کد خبر 1192532
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۲
نور آبی موبایل و کامپیوتر به پوست آسیب می رساند

مطالعات نشان می دهد که نور آبی تلفن های همراه و صفحه نمایش کامپیوتر می تواند باعث خستگی چشم شود، اما این فناوری ممکن است بر رنگ چهره هم تأثیر بگذارد.

به گزارش مشرق به نقل از اوری دی هلث، در گذشته بیشتر نگرانی‌های ما در مورد پیری زودرس و سرطان پوست ناشی از اشعه‌های مضر UVA و UVB خورشید بود. اما طی یک دهه گذشته، دانشمندان پی بردند که این تنها اشعه‌های نور مرئی نیست که مردم باید نگران آن باشند. نور آبی ساطع شده از خورشید و دستگاه‌های دیجیتال هم می‌توانند برای سلامتی پوست مضر باشند.

بیشتر بخوانید:

مواظب «مروارید بدن» باشید!

«نازنین ساعدی»، مدیر مرکز جراحی لیزر جفرسون فیلادلفیا، در این باره می‌گوید: «نور آبی بخشی از طیف نور مرئی (۳۸۰ تا ۵۰۰ نانومتر) است که در نور خورشید وجود دارد، اما در نورپردازی‌های محیط داخلی و دستگاه‌های الکترونیکی رایج، مانند صفحه‌های کامپیوتر و تلفن‌های هوشمند هم وجود دارد.»

طبق گفته آکادمی چشم پزشکی آمریکا، بیشتر افراد در معرض نور آبی ناشی از خورشید هستند. اما از آنجائیکه میانگین مردم بیش از ۱۱ ساعت در روز را در مواجهه با رسانه‌های دیجیتال قرار دارند، اکنون به طور قابل توجهی در معرض نور آبی بیشتری نسبت به نسل‌های قبلی هستند که به همین دلیل این مسئله بیشتر باعث نگرانی می‌شود.

دانشمندان معتقدند نور آبی ساطع شده چه از خورشید چه از دستگاه‌های الکترونیکی، می‌تواند باعث خستگی چشم شود. نور آبی با طول موج بین ۴۱۵ تا ۴۵۵ نانومتر با عبور از قرنیه و عدسی به شبکیه چشم می‌رسد. در این روند، می‌تواند باعث بیماری‌هایی مانند خشکی چشم، آب مروارید و تخریب ماکولا در اثر افزایش سن شود. حتی ممکن است بر تولید هورمون‌ها تأثیر بگذارد و عدم تعادل ایجاد کند که می‌تواند بر کیفیت خواب تأثیر منفی داشته باشد.

همچنین مطلعات نشان می‌دهد نفوذ نور آبی قابل مشاهده به پوست می‌تواند باعث بروز انواع اکسیژن واکنشی شود که در نتیجه منجر به آسیب DNA و تجزیه فیبرهای کلاژن و الاستین می‌شود.

همچنین بین قرار گرفتن در معرض نور آبی و تولید رادیکال‌های آزاد در پوست ارتباط وجود دارد که با تسریع روند پیری در ظاهر همراه است.

ایجاد تغییرات پوستی مانند رنگدانه، التهاب، چین و چروک زودرس و قرمزی می‌تواند نشانه آسیب دیدن ناشی از نور آبی باشد.

دکتر ساعدی توصیه می‌کند: «بهترین راه برای جلوگیری از آسیب احتمالی نور آبی، کاهش زمان قرارگیری در معرض نمایشگرهای موبایل و کامپیوتر است. کاهش روشنایی صفحه نمایش گوشی یا استفاده از هدفون هم در این زمینه مؤثر است.»

استفاده روزانه از کرم‌های ضدآفتاب با SPF ۳۰ هم گزینه خوبی در این راستا است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس