درمان سرطان معده به میزان زیادی به محل شروع سرطان در معده و میزان گسترش آن بستگی دارد. سرطان معده قابلیت رشد و حمله به ارگان های مجاور را دارد.در واقع سرطان معده عروق لنفاوی و گره های لنفاوی مجاور (گره های لوبیایی که به مبارزه با عفونت کمک می کنند) را درگیر میکند. در این مقاله علل و علائم سرطان معده و بهترین روش های درمان آن را بررسی کردیم.

سرطان معده

سرطان معده چهارمین سرطان شایع در جهان و دومین عامل مرگ بر اثر سرطان است. این نوع سرطان معمولا چند مرحله ای است و معمولا بافت های سرطانی در معده طی چند مرحله به وجود می آید. به طور کلی دیواره معده 5 لایه دارد. لایه مخاطی(داخلی ترین لایه) محل شروع سرطان معده است و هرچه رشد سرطان به لایه های خارجی بیشت شود احتمال بهبودی کمتر میشود.

علائم سرطان معده

سرطان معده، یکی از شایع ترین سرطان ها در ایران را بشناسید

انواع سرطان معده

آدنوکارسینوم

شایع‌ترین نوع از سرطان معده، آدنوکارسینوم است و خود به دو زیر شاخه روده‌ای و منتشر تقسیم می‌شود.

تومور استرومال گوارشی

این نوع از سرطان معده غیر شایع است. سلول‌های بینابینی کاجال که مسئول تنظیم انقباضات روده‌ای هستند، به عنوان نقطه‌ آغازین این نوع از سرطان معده شناخته می‌شوند.

ﻟﯿﻮﻣﯿﻮﺳﺎرﮐﻮم

این نوع از سرطان معده غیر شایع است و به ندرت به درون گره‌های لنفی انتشار می‌یابد. این نوع از بیماری از ماهیچه‌های صاف لایه‌ ماهیچه‌ای معده یا از بافت لامیناپروپریا که خود بخشی از لایه‌ مخاطی معده است، آغاز می‌شود.

کارسینویید

این نوع از سرطان معده غیر شایع است، سرطان کارسینویید از لایه‌ مخاطی معده در قسمت جسم و طاق معده شروع می‌شود. امکان انتشار یا متاستاز این گونه از سرطان معده به دیگر اندام‌ها کم است.

لنفوما

این نوع از سرطان معده غیر شایع است، معمولاً معده را درگیر می‌کند، سرطان لنفوما در عین حال می‌تواند در هر بخش دیگری از لوله‌ گوارشی هم به وجود آید.

ریسک فاکتورهای سرطان معده

همانگونه که در تصویر مشاهده میکنید، 4 ریسک فاکتور اصلی در سرطان معده شامل ژن ها، ویروس هلیکوباکتر پیلوری، رژیم غذایی و چاقی و مصرف سیگار است. اما عوامل دیگر نیز میتوانند خطر ابتلا به سرطان معده را بالا ببرند که در ادامه به آن اشاره شده است.

سرطان معده، یکی از شایع ترین سرطان ها در ایران را بشناسید

عوامل خطر سرطان معده

  • کار کردن در محیط‌های صنعتی که فرد با ذغال سنگ، فلز، الوار چوب یا لاستیک راحی معده برای درمان زخم معده
  • گروه خونی A
  • عفونت ویروسی اپشتین–بار
  • کم‌خونی فقر ویتامین B12
  • رشد پولیپ‌ها در معده

درمان سرطان معده

گزینه های درمان سرطان معده در مراحل مختلف

سرطان معده، یکی از شایع ترین سرطان ها در ایران را بشناسید

مرحله صفر

از آنجایی که سرطان های مرحله صفر به لایه داخلی معده محدود می شوند و به لایه های عمیق تر نفوذ نکرده اند، می توان آنها را تنها با عمل جراحی درمان کرد. هیچ شیمی درمانی یا پرتودرمانی در این مرحله لازم نیست. جراحی به شکل گاسترکتومی جزیی (حذف بخشی از معده) یا گاسترکتومی کامل (حذف کل معده) اغلب درمان اصلی برای این سرطان ها است. گره های لنفاوی اطراف نیز حذف می شوند.

مرحله اول

1- در موردافراد مبتلا به سرطان معده مرحله اول معمولا گاسترکتومی کامل یا جزیی انجام می شود. گره های لنفاوی مجاور نیز حذف می شوند. به ندرت ممکن است آندوسکوپی گزینه ای برای برخی از سرطان های کوچک T1a باشد. درمان بیشتر بعد از جراحی معمولا مورد نیاز نیست.

2- درمان اصلی برای این مرحله سرطان معده، جراحی (گاسترکتومی کل یا جزیی) است. شیمی درمانی (شیمیایی) یا شیمی درمانی همراه پرتو درمانی ممکن است قبل از عمل جراحی انجام شود تا سعی شود سرطان را کاهش دهد و از بین بردن آن آسان تر شود.

3- اگر سرطان در گره های لنفاوی یافت شود، درمان با شیمی درمانی، پرتو درمانی و یا ترکیبی از این دو توصیه می شود.

مرحله دوم

درمان اصلی برای مرحله دوم سرطان معده، جراحی برای حذف تمام یا بخشی از معده، آپاندیس و گره های لنفاوی مجاور است. در بسیاری از بیماران قبل از عمل جراحی درمان شیمیایی یا شیمی درمانی انجام می دهند تا سعی کنند سرطان را کاهش دهند و برداشتن آن آسان تر شود. درمان پس از جراحی ممکن است شامل در مان شیمیایی به تنهایی یا شیمی درمانی باشد.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس