آنچه سهامداران عدالت باید بدانند/ مشارکت 49 میلیون نفر در اقتصاد کشور - کراپ‌شده

با توجه به گستردگی مشمولان سهام عدالت که به ۴۹ میلیون نفر می‌رسد، واگذاری مدیریت این سهام به مردم زمینه مهمی در جلب مشارکت مردم در اقتصاد، سرمایه‌گذاری و توزیع ثروت فراهم می‌شود.

به گزارش مشرق، هدف قانون‌گذار در اعطای سهام عدالت به ۶ دهک کم درآمد جامعه، توزیع عادلانه ثروتهای جامعه بین حدود ۵۰ میلیون اقشار کم درآمد جامعه بود.

این سهام بعد از ۱۴ سال در ۹ اردیبهشت ۹۹ آزاد شد و ر مدیت یک ماه مردم فرصت داشتند دو روش مدیریت مستقیم یا غیر مستقیم برگزیند، ‌ و در نهایت حدود ۱۹ میلیون نفر روش مدیریت مستقیم را برگزیدند و ۳۰ میلیون نفر در روش مدیریت غیر مستقیم باقی ماندند، در حال حاضر امکان فروش ۶۰ درصد سهام عدالت وجود دارد و سهام اکثر شرکتهای سرمایه‌گذاری استانی در بورس قابل معامله شده است.

اول قرار بود در ۲۰ اسفندماه انتخابات سراسری مجامع شرکتهای سرمایه‌گذاری استانی برگزار شود، اما با مصوبه شورای عالی بورس، این انتخابات به عقب افتاد و بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد که بزرگترین انتخابات اقتصادی کشور با ۳۰ میلیون نفر دارنده حق رای خواهد بود.

الگوی اداره شرکتهای سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، ‌ همان الگوی تعاونی‌های سهام عام خواهد بود، ‌ چون همه مشمولان دارای حق رای در این شرکتها مانند هم تعداد مشخصی سهام از ۳۶ شرکت بورسی سهام عدالت دارند و هر کدام یک حق رای برابر خواهند داشت. یعنی شرکت سهامی عام است که ماهیت تعاونی هم دارد.  

گسترش مالکیت در سطح عموم مردم با هدف تأمین عدالت اجتماعی، بالا بردن مشارکت همه مردم در مدیریت اقتصادی کشور و بهبود درآمد خانوارها از طریق ساماندهی طرح توزیع سهام عدالت» به عنوان یکی از بارزترین دستاوردهای دولت ج. ا.ا در سال های اخیر است.

اعلام صورتحساب به سهامداران و مشخص کردن پرتفوی نهایی آنها، واریز سه مرحله سود سهام عدالت به حساب مشمولان نهایی، تعیین وضعیت و انتقال سهام متوفیان به وراث قانونی، انجام اصلاحات هویتی آنها با هماهنگی سازمان ثبت احوال کشور از اقدامات انجام گرفته با هدف ساماندهی موضوعات مربوط به سهام عدالت در سه سال اخیر بوده است.

طی دوره مورد بررسی، سود شرکتهای سرمایه پذیر سهام عدالت دریافت و بر این اساس مبلغی به ارزش ۱۲۷ هزار میلیارد ریال به صورت سر جمع، به حساب بیش از ۴۱ میلیون نفر از مشمولان طرح واریز شد.

گام جدید تحولات در مدیریت سهام عدالت

با موافقت مقام معظم رهبری با درخواست رییس جمهور مبنی بر آزادسازی سهام عدالت در چارچوب ابلاغیه مورخ ۱۳۹۹.۲.۹ معظم له، این موضوع و فراهم کردن مقدمات آن در دستور کار وزارت امور اقتصادی و دارایی و شورای عالی بورس قرار گرفت.

با توجه به ابلاغیه مدنظر؛ آزادسازی سهام عدالت با دو روش انتقال مستقیم سهام به مشمولین» و «آزادسازی به شیوه غیر مستقیم» انجام و کلیه اطلاعات سهامداران برای ادامه فرایند مذکور در اختیار شرکت سپرده گذاری مرکزی قرار گرفت.

در اجرای این فرایند سه اقدام اساسی به عمل آمد:

الف) انتقال مستقیم سهام به مشمولان:

حدود ۱۹ میلیون نفر از مجموع ۴۹ میلیون نفر مشمولین سهام عدالت، با انتخاب روش مستقیم به منظور مدیریت و اداره سهام خودشان اقدام کردند. در حال حاضر فروش حداکثر ۶۰ درصد ارزش پرتفوی متعلق به مشمولین فوق، از طریق بانک ها و یا شرکت های کارگزاری به وکالت از فرد مشمول، امکان پذیر است.

ب) آزادسازی به شیوه غیر مستقیم:

مقرر شده است پرتفوی سهام حدود ۳۰ میلیون نفر از مشمولان انتخاب کننده روش غیر مستقیم از طریق شرکت های سرمایه گذاری استانی و یا کانون متشکل از شرکتهای سرمایه گذاری استانی، اداره شود. این دسته از مشمولین پس از پذیرش شرکتهای سرمایه گذاری استانی در بازار بورس و اوراق بهادار، سهامدار این شرکتها خواهند بود و از زمان اعلام آزاد شدن خرید و فروش، می‌توانند نسبت به معامله سهم خود در بورس اقدام نمایند.

موضوع افزایش و ثبت سرمایه شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت در راستای انجام ماموریت مهم آزادسازی سهام عدالت در دستور کار قرار گرفته و این موضوع با موفقیت انجام و در حال اتمام است.

بعد از مرحله فوق؛ مطابق برنامه ریزی صورت گرفته مقرر شده است مجامع عمومی عادی به طور فوق‌العاده شرکتهای سرمایه گذاری استانی و انتخاب اعضای هیات مدیره شرکت های یادشده در ۲۰ اسفند ماه سال جاری مقارن با مبعث رسول اکرم (ص) برگزار شود.

برای انجام موضوع مهم برگزاری مجمع شرکت‌ها و انتخاب اعضای هیات مدیره آنها لازم است همه دارندگان سهام عدالت انتخاب کننده روش غیر مستقیم در سامانه موسوم به سامانه سجام شرکت سپرده گذاری و تسویه وجوه ( https://www.sejam.ir/ ) ثبت نام کنند تا بتوانند در انتخابات اعضای هیات مدیره اسفند ماه شرکتهای سرمایه گذاری استان متبوع شرکت نمایند. یکی از مزایای ثبت نام در سامانه یادشده واریز سود سهام عدالت و همچنین بهره مندی از مزایای افزایش سرمایه شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت است.

تا تاریخ ۱۳۹۹.۱۱.۱۹ به طور متوسط حدود ۵۳ درصد از دارندگان سهام عدالت در سامانه سجام ثبت نام کرده اند. مشارکت حداکثری دارندگان سهام عدالت در ثبت نام در سامانه سجام و حضور آنها در انتخابات اعضای هیات مدیره شرکت های سرمایه گذاری استان متبوع خود می تواند مسیر مدیریت کارآمد و ارزش آفرین شرکتهای سرمایه گذاری سهام عدالت در اقتصاد ملی و استانی را تضمین نماید.  

با توجه به اطلاع رسانی های گسترده و مشارکت هموطنان عزیزمان به ترتیب سه استان کرمان، فارس و یزد بالاترین درصد ثبت نام سجامی را به خود اختصاص داده اند. لازم است هموطنان عزیز دارنده سهام عدالت و انتخاب کننده روش غیر مستقیم که تاکنون ثبت نام خود را انجام نداده اند، برای ثبت نام در سامانه یادشده اهتمام بیشتری مبذول نمایند.

در ادامه این فرآیند فراخوان هایی به منظور دعوت از همه افراد واجد شرایط و دارای صلاحیت های تخصصی و حرفه‌ای، فعالان بخش خصوصی و مسلط به مباحث شرکت داری، کارآفرینان، فعالان بازار های مالی و همچنین صاحبنظران و اساتید دانشگاه در همه استان ها به عنوان داوطلبین کاندیداتوری اعضای هیات مدیره شرکت های سرمایه گذاری استان متبوع خود در سامانه ستان سازمان بورس و اوراق بهادار (سامانه تبادل اطلاعات نهادهای مالی به آدرس setan. seo . ir ) انجام شد تا دارندگان سهام عدالت به شایسته‌گان استان خود رای داده و آنها را به عنوان اعضای هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری استان خود انتخاب نمایند. دقت در انتخاب افراد خبره و متخصص و دارای صلاحیت به عنوان اعضای هیات مدیره شرکت های سرمایه گذاری استانی می تواند آثار و برکات قابل توجهی مالی و اقتصادی برای ذی‌نفعان سهام عدالت و اقتصاد ملی و استانی داشته باشد.

افراد داوطلب دارای صلاحیت های حرفه ای و واجد شرایط کاندیداتوری برای عضویت هیات مدیره شرکت های سرمایه گذاری می توانند حداکثر تا ۵ ام اسفند ماه در سامانه ستان ثبت نام نمایند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • DE ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    0 0
    دولت روحانی سهام عدالت مرحله دوم بیشترایرانیانو بغارت برد وحالا حق السکوت مجلس انزمان وحال چقدره .خدامیدونه .جسارتا وکیل مدافع حقوق ملی درمجلس تعیین کرده ایم سکوت .سکوت .وسکوت.
  • Mjp IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    0 0
    مامردم چطورافرادداوطلب رابشناسیم؟؟ باگفتن یه مدرکش چطور انتخاب کنیم ریس جمهوریانماینده مجلس نیست ک بتونم بشناسیم. وظیفه ی ناظرین. وارگانهاست که ادم باصلاحیت کاندیدکنه ک مردم انتخاب کنه. نه اینکه یه ادم فاسدورانت خوار تاییدکنن ممکنه رای بباره. وظیفه ی مسولینه گزینش کنن
  • امید IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    0 0
    نظرم راداده. بودم اگه که شماکمکرسانی
  • حسن نیری IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    0 0
    نظرم بانظرشماموافقم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس