کد خبر 1185570
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی

عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی معتقد است حتی اگر آمریکا به برجام بازگردد و تعهدات را اجرا کند، موضوع پروتکل الحاقی به حالت سابق برنخواهد گشت و نیازمند تصویب در مجلس خواهد بود.

به گزارش مشرق؛ علی علی زاده با اشاره به ضرورت خروج ایران از پروتکل الحاقی در تاریخ مصوب، طبق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، گفت: نکته مهم این است که پروتکل الحاقی بخشی از یک نقش راه بزرگ تر است و نمی توانیم به تنهایی به آن بپردازیم.

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه از سال ۱۳۹۴ سیاست و اقتصاد ایران در بند قرارداد برجام است و خوب یا بد، دو طرف تعهداتی را پذیرفته اند، اظهار داشت: واقعیت روشن آن است که اصل برجام نه تنها اجرا نشده بلکه به عاملی برای تضعیف صنعت هسته ای و اقتصاد ایران تبدیل شده لذا وقتی قرار است برجام هیچ سودی برای ایران نداشته باشد، چرا باید به آن پایبند بمانیم؟

وی افزود: قانون اقدام راهبردی مجلس با عنایت به همین مسأله تصویب شد و خوشبختانه دولت و ملت هم بر آن اجماع کردند و امروز به سخن واحد ما در جهان و در مقابل طرف های برجام تبدیل شده است.

علیزاده در ادامه با بیان اینکه در ماده ۶ قانون مزبور مقرر شد اگر تا ۵ اسفند کشورهای متعهد، به تعهدات خود برنگردند ایران پروتکل الحاقی را متوقف کند، یادآور شد: کارشناسان به خوبی می دانند، مردم عزیز هم بدانند ایران در مواد ۶۴، ۵۲، ۱، ۱۳ و جاهای دیگر از متن برجام به صراحت گفته است که پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه و موقت می پذیرد و البته فلسلفه آن شفاف سازی مضاعف است و ایران را به یک کشور خاص با شدیدترین نظارت ها تبدیل کرده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه ایران از ۵ اسفند نظارت های فراپادمان را نمی پذیرد و دولت نیز باید آن را به طور کامل عملیاتی کند، اذعان داشت: حتی اگر آمریکا به برجام بازگردد و تعهدات را اجرا کند، موضوع پروتکل الحاقی به حالت سابق برنخواهد گشت و اصل بازگشت پذیری تعهدات ایران شامل پروتکل الحاقی نخواهد شد و هر تصمیم جدیدی در این زمینه نیازمند تصویب در مجلس است، کما اینکه در ماده ۸ و ۲۲ برجام هم به صراحت به آن اشاره شده است.

وی اضافه کرد: همچنین ظرف ۴، ۵ سال گذشته و علیرغم سیاست فشار حداکثری آمریکا، اقتصاد و روحیه سیاسی دولت و ملت ایران مقاومت خوبی را از خود نشان داده و نشانه های رشد اقتصادی، عدم وابستگی اقتصاد به نفت و بی اعتبار شدن گفتمان غرب گرا در ایران باعث شده تا دولت و جامعه ایران دیگر چندان منتظر نتایج شرط و شروط آمریکا و اروپا نباشد چرا که اگر توافق بر انجام تعهدات هم بشود معلوم نیست چند روز دوام بیاورد و تحت تأثیر محور عبری-عربی چه جهتی پیدا کند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: بدین ترتیب ایران امروز همان ایران سال ۹۴ نبوده و آمریکای امروز نیز توان و نفوذ اعمال فشار حداکثری قبل را ندارد و هرچه فشار و ظلم در توان داشته، تا کنون اعمال کرده است از این رو ایران از ۵ اسفند یک عضو عادی آژانس با دسترسی های پادمانی خواهد بود و حتما این اقدام به نفع ملت است.

منبع: خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • رضا IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    1 0
    جناب آقای نماینده محترم کمر مردم زیر بار گرانی خم شده اگر باور ندارید سری به بازار وخیابان بزنید وببنید شما با ماهی پنج ملیون تومان می توانید زندگی خانواده چهار نفره را بگردانید
    • محمد IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
      0 0
      این گرانی بعلت اجرا نکردن پروتکل و غیره نیست این گرانی بعلت سر کار بودن دولتی بی لیاقت است که حتی مصوبه الزام آور مجلس را هم بی اثر می کند و فرصت طلایی سه ماهه به دشمن می دهد
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
      0 0
      این که کمر زیربار گرونی خورده شده برو یقه دولت فشل بگیر
    • عبدالله خاکی IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
      0 0
      باسلام. یا مقاومت کن یامطیع بشو وباج پایان ناپذیر بده
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    0 1
    راست میگه ، اگه قرار باشه برای آزاد شدن درصد کمی از پول هامون پروتکل رو اجرا کنیم یعنی هیچ.... توافق صفر.... بایستکی تمام تحریم ها لغو بشن و تمام پول ها آزاد بشند... من شک ندارم ایران ادامه بده اون کفتارها عقب نشینی میکنن البته اگر دولت ترامپ بود اصلا عقب نشینی در کار نبود چون جمهوری خواهان همون دالتون ها و 7 تیرکش های وحشی 200 سال پیش آمریکا هستند که کت و شلوار پوشیدن و به اصطلاح آدم شدن فراموش نکنید کارتر ابله هم جمهوری خواه بود
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    0 0
    آمریکا طرف حساب ماست اروپا نقش یک مترسک هیچ کاذه رو داره که از خودش حتی اختیار دور کردن گنجشک ها رو نداره ، اونها در اصل نوکر و سگ قلاده بر گردن شیطان اکبر هستند و فرقی با بُز ندارند در توافق
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    0 0
    شک نکنید اگه آمریکا به اروپا بگه از این به بعد باید با ایران دوست بشید درجا دوست میشن
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    1 1
    درود خدا بر مردان شجاع و نترس انقلابی
  • احمد IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    1 0
    مردم از فقر و گرانی و بدبختی کلافه شدند کمر اقتصاد خانواده ها شکسته .باز مجلسی ها دست بردار نیستند مگه ولایت مدار نیستین مگه ادعای ولایت مداری نمیکنید بابا رهبرمسلمین ایران نه جهان داره میگی دوصدایی نباشه همه دنیا فهمیدن ولی مدعیان ولایت مداری هنوز تردید دارن ...پس بر چه اساسی اسم خودشون رو گذاشتن انقلابی و ولایتی رهبر عزیز مبگه هم صدایی ...رهبر عزیز میگه بد اخلاقی تو هین افترا ممنون باز هم انگار نه انگار یه قدم نه ده قدم از ولایت جلو افتادن بعدشم فق، ادعا که نمیشه مالک اشتر نخعی در جنگ صفین گفت تا خیمه فتنه چند ضربه شمشیر نمانده گفتند علی گفته برگرد ...حتز سوال نکرد چرا ..فورا بدون هیچ بهانه ای برگشت ...ولایت پذیری یعنی این ...حاجی هی داد نزنید انقلابی ....ثابت کنید ولایتمداری و انقلابی بودن را
    • ناشناس IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
      0 0
      احسنت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس