کد خبر 1186099
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴

به گزارش مشرق، عباس باصولی در کانال تلگرامی خود نوشت: غایت دکترین دفاعیِ متکی بر بمب هسته‌ای، بازدارندگی آن به دلیل «امکان» استفاده از آن است. در پشت آن منطق «مقابله به مثل» است.

جمهوری اسلامی اما می‌گوید با الهام از منطق اسلام، هرگز به استفاده از سلاحی که کارائی آن کشتار جمعی انسان‌های بی‌گناه است، چه هسته‌ای و چه شیمیائی فکر نمی‌کند و جزء دکترین دفاعی‌اش نیست. 

نکتهٔ برجستهٔ این رویکرد پیشی‌گرفتن «الزامات اسلامی و بشردوستانه» بر منطق «پیروزی به هر قیمتی»ست.

سئوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که با این حساب در میان این همه تهدید اتمی خارجی، تکلیف امنیت ملی چه می‌شود؟ از سوی دیگر دشمنان ایران تمام دغدغه‌شان را خطر تولید سلاح هسته‌ای توسط ایران اعلام می‌کنند؛ آیا ایران با اعلام این سیاست در حال فریب دشمن است؟ آیا دشمنان چیز بیشتری می‌دانند که به رغم اعلام رسمی این سیاست همچنان دست از مخالفت با برنامه‌های هسته‌ای ایران برنمی‌دارند؟

واقعیت این است که بله؛ دشمنان چیز بیشتری می‌دانند! آنها به خوبی می‌دانند که دکترین دفاعی متکی بر بازدارندگی سلاح هسته‌ای سال‌هاست که منسوخ شده است. سلاح هسته‌ای پاکستان را امن‌تر نکرده است. شکم گرسنگان هند را سیر نکرده‌است. اسرائیلِ اتمی همچنان در مقابل راکت‌پراکنی فلسطینی‌ها آسیب‌پذیر است. سلاح هسته‌ای جلوی به‌زانودرآمدن آمریکا در مقابل چین را نگرفت. در واقع دنیا سال‌هاست که روی سلاح هسته‌ای به‌عنوان عامل امنیت و اقتدار حساب نمی‌کند.

دغدغه‌ٔ اصلی و احساس خطر واقعی دشمنان، اقتدار و استقلال ایران است. آنها از یک ایران غیروابسته و مقتدر می‌هراسند؛ چرا که می‌دانند بازدارندگی واقعی در گرو اقتدار است. اقتداری که بن‌مایهٔ اصلی آن ایستادگی در مقابل زیاده‌خواهی زورگویان است. ایستادگی‌ای که انرژی هسته‌ای تنها یکی از جلوه‌های آن است. از این می‌ترسند که در مقابل دید جهانیان، ایستادگی ایران در مقابل آنها به قیمت از پای‌درآمدن ایران تمام نشود! حتی اگر ایران در انرژی هسته‌ای هم کرنش کند، می‌روند سراغ موارد دیگر؛ موشک، عمق استراتژیک، بهانه‌های حقوق بشری و ... تا سرانجام ایران ازپای درآید! حد یقف آنها فروپاشی ایران است. بنابراین تنها راه نجات و بازدارندگی فقط و فقط مقاومت و حفظ این اقتدار است.

خلاصه اینکه دشمنان ایران بر خلاف آنچه وانمود می‌کنند دغدغه‌شان تولید سلاح هسته‌ای توسط ایران نیست؛ اتفاقاً آنها بدشان نمی‌آید که ایران در توهم بازدارندگی سلاح هسته‌ای توان خود را روی این موضوع متمرکز کند و ضمن اینکه بهانه به دست آنها می‌دهد از مؤلفه‌های اصلی اقتدار و بازدارندگی بازبماند.

دکترین دفاعی ایران نشان می‌دهد که ساختار تصمیم‌ساز ایران در حال حاضر به‌قدر کافی هوشمند است و در این دام و توهم گرفتار نیست.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 21
  • غیر قابل انتشار: 29
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    34 2
    طبق قران ما باید خودمون به هر سلاحی مجهز کنیم، با این استدلال شما باید ایه روی لباس سپاه حذف بشه، قران تحریف نکنید
  • حسن حلافی IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    2 11
    بله کاملا درسته وهدفشون همین هست از پای انداختن نظام ایران اسلامی و قطعه قطعه کردن ایران که مسئولین ما که باید به هوش باشند گرفتار سیاست خصمانه این از خدا بی خبران نشوند که بحمدالله بارهبری و درایت رهبر عزیزکشورمان به اهداف و امیال خود نخواهند رسید
  • اکبر GB ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    24 0
    برای بازدارندگی در برابر دشمنان وجودی ایران نیاز به بمب اتم داریم
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    17 0
    خیلی هم نیاز داره بدبختای ترسو
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    27 0
    اگر دشمن شما که هیچ اصولی را رعایت نمی کند علیه ایران بمب اتمی استفاده کند ایران چه می تواند بکند؟آیا جان مردم ایران مهمه؟
  • کامران IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    25 0
    اتفاقا نیازم داره
  • Madao IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    11 6
    واژه ی سلاح هسته ای یک واژه ی کلیه که به کار بردنش غلطه. باید از کلمه ی بمب اتم استفاده کرد‌. سیاست ایران اینه که بمب اتم نسازه. سلاح هسته ای شامل کشتی ها و زیر دریای هایی با پیشران اتمی هم هست که ساختشون گرچه کنی دور از دسترسه اما به پیشرفت کشور در حوزه نظامی کمک بزرگی میکنه. بمب اتم خط قرمزه ولی استفاده از انرژی هسته ای برای تولید جنگ افزار بسیار مواثر و مفید است.
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    22 1
    اتفاقا تنها کشوری هستیم در حال حاضر که 100 درصد نیاز داریم
    • IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
      3 0
      درود بر شما .. هم میهن آگاه و فرهیخته ام
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    3 6
    مردی که زن میگیرد زنش برایش کارهای خانه را هم انجام میدهد اما هدف مرد از زن گرفتن مطلب دیگری است
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    5 0
    در اسلام و قرآن بارها و بارها به دفاع از مسلمانان در برابر کفار سفارش و تاکید شده ، هیچ چیز مهمتر از جان و مال و ناموس مسلمان نیست .. هر نوع تسلیحاتی که دشمنان ما دارند باید ما هم داشته باشیم .
  • Abolfaz Andisheh IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    2 0
    آمریکا تا وقتی قاضی امنیت جهانی باشد جهانیان دیگر به ما می‌خندند
  • مهندس مهراب لاهیجانی IR ۰۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    2 0
    الف ب سیاست با جوهر قدرت نوشته شده است و مذاکرات بی پایان برای اضمحلال ایران طراحی شده و ایران برای ختم مناقشه باید سلاح اتمی را روی میز بگذارد.
  • ناشناس IR ۰۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    0 0
    داداش کجای کاری؟ حالا بگیم همین اسرائیل یا آمریکا که از ما همینجوریشم خیلی قوی تره علیه ما سلاح اتمی استفاده کنه اون موقع میخواین چکار کنین؟ بازم میگین گناهه هیچ کاری نمیکنین آقا به ما چه موشک، عمق.... کی گفت میخوایم استفاده کنیم این فقط برای ترسوندنشونه که به ما حمله نکنن. هند داره الان اونو قوی میدونن بله پاکستان بله کره بلع چه ربطی به گرسنه داره، راکت فلسطین داره فلسطین الان اشغاله آره
  • محمد مهدی IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
    3 0
    ما باید بمب اتم داشته باشیم برای اینکه اولا جرئت نکنن برعلیه ما از بمب اتم استفاده کنن دوما اگر روزی خدایی نکرده برعلیه ما استفاده شد ما هم برعلیه دولت و مردمی که اون دولت رو سرکارآوردن استفاده کنیم
  • هریوا IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    3 0
    ما به بمب اتم نیاز داریم چون جهان خیلی بی صاحب شده ابر قدرتها هر غلطی دلشون میخواد میکنند و ما هم با دشمن تراشیهایی که مجبورمون کردن واسه خودمون بکنیم دشمن زیاد داریم الان اسراییل ۲۰۰ تا بمب اتم داره و داره تمرین میکنه که چجوری به ایران حمله اتمی کنه اگه واقعا این اتفاق بیوفته پس ما هم به بمب اتم احتیاج داریم تا با ده تا بمب اتم اسراییل رو نابود کنیم
  • صیاد IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    2 0
    کشور ما باید به ازای هر کشور در جهان باید 10بمب اتم داشته باشد ، وقتی متحاوزی به نام اسرائیل بمب اتم داره ما هم باید داشته باشیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس