موافقت مجلس نمایندگان آمریکا با لایحه اصلاحات انتخاباتی

مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ انتخاباتی دموکرات‌ها را به تصویب رساندند.

به گزارش مشرق، مجلس نمایندگان آمریکا امروز (پنج‌شنبه) پیش‌نویس قانونی برای اصلاح روند انتخاباتی را تصویب کرد.

رویترز در این باره اعلام کرد: «مجلس نمایندگان آمریکا پیش‌نویس قانونی با نام " H.R. ۱" را با ۲۲۰ رای موافق در مقابل ۲۱۰ رای مخالف تصویب کرد.»

همچنین گفته می‌شود بیشتر اعضای حزب جمهوریخواه آمریکا با این طرح مخالف بودند.

این طرح با کسب اکثریت رای دموکرات‌های آمریکا درکنگره تصویب شد، اما در مرحله بعدی باید به تصویب در مجلس سنا نیز برسد که با مخالفت جمهوریخواهان با این طرح امکان ممانعت از آن وجود دارد.

دموکرات‌ها این طرح را «علیه فساد انتخاباتی» توصیف کرده و گفتند این امکان را فراهم می‌آورد تا «دسترسی به رای دادن و شفافیت انتخاباتی» فراهم شود.

یکی از نمایندگان مجلس آمریکا در این باره گفت: «فکر نمی‌کنم هرگز پیش از این تا به این حد فوریت در این امر وجود داشته باشد. وقتی می‌بینیم جمهوریخواهان چه اقداماتی را در برخی ایالت‌ها انجام می‌دهند متوجه می‌شویم که باید استانداردها را بازبینی کنیم. با این کار به افراد اجاز می‌دهیم بدون مانع رای دهند.»

این قانون با نام «قانون برای مردم» که بیشتر با نام "H.R. ۱" شناخته می‌شود اولویت اصلی دموکرات‌ها برای تصویب بوده تا پس از انتخابات سال جاری و اتهامات «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پشین آمریکا به تقلب انتخاباتی، دوباره اعتماد مردم را بازگردانند. دولت بایدن حامی اکید این طرح است.

کاخ سفید در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: «تلاشی برای نابودی و تضعیف دموکراسی ما انجام شد که هرگز پیش از آن اینچنین ندیده بودیم. این قانون برای حمایت ما از حق رای مردم و تقویت دموکراسی در آمریکا حائز اهمیت ویژه‌ای است.»

این قانون از ایالت‌ها می‌خواهد حداکثر تا ۱۵ روز نتایج انتخابات را اعلام کنند. همچنین بر اساس آن، تمام رای‌گیری‌ها به شکل مجازی و در یک زمان انجام خواهد شد.

همچنین دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا قانونی را برای ممانعت از سوء استفاده پلیس آمریکا از قدرت تصویب کردند. دموکرات‌ها نام این قانون را به احترام «جورج فلوید» سیاهپوستی که سال گذشته به دست پلیس آمریکا بی‌رحمانه کشته شد، قانون «جورج فلوید، عدالت پلیس» گذاشتند.

این قانون با ۲۲۰ رای موافق در مقابل ۲۱۲ رای مخالف در مجلس نمایندگان تصویب شد. ابتدا قرار بود این قانون روز پنج‌شنبه به وقت محلی به رای گذارده شود، اما با دلیل هشدار امنیتی پلیس کنگره مبنی بر «حمله به ساختمان کنگره از سوی گروهی شبه‌نظامی» نمایندگان تغییراتی در برنامه خود اعمال و این قانون را چهارشنبه به وقت محلی تصویب کردند.

هزاران نفر از طرفداران ترامپ دو هفته پیش از برگزاری مراسم تحلیف «جو بایدن» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، و به منظور جلوگیری از تأیید نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی کنگره، با خشونت به ساختمان کنگره در واشنگتن دی‌سی حمله کردند.

پس از آن ترامپ به اتهام «تحریک به شورش» برای دومین‌بار در کنگره محاکمه شد؛ اما در جریان بررسی دومین استیضاحش و با رأی‌گیری سناتورها، با ۵۷ رأی به مجرم بودن و ۴۳ رأی به بی‌گناه بودن، از اتهامات وارده تبرئه شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس