جنگ یمن

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به طرح همکاری شورای خلیج فارس در جنگ یمن گفت: با پیش نرفتن این طرح و هرچه از زمان جنگ گذشت، دو اتفاق مهم رخ داد.

به گزارش مشرق، جعفر قنادباشی با اشاره به سفر چند روزه نماینده ویژه آمریکا در امور یمن، اظهارداشت: با فراهم شدن زمینه‌های آزادسازی کامل استان مأرب و در زمانی که نیروهای انصارالله و ارتش یمن توانستند موفقیت‌های بسیار زیادی را در قلع و قمع نیروهای سعودی به دست بیاورند، شاهد هستیم که آمریکایی‌ها تلاش‌های خود را افزایش دادند که این تلاش‌ها، بنا به تحلیل کارشناسان برای فرو نرفتن و نجات سعودی‌ها در باتلاق یمن و جلوگیری از شکست سرنوشت ساز آن‌ها است.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با شکست سعودی‌ها در مسئله مأرب را شکست بسیار بزرگ و متفاوت با شکست‌های دیگر دانست و افزود: چراکه استان مأرب منطقه بسیار مهم نفتی است و تنها امید سعودی‌ها برای اینکه بتوانند سرنوشت جنگ را به نفع خودشان تغییر دهند، بعد از سال‌ها تسلط سعودی‌ها آزاد می‌شود. این به معنی بزرگترین ضربه به ماشین جنگی سعودی‌هاست.

وی ادامه داد: لذا می‌بینیم که آمریکایی‌ها به دست و پا افتادند و نماینده خود را به یمن فرستادند. البته بایدن و دموکرات‌ها سعی کردند که این حرکتشان را ناشی از نگاه متفاوت خود با دولت قبلی نشان بدهند. اما اگر به پرونده جنگ یمن نگاه کنیم، می‌بینیم که دموکرات‌ها بودند که در زمان آن‌ها جنگ آغاز شد و با سعودی‌ها با حمایت آن‌ها این تجاوز بزرگ را انجام دادند.

نتایج اجرای طرح همکاری شورای خلیج فارس در جنگ یمن

قنادباشی تاکید کرد: در واقع از ۶ سال جنگ یمن، ۲ سال آن را دموکرات‌ها حمایت کردند و ۴ سال بعد ترامپ روی کار آمد و آن‌ها نمی‌توانند این ادعا را کنند که آن‌ها می‌خواهند سیاست متفاوتی با جمهوری‌خواهان اجرا کنند. آن زمان دیدگاهشان این بود که بتوانند ظرف ۲ هفته یمن را تسلیم کنند و حکومتی مبتنی بر خواست سعودی و آمریکا را روی کار بیاورند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه یادآور شد: اوایل جنگ صحبت از این بود که سعودی‌ها می‌توانند با جنگی تحت عنوان طوفان قاتل به یمن بیایند و طرحی با عنوان طرح شورای همکاری خلیج فارس که کوششی بود برای تاسیس یک حکومت تا یمن در اختیار سعودی‌ها قرار بگیرد. اما این طرح پیش نرفت و هرچه از زمان جنگ گذشت، دو اتفاق مهم رخ داد؛ یکی شکست خفت بار سعودی‌ها و دیگری ناکارآمدی تسلیحات آمریکایی هم آشکار شد.

وی با بیان اینکه جنگ یمن بیش از هر جنگ دیگری، ناکارآمدی تسلیحات و آموزش‌ها و حمایت‌های نظامی آمریکا را آشکار کرد، تصریح کرد: این چیزی است که بیش از سعودی، برای آمریکا سنگین است. آن‌ها تلاش می‌کنند جنگ را به گونه‌ای متوقف کنند که بر ناکارآمدی تسلیحات، آموزش‌ها و حمایت‌های نظامی آمریکا سرپوش گذاشته شود.

قنادباشی در پایان خاطرنشان کرد: مردم یمن پیوسته تکرار می‌کنند که ما خواستار توقف جنگ، پایان محاصره و بعد مذاکره هستیم. مذاکره با سعودی‌ها برای صلح زمانی خواهد بود که آن‌ها جنگ را متوقف کنند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    1 0
    طوفان قاتل ....عالی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس