بنزین نمایه

سفیر سابق ایران در ونزوئلا گفت: وزارت خارجه وظیفه اقتصادی برای خودش در نظر نگرفته است.

به گزارش مشرق به نقل از بسیج دانشجویی صنعتی شریف، احمد سبحانی، سفیر سابق ایران در ونزوئلا در سلسه نشست‌های «پلاک دیپلمات» بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف درباره وظایف و ماموریت های وزارت خارجه گفت: ماموریت وزارت خارجه، آوردن قدرت و ثروت برای کشور است. بخش مربوط به ثروت همان فعالیت های اقتصادی است. کارکرد های سفارت خانه ها آوردن یا بردن پیام نیست. امروز نقش اقتصادی سفارت خانه ها برایمان خیلی پررنگ است. یکی دیگر از وظایف سفارت خانه ها امور کنسولی است که خیلی الکترونیکی شده است.

وی افزود: وزارت خارجه نقطه پرگار و سفارت خانه ها نخ تسبیح هستند. الان وزارت خارجه وظیفه اقتصادی برای خودش در نظر نگرفته است، گفته می شود آقای روحانی هم چنین اعتقادی ندارند.

سبحانی با بیان اینکه دیپلمات ها صرفا برای این تربیت شدند که امور بین الملل را بگذرانند، تصریح کرد:  الان آقای ظریف امور اقتصادی را درک می کند؟ می داند چطور کار اقتصادی بکنیم؟ در تربیت دیپلمات ها، به طور کلی به اقتصاد توجه نمی شود. برای کار اقتصادی باید به سراغ تاجر ها ،کارآفرین ها و  آن ها  که کار اقتصادی بلدند، رویم.

سفیر سابق ایران در ونزوئلا و ارمنستان در ادامه با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین تحریم ها که آمریکا دنبال آن بود تحریم بنزین بود، گفت:  این مسئله با ستاره خلیج فارس خنثی شد. در مسائل نظامی هم همین طور. این ها نمونه های خنثی سازی تحریم ها هستند. تعیبری که برای اولین بار توسط حضرت آقا به شیوه خاصی بیان شد. تحریم ها، بستری برای رشدمان بود. اگر به دوران نبود تحریم برگردیم، به خیلی از صنعت های خارجی احتیاج نداریم.

وی در ادامه یادآور شد: در دولت آقای روحانی، اشتباهی که شد این بود که همه توجه ها به سمت برجام رفت. کاری به خود برجام ندارم. برجام را انجام دادید، خیلی هم خوب، چرا بقیه قسمت ها را غافل شدید؟ متاسفانه آقای ظریف فردی بین المللی است تا دو جانبه. البته اخیرا نظرشان  تا حدودی به این سمت جلب شده است.

سبحانی تصریح کرد: اشتباه استراتژیک آقای ظریف در تغییر ساختار وزارت خارجه بود. البته اصلاحات خوبی هم داشتند و معاونت های منطقه ای جهان را حذف کردند.

** طبق نظرسنجی ها ایران در دوران کنونی کمترین آسیب را داشته است

همچنین ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر سابق ایران در افغانستان و ایتالیا، در این نشست طی سخنانی اظهار داشت: در این ۴۰ سال نتوانستیم  برای خیلی از آرمان های انقلاب پشتوانه تئوریک فراهم کنیم. به طور مثال مردم سالاری یک پارادایم فکری است در صورتی که در عمل و در بدنه حاکمیت، نگاه حاکم نیست و نظام سکولاری حاکم است. به طور مثال وزیر خارجه انقلاب را یک واقعه بداند و فکر کند الان باید در نظام بین المللی هضم شویم.

وی افزود: سفیر در واقع رئیس جمهور است. در متن معارفه هم تام الاختیار معرفی می شود. در اصل سفارت خانه  عصاره دولت است. وزارت خارجه در شکل دهی به راهبرد ها نقش کلیدی دارد. به خاطر اینکه وضعیت را وزارت خارجه گزارش می کند. فرصت ها را وزارت خارجه بیان می کند. وزارت خارجه هم مجری است و هم در راهبرد های کلی نقش داشته باشد.

سفیر سابق ایران در افغانستان و ایتالیا با بیان اینکه تا به ما تحریم وارد نشده بود، توجه مان به اروپا بود و کشور هایی مثل افغانستان را فراموش کرده بودیم، یادآور شد: از زمان برجام ۸۰۰ مورد تحریم اتفاق افتاد و برخلاف انتظار، طبق نظرسنجی ها ایران در دوران کنونی کمترین آسیب را داشته است. آمار خوبی برای وضعیت اقتصادی آمریکا و اروپا وجود ندارد. ایران در ژئوپلیتیکی ترین نقطه جهان است. ۴۰ درصد نفت دنیا از این منطقه تامین می شود. لذا غرب وابسته ماست!

وی با بیان اینکه چین و روسیه هم تحت تحریم اند، اما آیا ناله می کنند؟ تصریح کرد: مشکل ما داخل است. نوع نگاه ایراد دارد. اگر تفکر عوض شود، ماجرا حل است. چرا هپکو و هفت تپه به اینجا رسید، مشکل تحریم بود؟! ناکارآمدی را نباید آدرس غلط داد. مسئله ما قسط و عدل است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    2 0
    آنچه مسلم است هر سفیر یا کرداری باید قبل از اعزام به کشور محل ماموریت با توانمندی های آن کشور و ظرفیت های کشورمان برای صادرات به آن آشنا شده و میزان همپوشانی اقتصادی دو کشور را مطالعه کند. همچنین آشنایی لازم را با شرکت های بزرگ تولیدی و تجاری کشور مقصد داشته باشد. این امر مستلزم دست کم 2 ماه مطالعه است. بعدش هم برای تایید شایستگی در آزمون شناخت ماموریت اقتصادی شرکت کنه و بعد از قبولی انتصاب صورت بگیره. این فرایند رو وزارت محترم خارجه باید نهادینه کنه. در شرایط فعلی که نمایندگان بازمانده از مجلس سفیر میشوند و انتصاب سیاسی است نه شایستگی محور باید وضع وزارت فخیمه خارجه بهتر از محل گردشگری سفرا نباشه. واقعا چندتا سفیر توانمند داریم؟ هرسال باید ارزیابی بشن و سفیر برتر از لحاظ فعالیت های قدرت آفرین و ثروت آفرین معرفی و تجلیل بشه. فعلا بیشتر سفرا گردشگرند و کاندیداهای ور شکسته و فراری از کشور
  • داود IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    0 0
    بله خواستن توانستن است ولی نمیدونم چرا تو بقیه چیزها این خواستن وجود نداره. مثال ساده چرا در تولید سویا این کار انجام نمیشه که قیمت دان مرغ گرون نشه و قیمت مرغ پرواز نکنه البته مسایلی هست که اگر آقایون وارد کننده نهاده های دامی بگذارند. فقط اگر منافع شخصی اگر اجازه به منافع عمومی بدهند خیلی مسایل حل میشه...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس