به گزارش مشرق ،در عین حال به گفته واردکنندگان رسمی، افزایش قیمت ارز از یک سو و بیثباتی در بازار در کنار مشکلات مربوط به ثبت سفارشات به همراه تخصیص ندادن ارز دولتی به واردکنندگان قانونی، همه و همه باعث شد تا این بازار این روزها با کاهش کالا روبهرو باشد.
کاهشی که بدون تردید افزایش قیمتها را برای مخاطبانش به ارمغان آورده است. با این حال اما آمار و ارقام ارائه شده توسط بخش آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، حاکی از این است که حجم واردات انواع کالاهای دیجیتالی و کامپیوتری مانند لپتاپ، انواع دوربین دیجیتال، گوشی موبایل و... در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته است. کارشناسان و فعالان بازار میگویند، با توجه به سرعت رشد تکنولوژی و انتظاری که ما از بازار داریم...
...چنین رقم رشدی در زمینه واردات کالاهای کامپیوتری و دیجیتالی نهتنها در حکم رشد نیست، بلکه نشانه وخامت اوضاع بازار نیز هست؛ چراکه میزان رشدی که ما هر سال از بازار انتظار داریم حداقل 30 درصد برای هر سال است.
ارزش بازار ایران
اما به راستی گردش مالی در بازار لوازم الکتریکی، تلفن همراه، لپ تاپ و وسایل جانبی در ایران چقدر است؟ گروه تحقیقاتیFast Market Research، به تازگی تحقیقی در این بخش منتشر کرده است.
بر اساس گزارش منتشر شده از سوی این گروه ارزش بازار تجهیزات رایانهای، تلفن همراه و محصولات صوتی و تصویری و بازی ایران در سال 2012، تقریبا 6/9 میلیارد دلار است و تا سال 2016 به 7/12 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت که ناشی از رشد استفاده از تلویزیونهای LCD، کامپیوترهای نوتبوک و خردهفروشی سایر محصولات اصلی خواهد بود.
سختافزارهای رایانهای، 46 درصد هزینههای مصارف الکترونیکی در ایران را از آن خود میکند؛ بنابراین، پیشبینی میشود در سال 2012، فروش رایانه (با احتساب نوتبوک و تجهیزات جانبی) به 3/4 میلیارد دلار برسد و در فاصله 2012 تا 2016، با نرخ 6 درصد افزایش یابد؛ نوتبوکها و نتبوکها، دو سوم فروش را به خود اختصاص خواهند داد.
با وجودی که لپتاپ کالای پرمخاطبی در بازار کامپیوتر ما است، اما آمار و ارقام گویای این امر است که شرایط سخت واردات این کالا تا حدود زیادی بر بازار این كالا تاثیر گذاشته است و از میزان تقاضا و واردات این کالا به بازار کاسته است.
بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران، حجم واردات لپتاپ در 12 ماه سال 90 در حدود یک میلیون و 146 هزار و 837 دستگاه بوده است که در مقایسه با 12 ماه سال قبل که میزان واردات انواع لپتاپ 895 هزار و 266 دستگاه بوده است در حدود 251 هزار و 571 دستگاه افزایش یافته است.
بر اساس بررسیهای به دست آمده از این تعداد، 564 هزار و 769 دستگاه لپتاپ در شش ماه نخست سال 90 وارد بازار شده است که این موضوع گویای این امر است که در شش ماه دوم سال 90 حدود 582 هزار و 68 دستگاه لپتاپ از مبادی رسمی وارد بازار داخلی شده است.
کارشناسان و فعالان بازار بر این باورند که رشد حجم واردات و تساوی میزان واردات در دو نیمه سال گذشته به علت این موضوع است که در سه ماهه نخست نیمه دوم سال 90 که زمان رشد نرخ دلار بود، گروهی با پیشبینی وضعیت بازار اقدام به واردات گسترده لپتاپ کردند که این موضوع باعث شد میزان واردات در یک برهه زمانی سهماهه، آن هم در نیمه دوم سال 90 افزایش یابد.
لوازم صوتی و تصویری در اوج
هر چند که این روزها استقبال از تجهیزات رایانهای همانند کامپیوترهای رومیزی یا حتی کامپیوترهای قابل حمل افزایش یافته است، اما به نظر ميرسد که بازار این نوع از کالاها از لوازم صوتی و تصویری بسیار عقب تر است.
ورود نسلهاي جدیدی از ال سی دیها و ال ای دیها به بازار از یک سو و مونتاژاین کالاها در داخل کشور از سوی دیگر باعث کاهش قیمت این کالا در داخل کشور شده است. از سوی دیگر و با توجه به اعمال قانون هدفمندی یارانهها و افزایش قیمت حاملهاي انرژی در یک سال گذشته بسیاری از خانوادهها به فکر جایگزینی این نوع از لوازم خود با تولیدات کم مصرف افتادند.
همین امر باعث شد تا در یک سال گذشته حجم خرید این کالا در بازار افزایش یابد، البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که عرضه تلویزیونهاي هوشمند که قابلیت اتصال به شبکههاي اینترنتی
خانگی را دارند نیز باعث شد تا استفادهکنندگان قدیمی از این تجهیزات هم تصمیم به به روز کردن تجهیزات خود بگیرند.
اما به هر حال و بر اساس گزارش گروه تحقیقاتی Fast Market Research در سال 2011، تجهیزات صوتی ـ تصویری 30 درصد بازار لوازم دیجیتالی ایران را از آن خود کرده است. در سال 2012، فروش تجهیزات صوتی ـ تصویری به 8/2 میلیارد دلار میرسد و در فاصله 2012 تا 2016، با نرخ 8 درصد افزایش یافته و به 5/3 میلیارد دلار میرسد.منبع :دنیای اقتصاد
کاهشی که بدون تردید افزایش قیمتها را برای مخاطبانش به ارمغان آورده است. با این حال اما آمار و ارقام ارائه شده توسط بخش آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، حاکی از این است که حجم واردات انواع کالاهای دیجیتالی و کامپیوتری مانند لپتاپ، انواع دوربین دیجیتال، گوشی موبایل و... در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته است. کارشناسان و فعالان بازار میگویند، با توجه به سرعت رشد تکنولوژی و انتظاری که ما از بازار داریم...
...چنین رقم رشدی در زمینه واردات کالاهای کامپیوتری و دیجیتالی نهتنها در حکم رشد نیست، بلکه نشانه وخامت اوضاع بازار نیز هست؛ چراکه میزان رشدی که ما هر سال از بازار انتظار داریم حداقل 30 درصد برای هر سال است.
ارزش بازار ایران
اما به راستی گردش مالی در بازار لوازم الکتریکی، تلفن همراه، لپ تاپ و وسایل جانبی در ایران چقدر است؟ گروه تحقیقاتیFast Market Research، به تازگی تحقیقی در این بخش منتشر کرده است.
بر اساس گزارش منتشر شده از سوی این گروه ارزش بازار تجهیزات رایانهای، تلفن همراه و محصولات صوتی و تصویری و بازی ایران در سال 2012، تقریبا 6/9 میلیارد دلار است و تا سال 2016 به 7/12 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت که ناشی از رشد استفاده از تلویزیونهای LCD، کامپیوترهای نوتبوک و خردهفروشی سایر محصولات اصلی خواهد بود.
سختافزارهای رایانهای، 46 درصد هزینههای مصارف الکترونیکی در ایران را از آن خود میکند؛ بنابراین، پیشبینی میشود در سال 2012، فروش رایانه (با احتساب نوتبوک و تجهیزات جانبی) به 3/4 میلیارد دلار برسد و در فاصله 2012 تا 2016، با نرخ 6 درصد افزایش یابد؛ نوتبوکها و نتبوکها، دو سوم فروش را به خود اختصاص خواهند داد.
با وجودی که لپتاپ کالای پرمخاطبی در بازار کامپیوتر ما است، اما آمار و ارقام گویای این امر است که شرایط سخت واردات این کالا تا حدود زیادی بر بازار این كالا تاثیر گذاشته است و از میزان تقاضا و واردات این کالا به بازار کاسته است.
بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران، حجم واردات لپتاپ در 12 ماه سال 90 در حدود یک میلیون و 146 هزار و 837 دستگاه بوده است که در مقایسه با 12 ماه سال قبل که میزان واردات انواع لپتاپ 895 هزار و 266 دستگاه بوده است در حدود 251 هزار و 571 دستگاه افزایش یافته است.
بر اساس بررسیهای به دست آمده از این تعداد، 564 هزار و 769 دستگاه لپتاپ در شش ماه نخست سال 90 وارد بازار شده است که این موضوع گویای این امر است که در شش ماه دوم سال 90 حدود 582 هزار و 68 دستگاه لپتاپ از مبادی رسمی وارد بازار داخلی شده است.
کارشناسان و فعالان بازار بر این باورند که رشد حجم واردات و تساوی میزان واردات در دو نیمه سال گذشته به علت این موضوع است که در سه ماهه نخست نیمه دوم سال 90 که زمان رشد نرخ دلار بود، گروهی با پیشبینی وضعیت بازار اقدام به واردات گسترده لپتاپ کردند که این موضوع باعث شد میزان واردات در یک برهه زمانی سهماهه، آن هم در نیمه دوم سال 90 افزایش یابد.
لوازم صوتی و تصویری در اوج
هر چند که این روزها استقبال از تجهیزات رایانهای همانند کامپیوترهای رومیزی یا حتی کامپیوترهای قابل حمل افزایش یافته است، اما به نظر ميرسد که بازار این نوع از کالاها از لوازم صوتی و تصویری بسیار عقب تر است.
ورود نسلهاي جدیدی از ال سی دیها و ال ای دیها به بازار از یک سو و مونتاژاین کالاها در داخل کشور از سوی دیگر باعث کاهش قیمت این کالا در داخل کشور شده است. از سوی دیگر و با توجه به اعمال قانون هدفمندی یارانهها و افزایش قیمت حاملهاي انرژی در یک سال گذشته بسیاری از خانوادهها به فکر جایگزینی این نوع از لوازم خود با تولیدات کم مصرف افتادند.
همین امر باعث شد تا در یک سال گذشته حجم خرید این کالا در بازار افزایش یابد، البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که عرضه تلویزیونهاي هوشمند که قابلیت اتصال به شبکههاي اینترنتی
خانگی را دارند نیز باعث شد تا استفادهکنندگان قدیمی از این تجهیزات هم تصمیم به به روز کردن تجهیزات خود بگیرند.
اما به هر حال و بر اساس گزارش گروه تحقیقاتی Fast Market Research در سال 2011، تجهیزات صوتی ـ تصویری 30 درصد بازار لوازم دیجیتالی ایران را از آن خود کرده است. در سال 2012، فروش تجهیزات صوتی ـ تصویری به 8/2 میلیارد دلار میرسد و در فاصله 2012 تا 2016، با نرخ 8 درصد افزایش یافته و به 5/3 میلیارد دلار میرسد.منبع :دنیای اقتصاد