وزارت خارجه

ترکیه ۲۲ رایزن اقتصادی در عراق دارد و در مقابل، ایران تنها یک رایزن در بزرگترین شریک تجاری خود در منطقه دارد.

سرویس اقتصاد مشرق- در شرایط جنگ اقتصادی که جریان تجاری کشور به‌سختی دنبال می‌شود حضور مؤثر رایزنان بازگانی در کشورهای مختلف می‌تواند توانمندی جمهوری اسلامی را در مقابله با تحریم‌های ظالمانه ایالات‌متحده بهبود بخشد. این در حالی است که دولت با حذف رایزنان بازرگانی علاوه بر دشوار کردن این شرایط به دنبال پاک کردن صورت‌مسئله تجارت منطقه‌ای است.

رشد اقتصادی ایران مانند سایر کشورها درگرو توسعه بازار و تجارت خارجی است. اهمیت نقش رایزنان بازرگانی در سهولتِ تجارت را می‌توان در توجه کشورهای مختلف به این حوزه مشاهده کرد؛ به‌عنوان‌مثال تعداد رایزنان کشورهایی نظیر سوئد ۲۳۵ نفر، چین ۲۲۱ نفر، آلمان ۲۱۳ نفر، هند ۱۹۸ نفر، فرانسه ۱۵۶ نفر و آمریکا ۱۵۰ نفر است؛ این در حالی است که هم‌اکنون ایران در دو شریک بزرگ منطقه‌ای خود یعنی عراق و افغانستان فقط دو رایزن بازرگانی دارد.

این در حالی است که یکی از عوامل رشد اقتصادی و توسعه بازار کشورهای اروپایی و شرق آسیا در دهه‌های اخیر عملکرد مناسب رایزنان بازرگانی این کشورهاست. رایزنان بازرگانی رابط اصلی صادرکنندگان و واردکنندگان در جریان اقتصادی کشورها هستند و در این راستا حضور این افراد به‌منظور نیازسنجی، جمع‌آوری اطلاعات از بازارهای هدف، شناسایی چگونگی ورود تجار و تسهیل توافقات دوجانبه برای عقد قراردادهای بازرگانی و اقتصادی است. بر این اساس حضور مؤثر و اثرگذار رایزنان اقتصادی و بازرگانی در سفارت‌خانه‌های کشورها در توسعه تجارت و بازار کشورها نقش مهمی دارد.

جریان تجارت خارجی ایران در سال‌های اخیر به‌واسطه تحریم‌های ایالات‌متحده با مشکل روبرو شده است و وزارت امور خارجه به‌عنوان نهادی که تسهیلگر امر تجارت تلقی می‌شود در آرایش متناسب با شرایط جنگ اقتصادی به سر نمی‌برد.

تا به امروز مجموعاً ۷۵ رایزن اقتصادی و بازرگانی در کشورهای مختلف حضور داشته‌اند و به دلیل برخی محدودیت‌های بین‌المللی ازجمله شیوع کرونا این تعداد کاهش‌یافته و در حال حاضر جمهوری اسلامی تنها در سه کشور عراق، افغانستان و ترکیه رایزن بازرگانی دارد.

بر اساس آمار منتشرشده درحالی‌که حجم واردات سالانه ۱۵ کشور همسایه ایران ۱۱۶۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود، ایران طی ۸ ماه نخست سال جاری (بدون احتساب نفت خام) حدود ۱۳.۳ میلیارد دلار به آنها صادرات داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، حدود ۱۴ درصد کاهش داشته است؛ یعنی سهم ایران از بازار این کشورها کمتر از ۲ درصد است.

به گفته سید مجتبی موسویان، معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران، این سازمان طی ۲۵ سال گذشته ۶۹ رایزن بازرگانی اعزام کرده است و در بهترین حالت حتی در یک سال ۲۵ مأمور ما در محل مأموریت خود حاضر بودند که در حال حاضر این تعداد کاهش یافته که البته کاهش مأموران فقط مختص به رایزنان بازرگانی نیست بلکه تعداد سایر وابستگان حوزه‌های دیگر هم کاهش یافته است ولی با توجه به نیاز به جامعه تجاری کشور و ضرورت‌های امروز و به‌منظور توسعه هر چه بیشتر تجارت و تسهیل آن، این تعداد رایزن را به کشورهای واجب اعزام می‌کنیم.

این آمار حاکی از نبود نگاه توسعه‌ای به امر تجارت و بازرگانی در نهاد متولی این امر دارد. درحالی‌که با مقایسه عملکرد کشورهای مختلف مانند ترکیه در اعزام رایزن اقتصادی به عراق می‌توان عزم این کشورها را در افزایش صادرات و توسعه بازرگانی به بازار عراق را متوجه شد. ترکیه ۲۲ رایزن اقتصادی در عراق دارد و در مقابل ایران تنها یک رایزن اقتصادی دارد.

دراین‌بین عملکرد ضعیف رایزنان بازرگانی و اقتصادی در توسعه بازار جمهوری اسلامی و از طرفی هزینه‌ای که حضور این افراد برای بیت‌المال به همراه داشته، دولت را به این نتیجه رسانده تا با حذف رایزنان بازرگانی از چارت وزارت امور خارجه به‌جای حل این مشکل تنها صورت‌مسئله را پاک کند. آنچه از تحلیل ساختار وزارت امور خارجه و اقدام اخیر این وزارتخانه در حذف رایزن اقتصادی و بازرگانی برمی‌آید نشان از عزم این وزارتخانه در شانه خالی کردن از مسئولیت و اهمال‌کاری در بسط مناسبات اقتصادی ایران در شرایط تحریم دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    33 1
    ریچارد نفیو معمار تحربم های ضد ایرانی میگه ما تحریم وضع می کنیم اما یه عده در داخل بابد یک سری کارهایی انجام بدن تا تحریم ها اثر کنه. حالا بازم بهشون رای بدید تا مشکلاتتون حل بشه. البته بیشتر مدارای نظام رو عامل این وضع میدونم تا عدم اگاهی و کمبود مطالعه ی مردم رو.. دشمن کارش دشمنی هست، شما چرا مدارا می کنین؟!!! # سرطان اصلاحات
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
      14 1
      مدارا میشه چون نفوذ شدیدی در سطوح مختلف داریم
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
      8 0
      بی تدبیری دو شاخصه مهم اینهاست.
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
      9 0
      اصولا کدوم کار دولت بوده که برای تشدید اثر تحریمها ،کارایی نداشته؟!
    • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
      5 0
      حرفت منطقی است
    • علی IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      1 1
      بحث مدارا نیست چرا که این اصلا در حوزه وظایف ایشون تعریف نشده و به عبارتی از حوزه اختیار ایشان خارج است و این حرف شما ظلم بزرگی هم به ایشان و هم به واقعیت امر است... مردم رای دادن به این دولت.. الانم اگه اشتباهی هست مجلس باید نظارت کنه که اونم باز مردم رای دادن و ادم های بی سواد را آوردن سرکار که توان انجام اینکارو ندارن (تصویب 20 دقیقه ای برجام که یادتون نرفته..).... وقتی این سطح فکر شما هاست دیگه چه نیاز به سرطان اصلاحات!
  • محلاتى FR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    26 0
    اين دولت، دولت بي كفايتى بود
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    27 1
    عحیبه بخش بازرگانیش میگن مشکل ویزا ورفت وامددارن وحتی اعتراف میکنن 80تا90درصدکاهش رایزن اقتصادی داشتیم اما چطوره بخش سیاسی هیچ مشکلی برای تردد یاچیزای دیگه ایجاد نمیشه وتعدادشم. چندبرابرمیشه توسفارتخانه ها؟؟ ایران نیاز به رایزن اقتصادی داره نه سیاسی والبته جناحی.. بچه دوساله هم فتنه اقتصادی اصلاح طلبان وارباشون میفهمن. گرانی عمدیست فقط برای این فشارمیارن بملت ک مردم قانع بشن مابایدباج بدیم غرب تامشکلمون حل بشه. ننگ به غرب پرستان
  • شهروند.. IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    15 0
    این دولت در 4سال دوم بازار واقتصاد را رها کرد ومردم زیر بار تورم له شدند به امید دولتی کارا ومردمی در خردادماه
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    16 0
    تف تو روح افسادطلبان
  • SE ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    16 0
    اصحالطلبان از جنازه برجام تغذیه میکنند
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    15 0
    کمترین مجازات ترک فعل این ........ چون به جون و زندگی میلیونها ایرانی به عمد ضربه زدن، لطفا در برخورد جدی باشیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
      9 0
      کمترین مجازات اعدامه
  • علی IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    10 0
    خاک عالم....
  • حمید IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    16 1
    هرچی میگم هدفشون بهم ریختن مملکت هست شما باور نمی‌کنید!!!
  • حاج محمد IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    1 13
    فرزندان وزن آنها در کشورهای آمریکایی و اروپایی هستند کافی است. اگه ترامپ دیوانه نمی آمد ایران گلستان میشد واصلاح طلبان دراین سبزه زار می چر.... اما. با آمدن ترامپ وخط خطی کردن برجام زرت. که...
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    12 0
    خیانتها یکی دوتا نیست!؟ چرا اینا از خیانت نمی ترسن!؟؟؟
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    14 0
    سرطان اصلاحات؟
  • مطلع IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    0 15
    به دلیل اینکه بخش اعظم مبادلات تجاری و اقتصادی به دلیل تحریم ها از مبادی غیر رسمی صورت میگیرد، نیازی به رایزن بازرگانی در سفارتخانه ها نمی باشد. باید توجه داشت حضور رایزن بازرگانی خود بار مالی ارزی بر کشور دارد
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
      8 0
      بر ذات اصلاح طلب جماعت
  • GB ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    12 0
    ارز ۲۰۰۰ تومان بود در بدترین شرایط که ایشان تبدیل به ۳۰ هزارتومان کردند . حداقل در زمان احمدی‌نژاد رایانه هر نفر می‌شد ۴۵ دلار
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    9 1
    ‏روزای آخر این ‎دولت، مثل آخرای سُس خرسی شده که فقط تِر تِر میکنه و سسی ازش بیرون نمیاد. دیروز صف ‎روغن امروز ‎مرغ فردا نوبت چیه؟
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      1 0
      خخخخخخخخخخخخخیلی باحال بود البته از روز اول همین بود
  • علی IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    8 1
    خاک عالم بر سر این خودفروختگان خیانتکار و جنایتکار وفاسد و ریاکار وبی شرف اصلاح طلب، ای کاش نظام مقدس جمهوری اسلامی با این اراذل و اوباش سیاسی مدارا نمی کرد وهمه را از دم تیغ بگذراند. روحانی وخاتمی وجهانگیری ودارو دسته اکبر شاه وتوله های پادویشان مستحق اشد مجازات هستند. چرا اینقدر آزادند وهر کاری بخواهند می کنند؟؟؟ چرا حضرت آقا اینقدر صبوری به خرج می دهد؟ اینها نمک نشناس وخیانت کار هستند. اللهم العنهم جمیعاوعذبهم عذابا الیما بحق محمدوآل محمد
    • محمدایوب IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
      4 1
      به مولی این حرف 96درصد مردم هست آقای رییسی ترابه حضرت زهرا س بامحاکمه این بی شرف ها دل خون مردم راشاد کن
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    8 1
    خیانتی بیش نبود
  • DE ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    11 1
    بود و نبود رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای مختلف توفیری ندارد . فک و فامیل و آقازاده ها به عنوان وابسته اعزام میشدن که نه سواد تجاری داشتن و نه کار اقتصادی کرده بودن . نتیجه در هر دو حالت صفر بود .
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      1 0
      چرا حرف بی سند میزنید من بیشترشان را میشناسم هیچ کدام آقازاده نیستند
  • US ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    6 1
    معدود سفارتخانه ها رایزن بازرگانی دارن. ما یک شرکت بازرگانی بزرگ با ۳۰ سال سابقه هستیم.سه ماهه میخوایم با رایزن اقتصادی ایران در بغداد مکالمه ای و تماسی داشته باشیم هنوز جواب نداده. البته هستند کسانی که واقعاً خوب و فعال برخورد میکنند. مثل رایزن اقتصادی ایران در آستاراخان روسیه. آقا این دولت خائن به تمام معناست. چرا کسی نمیخواد بفهمه. هیچ کاری نکردند.فقط و فقط امیدشون به اینه با آمریکا رابطه برقرار کنند. نه چین براشون مهم بوده نه روسیه و نه هیچ کشور غیر اروپای غربی و آمریکا.
  • LB ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    2 0
    رایزن های اقتصادی به جای تسهیل فعالیت بازرگانان ایرانی و صادرات ایران، به گزارش اقتصادی از کشور دیگر می پردازند و تلاش می کنند کانالهای دولتی را فعال کنند نه بخش خصوصی. ضمن اینکه عمدتا فعال نیستند و مثلا یکی از رایزنان سابق در لبنان هرچند شخص محترم و خوبی بود ولی خودش خبر نداشت چطور می شود مشکلات صادرات به لبنان را حل کرد و از دوست من که تاجری ایرانی بود و کانتینر بار آورده و ترخیص کرده بود می پرسید چطور این کار را کردی!
  • DE ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    6 1
    فاجعه در دولت روحانی: حذف رایزنان بازرگانی سفارتخانه‌ها؛ و همزمان آزاد گذاشتن دست راهزنان بازرگانی و راهزنان اقتصادی نظیر دزدان و رانتخواران تدبیری به نفع تحریم‌های آمریکا و جیب غربگدایان دادچ ها و آقازایده ها . تدبیر کیلوئی چند؟؟
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    3 0
    کارش بسیار هم درست و اساسی بوده!!! رایزنان اقتصادی رو از سفارتخونه‌هامون، تو مملکت جمع کرد تا فکراشونو رو هم بریزن و بشن راهزنان ملت!!! ۵۰۰تومن که از سهام عدلت دزدیدن و مجلسیا هم خفه‌خون گرفتن!!! دارایکم و پالایش‌یکم رو تو پاچه‌ی ملت کردن و هیچ خری تو این مملکت بی‌صاحب عَر هم نزد!!! ماشین رو قرعه کشی کردن فقط به دلالا برسه!!!................. استفاده‌ی بهینه‌کردن از رایزنا به عنوان راه‌زن! از این بهتر می‌شه؟؟!!!!!!!..............
  • avdt IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    3 1
    کم هزینه کرده اید!،حالا با افزایش کارمندان دولت بدنبال تحمیل هزینه به جیب ملت بدبخت هستید تا با پرداخت حقوق های بالا عده ای بی مصرف بفرستید به کشور های دیگر!.چه قدر سفر های خارجی با خدم و حشم رفته اید؟!؛آیا نتیجه ای گرفته اید؟.نه تنها نباید رایزن اضافه کنید بلکه بسیاری از سفارتخانه ها را از بسیاری از کشورها، نظیر کشورهای دور افتاده و عقب افتاده باید جمع شوند.
  • TH ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    1 6
    قالیباف چطوری؟ حالت خوبه؟ خوش باشي!
    • DE ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      2 0
      واقعا آدم متاثر میشه از نزول بعضیها .یکی مانند سردار قالیباف که جانش را مانند همرزمانش بخاطر استقلال کشور سالها در معرض خطر گذاشت و چندین دهه خدمت خالصانه و از جانگذشه گی را در کارنامه خود دارد و تعدادی هم فراری و پناهنده به دشمن و گرا دهنده آدرسهای تجمع مردم به موشکها و بمب های دشمن.
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    6 0
    چهارسال اولش هم پایه پولی کشور سه برابر کرد وخودنعمت زاده گفت که شصت درصد واحدهای تولیدی تعطیل شدند.
  • US ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    4 0
    دولت تدفین امید
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    1 2
    با سلام اهمیت رایزنان بازرگانی بر کسی پوشیده نیست .مع الوصف تصمیم سازی در باره این موضوع با برخی از استدلال های اداری نسخ و بهدمحاق برده می شود. مدل سازی این نظام تصمیم سازی و پرده برداری از آن نشان خواهد چگونه بورکرات ها منافع ملی را می توانند با ادله اداری و طبعا با ماهیت منافع عمومی تهدید نمایند. دولت کمان کان به رشد خود دست نیافته و بایستی با راهبردهای نظیر اقتصاد مقاومتی بستر لازم برای رشد نظام اداری فراهم نمود. تاریخ در باره این بلاهت ها گذشت نخواهد کرد.
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    1 5
    وزارت امور خارجه باید به هر رایزن ماهیانه سه چهار هزار دلار حقوق بدهد اگر سی تا رایزن بفرستد حقوق یک ماه آن ها می شود 120000 دلار یک سال می شود حدود 1500000 دلار به پول خودمان می شود400000000 تومان. با توجه به اینکه سوئیفت بسته است و محدودیت هایی که یک رایزن اقتصادی کشور اسلامی در محافل و میهمانی های خصوصی تجار و بازرگانان خارجی دارد آیا اعزام رایزن اقتصادی در مقابل این چهار صد میلیارد تومانی که قرار است یک سال به آن ها حقوق بدهیم درست است؟
    • طاهر IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      0 0
      30 رایزن با ماهی 4000 دلار میشود 36 میلیارد تومن ( با فرض هر دلار 25000تومن) نه 400 میلیارد تومن
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      0 0
      نه همه رو دادین به ظریف و حسین فریدون و ابتکار و بنفش ها تف بر شماها
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    3 1
    دولت عوض شه راحت میشیم
  • شهروند IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    2 0
    مشکل با داشتن رایزن بازرگانی در بازارهای هدف نیست.مشکل ما این است که در وزارت " صمت " چه در بخش بازار داخلی-خارجی اصلاح استراتژای خاصی نداریم. کشور ترکیه تنها یک معبر ورودی ( ابراهیم خلیل ) به کشور عراق دارد.ما در طول مرزخود از منهی عالیهآزبایجان غربی تا خوزستان چند گمرک رسمی و چند بازارچه مرزی مرزی داریم ؟؟ حجم مبادلات ترکیه با صدور خدمات فنی و مهندسی-کالا در سال 2020 با عراق چقدر بوده است ؟ سهم ما از بازار عراق در همین سال چه میزان بوده است.چرا همه چیز را سیاسیی میکنیم. کشورما دچار سوء مدیریت شده، این مشکل سلسی در بخش اقتصادی هم اثر سوء خود را کذاشته ..
  • شهریار IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    4 1
    یک معاون آمریکایی تو کتابش نوشته بهترین شخصی که ما برای ریاست در ایران نیاز داشتیم حسن روحانی بود.اونچه که دشمن خواسته این بشر انجام داده .اگه عدالت در مورد این بشر رعایت بشه ب نظر شما چ حکمی باید داد؟!
  • صادقی IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    1 0
    واقعا با مردم کاری کردید که مراقب باشن، اگر نباشن که مملکت رو به فنای عظمی خواهند داد، اگر داری دون میپاچی برای ظریف و جهانگیری عزیزم کور خوندی، مردم دلار 3500ی که تحویلت شد و الان 26000 فراموش نمیکنن، یک واحد در دولتت مسکن نساختی، خورد و خوراک 10 برابر شد، به مرغ و گوجه و خیار مردم هم رحم نکردید اگر دلار رو آوردی 3500 ماهم اهلا و سهلا علی برکت الله اگر نه که هیچ راستی یک کیلو گلابی برجام هم اینطرف بفرست اگر کدخدا گذاشت....
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    1 0
    شما از این دولت فشل و ورشکسته چه انتظاری دارید.ظلمی که اینها در حق مردم ایران کردنددر تاریخ خواهد ماند.سرطان اصلاحات
  • س IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    1 1
    من خودم مدتی ماموریت در ترکیه بودم خدایی رایزنان اقتصادی کارایی نداشتن تنبل و بی خاصیت بودن اما در عوض رایزنان فرهنگی بسیار فعال
  • اصغر آقا MZ ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    1 1
    بنام خدا. مشکل از آنجایی آغاز شد که،بنام تغییر ساختار(حالا به فرموده کی؟) معاونت اقتصادی وزارت خارجه تعطیل شد.دقیقا موقعی که به آن احتیاج بود.باید دید ،باتوجه به همزمانی آن با عدم اعزام سفیر به چین، این قطعات پازل،اجزای نا پیدای برجام بوده؟ اگر بله،کجا و توسط چه کسانی پخت و پز شده میخورد طرف ایرانی داده شده؟ بقیه با شما.
  • مهدی IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    0 0
    منطقی این است که عنوانش حذف شود و خودش بماند تا این معاونت بهتر بتواند کار کند
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    2 0
    خواهشا خواهشا اینبار درست انتخاب کنید
    • IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      0 0
      سردار محمد
  • قاصدک IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    1 0
    فراموش نکنیم دولت بی تدبیر و مروج ناامیدی از این محصولات زیاد دارد !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس