کد خبر 1187812
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱

اگر می‌خواهید تیرآهن بخرید این مطلب بخوانید

تیرآهن از مهم‌ترین مصالح در ساختمان‌سازی است که انتخاب صحیح آن می‌تواند بر کیفیت پروژه نهایی بسیار تأثیرگذار باشد. اطلاع از انواع تیرآهن موجود در بازار و توجه به مشخصات فنی و ظاهری این مقطع می‌تواند به شما در انتخاب و خرید تیرآهن کمک نماید.

نکات بسیاری هست که برای خرید تیرآهن باید در نظر بگیرید. در این مقاله مهم‌ترین این نکات را برایتان بازگو می‌کنیم.

نکات طلائی در انتخاب تیرآهن

اولین گام در خرید تیرآهن چیست؟

بررسی دقیق ویژگی‌های ظاهری و مشخصات فنی تیرآهن همیشه باید اولویت شما باشد. اگر ساختمان‌ساز، مسئول خرید شرکت یا پیمانکار هستید؛ و یا به هر نحوی جزو کسانی هستید که خرید تیرآهن و سایر مصالح بر عهده‌ی شماست، بهتر است اطلاعاتتان را در این ۲ حوزه بالا ببرید. در بخش‌های بعد نکات طلایی برای خرید تیرآهن را بخوانید:

نکات طلائی در انتخاب تیرآهن

  1. ظاهر تیرآهن

در بدنه تیرآهن ۲ بخش وجود دارد:

● بال

● جان

شکل ظاهری تیرآهن شبیه به حرف I یا H بوده که به دو قسمت‌ بالا و پایین تیرآهن «بال» گفته می‌شود. این دو بال توسط یک تیغه به یکدیگر متصل شده‌اند. فاصله پشت‌به‌پشت بال‌ها «جان تیر» است و سایز تیر بر اساس همین طول بیان می‌شود.

نکات طلائی در انتخاب تیرآهن

  1. ویژگی‌های فنی تیرآهن

در درجه اول، هنگام خرید تیرآهن توجه کنید که اگر بعد  از نام تیرآهن علامت V آورده شود به معنای سنگین بودن و L به معنی سبک بودن آن است.

کدام نوع تیرآهن برای کاربری مورد نظرتان مناسب است؟

۳ نوع تیرآهن وجود دارد که قبل از خرید باید با تفاوت‌های این سه آشنا باشید:

  • I. تیرآهن INP

تیرآهن INP بر اساس استاندارد کشورهای چین و روسیه ساخته می‌شود. بال‌های این تیرآهن در ابتدا نازک بوده و در انتها ضخیم می‌گردد. این نوع تیرآهن در ساختمان‌سازی، سدسازی،  برج‌سازی، اسکله‌سازی و موارد مشابه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • II. تیرآهن IPE

این نوع تیرآهن مطابق با استاندارد اروپا تولید شده و استفاده از آن در ایران بسیار رایج است. طول هر بال IPE نصف طول جان آن است و ضخامت بال‌ها در طول تیرآهن یکسان است. گریدهایST37 ،ST44  و ST52 در بازار موجود هستند.  تیرآهن IPE علاوه بر ساختمان‌سازی، در صنایع مختلفی ازجمله آهنگری، امور عمرانی و صنایع مشابه استفاده می‌شود.

در ایران انواع تیرآهن IPE در سایزهای ۱۲ تا ۳۰ تولید شده و دیگر سایزها از کشورهای ترکیه، روسیه و اوکراین وارد می‌شوند.

  • III. تیرآهن IPB (بال‌ پهن – هاش- H)

طول بال‌ها در تیرآهن‌ IPB، بیش از  IPE است. تیرآهن IPB می‌تواند کشش را در دو جهت تحمل کند. این نوع تیرآهن به دلیل عریض بودن بال‌هایش تحمل زیادی در برابر خمیدگی دارد. به همین دلیل تیرآهن IPE در ستون‌بندی، ساخت خرپا، پالایشگاه، کشتی‌سازی، پوشش سقف، اسکله‌سازی و صنایع مشابه استفاده می‌شود.

  • IV. تیرآهن لانه‌زنبوری

دلیل نام‌گذاری این نوع تیرآهن شکل ظاهری آن‌ است. برای تولید تیرآهن لانه‌زنبوری جان آن را به‌صورت ذوزنقه برش داده و سپس آن‌ها را به هم جوش می‌دهند. این نوع تیرآهن سبک‌تر و به همین دلیل ازنظر اقتصادی به‌صرفه خواهد بود. لوله‌های برق و تأسیسات را می‌توان به‌راحتی از میان این تیرآهن عبور داد.

نکات طلائی در انتخاب تیرآهن

هر نوع تیرآهن چه کاربردی دارند؟

تیرآهن‌ها در ساختمان‌سازی به‌عنوان تیر اصلی، تیر فرعی، تیر کلاف، نعل درگاهی، تیرهای لبه‌ای یا کناری و تیر لاپه به کار می‌روند.

● تیر اصلی به ستون وصل می‌شود و بار را از تیر فرعی به ستون منتقل می‌نماید.

● تیر فرعی به‌صورت افقی به تیرهای اصلی اتصال می‌یابد و بار را به تیر اصلی انتقال می‌دهد.

● تیر کلاف هم به دو تیر عرضی در سقف و خرپای ستون متصل شده و بار را از تیر عرضی به ستون‌ها منتقل می‌کند.

● تیر نعل درگاهی در بالای بازشوهای ساختمان مانند در و یا پنجره قرار می‌گیرد.

● تیرهای لبه‌ای یا کناری در اطراف ساختمان به‌کاررفته و علاوه بر تحمل بار سقف بار دیوارهای اطراف ساختمان را نیز تحمل می‌کنند.

● تیر لاپه نیز یک نوع تیرآهن سبک بوده که از پروفیل‌های Z و I ساخته می‌شود و برای حمل بار پوشش‌های سبک در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود.

بهترین نوع تیرآهن بازار آهن چیست؟

برای اینکه بتوانید بهترین نوع تیرآهن بازار را انتخاب کنید علاوه بر دانستن مشخصات ظاهری و فنی تیرآهن، باید تولیدکنندگان این مقطع فولادی را نیز بشناسید. می‌توان گفت بهترین نوع تیرآهن داخلی در بازار آهن فولاد مربوط به مجتمع ذوب‌آهن اصفهان است؛ زیرا ازلحاظ وزنی سنگین‌تر و بسیار نزدیک به جدول اشتال است. بر روی تیرآهن تولیدی ذوب‌آهن به فاصله 2 متر تا 2 متر، آرم ESCO حک شده است. قیمت تیرآهن اصفهان نسبت به سایر برندهای تیرآهن معمولا بالاتر است.

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید شرکت ذوب آهن اصفهان که به عنوان اولین و بزرگترین کارخانه تولید کننده فولاد ساختمانی و ریل در ایران شناخته می‌شود، توسط روس‌ها ساخته شد. روس‌ها سال ۱۳۴۴ اعلام کردند که اگر ایران به شوروی سابق گاز صادر کند، آنها هم شرکت ذوب آهن اصفهان و همینطور ماشین‌سازی اراک را برای ایران می‌سازند. همین کار را هم کردند و از سال ۱۳۴۶ ساخت این کارخانه عظیم در جنوب غربی استان اصفهان و در شمال مرکز شهرستان لنجان شروع شد.

از دیگر تولیدکنندگان تیرآهن می‌توان به کارخانه‌های کرمانشاه،گروه ملی فولاد، یزد، فایکو، ناب و آرین اشاره کرد که نسبت به تیرآهن ذوب‌آهن سبک‌تر و ارزان‌تر هستند.

نکات مهمی که پیش از خرید تیرآهن باید بدانید

قیمت تیرآهن

می‌توان گفت در میان تولیدکنندگان داخلی، قیمت تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان مرجع قیمتی محسوب می‌شود. تیرآهن ذوب‌آهن بالاترین کیفیت را در میان تولیدکنندگان داشته و وزن آن به جدول اشتال نزدیک‌تر است. بعد از ذوب‌آهن، قیمت تیرآهن فایکو کمی پایین‌تر بوده اما کیفیت به نسبت خوبی نیز دارد.

در حال حاضر تیرآهن ذوب‌آهن و تیرآهن فایکو و تیرآهن اهواز سه برند محبوب در بازار آهن و فولاد هستند. تیرآهن‌های ذوب‌آهن وزن سنگین‌تری داشته و به همین دلیل قیمت هر شاخه آن بالاتر خواهد بود، اما تیرآهن فایکو نیز دارای کیفیت و وزن قابل قبولی است و با توجه به یکنواخت بودن ضخامت آن نحوه اتصالات سازه و پیاده‌سازی‌اش در پروژه‌های ساخت‌وساز آسان‌تر خواهد بود؛ بنابراین استفاده از آن در پروژه‌های ساختمانی می‌تواند تا حد زیادی هزینه‌های ساخت‌وساز را کاهش دهد.

قیمت تیرآهن با توجه به وزن آن و بر مبنای کیلوگرم تعیین می‌گردد؛ ولی این محصول به‌صورت شاخه‌ای نیز به فروش می‌رسد. این روزها به دلیل نوسانات قیمتی مقاطع فولادی، پس از انتخاب دقیق نوع محصول، بر اساس نوع پروژه باید نسبت به انتخاب کارخانه و استعلام قیمت آهن موردنظر اقدام کنید. در راستای این امر می‌توانید از فروشگاه اینترنتی آهن و فولاد آسرون www.asroon.ir)) کمک بگیرید یا با شماره 02143000023 تماس بگیرید و با مشاوران مربوطه مشورت نمایید.

تناژ موردنظر

پیش از خرید لازم است میزان تناژ موردنیاز خود را تعیین نمایید تا هزینه اضافی پرداخت نکنید.

تحویل بار

پس از تحویل بار تیرآهن باید آن را به‌طور کامل بررسی نمایید و از رنگ، ظاهر و سایر مشخصات تعهد داده شده اطمینان حاصل کنید. چنانچه بار دریافتی شما دچار زنگ‌زدگی، عدم وجود علامت یا مشخصه کارخانه موردنظر و سایر مشکلات باشد باید هرچه سریع‌تر آن را مرجوع نمایید.

سخن آخر

تیرآهن یکی از مصالح پرکاربرد ساختمانی در ساخت‌وساز است که انتخاب صحیح آن می‌تواند بر روند اجرای پروژه بسیار تأثیرگذار باشد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از خرید اطلاعات کافی درباره این محصول به دست آورده و سپس اقدام به خرید نمایید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس