هرات اتش سوزی

در آتش‌سوزی در گمرک هرات، ایرانی‌ها با اقدامی برادرانه به کمک دولت افغانستان رفته‌اند. ناتو درخواست والی هرات برای کمک به اطفاء حریق را رد کرده است!

سرویس سیاست مشرق - انفجار مهیب در گمرک اسلام قلعه در ولایت هرات و نزدیک با مرز ایران، با حجم بزرگی از آتش در صدر اخبار منطقه قرارگرفته است.

درحالی‌که برخی رسانه‌ها؛ با منتسب کردن تانکرهای گاز به ایران سعی در ایجاد یک جو روانی دارند. در آن‌سو اقدام هماهنگ و قابل‌توجه طرف ایرانی در تشکیل ستاد بحران و نیز کمک‌های بشردوستانه به داد همسایه رسیده و به‌سرعت شرایط برای مدیریت بحران فراهم گردیده است.

تقریباً برای تهران؛ اقدامات ستاد رسانه‌ای ضد ایرانی در کابل و خبرسازی علیه همسایه و حامی بی‌مزد و منت دیگر به یک امر طبیعی تبدیل‌شده است. روزنامه هشت صبح از رسانه‌های پرتیراژ کشور افغانستان، در صفحه اول چاپ امروز خود حتی یک کلمه نیز به ماجرای مهم آتش‌سوزی در گمرک نپرداخته و در اقدامی تعجب‌برانگیز تیتر اصلی خود را به مسئله دیوار سفارت ایران در هرات اختصاص داده و نوشته است: دیوار کنسولگری ایران در هرات با تأخیر شش‌ساله تخریب شد!

ایران آتش هرات را خاموش کرد/ ناتو به داد افغانستانی‌ها نرسید!

این روزنامه ضد ایرانی که سابقه درج اخبار جهت‌دار را در کارنامه دارد، در هیچ بخشی از مقاله خود اشاره به خدمات تهران در کشور افغانستان نکرده و تنها بر آتش اقدامات نژادپرستانه دمیده و یا چاپ عکسی از سر در کنسول گری ایران به‌گونه‌ای تصویرسازی کرده که مسئولیت تمامی مشکلات مردم افغانستان؛ حتی حمله نظامی ائتلاف جنگ‌طلب آمریکایی بر گردن ایرانی‌ها است.

در چند ماه گذشته، همسایگان ما چه در کابل و چه در باکو قدردان حمایت‌ها و سعه‌صدر ایرانی‌ها نبوده‌اند! جالب آنکه والی هرات پیش از آن‌که از طرف ایرانی درخواست کمک کند، از نیروهای ناتو مستقر در هرات کمک خواسته، اما با پاسخ منفی در سوی آن‌ها روبرو شده است!

باوجوداینکه آمریکایی‌ها در این ولایت از تجهیزات پیشرفته و بالگرد برای اطفاء حریق برخوردار بوده‌اند، اما حاضر نشدند اندکی از توانایی‌های لجستیکی خود را اختیار طرف افغانستانی قرار بدهند.

درحالی‌که به گفته معتمدیان استاندار خراسان رضوی، نه‌تنها آتش‌نشانان ایرانی برای مهار حریق اعزام شدند، بلکه بیمارستان شهر تایباد به‌صورت آماده‌باش کامل درآمده و بالگردها برای مهار آتش به صحنه آمده‌اند.

ایران آتش هرات را خاموش کرد/ ناتو به داد افغانستانی‌ها نرسید!

سال 2018 جیمز هکر فرمانده ارشد نیروی هوایی ناتو در منطقه می‌گوید: با حل مسائل در عراق، تمرکز خود را بر افغانستان قرار داده‌ایم! نتیجه این تمرکز افزایش جنگ و شکست مذاکرات با طلبان بوده است. یک کاربر فضای مجازی با کنایه به حضور ناتو در افغانستان نوشته است: ناتو آمده است به افغانستان آتش بزند، نه آنکه خاموشش کند!

ایران آتش هرات را خاموش کرد/ ناتو به داد افغانستانی‌ها نرسید!

دیگر تقریباً روز بدون خون‌ریزی در کابل معنا نداشته و افغانستان به محل تسویه‌حساب آمریکایی‌ها تبدیل‌شده است؛ اما جوسازی‌ها علیه ایران تمام می‌شود! ترامپ بدون هماهنگی با دولت افغانستان در دوحه با سران طالبان مذاکره کرده و درشان آمریکایی‌ها نمی‌داند که به اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان خبر بدهد!

این اتفاق در روزنامه هشت صبح با آذین‌بندی خیابان و گرفتن یک جشن ملی درراه رسیدن به صلح تفسیر می‌شود. حتی وقتی رئیس‌جمهور آمریکا به افغانستان سفر می‌کند و به‌طرف افغانستانی اجازه نمی‌دهد در کنار او ایستاده و پروتکل‌های دیپلماتیک اجرا شود؛ زیرا از نگاه آمریکایی‌ها او هم سنگ رئیس‌جمهور آمریکا نیست!

اما در برابر این شرمساری، اگر وزارت خارجه ایران با هماهنگی سفارت افغانستان در تهران با همان گروه مذاکره‌کننده از طالبان دیدار کند، هم‌زمان چند روزنامه اصلاح‌طلب در ایران و یک روزنامه آمریکایی در کابل آن را دیداری تروریستی می‌خوانند!

مسئله اصلی در این تفرقه‌افکنی آن است که ایران توانسته نیروی مؤثر در خاموش کردن آتش افغانستان باشد ولی آمریکایی‌ها با سرافکندگی به تعبیر بایدن، مجبور هستند تا سیاست خود را در منطقه تغییر دهند.

شکست سیاست‌های واشنگتن در منطقه همان توییت ترامپ است که می‌نویسد: «خیلی غم‌انگیز است؛ هفت تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کنی، اما برای رفتن به آنجا ناچار باشی سفرت را فوق‌العاده مخفی نگه‌داری؛ هواپیماهای اسکورت دوروبرت باشند و هر کاری بکنی تا سالم به مقصد برسی قبل از فرود آمدن، تمام چراغ‌های هواپیما را به دلایل امنیتی خاموش کردند. فکرش را بکنید! ما هفت تریلیون دلار خرج کردیم و نمی‌توانیم با چراغ روشن واردش شویم! چقدر بد است». البته که این سرشکستگی به همین سادگی‌ها پدید نیامده و حاصل تدبیر و صبوری ایران در منطقه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 4
  • avdt IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    39 0
    ناتو برای مهار ایران آمده نه آبادی افغانستان!.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس