جنگ سایبری

خلیج فارس به سرعت در حال تبدیل شدن به آزمایشگاهی برای تمرین جنگ‌های ترکیبی است. جنگ سایبری برای ایران و ‌عربستان یک راه فرار اخلاقی ارائه می‌دهد اما این جنگ‌ها می‌توانند ویرانی زیادی به وجود بیاورند.

سرویس جنگ نرم مشرق - نشریه فارن پالیسی در گزارشی نوشت: ممکن است تاکنون فراموش کرده باشید که در دسامبر گذشته اخباری مبنی بر هک شدن سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا توسط روسیه منتشر شد. تقریباً همان زمان، خبر دیگری درباره یک هک دولتی در خاورمیانه افشا شد. ادعا می‌شد عربستان سعودی با استفاده از نرم‌افزار جاسوسی اسرائیلی، از روزنامه‌نگارهای الجزیره جاسوسی کرده است. هر دو خبر شامل نفوذ سایبری و سرقت داده‌ها بودند، اما نکته جالب‌تر این بود که هیچکس از این رویدادها شوکه نشد.

جنگ‌های خاورمیانه در حال دیجیتالی شدن هستند/ خاورمیانه تبدیل به آزمایشگاه جنگ‌های هیبریدی شده است

تبدیل خاورمیانه به آزمایشگاه جنگ‌های هیبریدی و ترکیبی

این نشریه آمریکایی می‌نویسد: بر اساس یافته‌های گزارش جدید دانشگاه کمبریج خلیج فارس به سرعت در حال تبدیل شدن به آزمایشگاهی برای تمرین جنگ‌های ترکیبی است. عربستان سعودی و ایران با برنامه‌های مذهبی متناقض و حامیان بین‌المللی‌شان، تقریباً ۳۰ سال است که در حال مبارزه ژئوپلیتیک هستند. هر دو با استفاده از روش‌های مختلفی به دنبال نفوذ در کشور رقیب هستند -حمایت از نیروهای نیابتی منطقه‌ای، تقویت گروه‌های سیاسی مخالف کشور رقیب و استفاده از حملات سایبری هدفمند. در این میان جنگ سایبری برای هر دو یک راه فرار اخلاقی ارائه می‌دهد اما این جنگ‌ها می‌توانند ویرانی و اختلال زیادی به وجود آورند.

جنگ‌های خاورمیانه در حال دیجیتالی شدن هستند/ خاورمیانه تبدیل به آزمایشگاه جنگ‌های هیبریدی شده است

ایران یکی از پیشرفته‌ترین قدرت‌های سایبری منطقه

فارن پالیسی با اشاره به اینکه عربستان سعودی و ایران رویکردهای بسیار متفاوتی نسبت به جنگ سایبری دارند افزود: عربستان سعودی بخش زیادی از توسعه سایبری خود را برون‌سپاری کرده است و به منظور انجام عملیات سایبری خاص، ابزارهای سفارشی را از پیمانکاران خصوصی در آمریکا، اسرائیل و بریتانیا خریداری می‌کند. عربستان سعودی در زمان بحران از لشکری از ربات‌ها در رسانه‌های اجتماعی استفاده کرد تا تصور ذهنی مردم از پادشاهی را تقویت کند. این ربات‌ها برای کنترل اوضاع پس از قتل جمال خاشقچی مورد استفاده قرار گرفتند. در عین حال، پادشاهی تلاش کرده است تا پدافند سایبری خود را به ویژه با ایجاد زیرساخت‌های سازمانی گسترده برای رسیدگی به امنیت سایبری تقویت کند.

جنگ‌های خاورمیانه در حال دیجیتالی شدن هستند/ خاورمیانه تبدیل به آزمایشگاه جنگ‌های هیبریدی شده است

در همین حین، ایران برنامه تهاجمی یکپارچه و چندسطحی خودش را توسعه داده است. به دلیل وجود تحریم‌ها و انزوای بین‌المللی ایران، برنامه آن‌ها بیشتر به صورت داخلی توسعه داده شده است، هرچند روسیه و چین به آن‌ها کمک کرده‌اند. در سال ۲۰۱۳، چین متعهد شد تا در توسعه اینترنت ملی به ایران کمک کند که از اینترنت جهانی مستقل بود، مشارکتی که انتظار می‌رود با یک توافق امنیتی ۲۵ ساله که این دو کشور در حال مذاکره درباره آن هستند گسترش یابد. تحولات ایران در این زمینه باعث شده تا به یکی از پیشرفته‌ترین قدرت‌های سایبری منطقه تبدیل شود.

لزوم توانایی برای مقابله با این تهدید بزرگ

این گزارش در پایان هشدار داد: تشدید موضع‌گیری سایبری در خلیج فارس درسی برای تمام کشورها صرف‌نظر از بزرگی، ثروت یا ایدئولوژی آن‌هاست. دیگر هیچ دولتی در جهان با این سؤال مواجه نیست که آیا جاسوسی، خرابکاری و مهندسی اجتماعی به شبکه‌های کامپیوتری آن‌ها نفوذ کرده است یا خیر، بلکه تمام کشورها باید بدانند که چگونه با این تهدید بزرگ مقابله کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    18 9
    فضای مجازی ما هم به لطف نفوذی های نوکر دشمن چندین سال است که رها و اشغال شده است
  • رحمت عیدی IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    8 5
    آفند و پدافند سایبری بعنوان پنجمین بُعد قدرت در دنیای ارتباطات در بستر اینترنت یکی از مهمترین ابعاد قدرت است که ضامن امنیت و بقای تمام داشته ها و موجودیت یک کشور است از مسائل نظامی گرفته تا فرهنگی اجتماعی اقتصادی، جمهوری اسلامی ایران بعنوان ابرقدرت منطقه ای و داعیه دار تمدن نوین ایرانی اسلامی به شدت در حال گسترش قدرت خود در زمینه سایبری است با توجه به نبوغ و استعداد داخلی و انگیزه تمدنی بطوریکه در حال حاضر در سطح یک ابرقدرت سایبری در سطح جهانیست و هرچند که در زمینه سایبری نباید هیچ کشوری را دست کم گرفت اما باید به حکام عربستان گفت که برو با بزرگترت بیا جوجو با اون قدرت وارداتی اجاره ایت
  • SE ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    24 11
    هر وقت اسم این کشورک خوار و حقیر عربستان را کنار ابر قدرتی مثل ایران می بینم حالت استفراغ به من دست می دهد......مفسر امریکایی مفلوک بی سواد دائما کشور ایران که مهد تمدن و فرهنگ دنیاست را با یک کشورک پمب بنزینی مقایسه می کند که هنوز سنگ توالت و دستشویی را از خارج وارد می کند.....واقعا که !
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    15 3
    به امید روزی که ایران همه رو هک کنه
  • IR ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    23 4
    خاورمیانه نه ، غرب آسیا ، فقط غرب آسیا !!!
  • مهدی IR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    11 4
    متاسفانه گروهها و کانالهای تلگرامی بییغیرتی نمود بارزی از این جنگهای سایبری است که عرستان، اسرائیل، آمریکا، منافقان و سلطنت طلبان دارن هدایتش می کنند. .
  • IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    2 2
    عربستان اصلا کشور نیست بلکه یک خانواده تحت یک پرچم هست.
  • دا دار IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    2 1
    لعنت به منافقین لعنت به نوکران داخلی دشمن ولعنت به مسئولینی که تعمدی خیانت میکنند باید گفت تاکی میخواهید ادامه دهید ایا مردنی در کار نیس ایا سوال وجوابی در کار نیس فقط زندگی در این دنیا خلاصه نشده بخدا کشور خود را بسازید تا قوی شود خارج هم بری باید برگردی باز ایران هیجا خونه ادم و وطن اش نمیشود برادر وخواهر گرامی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس