دیمونا

عکس‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهند که رژیم صهیونیستی نزدیک به دو سال است که در حال ساخت‌وساز در سایت دیمونا است حال آنکه نتانیاهو همچنان ایران را شرور منطقه توصیف می‌کند.

سرویس جهان مشرق - پایگاه اطلاعاتی میدل ایست آی انگلیس در گزارشی به قلم ریچارد سیلوراشتاین نوشت: یک سازمان مردم‌نهاد بین‌المللی فعال در زمینه جلوگیری از اشاعه تسلیحات هسته‌ای اخیراً اقدام به انتشار عکس‌های ماهواره‌ای کرده که نشان می‌دهند اسرائیل برای اولین بار طی دهه‌های گذشته دست به ساخت‌وساز جدید در سایت هسته‌ای دیمونا زده است. راکتور موجود در این سایت که نخستین بار در اوایل دهه ۱۹۶۰ عملیاتی شد، پلوتونیوم لازم برای ۸۰ کلاهک هسته‌ای اسرائیل را تولید می‌کند.

ساخت‌وساز و فعالیت‌های مشکوک اسرائیل در سایت هسته‌ای دیمونا  + عکس

عکس‌های ماهواره‌ای نشان‌دهنده ساخت‌وساز جدید در سایت هسته‌ای دیمونای اسرائیل هستند (منبع: پلنت لبز)

فعالیت‌های مشکوک در سایت دیمونا

بر اساس این گزارش، حفاری‌های جدید کنجکاوی کارشناسان هسته‌ای و سازمان‌های اطلاعاتی را در سرتاسر دنیا برانگیخته است. از آنجا که راکتور دیمونا خیلی وقت می‌شود که عمرش بسر رسیده است، برخی گمانه‌زنی کرده‌اند که شاید اسرائیل در حال احداث یک راکتور پلوتونیومی جدید است.

این امر بعید به نظر می‌رسد، زیرا عنصر پلوتونیوم ماندگاری طولانی دارد و اسرائیل پیشاپیش پلوتونیوم کافی برای رفع نیازهای کنونی و آتی خود تولید کرده است. برخی گمانه‌زنی کرده‌اند که بخش قابل توجهی از راکتور موجود تعطیل شده یا راکتور کلاً کنار گذاشته شده است.

نکته طنزآمیز در رابطه با پروژه دیمونا این است که هیچکس حق اسرائیل در خصوص داشتن سلاح هسته‌ای یا افزایش قابلیت مهلک زرادخانه‌اش را زیر سؤال نمی‌برد.

اگر اسرائیل نیازی به راکتور جدید برای جایگزینی راکتور قدیمی خود ندارد، پس مشغول احداث چه چیزی است؟

ساخت‌وساز و فعالیت‌های مشکوک اسرائیل در سایت هسته‌ای دیمونا  + عکس

آیا رژیم صهیونیستی در حال بهره‌گیری از تریتیوم است؟

داریل کیمبال مدیر اجرایی انجمن کنترل تسلیحات واقع در واشنگتن اخیراً در مصاحبه با آسوشیتدپرس به یک عنصر مهم دیگر مورد استفاده در کلاهک‌های هسته‌ای اشاره کرده که تریتیوم نام دارد. این عنصر یک ایزوتوپ هیدروژن است که به منظور افزایش بازدهی کلاهک‌های هسته‌ای استفاده می‌شود. این عنصر همچنین واکنش انفجاری را افزایش و در نتیجه مصرف سوخت (پلوتونیوم) را کاهش می‌دهد.

میدل ایست آی در ادامه گزارش خود آورده است: تریتیوم پیشرفت‌ها در حوزه طراحی سلاح را امکان‌پذیر ساخته و به کمک آن از جمله می‌توان سلاح‌های کوچک‌تری ساخت که از قدرت انفجاری چندبرابری برخوردارند. تریتیوم همچنین در بمب‌های نوترونی استفاده می‌شود که ناحیه انفجاری محدودتری را در بر می‌گیرند و برای کشتن انسان‌ها طراحی شده‌اند. کیمبال به آسوشیتدپرس گفت که اسرائیل «شاید می‌خواهد تریتیوم بیشتری تولید کند که یک محصول جانبی رادیواکتیو و نسبتاً فاسدشدنی‌تر است و برای تقویت بازده انفجاری برخی کلاهک‌های هسته‌ای استفاده می‌شود.»

تریتیوم همانند پلوتونیوم و دیگر مواد مورد استفاده جهت ساخت سلاح هسته‌ای، در یک راکتور هسته‌ای تولید می‌شود. این عنصر را می‌توان از طریق پرتوافکنی بر فلز لیتیوم تولید کرد. این ایزوتوپ در مقایسه با پلوتونیوم ثبات کمتری دارد و برای استفاده در یک زرادخانه هسته‌ای باید در نوبت‌های بیشتری آن را تأمین نمود.

اگر طبق حدسیات آونر کوهن کارشناس برجسته هسته‌ای، راکتور قدیمی دیمونا قرار است از رده خارج شود، اسرائیل به یک منبع جدید برای تولید تریتیوم نیاز دارد. شاید یک راکتور مشخصاً به این منظور در حال احداث است.

بر اساس تحلیل عکس‌های ماهواره‌ای، ساخت‌وساز به نظر در اواخر سال ۲۰۱۸ یا اوایل سال ۲۰۱۹ شروع شده است. این بدان معناست که کار ساخت‌وساز احتمالاً دو سالی می‌شود که در جریان است. عکس‌های موجود اساساً فعالیت‌های حفاری را نشان می‌دهند و هیچ ساختمانی هنوز احداث نشده است.

چرا کار اینقدر کُند پیش می‌رود؟ چنین چیزی می‌تواند نمایانگر بلاتکلیفی در میان سیاست‌گذاران در خصوص تعطیلی یا زمان تعطیلی راکتور قدیمی یا محدودیت بودجه باشد که مانعی بر سر راه روند سریع‌تر ساخت‌وساز است.

ساخت‌وساز و فعالیت‌های مشکوک اسرائیل در سایت هسته‌ای دیمونا  + عکس

منشأ خطر هسته‌ای واقعی ایران نیست

این پایگاه انگلیسی با اشاره به اینکه چرا عکس‌ها اکنون پس از دو سال ساخت‌وساز علنی شده‌اند؟ مدعی شد: با توجه به اختلاف‌نظر میان اسرائیل و جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا بر سر احیای مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای، این احتمال وجود دارد که دولت آمریکا می‌خواهد به دنیا یادآور شود که خطر هسته‌ای واقعی از کجا نشأت می‌گیرد ــ و منشأ آن ایران نیست.

اگر ساخت‌وساز به تولید تریتیوم مربوط می‌شود، این امر حکایت از آن خواهد داشت که اسرائیل مشغول تولید کلاس جدیدی از تسلیحات هسته‌ای نظیر سلاح‌های هایپرسونیک نیست که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه از تولید آنها توسط کشورش سخن گفته است ــ حداقل در سایت دیمونا چنین کاری نمی‌کند. اسرائیل احتمالاً مشغول بهبود قابلیت زرادخانه کنونی خود است.

معیارهای دوگانه در قبال ایران و اسرائیل

نکته طنزآمیز در رابطه با پروژه دیمونا این است که هیچکس حق اسرائیل در خصوص داشتن سلاح هسته‌ای یا افزایش قابلیت مهلک زرادخانه‌اش را زیر سؤال نمی‌برد. گودالی به اندازه یک زمین فوتبال حفر کرده‌اند که چه چیزی بسازند؟ با وجود این، اگر در ایران یک ذره اورانیوم جایی پیدا شود که نباید باشد، کل جامعه بین‌المللی شروع می‌کند به آه و ناله که تهران فقط چند هفته تا گریز هسته‌ای و یک فاجعه قریب‌الوقوع فاصله دارد.

این معیار دوگانه چه معنایی دارد؟ چرا دنیا معتقد است اسرائیل حق دارد چنین زرادخانه عظیمی داشته باشد و این کشور را در قبال آن مسئولیت‌پذیر می‌داند، اما ایران حق ندارد حتی یک سلاح هسته‌ای داشته باشد ــ و اینکه اگر ایران سلاح هسته‌ای بسازد، دنیا را دگرگون می‌کند؟ اسرائیل چه کاری کرده که شایسته این اعتبار است و ایران چه کار شنیع و مذمومی صورت داده که باید تا این حد سزاوار بدنامی باشد؟

ساخت‌وساز و فعالیت‌های مشکوک اسرائیل در سایت هسته‌ای دیمونا  + عکس

نتانیاهو عاشق بمب هسته‌ای است

کوهن در قالب پیام‌های ردوبدل شده در فیس‌بوک، بنیامین نتانیاهو را نخست‌وزیری نامید که بعد از دیوید بن گوریون بیشترین «شور و اشتیاق هسته‌ای» را دارد. بن گوریون بنیانگذار برنامه هسته‌ای اسرائیل بود. نتانیاهو علاقه به مراتب بیشتری به پروژه هسته‌ای نشان داده و سخنرانی‌های فراوانی در سایت دیمونا و آرامگاه بن گوریون در همان نزدیکی‌ها در سده‌بوکر ایراد کرده و ایران را به نابودی هسته‌ای تهدید کرده است.

وسواس فکری نتانیاهو در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران شاید به این خاطر است که او دوست ندارد اولین رهبر اسرائیل باشد که اجازه می‌دهد یک دشمن به باشگاه کشورهای هسته‌ای بپیوندد.

آمریکا و اسرائیل طی یک دهه گذشته نقش پلیس خوب و پلیس بد را در رابطه با تهدید هسته‌ای ایران ایفا کرده‌اند. رؤسای جمهور آمریکا تلفیقی از خرابکاری‌های مخفیانه و دیپلماسی عمومی را در راستای پیشبرد سیاست مهار ایران بکار گرفته‌اند و اسرائیل گهگاه از حمله نظامی مستقیم طرفداری کرده است. این دو در رابطه با بدافزار مخفی استاکس‌نت که سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم را از بین برد، با یکدیگر همکاری کردند.

در پایان این گزارش آمده است: اما آمریکا علیرغم لابی‌گری نتانیاهو هیچگاه مایل نبوده در حمله به ایران شرکت کند. آیا رهبر اسرائیل از خود خویشتنداری نشان خواهد داد، یا عزم بایدن و تعهد ایران به مذاکره را از طریق تداوم ترور دانشمندان هسته‌ای و ضربه زدن به رویکرد سیاسی ـ دیپلماتیک جهت حل‌وفصل بحران به بوته آزمون خواهد گذاشت؟ بایدن با توجه به تجارب پیشین باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا یاد گرفته که به نتانیاهو اعتماد نکند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    21 7
    نتانیاهو میداند اگر نمی‌داند بداند دیمونا را هم با خاک یکسان میکنیم!!! گودبای بی‌بی
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      7 5
      بابا یه دونه به این نیروگاهه بخوره مث چرنوبیله به محاق میره
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    15 2
    اسراییل عضو ان پی تی نیست و آژانس هم نمیتواند روی کشورهای غیرعضو نظارتی داشته باشد
    • IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      10 3
      آژانس زیر نظر بهود داره اداره میشه کجای کاری
    • IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      10 3
      کرهٔ شمالی هم عضو ان پی تی نیست ولی آژانس و کل غربی‌ها باباشو در آوردن مناخیم جان!!
    • IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      9 5
      خطری که آدولف هیتلر حدود هشتاد سال پیش متوجه شده بود ، یهودیان افراطی مانند اختاپوس در کل جهان دست انداختند و مشغول خرابکاری هستند، تمام سازمان ها و نهادهای به اصلاح بین المللی زیر نظر یهودیان و تحت کنترل کامل یهودیان افراطی است، بعد از جنگ جهانی دوم و شکست آدولف هیتلر یهودیان افراطی تمام دنیا رو به گروگان گرفتند ... روحت شاد آدولف هیتلر .
  • مختار IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    16 4
    متاسفانه دلیل اینکه رژیم صهیونیستی اینقدر گستاخ شده که هرکاری دوست داره با امنیت ما میکنه داشتن توان بازدارنده است که ما نداریم اگر این رژیم جعلی به ما حمله اتمی کند میخواهید چکار کنید ایران باید بمب اتم داشته باشد
    • IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      5 3
      رهبر گفته حرامه
    • دبیر IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      3 3
      باید در درجه اول مسولین و بعدش جامعه جهانی به این سوال جواب دهند. در صورت حمله اتمی صهیونیستها چکار خواهیم کرد؟ سناریو امریکا و ژاپن تکرار در جنگ جهانی دوم تکرار میشه. کسی صهیونیستها را ملامت نخواهند کرد وثل حمله شومیای صدام!!!!
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    12 5
    داره چندین متر میره زیر زمین ، که حزب الله نزنتش .. ولی نمیدونه بازم میخوره
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    8 5
    سرانجام صهیونیست ها با همین نیروگاه‌ها ی اتمی خودشون نا بود می شوند کافیست چند موشک به نیروگاه بخورد
  • علیرضا IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    6 2
    از قدیم گفتن مرگ خوبه ولی برای همسایه. سلاح اتمی خوبه اما نه برای ما . این داستان ادامه دار غربی ها با ایرانه. چجوری کسایی که هزاران بمب اتم دارن به خودشون حق میدن در مورد سلاح اتمی با ما مذاکره کنن.کشوری که داشتن بمب اتم رو حرام کرده ؟
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    6 4
    بله وقتی مجلس قانون نابودی اسراییل رو تصویب می کنه اونها هم بیکار نمیشینن و خودشون رو برای روز مبادا آماده می کنند ..
    • IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      5 4
      واقعأ دلم به حال این اسرائیلی‌ها مظلوم سوخت که فقط منتظر قانون مجلس ما بود که تصویب بشه، از سی چهل سال پیش بمب اتم هم نداشته بدبخت!!!
  • iran IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    4 4
    دنیا قانون جنگل حکمفرماست هم میهنان گرامی ، تنها راه حیات و بقا در این جنگل قوی شدن ... قوی شو میهنم ، قوی شو ایرانم ، قوی شو گر راحت جهان طلبی که در نظام طبیعت ضعیف پامال است .. جانم فدای ایران پاینده ایران
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    6 3
    کسی نمی تونه حق ایران رو زیر سوال ببره این در واقع خود ایرانه که یه بقیه اجازه میده در مورد فعالیت های اتمی ایران تصمیم بگیرن که اون هم به خاطر ایجاد یه پوششه که بتوننن ضعف های اشکارشون تو ساخت و توسعه اقتصاد رو گردن تحریم ها بندازن
    • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
      0 0
      احسنت
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    3 2
    ایران باید یک قدرت اتمی بشود ... هیچ گزینه دیگری وجود ندارد باید اتمی شویم .. باید قوی و قدرتمند شویم ، هر نوع تسلیحاتی که دشمنان ایران و اسلام دارند ما نیز می باید بهترینش رو داشته باشیم .. خداوند در قرآن سفارش به دفاع از مسلمانان در برابر کفار کرده ، بزرگان اسلام سفارش فراوانی در باب دفاع از مسلمانان در برابر کفار داشته اند، .. باید قدرت اتمی و بازدارندگی اتمی ایجاد کنیم .. بیاری حق ..
  • علی IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    3 3
    کدخدا را ببین ده را بچاپ با امریکا باش هر جنایتی دوست داری انجام بده
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    6 5
    دارن گور خودشون رو حفاری میکنن
  • قلی IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    2 3
    باسلام وقتی که امریکا بدون اجازه اسراییل اختیاری از خودش ندارد به این معناست که سازمان ملل و اروپا و امریکا از اسراییل هراس دارند بیشتر ثروتمندان و سردمداران غربی و امریکا صهیونیست هستند قدرت در امریکا و سازمان ملل در دست اسراییل است.باید همه کشورها ی عدالت خواه با اتحاد این تبعیض و جنایتهای اسراییل را محکوم و یک صدا شوند .
    • IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      3 3
      منظورتان کدام کشورهای عدالت خواه ؟ تنها سنگر در برابر یهودیان افراطی صهیونیسم جهانی ایران و جبهه مقاومت متحدین ایران در منطقه است .. بعد از جنگ جهانی دوم و شکست آدولف هیتلر یهودیان پیروز افراطی جهان را به گروگان گرفتند ، آدولف هیتلر خطری که آدولف هیتلر به خوبی آگاه شده بود ...
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    3 0
    دارن جایگاه خاص میسازند برای فرود فرا زمینی ها
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    2 3
    خوب چرا نمی زنیم؟
    • IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      4 3
      بزار بسازن بعد میخورن
  • ایرانی IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    2 4
    بساز... تا بزنیم اش***
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    3 4
    اسراییل اگر صحرای نقب را ازش جدا بشه وکرانه باختری وغزه به اندازه یک شهرستان ایران میشه چگونه درمقابل حملاتش کشور ما ساکته بمب اتم اگر اینهمه ترس داشت ویتنام با امریکا نمی جنگید ایضا گرجستان باروسیه
  • میلاد IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    4 6
    از نظر من اسرائیل اگر بمب اتم و یا هسته‌ای هم تولید کن هیچی در برابر کشور ما ایران نیست و نخواهد بود
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      5 3
      نظر تو اصلا مهم نیست
  • عباس IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    5 3
    معلوم نیست نتانیاهو برای خودش چه غلطی می کند!!!انوقت هی به ما ور میرند..مرگ بر اسراییل و مرده، باد نتانیاهو
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    3 1
    چرا کسی به این رژیم گیر نمی‌ده که بمب اتم داری؟! دقت کردید از زمانی که کره شمالی بمب اتم ساخت دیگه از مرکز توجهات دور شد و حالا همه ی توجهاتشون رو ایرانه؟! امیدوارم از سالها قبل بمب اتم ساخته باشیم . چطور ممکنه ظالمین بمب اتم بسازند بعد ما نه؟!
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    3 4
    با موشک سجیل بهش حمله کنید (دیمونا ) سرعت 12 ماخ ابدا بتونن بزننش
  • تنبل شش میلیون دلاری IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    3 5
    نیروگاه را داره صد متر زیر زمین می‌سازه، میمون.
    • دبیر IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      3 0
      برای جنگ سخت اماده میشوند. جدا
  • علی،باز IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    1 2
    نتانیاهو کودک کش، جنون ومشنگ، بی اراده وبی پایه وشالوده، منطق نداره، چون ادب واصالت نداره،با موشکهای بالستیک ایران نابوده که نابوده، بایدن مثل ترامپ با او نمی افته،
  • دبیر IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    2 2
    شرط بازرسی اژانس از تاسیسات اتمی ایران بازرسی از تاسیسات رژیم اشغالگر باشه. شرطی منطقی و متقابل قانونی و دور از تبعیض.
  • کلام حق IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    1 3
    جناب آقای بایدن ماهواره هاتون دیمونا رو جستجو نمیکنه چرا؟وآقای نه نتنهایابو چشات اوراق فروشیهای اطراف تهران رو مرکز اتمی میبینه اما دیمونا رو نمیبینه چون مال خودتونه ؟
  • مازندران IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    2 8
    لعنت به این اسراییل سرتاسر وجودش نحسه ریشه این غده سرطانی برای همیشه باید خشکانده بشه
  • سعید ایسوند IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    3 0
    نظری ندارم۷۲۴8

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس