کد خبر 1179967
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶
جبار کوچکی نژاد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه رئیس جمهور نامه‌ای به کمیسیون تلفیق نوشت و کمیسیون تلفیق را دچار تناقض کرد، گفت: در نامه ذکر شده بود که هر تغییراتی در لایحه بودجه مجاز است.

به گزارش مشرق؛ جبار کوچکی‌نژاد شامگاه پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت:  لایحه بودجه ۱۴۰۰ که دولت ارائه داد اشکالات زیادی داشت و یکی از این اشکالات ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه بود که تورم شدیدی را به همراه داشت.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس عنوان داشت: از دیگر ایرادات لایحه بودجه ۱۴۰۰ تکیه بیش‌از حد دولت به صندوق توسعه ملی بود؛ تبصره ۴ لایحه بودجه ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بوده و همچنین دولت فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز را پیش بینی کرده بود که این امر تحقق نمی‌یافت.

کوچکی‌نژاد افزود: دولت قصد داشت ۲۰ درصد از سهم صندوق توسعه ملی را با فروش نفت پرداخت کند لذا در نامه مقام معظم رهبری ذکر شد که تبصره ۴ لایحه باید حذف شود و صندوق توسعه ملی برای بخش خصوصی بوده و دولت نمی‌تواند به عنوان هزینه جاری از آن استفاده کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت باید به ازای یک میلیون بشکه نفت ۲۰ درصد و به ازای بیشتر از آن ۳۸ درصد از سهم صندوق توسعه ملی را پرداخت کند و همچنین مطالبات سال‌های گذشته را نیز باید بپردازد

وی با بیان اینکه رئیس جمهور نامه‌ای به کمیسیون تلفیق نوشت و کمیسیون تلفیق را دچار تناقض کرد گفت: در نامه ذکر شده بود که هر تغییراتی در لایحه بودجه مجاز است که کلیات در کمیسیون تلفیق رأی آورد و وقتی به مجلس ورود کرد با اعتراض آقای روحانی مواجه شدیم که گفتند مجلس براساس قانون اساسی حق تغییرات اساسی در بودجه را ندارد.

 کوچکی‌نژاد بیان کرد: اصلاحات کمیسیون تلفیق نیز اشکالاتی داشت به عنوان مثال در بحث بودجه نفت کمیسیون تلفیق بیش‌از ۳۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه نفتی در نظر گرفته بود که این رقم ۳۵ درصد بودجه سال ۱۴۰۰ را به نفت وابسته می‌کرد.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس گفت: مالیات معوق بیش‌از ۷۰ هزار میلیارد تومان و فرار مالیاتی بیش‌از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است؛ کمیسیون تلفیق به جای هدایت مالیات به این بخش، مالیات بر ارزش افزوده را افزایش داده که به عبارتی ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده و فشار مستقیمی را به مردم وارد می‌کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ابراز داشت: در سال گذشته کمتر از ۵۰ هزار میلیارد تومان از قبل فروش املاک و دارایی‌ها به‌دست آورد و در تبصره ۲ بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان برای این بخش پیش بینی شده بود در بحث مطالبات بازنشستگان و ایثارگران بودجه دولت ۸۳۰ هزار میلیارد تومان که کمیسیون تلفیق آن را به هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رساند.

وی افزود: هدفمند کردن یارانه‌ها در تبصره ۱۴ حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان بود که کمیسیون تلفیق آن را به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش داد و این رقم به علاوه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تقریباً بیش از ۲ برابر بودجه دولت بود که  بودجه‌ای بسیار تورم‌زا بوده و دولت نیز اعلام کرد که این تغییرات را اعمال نمی‌کند.

وی گفت: کمیسیون تلفیق ارز را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان دیده بود که دولت آن را قبول نداشت درست است که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان است فسادزا است اما وقتی به یکباره این ارز به ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان تبدیل شود عملاً قیمت‌ها به شدت افزایش می‌یافت و این خطر وجود داشت که دولت نتواند بازپرداخت را به کارمندان کشاورزان محرومین مستضعفان پرداخت کند و از طرفی افزایش قیمت بیش از حدی را نیز شاهد بودیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه با مخالفت مجلس کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰به تصویب نرسید تصریح کرد: اکنون  لایحه بودجه در دست دولت بوده و امیدواریم لایحه بودجه ۱۴۰۰ در روز سه شنبه به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

وی گفت: دولت در حال اعمال اصلاحات بر روی لایحه بودجه است لذا بودجه باید در جهت حمایت بخش‌های آسیب‌پذیر مانند بازنشستگان تأمین اجتماعی و بازنشستگان کشوری باشد که اکنون به دلیل شرایط اقتصادی متحمل فشار بسیاری هستند به‌ویژه حقوق های بازنشستگان تأمین اجتماعی بسیار پایین بود و باید در لایحه بودجه ۱۴۰۰ رقم‌های بیشتری برای این موضوعات در نظر گرفته شود.

کوچکی‌نژاد با بیان اینکه پس از تأکیدهای مقام معظم رهبری  در خصوص پیری جمعیت مجلس سعی در ارائه راه حل‌هایی برای این موضوع دارد افزود: استان گیلان پیرترین استان کشور شناخته شده اما باید توجه داشت که مهاجرینی که به استان گیلان می‌آیند اکثراً میانسال بوده و به این خاطر ما شاهد رشد منفی جمعیت در استان هستیم.

 عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: در این راستا نمایندگان طرحی را تحت عنوان جمعیت و تعالی خانواده در مجلس ارائه کردند  این طرح در حال نهایی شدن بوده و احتمالاً در سال آینده به آن پرداخته می‌شود و مجلس قانون درستی را برای آن به تصویب می‌رساند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مجید IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    1 0
    از شما بعیده که روحانی رو بعد 8 سال نشناختید
    • وطن پرست DE ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
      0 0
      اقای روحانی از امریکایی ها یادگرفته
  • ناشناس IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    0 0
    سلام رزمندگان معسرفاقدبیمه درمانی حمایت کنیدرزمندگان دفاع مقدس
  • رسول ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    0 1
    مجلس کنونی ضعیف ترین مجلس تاریخ انقلاب است. درواقه سواد بودجه ریزی وحساب دخا وخرج کشور راندارند. این دولت ۸ سال بودجه مملکت را تهیه وبه مجلس داده اما این مجلس دراولین تصویب ناتوان مانده.
    • احمد IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
      0 0
      یعنی واقعا اینجور فکر میکنی؟ببین اون مجلس قبلی از رفقای همین روحانی بودن که الان تورم به اینجا رسیده الان بودجه‌ای به مجلس داده که یک دونه سیب‌زمینی باید بری بخری پنج هزار تومان یعنی اقای روحانی سال اخرش را میخواد همه چیز نابود کنه که الانم کرده چرا شما طرفداران روحانی فاقد مکانیزم تجزیه و تحلیل هستین؟چه داریم میکشیم بخاطر این عقل و شعور شما بخدا قسم مملکت به گند کشیده شد مگه نمی‌بینید؟
    • ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      0 0
      خدایا التماس یک ذره شعور ..........
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    0 0
    روحانی نیامده بود کار برای ملت کند آمده بود حساب های شخصی خودش و خانوادشو چاق کند
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    0 0
    بودجه ای که درست نباشه تصویب کردن نداره
  • ب مقدم IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    0 0
    حالا دعوا سر چی هست الحمدلله در محدودیت تردد خودرو برای سفر های برون شهری و تردد شبانه شهرها دولت خدمت گذار درامد خوبی داشته ایا این پولهای جریمه نمیتواند در محل ههیی خرج شود ؟
  • صااابر IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    0 0
    عزیز من به جای بازی کردن با اعداد و ارقام درامد معادن رو جزع درامد اصلی بودجه بکنید به جای رد کلیات بودجه بگین درامد معادن به جای نفت یا کنار در امد نفت و... پول معدن معلوم نیس به کجا میره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس