کد خبر 119397
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۰

پژوهشگران راههای ساده ای برای از بین بردن سریع باکتری های موجود در آب کشف کردند.

به گزارش مشرق، بنا بر نوشته شماره امروز روزنامه لوفیگارو، دانشمندان با اضافه کردن لیمو به آبی که در معرض نور خورشید قرار داشت توانستند باکتری های مضر برای انسان همچون اشریشیا کولی را بسیار سریعتر از گندزدایی خورشیدی ساده از بین ببرند.

این کار ساده و ارزان می تواند زندگی را برای میلیون ها نفر محروم از آب آشامیدنی آسان کند.

جزئیات این تحقیق که توسط گروهی از پژوهشگران دانشگاه جان هاپکینز (بالتیمور ، مریلند) انجام شده در نشریه آمریکایی طب استوایی منتشر شده است.

بنا بر اعلام یونیسف ، 783 میلیون نفر در جهان که بیش از 650 میلیون نفر آنها در مناطق روستایی زندگی می کنند به آب آشامیدنی دسترسی ندارند.

کلاگ شواب مسئل این طرح پژوهشی می گوید : مطالعات برآورد می کنند که در جهان بیش از نیمی از تخت های بیمارستانی توسط بیمارانی اشغال شده است که از بیماری های مربوط به آب آلوده رنج می برند.

دیوید دلیین مشاور منطقه ای یونیسف در امور آب آفریقای غربی و مرکزی می گوید: نبود سیستم های سالم سازی آب سهم بسیاری در مرگ و میر کودکان ناشی از اسهال دارد.هم اکنون چندین روش برای تصفیه خانگی آب در کشورهای در حال توسعه همچون قرص کلر، کلر مایع، فیلترهای سرامیکی یا شنی و گندزدایی خورشیدی مورد استفاده قرار می گیرد.

به گفته دیوید دلیین ، انتخاب هر یک از این تکنیک ها بستگی بسیاری به شرایط محیطی دارد. بعنوان مثال در برخی کشورها جوشاندن آب بعلت نیاز به چوپ برای درست کردن آتش و بنابراین قطع درختان غیرسازنده است.

قرار دادن آب در برابر خورشید در بطری های پلاستیکی یکی دیگر از روش های سالم سازی آب است که در سازمان جهانی بهداشت به رسمیت شناخته شده است. این روش که با نام «سودیس» شناخته می شود هم اکنون در تانزانیا، آنگولا و توگو کاربرد دارد.

در این شیوه آب در بطری های پلاستیکی از شش ساعت تا 24 ساعت در صورت ابری بودن هوا در برابر نور خورشید قرار داده می شود. اما به گفته محققان، می توان این زمان را با اضافه کردن آب لیمو و یا پرز آن (سی میلی لیتر در دو لیتر آب) به سی دقیقه کاهش داد.

دانشمندان می گویند مقدار اندک لیمو در برابر نور خورشید می تواند به حد قابل توجهی میزان باکتری های ئی کولای و باکتریوفاژ ام اس 2 را کاهش دهد. در مقابل از میزان نورو ویروس ها کاسته نمی شود زیرا از بین بردن آنها مستلزم روش های کاملتری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • yaser ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    0 0
    dameshun garm

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس