بازدید دکتر علی اکبر صالحی از پایگاه خبری مشرق

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به بیانیه مشترک اخیر با آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: آژانس تا سه ماه حق دسترسی به سیستم های ضبط کننده اطلاعات و دوربین ها را ندارد.

به گزارش مشرق، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در برنامه بدون تعارف درباره قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران و توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی عنوان کرد: بازرسی ها در چارچوب پروتکل الحاقی را متوقف کردیم.

وی همچنین گفت: وقتی قانون تصویب می شد قطعا مجلس با ارگان های ذیربط از جمله سازمان انرژی اتمی مشورت می کرد و روی محدوده های زمانی مورد نیاز با ما مشورت می کردند.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: ما نمی خواستیم قولی بدهیم که نتوانیم از عهده آن بربیاییم. در قانون پیش بینی شده بود که دو ماه بعد از تصویب قانون اگر آنها (طرف های مقابل ایران در برجام) وفای به عهد نکردند، ما اجرای پروتکل الحاقی را متوقف می کنیم و همین کار را نیز انجام دادیم.

وی افزود: آخرین قدم هم مذاکره ای بود که بنا به درخواست آژانس از ایران شد که اظهار علاقه کردند بیایند و صحبت کنند و ما بعد از مشورتی که با ارگان های ذیربط و مسئولان ارشد داشتیم موافقت کردند که آقای گروسی به ایران بیاید و مذاکره کنیم.

صالحی درباره سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران خاطرنشان کرد: آژانس به ما گفت که اگر پروتکل الحاقی را متوقف کنید و بعد از دو هفته دیگر برجام اجرایی شد و طرف های مقابل به تعهداتشان برگردند و در این فاصله ما هیچ حضوری نداشته باشیم، یک انقطاع اطلاعاتی خواهد بود.

وی با بیان اینکه ما نزدیک به ۵۰ سال است در موافقتنامه پادمان هستیم و ما براساس قانون مجلس فقط پروتکل الحاقی را که در برجام پذیرفته بودیم که داوطلبانه اجرا کنیم، متوقف کردیم، اظهار داشت: مسئولان نظام همه گفته اند اگر طرف مقابل برگشت و همه تعهداتش را انجام داد، ما هم به عقب برمی گردیم و همه تعهداتمان را انجام می دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی توضیح داد: یکی از تعهدات ما اجرای پروتکل است و در پروتکل یک کار مستمر است و آن عکسبرداری و فیلمبرداری مستمر است و اگر در آن انقطاعی ایجاد شود و توقفی در آن حاصل شود، باعث ایجاد بهانه ای برای طرح سوالات عجیب و غریب می شود. به اعتبار اینکه این مسئله ادامه یابد، به لحاظ فنی گفتیم حرف حقی است.

وی با اشاره به مذاکراتش با رافائل گروسی در تهران عنوان کرد: وقتی که ما مذاکره می کنیم در خلأ که مذاکره نمی کنیم، من قبل از اینکه وارد مذاکره شوم، با مسئولان ارشد نظام و مراجع ذیربط مسائل را مطرح می کنم و چارچوب و کف ها و چارچوب مذاکره را مشخص می کنند. ما در آن چارچوب حرکت کردیم و به لطف خدا این امر محقق شد.

* آژانس تا سه ماه حق دسترسی به سیستم های ضبط کننده اطلاعات و دوربین ها را ندارد

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: آژانس تا سه ماه حق دسترسی به سیستم های ضبط کننده اطلاعات و دوربین ها را ندارد.

وی در بیان چرایی این سه ماه نیز گفت: آژانس هر سه ماه یک گزارش می دهد. البته ما هم نگفتیم سر سه ماه؛ ما گفتیم تا سه ماه. ممکن است هفته آینده طرف های مقابل به برجام برگردند. این تا سه ماه را گذاشتیم که تا گزارش بعدی آژانس، مسئله را در بربگیرد.

صالحی خاطرنشان کرد: اگر تا سه ماه چنین نشد ما اطلاعات را از بین می بریم و از آنها هم خواهش می کنیم که دوربین ها را برچینند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که وقتی گروسی به ایران آمد از شما خواست که پروتکل الحاقی را متوقف نکنید؟ افزود: خیر؛ اگر چنین می گفت که ما اصلا اجازه نمی دادیم به ایران سفر کند، قبل از اینکه به ایران بیاید خودش مصاحبه ای کرده بود. ما قبلا از طریق سفیر خود به آژانس اطلاع داده و اعلام کردیم که ما در پنجم اسفند اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می کنیم و شما آماده باشید و اقداماتی که باید خودتان با بازرسان خود صورت دهید، انجام دهید.

* بیانیه مشترک هیچ پشت پرده ای نداشت/ تمام آن چیزی که در پروتکل الحاقی بود دسترسی هایش گرفته شده

وی در پاسخ به این سوال که آیا این بیانیه مشترک ایران و آژانس پشت پرده ای داشته است؟ گفت: خیر؛ ما این سه چهار ساعت چه بحث می کردیم؟ اگر پشت پرده ای بخواهد باشد پشت پرده آن همین است. ما اعلام کردیم پروتکل را متوقف می کنیم و گروسی هم اعلام کرد حق ایران را در اجرای قانون به رسمیت می شناسیم که ما نشستیم فکر کردیم و ایشان با دو نفر از مشاوران خود آمده بود و ما هم با دو سه نفر از دوستانمان بودیم و نشستیم و بحث کردیم تا به این جمع بندی رسیدیم که مرضی الطرفین بود.

معاون سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: تمام آن چیزی که در پروتکل الحاقی بود دسترسی هایش گرفته شده است. مثلا یکی از مواردی که در پروتکل الحاقی هست دسترسی های مکمل است آنها براساس پروتکل یک جایی را دیدند و می گویند دسترسی مکمل می خواهیم که جلوی آن را هم گرفتیم.

وی درباره اینکه قانون مجلس چقدر به سازمان انرژی اتمی در پیشبرد اهداف کمک می کند؟ بیان کرد: این قانون از منظر فنی بسیار فرصت خوبی بود. واقعا این را در دولت هم گفتم و اینکه این قانون یک فرصت طلایی برای ما ایجاد کرد. من مباحث سیاسی را کنار می گذارم. این قانون فرصتی را به ما داد و خداوند فرصتی پیش آورد و ما ظرف ۲۴ ساعت غنی سازی ۲۰ درصد را راه انداختیم.

صالحی اضافه کرد: ما الان می خواهیم ترمز بگیریم، نمی توانیم. قانون گفته ۱۲۰ کیلو در سال که می شود ماهانه ۱۰ کیلو تولید کنیم، ما هنوز یک ماه تمام نشده ۲۵ و ۲۶ کیلو تولید کردیم و پنج الی شش ماه دیگر به ۱۲۰ کیلو تولید می رسیم. نمی دانیم متوقف کنیم یا برویم جلو. جوانان ما و ظرفیت سازمان انرژی اتمی آنقدر زیاد است و عشق جوانان ما آنقدر زیاد است که شبانه روز با عشق کار می کنند.

وی گفت: در حال تولید هزار ماشین سانتریفیوژ IR۶ هستیم آن هم بعد از حادثه نطنز.

* ایجاد سالن های بزرگ در دل کوه/ در عرض یک ماه ظرفیت خود را ظرفیت قابل قبولی برگرداندیم

به گزارش فارس، صالحی در بخش دیگری از این گفت وگو با بیان اینکه مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای نسل جدید ما را زدند، خاطرنشان کرد: اما الحمدالله به کوری چشم کسانی که این کار خبیث را انجام دادند ما در عرض یک ماه ظرفیت خود را ظرفیت قابل قبولی برگرداندیم؛ حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد ظرفیتی که داشتیم و الان در حال تولید هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: ضمن اینکه داریم دل کوه را می شکافیم که تا اینها باشند بفهمند با ایران چنین برخوردی را نداشته باشند. الان داریم سالن های بزرگی را در دل کوه ایجاد و مصون سازی می کنیم.

* قانون مجلس برای پیشبرد کار ما عالی بود/ ظرفیت غنی سازی ۶۰ درصد را هم داریم

به گزارش فارس، علی اکبر صالحی گفت: قانون مجلس برای پیشبرد کار ما عالی بود.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بروید نیروگاه بسازید، گفت: از ۵۰ سال پیش که دکتر اعتماد شروع کرد ما یک راکتور داریم، ما الان در حال ساخت دو راکتور هستیم و سه چهار سال است ساخت آن را شروع کردیم. بزرگ ترین پروژه صنعتی کشور ماست.

معاون رئیس جمهور افزود: الان ظرفیت غنی سازی ۶۰ درصد را هم داریم و قانون هم این اجازه را به ما داده و ظرفیت آن نیز الان موجود است و این هم از آن ۲۴ ساعتی ها است.

* آن مذاکره ای که آمریکا مدنظر دارد از نظر ما مردود است

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره اینکه چرا آمریکا و اروپا از اجرای قانون مجلس نگران بودند؟ اظهار داشت: چون از موضع منطق قدرت و زور صحبت می کنند و از موضع قدرت منطق که صحبت نمی کنند. می گوید زور دارم و به همین خاطر هر کاری می خواهم انجام می دهم.

صالحی افزود: ۴۲ سال سعی کردند کمر ایران را به خاک بنشانند. توانستند؟ ما عزیزتر و قوی تر شدیم. بله به لحاظ اقتصادی مشکل داریم؛ ولی کشوری نیستیم که از پا درآمده باشیم. ما تمام آستانه های صنعت هسته ای را در اختیار داریم. یکی از تجهیزات بسیار حساس واکسن کووید-۱۹ سانتریفیوژهایی است که ۲۸ هزار دور در دقیقه باید بچرخد و ما برای آنها ساختیم.

معاون رئیس جمهور درباره اینکه چرا آمریکا به دنبال این است که در فضایی خارج از برجام با ایران مذاکره کنند؟ بیان کرد: القا می کنند که ایران اهل مذاکره نیست. می خواهند در افکار عمومی به نحوی جا بیندازند که ایران اهل مذاکره نیست.

وی با بیان اینکه مذاکره شرایط خودش را دارد و آن شرایط را مقام معظم رهبری تعیین می کنند، اظهار داشت: این نیست که ما اهل مذاکره نیستیم. ما مذاکره کردیم، ولی آن مذاکره ای که او مدنظر دارد از نظر ما مردود است. آن چیزی که ما مردود می دانیم، مذاکره ای است که طبق تعریف او القا می شود و ما برای عدم اعتمادمان دلیل داریم. از زمان کودتای ۲۸ مرداد تا جنگ تحمیلی و ... ما دلیل داریم.

صالحی اضافه کرد: این جنگ اراده هاست. او می خواهد ببیند اراده ما تا کجاست و ما باید قوی، محکم و منسجم در داخل پشت سر مقام معظم رهبری حرکت کنیم. ما با هم اختلاف داشته باشیم ولی در این مسائل باید ید واحده باشیم. یک فرمانده داشته باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه علیرغم همه محدودیت ها، ایران سر پا است، گفت: من می خواهم این نوید را بدهم. درست است مشکلات داریم ولی شیب منحنی اقتصادی ما یکی دو ماه دیگر رو به بالا شده است و خودمان را با شرایط موجود تطبیق می دهیم و نزدیک قله هستیم و باید این نفس های آخر را بکشیم تا به قله برسیم و بعد از آن سرازیر می شویم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    6 1
    ای کاش دولت حسن روحانی از خر شیطان پایین می امد و میفهمید باید روی داشته های داخلی خود حساب باز کند نه امریکا نه اروپا خیر خواه ایران نیستند نزدیک هشت سال کشور را معطل برجام نگه داشتن بزرگترین اشتباه راهبردی دولت روحانی میباشد
  • IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    8 1
    زودتر مردم ایران از دست دولت کدخدا محور آزاد شود
  • IR ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    8 1
    می گفتید برجام هم هیچ پشت پرده ایی نداشته ولی هیچ وقت اجازه انتشار نسخه فارسی آن را ندادید ، دولت راستگویان!!!!
  • IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    11 0
    آمریکا وسه کشور اروپایی چگونه ضرر های وارده به ملت ایرا ن را براثراعمال تحریم ها و خروج از برجام جبران خواهند کرد , که شما غرب زده ها جرات خاموش کردن دوربین های آنها را نداشتید و به آنها سه ماه دیگر اطمینان خاطر دادید که اتفاقی نخواهد افتاد.
  • IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    9 0
    آمریکا وسه کشور اروپایی چگونه ضرر های وارده به ملت ایرا ن را براثراعمال تحریم ها و خروج از برجام جبران خواهند کرد , که شما غرب زده ها جرات خاموش کردن دوربین های آنها را نداشتید و به آنها سه ماه دیگر اطمینان خاطر دادید که اتفاقی نخواهد افتاد.
  • بلال خان IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    10 1
    نیاز به پرده نداره که چقدر تلخ و خار و ذلیلانه است که این دولت خودش رو ملزم به پاسخگویی در مقابل کاری که داوطلبانه قبول کرده میدونه ولی اونها برای توافقی که کردن و پاش رو امضا کردن هیچ پاسخگو نیستن بلکه طلب کار هم هستند تعهد که از حد بگذرد نادان و احمقهای آمریکا و اروپا گمان و خیال و فکرهای بد کنند و توقعات بی جا داشته باشند بزرگترین اشتباه مجلس وقت دوماهه دادن به این دولت بود و اینها دارند عملا مجلس رو ناکارآمد میکنند..
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    12 1
    حقارتی که تو این سه ماه و پشت پرده اش می بینم رو تو خود برجام سراغ ندارم.
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    12 1
    ۷ سال گذشته ثابت میکنه که شما داری راست می گی!
  • DE ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    7 1
    احتمالا منظورش اینه که آژانس حق دسترسی ندارد ولی عملا دسترسی دارد به برکت حماقت دوستان بنفشمون. علی برکت ا...
  • علیپور IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    7 2
    اکبر جان از قسم های جلابه مجلس چه خبر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ما که یادمون نرفته شما را نمیدونم
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    2 3
    من کاری به سیاست و برجام ندارم ولی میدونم آقای صالحی بسیار با سواد هستند پس لطفا ادب را در دادن نظر رعایت کنید انکار شما ها آدم با سواد رو نمی تونید تحمل کنید !!!!!!!!
    • علیپور IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
      3 0
      تو باسوادی جیگر، سواد یا یهتر عرض کنیم دانش درمان کار ما نیست ایشون استاد دانشگاه هستن آیا دلیل میشه که مدیریت خوبی هم داشته باشند یا سیاست مدیریتی لازم را دارا باشند؟ مدیریت هر مجموعه ای امر خطیری هست یه سوال : شما مدیریت سازمان را در دوران ایشان و سایر مدیران مثل آقای مهندس آقازاده مقایسه فرمائید انوقت دقیق قضاوت می کنید.........
  • سلام IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    4 1
    چوپان دروغگو از شما راستگوتر بود !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس