کد خبر 1188809
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲
اردوغان خواستار لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران شد

رئیس‌جمهور ترکیه با تاکید بر فایده‌ای که پایان تحریم‌های ایران بر رونق اقتصادی و ثبات غرب آسیا دارد، ابراز امیدواری کرد که تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه تهران هرچه سریعتر برداشته شود.

به گزارش مشرق، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (پنجشنبه) خواستار لغو تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران شد.

اردوغان طی سخنرانی در چهاردهمین نشست سران سازمان همکاری‌ اقتصادی (اِکو) گفت: «پایان تحریم‌هایی که به‌صورت یکجانبه بر ایران اعمال شده و همچنین بازگشت تمام طرف‌ها به برجام و اجرای مسئولیت‌های ذیل آن، به رونق اقتصادی و ثبات منطقه ما کمک می‌کند».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی همچنین ابراز امیدواری کرد که تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران، هرچه سریعتر پایان یابد.

رئیس‌جمهور ترکیه با مهم دانستن پروژه چین موسوم به «یک کمربند، یک راه»، خبر داد که کار ساخت خط آهن ترابری استانبول - تهران - اسلام‌آباد در مراحل پایانی خود قرار دارد.

بیشتر بخوانید

نژادپرستی در اکثر کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه نهادینه شده است

در این نشست مجازی، سران کشورهای جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان و تاجیکستان حضور دارند.

«حسن روحانی» رئیس‌جمهور کشورمان نیز از طریق ویدئوکنفرانس در این نشست اکو - که شعار آن «همکاری اقتصادی منطقه‌ای در دوران پسا-کرونا» است - حاضر شده است.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

ایران اخیراً از روز پنج اسفندماه اعلام کرد اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می‌کند. اقدام ایران در راستای اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ایران است که شریکان ایران در برجام را به لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام ملزم می‌کند.

شامگاه چهارشنبه «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با بیان اینکه سیاست فشار حداکثری فقط باعث منزوی شدن واشنگتن شد و نه تهران، هدف دولت جدید این کشور را اعمال محدودیت دائمی بر برنامه هسته‌ای ایران توصیف کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    6 26
    پدرسوخته ی دورو
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
      2 13
      الآن که ایران در آستانه قدرت جانی شدنه باید گفت 3 رو
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
      1 0
      دورو؟
  • کوروش IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    6 4
    اردوغان خیلی دو رو هست خیلی سیاستمدار ... فقط از یک چیزش خوشم میاد پدر تروریست های داعش و پ ک ک و طرفداراشونو در اورده اما حیف ک در سوریه بر ضد بشار اسد میجنگه حیف
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    1 2
    اردوغان تنها یک اشتباه داشت آنهم خیلی بزرگ بود حمایت از داعش در سوریه اما محاسن زیادی دارد از جمله دشمن بزرگ اسرائیل و خاورمیانه بزرگ است از این رو باید به موشک های بالستیک ضدکشتی وضدرادار با بردی که به تهران نرسد زیر 700 کیلومتر توسط ایران مجهز شود
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    3 4
    خوب باید دولت ایران و ترکیه ضمن تعیین مناطق نفوذ خود در خاورمیانه مثلا عمان و قطر و کویت و لیبی و سودان و سومالی و اردن برای ترکیه و یمن عراق و سوریه و لبنان برای ایران در خصوص سوریه ترکیه به یاران کمک نماید در عوض ایران نیز به ترکیه در شمال افریقا و سایر مناطق کمک نماید
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    1 1
    باید عراق را ایران تحت فشار قرار دهد که ترکیه در سیاست عراق دخالت نکند اما روزی 200 هزار بشکه نفت از منابع شمال عراق را برای خودش استخراج کند آن هم بشرطی که حضور ایران در عراق را تایید نماید به این شکل ترکیه به حضور جدایی طلبان در شمال عراق اتمام می دهد درآمد بارزانی ها کم می شود و در ضمن ترکیه با ایران در بیرون کردن امریکا از عراق کمک خواهد کرد راه دیگر این می تواند که کل نفت شمال عراق را ترکیه استخراج کند و روزی 300 هزار بشکه نفت به ترکیه دهند و ترکیه و نیروهایش به حضور ایران در سوریه و عراق رضایت دهند ایران باید دولت عمان را و کویت را نیز تحت فشار دهد که حضور ترکیه را بپذیرند و انگلیسی ها را بیرون نمایند- به مقامات برسانید
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    0 0
    خوب ایران و ترکیه نمی توانند در خصوص عراق و سوریه به یک نقشه راهی برسند چه انتظاری می توان داشت خاورمیانه جدید تشکیل نشود ایران و ترکیه در قدم اول باید امریکا را از عراق بیرون کنند ایران بدون کمک های ترکیه نمی تواند امریکا را از عراق بیرون کند باید ایران عراق را تحت فشار قرار دهد عراق سهمی در پروژه های نفتی به ترکیه و چین بدهد در عوض این دولتها حمایت علنی و اشکاری در عراق از حاکمیت شیعی داشته باشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس