کد خبر 1188129
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۴
ریچارد نفیو

انتخاب ریچارد نفیو طراح تحریم‌های ضدایرانی در دولت اوباما به عنوان معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در دولت بایدن .

به گزارش مشرق، «ریچارد نفیو» طراح تحریم‌های آمریکا علیه ایران در دوران ریاست‌جمهوری اوباما به عنوان معاون «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران انتخاب شد. اندیشکده آمریکایی «بروکینگز» از انتخاب نفیو به عنوان معاون «رابرت مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران خبر داد. 

نفیو از معماران شبکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران در دولت اوباما و نویسنده کتاب «هنر تحریم‌ها؛ نگاهی از درون میدان» است. این مذاکره‌کننده پیشین ایالات‌متحده در زمان مذاکرات منتهی به برنامه جامع اقدام مشترک- برجام- با ایران، محقق ارشد دانشگاه کلمبیا و تحلیلگر ارشد بروکینگز است. نفیو همچنین از چهره‌های اصلی تیم پشتیبانی مذاکره‌کنندگان توافق هسته‌ای ایران در امور تحریم‌ها در وین بوده و پیش از آن، به‌مدت ۱۰ سال مسؤول امور ایران در شورای امنیت ملی کاخ سفید و قائم‌مقام هماهنگی سیاست تحریم در وزارت خارجه‌ آمریکا بوده است.  پیوستن ریچارد نفیو به دولت بایدن در شرایطی است که دولت آمریکا تلاش دارد با اهرم تحریم‌های گسترده‌ای که دولت ترامپ علیه ایران وضع کرده، با تحت فشار گذاشتن ایران، به توافقی گسترده‌تر از برجام که در حقیقت هدف نهایی تیم ترامپ- پمپئو بود، دست یابد.

این انتصاب به معنای آن است که دولت جدید آمریکا می‌خواهد دور جدیدی از تحریم‌های هوشمند ضدایرانی را در دوره جو بایدن اعمال کند.  ترامپ پس از خروج از توافق هسته‌ای ضمن باز اعمال تحریم‌های قبلی، تحریم‌های جدیدی نیز وضع کرده و شناسه تحریم‌های هسته‌ای ایران را نیز به تروریسم تغییر داد. در این شرایط انتصاب نفیو توسط بایدن با هدف مدیریت و استفاده بهینه از این تحریم‌ها ارزیابی می‌شود. 

بازگشت جانی تحریم

 نفیو در کتاب معروف خود «هنر تحریم‌ها؛ نگاهی از درون میدان» به تشریح چارچوب فکری و عملی‌اش در طراحی تحریم‌ها علیه ایران با هدف افزایش تأثیر و موفقیت آنها پرداخته است. در آغاز این کتاب که سال ۲۰۱۷ توسط دانشگاه کلمبیا منتشر شد- و مهم‌ترین کتاب در زمینه‌ تحریم به شمار می‌رود- در معرفی او می‌خوانیم: «ریچارد نفیو به‌مدت ۱۰ سال مسؤول امور ایران در شورای امنیت ملی در کاخ سفید بوده است. وی مسؤول تیم خاورمیانه و اداره امنیت بین‌الملل و منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در وزارت امور خارجه ایالات‌متحده طی سال‌های ۲۰۱۱- ۲۰۰۸ بوده است که هماهنگی سیاست تحریم‌ها را دنبال می‌کرده است». نفیو در صفحه ۴۱ کتاب «هنر تحریم‌ها؛ نگاهی از درون میدان» به صراحت هدف از اعمال تحریم را درد و رنج برای مردم کشور هدف و تحت تحریم می‌داند. او در این رابطه می‌نویسد: «اعمال درد و فشار در یک کشور هدف، در تحریم‌ها اگر بخواهد فارغ از آثار آن درد و نیز امکان تفوق اعمال درد انجام شود، هیچ نتیجه‌ خاصی در بر نخواهد داشت. به ‌عبارت بهتر، طراح تحریم باید بداند که این درد چه نتایجی را به دنبال می‌آورد و آمادگی برداشتن فشار در زمانی که کشور هدف رفتارش را تغییر می‌دهد را داشته باشد». 

نفیو سال گذشته هم طی گفت‌وگویی با انتقاد از سیاست‌های ترامپ عنوان کرد: تحریم‌ها می‌تواند بخش مفیدی از سیاست خارجی باشد اما تنها در صورت ادغام در یک استراتژی کامل و آن هم با در نظر گرفتن جنبه‌های دیپلماسی، همکاری بین‌المللی و تقویت فشار.  ریچارد نفیو در آغاز پاندمی کرونا و تاثیر تحریم‌ها در راه مبارزه ایران با «کووید-۱۹» در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی اذعان کرد: تحریم‌های آمریکا دادوستد با ایران را چنان مشکل کرده که حتی اقلامی مانند دارو و غذا را که قانونا مجاز به دریافت آنهاست، نمی‌تواند دریافت کند. 

معاون جدید «رابرت مالی» درباره شروع فعالیت‌های خود که با تمرکز بر تحریم‌های ضدایرانی بود، می‌گوید: اوایل کار، حدود سال ۲۰۰۷، با یکی از روسایم درباره سرعت برپایی سانتریفیوژها در ایران صحبت می‌کردیم که گفتم به نظرم داریم بازی را می‌بازیم و سرعت‌مان به اندازه آنها نیست. رئیسم گفت: «گوش کن! این بازی، یک بازی طولانی است. یک بازی خیلی طولانی. کار حتی شاید تا زمانی که تو از دولت خارج شده باشی هم تمام نشود. پس نگران کوتاه‌مدت نباش، فقط مطمئن باش از قافله عقب نمی‌مانیم». به نظرم احساس من راجع به تحریم‌ها هم همین بود. هیچ وقت فکر نکردم داریم بازی را واگذار می‌کنیم. بعضی مواقع فکر می‌کردم تحریم‌ها بهتر جواب می‌دهند و گاهی بدتر. اما تنها زمانی که واقعا نگران بودیم، اواسط سال ۲۰۱۳ بود و آن هم به ۲ دلیل؛ اول اینکه بالاخره موفق شده بودیم به تولید و صادرات نفت ایران ضربه بزنیم. این اقدام بزرگی بود و باید آن ‌را نگاه می‌داشتیم برای زمانی که امکان واقعی سوق دادن ایران به سمت فضاهای دیپلماتیک را داشته باشیم. به نظرم این گلوله‌ای بود که خرجش کردیم و حالا یا باید جواب می‌داد یا تنها گزینه پیش ‌روی ما، تحریم‌های بسیار شدید می‌بود که بر مسائل بشردوستانه تاثیر می‌گذاشتند.

گفتنی است پس از انتصاب رابرت مالی به عنوان مسؤول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، برخی مقامات دولت روحانی و رسانه‌های حامی دولت از این انتصاب استقبال کرده ‌بودند! به عنوان نمونه حسام‌الدین آشنا در واکنش به انتخاب احتمالی رابرت مالی به عنوان نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران با ذوق‌زدگی در توئیتی نوشته بود: انتخاب احتمالی رابرت مالی حامل پیامی روشن درباره یک رویکرد کارآمد برای حل سریع و موثر مناقشه است. 

رابرت مالی به عنوان مدیر گروه بین‌المللی بحران در آخرین گزارش این اندیشکده به صورت شفافی نظراتش را درباره توافق هسته‌ای بیان کرده است. به عنوان مثال گروه بحران در ۲۶ دی‌ماه امسال (حدود ۲ هفته قبل از انتصاب رسمی رابرت مالی) در گزارشی با عنوان «پنجمین سال اجرای برجام، تولدی دوباره» ناراحتی خود از قدرت گرفتن صنعت هسته‌ای ایران را اعلام می‌کند. گروه تحت نظر رابرت مالی به صراحت شروع غنی‌سازی ۲۰ درصد ایران و مصوبه مجلس - اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران- درباره محدود کردن فعالیت بازرسان را نگران‌کننده می‌داند. 

گروه بحران در این گزارش در نهایت در ارائه راه‌حل باز هم همان حرف‌های دولت ترامپ را با ادبیاتی جدید تکرار می‌کند. 

تأکید گزینه معاونت خزانه‌داری آمریکا بر ادامه تحریم‌ها علیه ایران

گزینه معاونت وزارت خزانه‌داری آمریکا متعهد شده است تحریم‌های این کشور علیه ایران را پیگیری کند. به گزارش رویترز، والی ادیمو گزینه پیشنهادی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای معاونت وزارت خزانه‌داری بر تعهد خود برای اجرای تحریم‌های واشنگتن علیه ایران تاکید کرده است. بنا بر این گزارش، ادیمو در پاسخ مکتوب به سوالات اعضای کمیته مالی سنا آورده است: ایران تنها زمانی از کاهش تحریم‌ها بهره‌مند خواهد شد که به اجرای کامل تعهداتش در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بازگردد. 

وی با تکرار مواضع زیاده‌خواهانه دیگر مقامات دولت بایدن در قبال کشورمان، همچنین گفته است وزارت خزانه‌داری به دقت هر گونه تلاش ایران برای دور زدن تحریم‌ها و استفاده از سیستم بانکی بین‌المللی را زیر نظر دارد.  والی ادیمو در ادامه بدون اشاره به نقش سیاست‌های آمریکا در ظهور و توسعه تروریسم و حمایت‌های پشت‌ پرده کشورش از آن، به تکرار ادعاهای بی‌اساس و خصمانه واشنگتن علیه ایران پرداخته و آورده است: حمایت ایران از تروریسم موجب نگرانی شدید ما است و اگر تایید شوم با همکاران خود در خزانه‌داری برای نظارت بر ایران همکاری می‌کنم و به دنبال از بین بردن این حمایت با همه ابزارهای موجود هستیم. کمیته مالی سنا قرار است امروز درباره انتصاب والی ادیمو به عنوان معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا رای‌گیری کند و در هفته‌های آینده نیز کل مجلس سنا درباره این موضوع رای خواهد داد. 

منبع:وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • غلامرضا IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    17 1
    بشکنه قلم دو تا پایش
  • SE ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    22 2
    فقط غنی سازی 90 درصدی پاسخ مناسب این رفتار امریکا است
  • سهند IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    26 1
    اگر دولت ما عرضه داشت برای انتخاب همین جنایتکار بشدت عکس العمل نشان میداد تا حساب دست امریکا بیاد
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
      4 5
      آمریکا رو تحریم میکردیم؟حسابهاشو بلوکه میکردیم؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس