کد خبر 1185356
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
بایدن نمایه

رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر کانادا طی نشست ویدئوکنفرانسی، ضمن تاکید بر لزوم بهبود روابط این کشور در دولت جدید واشنگتن، برای مقابله با چین توافق کردند.

به گزارش مشرق، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا بامداد امروز (چهارشنبه به وقت تهران) به‌صورت مجازی با یکدیگر دیدار و رایزنی کردند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بایدن و ترودو در این تماس تصویری، خواستار بهبود روابط واشنگتن و اُتاوا بعد از دوران «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، تعمیق روابط و همکاری برای مقابله با نفوذ روزافزون چین در مجامع بین‌المللی شدند.

بیشتر بخوانید:

مجمع جهانی اقتصاد چه خوابی برای اقتصاد و آینده جهان دیده است؟

بایدن خطاب به نخست‌وزیر کانادا گفت: «آمریکا هیچ دوستی نزدیکتر از کانادا ندارد. به همین دلیل بود که شما اولین شخص برای تماس تلفنی و اولین دیدار دوجانبه من به عنوان رئیس‌جمهور بودید».

بر این اساس، در نشست ویدئوکنفرانسی بایدن و ترودو که حدود دو ساعت طول کشید، دو طرف از برنامه‌ریزی خود برای همکاری نزدیک جهت مقابله با همه‌گیری ویروس «کووید۱۹» و تغییرات آب‌وهوایی خبر دادند.

به نوشته رویترز، ترودو با قدردانی از تاکید بایدن بر حمایت از آزادی دو کانادایی محبوس در چین، گفت: «انسان‌ها، برگه‌های چانه‌زنی نیستند. ما با یکدیگر همکاری می‌کنیم تا آنها را سالم برگردانیم».

نمایندگان پارلمان کانادا روز دوشنبه طرحی را تصویب کردند که در آن چین را به «نسل کشی در منطقه سین‌کیانگ» متهم کرده‌اند.

رایزنی ضد چینی بایدن و ترودو در حالی است که «کوی تیان‌کای» سفیر چین در با لازم دانستن تعیین حد و مرزهایی در تعاملات دو کشور، گفت مسائلی مانند تایوان و سین‌کیانگ برای چین خط قرمز هستند.

 اظهارات اخیر تعدادی از مقام‌های دولت جدید آمریکا به ریاست بایدن درخصوص چین و روسیه نشان داد آنها نیز همان سیاست‌های سرکوبگرانه دولت پیشین به ریاست ترامپ را دنبال می‌کنند.

پیش از آن نیز رئیس‌جمهور آمریکا با تاکید بر لزوم مقابله با تهدیدهای چین، از تشکیل کارگروه ویژه در پنتاگون برای ارزیابی سیاست‌های در قبال چین و ارائه پیشنهادات جهت مقابله با آن خبر داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سروش IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    0 0
    غربیها چه اروپا و چه آمریکا چه تفکر شیطانی دارند در هر حوزه ای فقط به دنبال تقابل می گردند نه دوستی و اشتراک منافع روسیه پوتین و چین امروزی دارند با طرح دوستی جهان را قبضه می کنند نه با جنگ افروزی ولی تفکر غربیها و صهیونیسم بین الملل فقط بر پایه تقابل بین ملتها میچرخه!!!!
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    0 0
    دیوانه چو دیوانه ببیند خوشش آید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس