کد خبر 1183092
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
1

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: مقرر شده است با استفاده از توان داخل و در قالب تفاهم‌نامه‌ سازمان هواپیمایی و وزارت دفاع، هواپیمای جت مسافری ۱۰۰ نفره ایرانی ساخته شود.

به گزارش مشرق؛ تورج دهقانی زنگنه با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای ورود هواپیما به ناوگان هوایی کشور به صورت مداوم دنبال می‌شود، تأکید کرد: البته در توسعه ناوگان هوایی فقط‌ بر ورود هواپیما تمرکز نداریم و نگاهمان فقط به دنبال خرید هواپیما نیست.

 تفاهم با وزارت دفاع برای تولید جت‌های مسافری ۷۰ و ۱۰۰ نفره

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ‌به عنوان حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی برنامه‌ریزی کرده‌ایم که هواپیمای ۷۰ نفره و جت ۱۰۰ نفره در داخل بسازیم، در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با وزارت دفاع به امضا رسانده‌ایم تا بتوانیم از توان نظامی موجود برای ساخت هواپیماهای تجاری استفاده کنیم‌.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این سؤال که در موضوع هماهنگی با وزارت دفاع برای تولید این هواپیماها چه فعالیت‌هایی انجام شده است؟ گفت: در این‌باره تفاهم‌نامه‌ای بین وزیر راه و شهرسازی و وزیر دفاع به امضا رسید،‌ برای آنکه بتوانیم از توانمندی یکدیگر استفاده کنیم و ساخت این هواپیما بالفعل شود، این کار در قالب یک تفاهم‌نامه سه جانبه انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: همچنین تفاهم‌نامه‌ای هم به زودی در حضور وزیر راه‌ و شهرسازی بین سازمان هواپیمایی کشوری و دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته (منوچهر منطقی)  به امضا خواهد رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بالاخره باید به این سمت برویم که بتوانیم خود هواپیما تولید کنیم، قطعاً اگر این قضیه را از گذشته به صورت جدی دنبال کرده بودیم، امروز در این جایگاه نایستاده ‌بودیم، بلکه بسیار بالاتر بودیم، اما باز بیکار ننشسته‌ایم و پیگیری می‌کنیم، تا این اتفاق رخ دهد.

ساخت موتور هواپیما در کشور با همکاری شرکت‌های داخلی

دهقانی زنگنه با بیان اینکه تولید جت ۱۰۰ نفره در مرحله مطالعات است، افزود: چندی پیش بازدیدی از مرکز تولید این هواپیماها داشتم بسیار پیشرفت خوبی انجام شده بود.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار زیادی تشکیل شده‌اند که توان بسیار بالایی دارند و در داخل توانایی بسیار زیادی داریم، شرکت مپنا و یک شرکت دیگر در حال ساخت توربین‌های گازی هستند، ما هم به آنها کمک می‌کنیم ‌تا به سمت ساخت موتور هواپیما بروند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: البته در ابتدای راه هستیم، اما قدم‌های بسیار بزرگی برداشته شده است و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد به پرواز درآمدن هواپیماهای جت ۱۰۰ نفر تولید خودمان باشیم.

 گام اولیه ساخت جت مسافری ایرانی برداشته شد

دهقانی زنگنه در پاسخ به این‌ سؤال که پیش‌بینی می‌کنید چه زمانی ساخت این هواپیما به نتیجه برسد؟ بیان کرد: در حال حاضر عملیات مطالعاتی ساخت این هواپیما آغاز شده است چندی پیش جلسه‌ای با معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در این باره داشتیم، به وی پیشنهادی دادم که یکی از همین شرکت‌های در ساخت موتور می‌تواند موفق باشد که مقرر شد، وی از آن شرکت بازدید کند.

ساخت سیمیلاتور در داخل کشور و نصب در جزیره کیش‌

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: همچنین‌ تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرده‌ایم تا ساخت یک سیمیلاتور (شبیه‌ساز پرواز) در داخل انجام و در کیش از آن استفاده شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 76
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    59 53
    اول خودروهاتون رو خودتون درست تولید کنید بعد از آسمان صحبت کنید
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      23 29
      خواستن توانستن است. خودروهای داخلی هم قابل قبول است و لازم است ما بهتر رانندگی کنیم و قیمت انها کم شود
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      41 16
      خودرو رو کسان دیگه ای میسازن اینها رو وزارت دفاع میسازه
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      21 3
      فامیلا پورسانت بگیر فوکر، بوئینگ، ایرباسی جایی هستن داغ کردی؟؟!!
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      30 26
      وقتی موشک های بالستیک ایران رونمایی شدند یکعده مسخره کردند و گفتند همه ش دروغه .اگه راست میگین موتور پیکان رو بسازین که هزارمرتبه از موتور و کمپرسور موشک آسونتره. بعد که عکس شلیک موشک ها منتشر شد گفتن فتوشاپه. درمورد واکسن هم همینطور. گفتن آب مقطره.ریشه این خود تحقیری در 2جاست.یکی در تبلیغات دهها ساله انگلیس. دوم در تبلیغات سازمان حرومزاده منافقین. دهها سال قبل دانش آموزان ایرانی در مدارس روی میز می کوبیدند و شعر ریتمیکی را می خواندند که از سفارت انگلیس درآمده بود: " آمریکا موشک میسازه.ایران آفتابه سازه..." عده ای ذلیل و بدبخت هنوز در آن دوران بسر می برند و باورشان نمی شود که ایران توپ و تانک و موشک بالستیک و موشک کروز و ماهواره و ماهواره بر و پهپاد و ناوشکن و زیردریایی و رآکتور اتمی و انواع داروهاو... را میسازد. درمان مغز ذلیل استعمارزده کار سختی است.
    • علی IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      19 8
      حمله شروع شد، مثل اون زمانی که گفتیم واکسن کرونا می سازیم، حمله ها خیلی تمرکز روی تحقیر ایران دارند جالب است.
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      11 3
      روحانی با انحلال سازمان فضایی و رفتن به سمت غرب پیکره این سازمان را نابود کرد
  • سید IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    32 11
    می توان با مشارکت با روسیه ساخت هواپیمای جت مسافربری 300 _ MC 21 و یا با چین برای ساخت جت مسافربری C_919 کوماک که هر دو در رده ایرباس 320 و بوئینگ 737 هستند را شروع کرد همچنین مشارکت در ساخت هواپیمای ملخی (توربوپراپ) ایلیوشین 114_ 300 که هم طراز ATR - 72 است نیز می تواند بخشی از نیاز مسافربری داخلی را مرتفع کند.
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      13 14
      احسنت ، دقيقأ همینکار رو باید انجام بدیم!!
    • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      8 20
      آخرش گل پره اش را ما درست میکنیم و بقیه اش را اون ها
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      4 12
      هواپیمای روسی و چینی مورد اطمینان جامعه جهانی نیست پس ختم این موضوع را اعلام می کنم
    • IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      7 0
      اون هواپیمای ملخی که عالی جنابان روحانی و وزیر معروف مسکن شان جناب آخوندی ۷ ساله که تعطیلش کردن
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    19 1
    2 سوال. آقای دکتر منوچهر منطقی (دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته) در زمان احمدی نژاد (یعنی 10 سال قبل) قول ساخت هواپیمای جت مسافربری 100 نفره را داده بودند و گویا طراحی جزئیات بال های آن در دانشگاه امیرکبیر تمام شده بود. مشرق جان با دکتر منطقی مصاحبه کن و بگو "پس چی شد؟". سوال دوم نیروگاه اتمی 360 مگاواتی دارخوین دود شد رفت هوا. دیگه هیچ صحبتی ازش نیست.اونم چی شد که یهو غیب شد؟ لطفا پیگیری کنید. ناسلامتی شما رسانه متعهد هستین.چغندر که نیستین!
  • محمد IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    41 0
    خدا نکنه یه وقتی حادثه داشته باشه چون رئیس جمهور کلیدشو بر میداره و یه قفل محکم به درش می زنه مثل کارخانه تولید ایران 140 بیست سال تلاشو با یه حادثه به باد داد
    • ناشناس IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      11 28
      منظورت از کارخانه ایران 140 کارگاه مونتاژ آنتونوف 140 زمان شوروی با موتور هلیکوپتر است ؟؟؟
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      4 0
      ۱۴:۰۱ ، تو مردی برو همونو بساز بعد بیا قمپز در کن. در ضمن یه طوری میگی ماله شوروی سابق هست و قدیمی ، که انگار قدیمی بودن بده!!؟ مثلا هواپیمای قدرتمند C-130 با اینکه مربوط به 66 سال پیش میشه ولی هنوز هم در همه جای جهان دارن ازش استفاده میکنند ، یعنی با این منطق بی سوادی تو ، اون هم بده دیگه!؟ اتفاقا C-130 هم موتورش "هلی کوپتری" (توروپراپ) هست! ، بی سواد......
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    23 5
    اگر دو نابغه سمنانی، احمدی‌نژاد و حسن روحانی هرکدام حدود ۷۰۰ میلیارد دلار را صرف واردات پر منفعت برای منفعت طرفداران خود نمی‌کردند از جمله واردات دسته بیل و دسته کلنک، سنگ پا، پشکل و این پولهای زبان بس صرف آب شیرین کن در دریاهای جنوب و انتقال آب به مرکز، ساخت موتور هواپیما و الکترونیک پرواز، کوانتوم تکنولوژی، و بسیاری از کارهای اساسی کرده بودند الان وضعیت مملکت این نبود، از زمان رفسنجانی تاکنون تنها و تنها پسروی داشته‌ایم و کمترین پسروی در دوران محمد خاتمی و آنهم به دلیل امتیازات گسترده‌ای بود که به دشمنان ایران داد.
    • IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      4 5
      احمدی نژاد را قاطی گل کاری رفقای تدبیرو اصلاحات تان نکنید. حد اقل مرد بود و اهل تلاش برای مردم و نه دروغ و تزویر
    • IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
      0 0
      ما همه بدبختی های ما از زمان رفسنجانی شروع شد چون خیلی تجمل گرا بود و از صنعت و دفاع در مقابل دشمنان هیچ حمایت نکرد بلکه انحراف داد
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    17 6
    ده سال پیش همین حرفها زده میشد
    • IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
      1 0
      از این ببعد اگر از فرزندمان سوال شد میخوای چکاره شی . باید بگه دانشمندی بزرگ . اینگونه روحیات بچه ها را سازگار برای آینده ای روشن تر که آرزوی تک تک ما هست . میکنیم
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    18 0
    ول کن بابا گرفتین ما را یک روز 150 نفره یک روز 70 نفره یک روز 19 نفره حالا هم جت 70 تا 100 نفره **** تنها الگوی درست پیشرفت در صنعت هوایی اول ساختن یک هواپیمای باری نظامی است تا هم بستر آزمایش باشد و هم اعتماد مردم را جلب کند و هم نیاز حوزه نظامی مرتفع شود . ایران 140 الگوی خوب بود که با تصمیمات غلط و عدم توجه به موتور نامناسب آن اعتبار خود را از دست داد .
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      12 1
      امیدوارم الگو هواپیمای British Aerospace یا BAE 146 باشه چهار موتور و بال بالای بدنه که به راحتی میشود تبدیل به کارگو کرد . در ضمن موتور هم از تی 55 شینوک توسعه داده شده است که با یک تیر چند نشان میزنیم .برای شروع یک هواپیمای چهار موتور مطمئن که قابلیت تبدیل شدن به کارگو‌ دارد و از طرفی موتور هم به موتور شینوک ها نزدیک است .
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      3 0
      الگوی فوکر 27 هم برای شروع منطقی است
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      4 0
      همین واژه های مسافری و جت و موتور نشان از هدف غیر منطقی است . وگرنه میشود با توسه یک هواپیمای 40 نفره توبوپراپ و ساختن موتور برای آن چند نیاز از جمله ترابری کوچک و مسافری کوچک و النت و گشت دریایی و مینی آواکس و استفاده از موتور در بالگرد را مرتفع کرد .
    • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
      0 0
      عالی
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    20 2
    سالهاست در همین مطالعات گیر کردیم . ساخت هواپیما پول میخواد نه جلسه و تفاهم نامه و بزرگترین چالش هم موتور خواهد بود . اول شما موتور بسازید تا بعد و ثانیا اول باید هواپیمای نظامی ساخت و سرریز آن میشود هواپیمای مسافری ‌و گرنه میشود داستان پر غصه ایران 140
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    9 12
    و ما ادراک موتور
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      13 1
      این جماعت غرب زده فکر میکنن با غرب رابطه داشته باشند اون ها بهشون تکنولوژی ساخت موتور میدن . ولی غافل از اینکه تکنولوژی سطح بالا مثل ناموسشون میونه و نمونه اش رابطه چین و روسیه که چین آخرش مجبور شد پول زیادی هزینه توسعه موتور کنه .بله این جوری است .
    • KW ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      5 0
      منظورت از غرب زده مسئولین و بچها شونه که در اورپا و آمریکا هستنند یا کسی دیگه لطفا راهنمای بفرمایید
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      6 0
      یادم است روحانی یک بار در سخنرانی در حضور مسئولین نفت وگاز میگفت باید با خارج رابطه داشته باشیم تا تکنولوژی بیاید
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      5 0
      آقایان در پروژه جت یاسین با وجود موتور اوج دو سال در حال مذاکره بودن برای پروژه موتور بخرن در حالی که ما تحریم بودیم . نمونه از صد ها
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    13 3
    افتخارآمیز است.
  • علی IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    15 4
    خدایا ما را نجات بده خودت به فریادمان برس بخدا دیگه قول میدم نماز صبح خواب نمونم
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    17 0
    این هواپیما الان هم ساخته شده و در گشت دریایی نیروی دریایی ارتش و سپاه فعال است. همان ادامه پروژه ایران 140 است که سازمان هواپیمایی انرا کنار گذاشت.
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    15 2
    اصلا چه درهواپیمای مسافری چه جنگند ه چه بالگرداصل قضیه موتور جت است ایران تکنولوژی بدنه ایرودینامیک ناوبری مخابرات ،،، این وسایل را دارد ولی موتور بسیار پیچیده است یک موتور جت اوج که کپی موتور اف ۵ است تولید شده که بسیار ضعیف است وقدیمی وفقط در حد کوثر واف۵ است روسیه چین ‌غرب این تکنولوژی رانمی دهند وحتی خود موتور راهم نمیفروشند لذا لاف بیخود نیاییم و واقع را باشیم
    • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      6 0
      بزودی از موتوری در حد موتور F-100 (موتوری که روی جنگنده F-16 نصب شده) رونمایی خواهد شد. موتورجنگنده اف-5 موتور J-85 است با قدرت 16 کیلو نیوتن. در ایران این موتور با نام "اوج" بومی سازی و بر روی جنگنده کوثر و جت آموزشی "یاسین" نصب شد.موتور جدید بیش از 60 کیلو نیوتن تراست خشک دارد یعنی 1 موتور جدید معادل 4 موتور اوج است. قطعا از موتور جدید قبل از پایان کار این دولت رونمایی خواهد شد.
    • IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
      0 0
      برادر چرا چک و چونه میزنید و بخودی اطمینان واعتماد آنهم در این سطح کم باوریم . اتفاقا باید گفت ضمن درود و ابراز شکر و مسرت . با همین فرمان برید جلو . جناب منطقی فردی آگاه معتقد به توان داخلی و پیگیر که چندین دستاورد گروه ایشان بسیار قابل توجه است . در مورد خودرو زمانیکه شرکت های خصوصی با سرمایه مناسب و مورد نیاز وارد عرصه شوند و چنانچه قصد ساختن اتومبیلی کاملا ایرانی داشته باشند . نیاز به فراهم آوردن زیر ساخت ها که متشکل از صدها گروه متخصص مییباشد . مثل نقشه . قالب . مواد لازم. و خاص و تکنولوژی و همنطور زمان که اجزا مختلف را ساخته و آزمایش کنند تا با یکجا شدن بنام ماشین باز از پس امتحانات مختلف برآید تا فردا کسی ایرادی نگیرد که چرا اتاق . قدرت موتور و گیربکس و دیگر اجزا . این مشکل را دارد . جوابگو باشد . موشک هر چند سازه ای بسیار مهم و حرفه ای هست . اما نسبت به امثال خودرو که چند هزار قطعه نیاز دارد . ساده تر است . نسبت به تعداد مواد لازم .
  • سعید IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    4 4
    من نمیدونم چرا تو این مملکت همه کارها شده تکرار مسیر گذشته و ضربه زدن به اقتصاد و همه چیز های دیگه.از تمایلشون به مذاکره باامریکا برای برجام تا حرف های اینچنینی در مورد هواپیما
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    7 19
    منظورش هواپیمای اسباب بازی بود
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    11 5
    دروغه !!! دوباره نزدیک انتخابات و مالیدن شیره بر سر جوانان پرشعور و علاقمند ایرانی
  • علی - قم IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    13 2
    این هواپیما احتمالا موتور هم داره؟ ایران به تکنولوژی ساخت موتور هواپیما رسیده؟ کسی به ما موتور هواپیما میده؟ این صحبت ها از اوایل دهه 80 شروع شده و هر چند وقت یکبار یه نفر در موردش صحبت میکنه ولی این طرح هم قطعا به نتیجه نمیرسه، پروژهای قبلی هم وزارت دفاع قرار بود انجام بده چرا به نتیجه نرسیده؟؟ مهمترین دلیل عدم تامین بودجه مناسب و به موقع و رها شدن پروژهای مهم در زمینه های مختلف هستش، ما میتونیم موتور هواپیما و حتی هواپیما بهتر از اف 35 بسازیم ولی باید هزینه تحقیقات بپردازیم به دونه پول بهمون اش نمیدن، اون جی 85 چینی که با کمک این کشور در ایران مونتاژ میشه و نام جدیدش اوج هست از مدل چینی هم ضعیفتر هستش. ما اگه بتونیم روی یک پروژه کار کنیم و تمام هزینه ها رو روی اون بزاریم، مثلا همون اف 5 که با نام کوثر در ایران ساخته میشه و تنها تفاوتش داشتن دو بال مایل در انتها به جای یک بال صاف هست، نتیجه بهتری میگیریم تا این که بودجه رو صرف چندتا پروژه کنیم و هیچ کدوم هم نتیجه نده،
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      14 0
      تنها تفاوتش داشتن دو بال مایل در انتها به جای یک بال صاف هست/// اینطور نیست. پیشنهاد می کنم نیروی هوایی در یک نمایشگاه در انتهای باند فرودگاه مهرآباد 2 جنگنده کوثر و F-5 رو کنار هم بگذارد تا مردم بتوانند آنها را مقایسه کنند. داخل کابین کوثر تمام دیجیتال و با اویونیک آنالوگ F-5 بکلی متفاوت است. صندلی پران ساخت ایران بکلی با صندلی پران F-5 فرق دارد. رادار ساخت ایران بکلی با رادار قدیمی F-5 متفاوت است. البته ارابه فرود و سیستمهای هیدرولیک و موتور و تسلیحات هم صفر تا 100 ایرانی هستند. در جنگنده ایرانی کوثر حتی 1 قطعه امریکایی وجود ندارد. خدا به ما چشم و مغز داده. بسادگی عکس های جنگنده کوثر را _از طریق سایت های نظامی_ میشود با تصاویر F-5 مقایسه کرد. بی جهت به اراجیف یکمشت مزدور حراف و بیسواد ماهواره ای مثل نوری زاده شیاد اطمینان نکنیم و حاصل دهها هزار ساعت کار مهندسین و تکنسین های ایرانی روی جنگنده کوثر را کوچک نکنیم. کسی می فهمد ساخت جنگنده یعنی چه که حداقل یکبار ماشین خودش یا دستکم کولر آبی منزلش را با سختی زیاد تعمیرکرده باشد. کیلویی و عوامانه حرف نزنیم.آگاهان بهمون می خندن.
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    9 0
    موتور این هواپیما چی هست، لطفا توضیح دهید؟
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      2 0
      موتور فعلا نداره، فقط تحقیقاتی هست، سالهاست در دنیا هواپیما های مختلف ساخته میشه و خیلی از اونها از رده خارج شده، این هزینه تحقیقات رو اگه بدیم نقشه فنی اون هواپیماها رو بخریم و هی در کشور چرخ رو برای همه چی اختراع نکنیم خیلی زودتر پیشرفت میکنیم،
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      2 0
      در فاز مطالعاتی است به مرحله ساخت نرسیده چند وقت پیش گفتند در حال ساخت موتور 34 35 هزار پوندی برای هواپیما هستیم
  • امید IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    20 1
    من حاضرم اولین مسافر پرواز هواپیمای ایرانی باشم
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    3 22
    رئیس سازمان هواپیمایی کشوری چه جایگاهی در ساخت هواپیما در کشور دارد، ایا رئسای سازمان هواپیمایی کشورهای دیگر هم دنبال ساخت هواپیما مسافربری هستند؟؟؟؟؟؟ این قدر خلاف جهت شنا نکنید، بهتر نیست مناقصه برگزار کنید و به بهترین طرح کمک مالی برای ساخت هواپیما کنید، به جای این که تمام پروژها رو بدهید وزارت دفاع، ایا این کار وزارت دفاع رو از هدف اصلیش دور نمیکنه؟؟ ایا قرار هست تمام نیاز داخلی را وزارت دفاع تامین کند
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    1 0
    با سلام آقای دهقانی در الگوریتم طرح ساخت هواپیما از وزارت راه در این زمینه بعنوان نهاد حاکمیت یاد کرده است. علاوه بر این در طرح امکان سنجی ساخت هواپیما و تاخیر ایجاد شده با توجه به زیر ساخت ها اظهار تاسف نموده است. این تاسیس وضعی بعنوان رسالت و وظیفه دولت و یا حومت نشان می دهد که دولتمردان چگونه می توانند از منابع ملی برای پیشرفت کشور و یا برای تخریب آن گام بردارند. این وزارتخانه تا دیروز در اختیار آنارشیستی رادیکال و فاقد صفات رجال بود و سر مست از قرارداد خرید هواپیما از فرانسه پرچم دار تشدید وابستگی و ...
  • وطن پرست DE ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    23 0
    این پروژه با دو سال پیش رفت تحویل دولت روحانی شد بعدش به بهانه برجام کلا تعطیلش کردن و حالا دوباره همون برنامه رو می خوان از صفر شروع کنن. اتفاقا اقای مهندس منطقی هم مسول این پروژه بود. واقعا شما چجور خبرنگارهایی هستید که این قدر از اتفاقات نااگاه هستید!! لااقل یک مصاحبه از مهندس منطقی می گرفتید در مورد پرزه و بعد این خبر رو درج می کردید. شایان ذکر هست که اقای منطقی از اواسط دهه ۷۰ هر پروزه ای رو بهشون دادن نیمه کاره رها کردن.
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      4 12
      صنعت هوایی پول میخواهد و شاید اولش غیر اقتصادی به نظر برسه و آقایان پول ندادن برای پروژه و پشتش نایستادن و البته آقایان صنعت هوایی پروژه ها را تخیلی ترسیم کردند . همین نگاه در صنعت کامیون و اتوبوس سازی اتفاق افتاد و آخرش در وضعیت کرونا احتیاج به اتوبوس زیاد بود جهت فاصله گذاری که نبود و وزیر راه اعتراف که نگاه به صنعت خودروهای تجاری استراژیک نبوده و اقتصادی بوده است .
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    4 1
    ما اگه موتور تواسنته بودیم بسازیم الان قاطر خیلی وقت بود پرواز میکرد، این هواپیما هم اگه برای موترش فکری نشه و بخواهید از چند موتور باقی مانده از هواپیماهای قدیمی استفاده کنید مانند پروژه صاقعه با اتمام موتورها پروژه کاملا تمام میشود و محدود به چند هواپیما می شود
    • IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      1 0
      مشخص نیست چرا اطلاع رسانی نمی کنند
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    3 0
    خخخخخخخخخخه واي واي واي
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    2 0
    با همین موتور اوج بدون پس سوز میشه هواپیماهای در کلاس فالکون 20 و جت استار را برای کارهایی مثل فلایت چک و غیره ساخت . هم زبر ساخت ایجاد میکند و هم قدم به قدم هواپیمای بزرگتر میسازیم .
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    4 0
    به نظر موفق ترین مجموعه هوایی کشور در حوزه پرنده های سرنشین دار صنایع شاهد سپاه باشد که که چند نمونه بالگرد کوچک ساخت و در انتها به ساخت بالگرد ها 285و 287 رسید و کاملا طبق برنامه مراحل تست را گذراند و سپس به مرحله تولید رسید و البته پروژه های دیگر هم داشت که نمی دونم چرا خبری نیست . یک مسیر منطقی و از پایه .
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    0 0
    ان شالله که موفق باشید ولی برای یاداوری عرض میکنم که هواپیما موتور هم لازم داره،
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    1 4
    خدايا شكرت هر چي ندادي عوضش مسئولين طنز پرداز دادي
  • US ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    0 3
    خداعاقبتون رابخیرکنه بکید تابوتهای ۷۰ و۱۰۰نفره میسلزد
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    0 10
    این کی بود با این خبر جت ساختن ایران. از بس آدم می خنده شاید جایی باشیم آب نباشد نمی خواهد هواپیما مسافر بری بسازد قطعات پژو را بسازد پاریال فرانسه تحریم کرد ساخت پژو متوقف شد هنوز لبلس شویی هایمان تلویزیون هایمان هنوز یک گوشی تلفن همراه بدرد بخور نمی توانید بسازید دروغ های کوچک تر بگو نه شاخ دار
    • IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      1 0
      اون ناتوانیها مال کسایی دیگه هست الآن بحث ورود وزارت دفاع و مانند اونه قاطی نکنیم
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    2 0
    چندین سال پیش در گزارش شبکه دو یک استاد بسیجی را دعوتکرده بودن او توضیح میداد که بزودی ماهواره پرتاب میکنیم وهمزمان از استاد دیگری هم تلفنی دعوت کردهبودند ان استاد عزیز به این دانشمند بسیجی خیلی توپید و کفت به مردم دروغ تحویل ندید ما کجا ماهواره سازی کجا مگرکشک هر کجا کار دست انقلابی بیفتد ساخته میشود هرکجا دست مفتخوران رانت باز بیفتد سرانجامش میشود بازار ایران خورد ........،..
  • ایرانی IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    0 0
    خواهشن اول اون مثلث مثلثهای گنده بالای استادیم آزادی رو پاک کنید - چونکه خیلی مسخره است. بعدش هم تمام استادیومو یک رنگ درست حسابی بزنید که آبرومندتر باشه. اگر هم کسی رو ندارید حتما با افراد مسلط داخلی در این زمینه ها مشورت کنید. بعد اتوموبیل های با کیفیت تولید بشه که نشان از ذوق و نبوق ایرانی درش لحاظ بشه. مطمئننا بعد از اون ساخت هواپیمای مسافری خیلی راحت تر خواهد بود. تشکر.
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    3 0
    با رویش ناگزیر مافیا چه میکنی ؟
  • هادی گل‌محمدی IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    2 0
    بسیار عالی زودتر باید ایران شروع به کار میکرد. خواستن توانستن است. درود بر ایران پاینده باد ایران
  • محمدمهدی وصال IE ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    3 0
    شدنی است ،بخواهید،بسازید،وامیدوارباشید،فقط باتولیدداخل ک شماب سرمنزل مقصود میرسید،پشت به پشت هم بدید گذر کنید از این همه دشمنی شرق وغرب همه باهم موفق میشیم ایرانی تولید داخل بخر،
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    0 2
    باز افسانه سرایی شروع شد. الان دیگه هر بچه ای میدونه شما کجای کار هستید. چین و روسیه موتور نمیتونن برای هواپیمای مسافربری خودشون بسازن بعد شما میسازید؟؟؟؟؟اون هواپیماهای مسافربری روسی موتور غربی دارن. خود شرکتهای هواپیمایی روسیه و چین از هواپیماهای غربی استفاده میکنن.
    • IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
      0 0
      اگه از موتورهای غربی استفاده میکنند پس چه لزومی داشت جنگ تسلیحات بین بلوک شرق و غرب اتفاق بیفته و سالها قدرت همدیگرو به رخ هم بکشند ،از اول غرب موتورو به روس‌ها نمی‌داد تا از نظر قدرت هوایی حرفی برای گفتن نداشته باشند لازمه بدانید که غول پیکر ترین و سنگین وزن ترین هواپیماهای ترابری و جنگی دنیا متعلق به روسهاست واین در سایه همین موتورهای منحصر بفرد ساخت آنهاست.
    • IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
      1 0
      امروزه شرکت های هواپیماسازی روسی و چینی از موتورهای غربی (علاوه بر موتورهای بومی) در هواپیماهایشان استفاده می کنند. دلیلش مصرف سوخت کمتر و اقتصادی بودن آنها بخصوص برای ایرلاین هاست نه اینکه نتوانند موتور هواپیما بسازند!! پس دهها سال هواپیماهای مسافربری روسی با چه موتورهایی میلیون ها مسافر را در زمان شوروی جابجا کردند یا اگر روس ها نمی توانستند موتور جت سنگین بسازند پس چگونه بمب افکن های روسی مانند بزرگترین بمب افکن بال متغیر دنیا ( یعنی توپولف TU-160) پرواز می کردند؟ با موتور پرات اند ویتنی یا جنرال الکتریک آمریکایی که نبوده! پیشنهاد می کنم مشخصات موتور بسیار پرقدرت Aviadvigatel PS-90 که در جامبوجت هایی مانند ایلیوشین 96 (هواپیمایی مسافربری و پهن پیکر_2 راهرو دارد_ در حد بوئینگ 747) استفاده می شود را در اینترنت پیدا کنید. از ایلیوشین 96 (IL-96) در آینده بسیار خواهید شنید. این هواپیمای دوران شوروی با سرمایه چین تولید انبوه خواهد شد. غرب پرستی باعث می شود فرد تصوری کاریکاتوری از دنیای واقعی داشته باشد.
  • سعید IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    0 0
    از قابلمه کرونایاب چه خبر؟
  • علیرضا IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    0 1
    من بیست ساله تو صنعت خودرو هستم خدا شاهده که ما نمیتونیم قطعات ارزشمندی به لحاظ تکنیکال تولید کنیم اگر هم قطعه حساسی تولید میشه با دستگاه خارجیه ما فقط اپراتور پاش گذاشتیم ، هواپیمایی هم اگر تولید بشه موتورش روسیه بدنش کره شمالی ما فقط روکش صندلیش رو تولید میکنیم. اونی که میشینه تو هواپیما مردم هستن که قبلا ثابت شده جونشون ارزش نداره .
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    0 0
    خدا آخر و عاقبت ما رو با این هواپیماهای ۱۰۰ نفره چینی طی ۲۵ سال بخیر کنه.
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    0 0
    روسیه و ژاپن و برزیل و کانادا با کمک آمریکا میسازن . شما فازتون چیه ؟!
  • IR ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    0 0
    خخخخخخ جالبه خندیدیم فناوری تولید جت برای یه کشوری که حتی پراید ملیش Ecuسیستم abs,تمامی سنسورهای موتور و حتی کیسه هوارو نمیتونه بسازه از مجارستان و هند و چین وارد میکنه ساخت جت مسافربری مهندسی معکوس موشک های کره شمالی و چینی و رادارهای روسی زیادی اعتماد به سقفتون روبرده بالا کشوری که بفکر ساخت هواپیماست حداقل یه خودرو ملی پیشرفته که تمام قطعاتش ساخت خودش باشه رو داره
  • 1841434361 IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    1 0
    تکنولوژی های از رد خارج روس و انگلیس .
  • یک طراح هواپیما IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    0 0
    تمدن ارزان بدست نمی آید. باید شکیبا بود و هزینه کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس