کد خبر 1184227
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۳
فریدون عباسی

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: طبق مصوبه امروز مجلس درآمدهای دولت به سمت فعالیت‌های عمرانی و توسعه‌ای سوق داده می‌شود و دولت دیگر نمی‌توان هزینه‌های اضافی در حوزه اجرایی کشور داشته باشد.

به گزارش مشرق؛  از آنجا که امروز در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در صحن علنی، سهم صندوق توسعه ملی از صادرات بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز به ۳۸ درصد رسید، فریدون عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تحلیل مصوبات نفتی و گازی امروز مجلس، گفت: همان طور که از عنوان صندوق توسعه ملی مشخص است محل ذخیره درآمدهای ارزی کشور با هدف حمایت از بخش خصوصی است این حمایت به صورت پرداخت وام‌های کم‌بهره به واجدان شرایطی است که برنامه‌های توسعه‌ای را دنبال می‌کنند اما این صندوق باید درآمدی داشته باشد تا بتوان آن را به پروژه‌های توسعه‌ای اختصاص داد.

نماینده مردم کازورن و کوهچنار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هرچند مطابق قانون بودجه سنوات گذشته ۲۰ درصد از فروش نفت تا سقف یک میلیون بشکه به صندوق توسعه ملی می‌رسد اما مطابق مصوبه امروز مجلس اگر این فروش از یک میلیون بشکه بیشتر شود باید ۳۸ درصد فروش نفت از آن صندوق توسعه ملی شده و همچنین بدهی‌های دولت نیز به صندوق توسعه پرداخت شود.

درآمدهای دولت به سمت فعالیت‌های عمرانی و توسعه‌ای سوق داده می‌شود

وی افزود: بنابراین قسمت عمده فروش نفت بیش از یک میلیون بشکه یا باید سهم صندوق یا صرف استرداد بدهی‌های دولت به صندوق شود لذا دیگر پولی دست دولت نمی‌ماند که آن را صرف امور اجرایی و افزایش بیش از نیاز در  حوزه حقوق و دستمزد کند و درآمدهای دولت به سمت فعالیت‌های عمرانی و توسعه‌ای سوق داده می‌شود.

حمایت مجلس یازدهم از ناوگان حمل و نقل عمومی

عباسی همچنین درباره قانومند شدن استفاده از سوخت گاز مایع و تعیین قیمت آن برای حمایت از ناوگان حمل و نقل عمومی در جلسه امروز مجلس، گفت: در راستای حمایت از ناوگان حمل و نقل عمومی، نمایندگان مجلس با خرید گاز مایع از کشورهای دیگر و یا تهاتر آن با بنزین و گازوییل ازسوی شرکت ملی نفت ایران یا سایر شرکت‌های تابعه وزارت نفت موافقت کردند.

وی اضافه کرد: براساس این مصوبه قیمت هرکیلوگرم گازمایع تحویلی به شرکت‌های توزیع کننده برابر دو سوم قیمت یک لیتر بنزین سهمیه‌ای تعیین می‌شود.

به گفته این نماینده مجلس این مصوبه درحالی است که تاکنون قانونی برای استفاده از گاز مایع نبوده و برای نخستین بار مجلس یازدهم در راستای کمک به ناوگان حمل و نقل به خصوص حمل و نقل عمومی این مسئله را قانونمند کرد.

عباسی توضیح داد: این مهم به منظور تشویق ناوگان حمل و نقل بار و مسافر تصویب شد تا به جای گازوئیل از گازمایع استفاده کنند چراکه علاوه بر کاهش آلودگی هوا، از نظر اقتصادی نیز به صرفه‌تر است همچنین از آنجا که افراد سرمایه‌گذار باید بدانند بر مبنای چه قیمتی می‌توانند گاز مایع را وارد کرده و به چه قیمتی در داخل بفروشند، این مصوبه نیاز بازار مشخص می‌کند و سرمایه‌گذار می‌تواند برنامه‌ریزی کند نه آنکه گاز مایع را وارد کند اما کسی از آن نخرد یا مصرف‌کننده‌ای وجود نداشته باشد.

باید به سمت گازسوز کردن اتوبوس‌های حمل مسافر در شهرهای بزرگ رفت

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید به سمت گازسوز کردن اتوبوس‌های حمل مسافر در شهرهای بزرگ رفت، گفت: در شرایطی که ایران تحریم بانکی است خارج کردن فرآورده و وارد کردن گاز مایع به جای آن، نوعی نوع تهاتر منطقی است چراکه اگر گاز مایع کم داریم باید مقدار مورد نیاز را وارد کرد و می‌توان هزینه آن را طریق صادرات گازویئل و بنزین و سایر اقلام تهیه کرد.

منبع: خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس