کد خبر 11776
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۴

با آغاز شمارش معکوس براي آزادسازي يارانه بنزين و احتمال حذف سهميه بندي از آذرماه، مراجعه به کارگاه‌هاي غير مجاز براي تبديل خودروهاي بنزيني به گازسوز افزايش قابل توجه‌اي يافته است.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، از ابتداي سالجاري با کاهش سهميه بنزين خودروهاي شخصي، احتمال آزادسازي تدريجي يارانه ها و حذف نظام سهميه بندي اين فرآورده استراتژيک نفتي، استقبال عمومي براي استفاده از CNG به عنوان سوخت جايگزين در سطح کشور افزايش يافته است.
از ابتداي سالجاري تاکنون متوسط مصرف گاز در جايگاه‌هاي CNG با افزايشي حدود 10 درصدي به بيش از 14 ميليون متر مکعب در روز (معادل 12 ميليون ليتر بنزين) رسيده است که پيش بيني مي شود با ساخت و توسعه جايگاه‌هاي جديد مصرف گاز در اين بخش به 30 ميليون متر مکعب در روز افزايش يابد.
در کنار هدف گذاريهاي انجام شده براي ساخت و توسعه صنعت CNG در ايران به عنوان دومين دارنده ذخاير گازي جهان، اما در شرايط فعلي يکي از مهمترين چالشهاي پيش روي توسعه سهم CNG در سبد سوخت، نامشخص بودن تعداد خودروهاي غيرمجاز و غيراستاندارد است.
در کنار سوخت گيري بيش از دو ميليون دستگاه خودروي گازسوز مجاز، تعداد خودروهاي غير استاندارد و غير مجاز دوگانه سوز 150 تا 200 هزار دستگاه برآورد شده است.
در اين ميان، همزمان با آغاز شمارش معکوس براي آزاد سازي يارانه بنزين در هفته هاي اخير مراجعه به کارگاه‌هاي غير مجاز و غير استاندارد براي تبديل خودروهاي بنزيني به گازسوز افزايش قابل توجه اي يافته است.
هم اکنون نزديک به 280 کارگاه و پيمانکار مجاز در 29 استان کشور مسئوليت دوگانه سوز کردن خودروهاي بنزين سوز را برعهده دارند اما آمارهاي غير رسمي از فعاليت نزديک به دو برابري کارگاه‌هاي غير مجاز حکايت دارد.
در همين حال، با توجه به افزايش تعداد خودروهاي غيرمجاز گازسوز و به تبع آن رشد حوادث جاني و مالي اين نوع خودروهاي در جايگاه‌هاي CNG تاکنون مکانيزم مشخصي براي شناسايي و توقف خودروها و کارگاه‌هاي غير مجاز گاز سوز در سطح کشور تعريف نشده است.
اردشير دادرس رئيس هيات مديره انجمن صنفي CNG با اشاره به ممنوعيت عرضه CNG به خودروهاي غير استاندارد و غيرمجاز در جايگاه‌ها به خبرنگار مهر، گفت: هم اکنون سازکار سيستماتيکي براي شناسايي و جلوگيري از سوخت گيري خودروهاي غيرمجاز گاز سوز در جايگاه‌هاي CNG وجود ندارد.
رئيس هيئت مديره انجمن صنفي CNG با تاکيد بر اينکه بايد با همکاري برخي از دستگاه‌هاي ذيصلاح همچون راهور ناجا امکان شناسايي خودروهاي غير مجاز CNG در سطح کشور فراهم شود، تصريح کرد: پيشنهاد مي شود براساس بر چسب انرژي گواهينامه تست مخازن CNG خودروها انجام و خودروهاي غير مجاز CNG سوز شناسايي شوند.
بيژن حاج محمدرضا رئيس سنديکاي جايگاه داران سراسر کشور هم پيشتر از سوخت گيري و تردد خودروهاي گازسوز غير استاندارد به عنوان يکي از مشکلات پيش روي توسعه صنعت CNG در کشور ياد کرده و به مهر گفته بود: بر اساس برنامه‌ جديد اين دسته از خودروها CNG عرضه نخواهد شد.

وزارت نفت: قيمت CNG و بنزين بايد متعادل شود
عليرضا ضيغمي معاون وزير نفت در گفتگو با بيان اينکه هم اکنون به طور متوسط ماهانه يک حادثه در جايگاه‌ها به دليل سوخت گيري خودروهاي غير مجاز CNG به وقوع مي پيوندد، گفت: با توجه به ارزان بودن قيمت گاز نسبت به بنزين، ميزان تبديل غير مجاز و خارج از استاندارد خودروهاي بنزيني به گازسوز افزايش يافته است.
مدير عامل شرکت ملي پالايش و پخش نفتي يکي از راهکارهاي مقابه با اين پديده را متعادل سازي قيمت بنزين و CNG عنوان کرد و افزود: در کنار ايجاد تعادل قيمتي، بايد سبد سوخت خودروهاي ايراني متنوع تر شود.
وي همچنين از هماهنگي وزارت نفت، نيروي انتظامي، قوه قضائيه و شهرداري براي برخورد با کارگاه‌هاي غير مجاز تبديل خودروها خبر داد و افزود: بايد نظارت براي مقابله با اقدامات غير قانوني در اين بخش توسط تمامي دستگاهها افزايش يابد.
فريد عامري مدير عامل شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي هم پيشتر با تاکيد بر پرهيز کردن مردم از تبديل غيرمجاز خودروها، گفته بود: هم اکنون بيش از 95 درصد از حوادث در خودروهاي دوگانه سوز مربوط به تبديلهاي غير استاندارد است.
محمد رويانيان رئيس ستاد مديريت و حمل و نقل سوخت هم خطاب به افرادي که درصدد هستند خودروهاي خود را گاز سوز کنند، گفته است:‌‌ فعلا از گاز سوز کردن خودروهاي خود منصرف شويد چرا که تعدادي افراد سودجو وارد شده اند که عملکردشان قابل اعتماد نيست.

توقف تردد 800 هزار خودروي گاز سوز در ايران
اما در کنار توسعه فعاليتهاي کارگاه‌هاي غير مجاز CNG، يکي ديگر از مشکلات پيش روي در اين بخش عدم انجام بازرسيهاي دوره اي خودروهاي گازسوز در ايران است.
"شان بليس" دبير انجمن بين المللي خودروهاي گاز سوز اخيرا در جمع خبرنگاران با اشاره به عدم انجام تست ادواري خودروهاي دوگانه سوز در ايران، گفته است: بر اين اساس تردد 800 هزار دستگاه خودروي گاز سوز بايد متوقف شود.
وي با اعلام اينکه هم اکنون 800 هزارخودروي گاز سوز به بازرسي فني نياز دارند، تاکيد کرده است: بر اساس قانون خودروهاي گازسوز بايد در مقاطع زماني مختلف مورد بازرسي ادواري قرار گيرند.
"لي جيوک" رئيس انجمن خودروهاي گاز سوز آسيا و اقيانوسيه هم اظهار کرده است: هم اکنون بازرسي ادواري از سيلندرها در ايران انجام نمي شود، اين در حالي است که ايران با در اختيار داشتن 1.9 ميليون خودرو گازسوز هنوز نمي تواند تست سيلندر را انجام دهد.
در حال حاضر 11 ميليون و 500 هزار خودرو گازسوز در کشورهاي مختلف جهان تردد مي کند که پيش بيني مي شود تعداد اين خودروها تا سال 2020 ميلادي به 65 ميليون دستگاه افزايش يابد.
ايران هم اکنون علاوه بر در اختيار داشتن دومين ذخاير گاز جهان، شبکه گسترده انتقال گاز شهري و روستايي، دومين ناوگان خودروهاي گاز سوز جهان را نيز در اختيار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس