به گزارش مشرق،  کانال تلگرامی پایش آمریکا یادداشتی از پل پیلار در ریسپانسیبل استیت کرفت درباره متحدان آمریکا در خاورمیانه را منتشر کرد.

 ایالات متحده هرگز هیچ گونه تعهدات مبتنی بر اتحاد در خاورمیانه چه از نمونه اتحادهای چندجانبه مانند ناتو و چه پیمان های امنیتی دوجانبه مانند پیمان های ژاپن و کره جنوبی، نداشته است. این، با توجه به اختلافات منطقه ای و رقابت ها و تمایلات به ایجاد جنگ، اتفاق خوبی است. درگیری مهلک ایالات متحده در خاورمیانه بدون چنین تعهداتی به اندازه کافی بد بوده است.

آخرین زمانی که آمریکا به ایجاد چنین تعهدی در نتیجه «پیمان بغداد» نزدیک شد، سال ۱۹۵۵ بود. ایالات متحده مروج اصلی آن اتحاد بود، اما هرگز به عضویت آن در نیامد چون به گفته جان فاستر دالس، وزیر امور خارجه وقت، لابی گری اسرائیل از تصویب آن در سنا جلوگیری کرد. کودتا در عراق، حمله ترکیه به قبرس و انقلاب در ایران نهایتا به اتمام این پیمان در اواخر دهه ۱۹۷۰ انجامید.

به رغم نبود تعهدات اینچنینی، گفتمان درباره سیاست ایالات متحده در خاورمیانه به طور معمول به «متحدان» اشاره دارد. این اصطلاح تنها یک توصیف نیست و ماهیتی استراتژیک دارد مبنی بر اینکه ایالات متحده باید «متحدان» منطقه ای را مورد احترام یا توجه ویژه قرار دهد. حتی بدون اشاره قانونی به واژه «متحد» هم لازم است چند شرط در چنین شرایطی منعکس شود: یکی منافع متقابل فراتر از حد معمول است؛ دومی داد و ستد بین متحدان و شرکاست؛ سومی این است که شرکا تشخیص دهند رابطه آنها با ایالات متحده فراتر از آن چیزی است که در غیاب رابطه می توانست در جریان باشد. بیشتر اشارات به «متحدان» یا «شرکا» در گفتمان آمریکایی درباره خاورمیانه منعکس کننده این شرایط نیست. بسیاری از این إشارات صرفا منعکس کننده میراث شرایط گذشته هستند.

در رابطه با عربستان، این میراث خاص به دیداری در یک کشتی جنگی در کانال سوئز در سال ۱۹۴۵ بین رئیس جمهوری فرانکلین روزولت و ملک ابن سعود مربوط می شود؛ زمانی که ایالات متحده نگران تامین منابع نفتی خود پس از جنگ جهانی دوم بود. شرایط در ۷۶ سال اخیر بسیار تغییر کرده، اما از عربستان همچنان به عنوان «متحد» یا «شریک» یاد می شود.

دونالد ترامپ بر خلاف بی توجهی هایش به ناتو و دیگر متحدان واقعی ایالات متحده، احترام ویژه ای برای برخی غیرمتحدان در خاورمیانه قائل بود. بر خلاف بسیاری دیگر از روسای جمهوری ایالات متحده، ترامپ در اولین سفر خارجی به کشور همسایه و شریک عضو ناتو یعنی کانادا، یا کشور همسایه و عضو پیمان ریو یعنی مکزیک نبود؛ بلکه او به عربستان و اسرائیل سفر کرد.

واضح بود که رئیس جمهوری جو بایدن رویکرد متفاوتی به عربستان خواهد داشت و انتشار علنی ارزیابی اطلاعاتی درباره دست داشتن محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، در قتل جمال خاشقچی گفتمان جدیدی را درباره ارتباط با عربستان برانگیخته است. اما اگرچه سیاست دولت بایدن در قبال رژیم سعودی متفاوت از سیاست ترامپ است، اما هنوز عادت های قدیمی در آن دیده می شود. بایدن برنامه ای برای مجازات ولیعهد سهودی ندارد چون ظاهرا هزینه «عدم همکاری سعودی در زمینه مبارزه با تروریسم و مقابله با ایران» بسیار بالاست. با توجه به اینکه آمریکا قتل فاجعه بار خاشقچی را نادیده گرفته، تعریف مقابله با تروریسم در اینجا مشکل است.

در رابطه با مقابله با ایران هم ابزار و اهداف و منافع ایالات متحده با جاه طلبی های کشورهای منطقه متفاوت است. اگر سوال این باشد که ایران چگونه تهدیدی برای آمریکاست، پاسخ احتمالا این خواهد بود که یکی از «متحدان» یا «شرکا»ی آمریکا را تهدید می کند. به عبارت دیگر، «متحدان» همان اندازه که مشکلی در سیاست گذاری ایالات متحده در قبال ایران محسوب می شوند، راه حل مساله هم هستند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • FR ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    0 0
    نسل جدید زوماندا دیگه مثل شما فکر نمیکنند حتی فرزندان پادشاه ومسیولین زوماندا .بیشترشان در کانادا وامریکاواروپا زندگی میکنند
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      0 0
      نسل جدید آمریکا هم دیگر عقاید سردمدارانشان را قبل ندارند.
  • FR ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    0 0
    فیلم سفر به آمریکا را ببینید درست حال روز مسئولین مارا به تصویر میکشد فرزندان پادشاه زوماندا.دربر این پاشنه نخواهد چرخید
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    0 0
    عیرت بگیرین اصلاح طلب های ....!
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    0 0
    متحد آمریکا به معنی گاو شیرده هست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس