنین منطقه گفت: مدتی است ابزارآلات و ادواتی که برای تسطیح این تپه فعالیت دارند، سبب بروز آلودگی صوتی در منطقه شده و این امر آسایش و آرامش مردم منطقه را بر هم زده است و طی تماس با سازمان‌های ذی‌ربط اقدامی جهت رفع مشکل انجام نشده است.

محمدی یکی دیگر از ساکنین با بیان اینکه افراد ذی‌نفوذ به راحتی مرتکب تخلف می‌شوند آن هم بدون آنکه با آنان برخورد قانونی انجام شود، اظهار کرد: بر اساس گفته مردم منطقه این تپه جزو اراضی ملی است، اما هم اکنون شاهد تسطیح آن توسط فردی متنفذ جهت ساخت و ساز هستیم و متاسفانه هیچ برخورد قانونی تا کنون با فرد مذکور انجام نشده است.

 عدم برخورد قانونی با چنین افرادی زمینه سواستفاده‌ دیگر افراد از اراضی ملی را مهیا می‌کند و ضروری است مراجع قضایی با متخلفان برخورد قانونی داشته باشند.

تپه‌ای طبیعی که یک شبه ناپدید شد! +عکس

مالکیت شخصی زمین

در ادامه یعقوبیان روابط‌عمومی اداره‌کل راه و شهرسازی استان ایلام نیز اظهار کرد: بر اساس بازدیدهای انجام ‌شده توسط یگان حفاظت از اراضی راه و شهرسازی زمین مذکور جزو اراضی ملی نیست و مالکیت شخصی است.

این اظهارات درحالی است که براساس گفته مسوولان شهرداری ایلام، زمین مذکور جزو اراضی ملی است و  ساخت‌وساز در آن غیرقانونی خواهد بود.

ممنوعیت تسطیح و ساخت و ساز در زمین مذکور

طالب صادقیان شهردار ایلام نیز در این خصوص گفت: با توجه به این‌که هیچ سندی از سوی شهرداری برای زمین مذکور صادر نشده‌، تسطیح و ساخت‌وساز در این زمین ممنوع بوده و دستور توقف عملیات تسطیح صادر شده‌است.

زمین جز اراضی ملی است/ چندین بار دستور توقف داده شده اما ...

علی بسطامی مسوول بازرسی شهرداری ایلام نیز گفت: زمین مذکور جزو اراضی ملی است و تا کنون چندین‌بار دستور توقف عملیات تسطیح آن صادر شده‌ اما متأسفانه پس‌از مدتی، مجددا شاهد ادامه روند تسطیح زمین بوده‌ایم.

وی با بیان این‌که با استعلامات انجام ‌شده مشخص شد زمین مذکور در محدوده شهری قرار ندارد، اظهار کرد: زمین مذکور جزو اراضی ملی محسوب می‌شود و متولی آن اداره راه و شهرسازی است.

تپه‌ای طبیعی که یک شبه ناپدید شد! +عکس

لزوم جلوگیری از ادامه روند تسطیح

شمس‌الدین بالایی مسوول اجرائیات شهرداری ایلام با تاکید بر این‌که زمین مذکور جزء اراضی ملی است و بارها عملیات هموارسازی متوقف شده، گفت: اکیپ‌های راه و شهرسازی باید از تسطیح و خاک‌برداری تپه مذکور جلوگیری کنند.

با متخلفان برخورد می‌کنیم

مهرداد مهری مسوول رسیدگی به تخلفات شهری شهرداری ایلام نیز با تایید این مطلب که زمین مذکور جزو اراضی ملی است و نهادهای مربوط باید به این مساله ورود کنند گفت: شهرداری در صورت مشاهده هرگونه ساخت و ساز در زمین مذکور، برابر قانون با متخلفان برخورد می‌کند.

 برخی از ارگانها که به طور جدی با زمین‌های کشاورزی که مردم بر آنها کشت می‌کنند برخورد کرده و آنان را اراضی ملی می‌خوانند، چگونه تپه‌ای که در داخل شهر و بیخ گوش این ارگانهاست را دگرگون می‌کنند و در قبال آن تنها سکوت می‌کنند؟ چه دستهایی ممکن است پشت پرده باشد؟

تپه‌ای طبیعی که یک شبه ناپدید شد! +عکس

زمین مذکور جزو اراضی موات است

رضا امیری‌مقدم جانشین دادستان مرکز استان ایلام گفت: زمین مذکور جزء اراضی موات است و دستور توقف عملیات تسطیح صادر شده ‌است.

وی با بیان اینکه تغییر کاربری زمین مذکور نیازمند موافقت کمسیون ماده ۱۲ است، اظهار کرد: با توجه به اینکه ساخت و ساز در زمین‌های موات نیازمند سند رسمی است، در صورت موافقت کمسیون ماده ۱۲ عملیات تسطیح انجام می‌شود و به همین دلیل دستور توقف عملیات هموارسازی صادر شده است.

بر اساس ماده ۱۲ قانون زمین شهری تشخیص عمران، احیا، تأسیسات متناسب و تعیین نوع زمین دایر و تمیز بایر از موات به عهده وزارت مسکن و شهرسازی است.

اینکه چگونه بدون تشکیل و موافقت کمسیون ماده ۱۲ فرد مذکور اقدام به هموارسازی زمین کرده و هیچ برخورد قانونی نیز با وی انجام نشده و پس از چندین بار دستور توقف عملیات، از سوی مراجع ذی‌صلاح، مجدد اقدام به ادامه روند تسطیح جهت ساخت و ساز کرده سوالی است که باید مسوولان مربوط پاسخ قانع کننده‌ای برای آن داشته باشند.

طی سال‌های اخیر تخلفات بسیاری در حوزه ساخت و سازهای غیر مجاز در استان صورت گرفته، از این رو مراجع قضایی باید از حقوق عمومی جامعه و بیت المال دفاع کند و با برخورد با متخلفان از بروز مجدد چنین تخلفاتی جلوگیری کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • جهان IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
    26 32
    شک نکنید پای یه اصلاح طلب در میان است
    • GNS IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
      2 0
      با وجود اینکه میدونم خیلیها ازجمله خودم ار اصلاح طلبها بدمون میاد،اما درست نیست هرچیزی رو به اونها بچسبونیم.وقتی یک مغازهدار هم جنسی رو گرون میفروشه،اون هم اصلاح طلب هست؟
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
      2 0
      در این حد؟ اقا ما دیگه واقعا داریم نگران اینده میشیم!! برخورد قهری با بیشترین شدت شاید، شاید راهگشا باشه
    • IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
      3 0
      پای این جور کارها که وسط باشه اصلاح طلب و اصولگرا دست در دست هم رفیق گرمامه هم میشن
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
    2 0
    روند کار شهرداری ایلام اینگونه است که اگر بخشی یا قطعاتی از زمین رو بهشون ببخشید، در اراضی ملی و کوه و جنگل هم به شما مجوزهای لازم رو میدهند و جیک هم نمی‌کنند، ولی اگر برای زمین سند رسمی و ثبتی دار خودتون در مرکز شهر چیزی بهشون نرسه تا فیها خالدون کار سنگ‌اندازی می‌کنند.
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
    1 0
    شهرداری‌ها همان دزدان با چراغ هستند. دزدی شیک و مجلسی.
  • از شهرستان سراب IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
    2 0
    در شهرستان ما کوههای گردنه صائین به بهانه استخراج پوکه و سنگ معدنی یکی یکی تسطیح و نابود میشوند و زیباییهای طبیعی منطقه از بین میره
  • محمد ثانیا IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
    2 0
    متاسفانه سودای یافتن گنج نقش عمده ای در تخریب یا تسطیح تپه ها دارد. برخی به گمان اینکه این تپه ها متعلق به دوره عیلام باستان هستند به جنگ آنها رفته اند در حالی که تپه های باستانی دارای خاک دست ریز هستند و هیچ شباهتی به تپه های طبیعی ندارند.
  • مازندران IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
    3 0
    کاش میشد به جای این تپه اون مسئولی که باعث این اتفاقات میشن یک شبه وجود نحسشون محو میکردیم
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
    2 0
    اگه متر به متر زمین های کل کشور سند رسمی داشت بخش زیادی از این مسائل خود به خود حل شده بود
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
    0 1
    احتمالا در یک مزایده سازمانی طرف برنده شده و در ضمن نبود هماهنگی بین سازمانها باعث شده هر کسی حرف خودش رو به خبرنگار بگه.
  • امینی IT ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
    3 2
    دائم از این اخبار نگران کننده می شنویم و هیچ کس هم هیچ کاری برای توقف این تاراج و نابودی ایران انجام نمیده... واقعا جای تاسف داره
  • سیدجعفرکاظمی IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
    2 0
    پس یعقوبیان روابط عمومی چه میگوید آیا کاسه ای زیر نیم کاسه است؟
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
    2 0
    پول حتی خود مسئولین را می تواند آب کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس