سازمان ملل: مالزی نباید آوارگان میانماری را اخراج کند

پس از گزارش رویترز درباره اینکه مالزی قصد دارد تا ۱۲۰۰ آواره میانماری را به کشورشان برگرداند، آژانس آوارگان سازمان ملل امروز (جمعه) اعلام کرد، مالزی نباید آوارگان میانماری را اخراج کند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری رویترز، مقام‌ها و منابع مطلع اعلام کردند، کوآلالامپور با پیشنهاد ارتش میانمار درباره اعزام سه کشتی نیروی دریایی برای بازگرداندن شهروندانش از مراکز بازداشت مهاجران مالزی موافقت کرده است.

سخنگوی کمیسیونر عالی آوارگان در کولالامپور گفت: اصل عدم بازگشت مجدد در مالزی نیز به عنوان بخشی از حقوق بین‌الملل مرسوم اعمال می‌شود که برای همه کشورها لازم‌الاجرا است.

دبیرکل مهاجرت مالزی نیز روز پنجشنبه تایید کرده بود که ۱۲۰۰ تبعه میانماری قرار است به کشورشان بازگردانده شود اما نگفته که اینها آواره هستند یا نه.

مالزی به صورت رسمی آوارگان را به رسمیت نمی‌شناسد بلکه افرادی که بدون اسناد و اوراق مناسب وارد این کشور می‌شوند را مهاجران غیرقانونی می‌داند. این کشور مامن بیش از ۱۵۴ هزار پناهجوی میانماری است.

گروه‌های حقوق بشری نگرانی خود را از امنیت آوارگان میانماری پس از کودتا در این کشور از سوی ارتش ابراز کرده و آژانس آوارگان سازمان ملل نیز گفته که مقام‌های مالزی هنوز درباره اخراج این افراد اطلاع رسانی نکرده‌اند. این آژانس نگران است که تعدادی از این افراد شاید نیاز به حفاظت بین‌المللی داشته باشند که شامل زنان و کودکان آسیب پذیر می‌شوند.

آژانس آوارگان سازمان ملل از اوت ۲۱۹ اجازه ورود به مراکز بازداشت مالزی را نداشته و به همین دلیل شناسایی آوارگان وجود ندارد.

مالزی موضع خود را در مقابل مهاجرت در زمان شیوع کرونا شدیدتر کرده و هزاران مهاجر بدون اوراق هویت را بازداشت کرده است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس