روایت دستگیری گروه جهادی «دستجرد»/ از ترک اعتیاد معتادان تا تشکیل صندوق قرض‌الحسنه - کراپ‌شده

گروه جهادی شهید سید جعفر عباسی در روستای «دستجرد» کبودراهنگ روایت دیگری از همت‌های بلند است تا دستی بگیرند و دلی را شاد.

به گزارش مشرق، دست خدا نزدیک است خیلی نزدیک؛ درست در همین حوالی؛ گاهی از چیزی که فکر می‌کنیم هم نزدیکتر؛ فقط کافی است بخواهیم که عده‌ای خواستن را معنا کرده‌اند.

در چند کیلومتری همدان به روستایی می‌رسیم که مردمانش دست خدا روی زمین هستند و دستگیر نیازمندان شده‌اند، اهالی این روستا با همت بلند خود اجر معنوی آخرت را ره‌توشه کرده‌اند و گام‌های بلند خود را استوار.

بچه‌های بسیجی پایگاه بسیج شهید همت روستای دستجرد، همت را عالی کرده‌ و عزم را جزم کرده‌اند که محرومان را یاری کنند، کسانی که عشق و خدمت به همنوع را تا پای جان خریده‌اند.

روستای دستجرد از روستاهای توابع کبودراهنگ و در ۵۸کیلومتری همدان است که ۳۱۰۰ نفر جمعیت و ۹۰۰ خانوار دارد که فرزندانش همت خود را پای کار آورده و برای کمک به نیازمندان و محرومان شتافته‌اند.

هادی کریمی مسوول پایگاه بسیج شهید همت و مسوول گروه جهادی شهید سید جعفر عباسی است، وقتی می‌پرسم چرا نام این شهید برای گروه جهادی آنها انتخاب شده است می‌گوید: سیدجعفر از شهدای شاخص روستای دستجرد است و چون از سادات است موجب برکت گروه جهادی ماست و ما با نام این شهید کارمان شروع کرده‌ایم.

او ادامه می‌دهد: حدود چهار الی پنج سال است که مشغول فعالیت هستیم ولی دو سال است که منسجم شده‌ایم و خدمات خود را گسترده‌تر کرده‌ایم.

روایت دستگیری گروه جهادی «دستجرد» / از ترک اعتیاد معتادان تا تشکیل صندوق قرض‌الحسنه

او از عرضه سبد معیشتی کالا در بین خانواده‌های نیازمند می‌گوید که به صورت هفتگی توزیع می‌شود. آنها ۱۴۰ خانواده را شناسایی کرده‌اند و با تقسیم‌بندی هفته‌ای ۱۰، ۱۵ و ۲۰ سبد کالا را بین خانواده‌های محروم توزیع می‌کنند.

گروه جهادی شهید عباسی سبد کالا را شبانه توزیع می‌کنند وقتی می‌پرسم چرا؟ اینگونه پاسخ می‌دهد: امسال ۹۰۰ بسته معیشتی توزیع کرده‌ایم. کار توزیع ما شبانه است تا شناسایی نشویم و هیچکدام از خانواده‌ها متوجه نشوند که این کمک‌ها از سوی چه کسی انجام می‌شود.

یکی از دیگر از کارهای این گروه جهادی تشکیل صندوق قرص‌الحسنه است که مسوول گروه جهادی شهید عباسی می‌گوید: در این صندوق وام‌های ۵ و ۷ میلیون تومانی به متقاضیان پرداخت می‌شود که برای ضمانت بازپرداخت آن چک یا سفته با امضای یک معتمد در پشت آن لازم است.

 از منابع مالی سبدهای کالا و صندوق قرض‌الحسنه پرسیدم که توضیح می‌دهد: منابع مالی ما از مردم است و کاملا مردمی تامین می‌شود. بسیاری از خیران ما از اهالی روستا اما مقیم شهرهای دیگر هستند که بسیار پای کار بوده و کمک می‌کنند.

تاکنون ۵۰۰ میلیون برای سبد کالای معیشتی هزینه شده است که اهالی روستا و خیرین کمک کردند و اگر مردم نباشند نمی‌توان کاری کرد و کارهای ما کاملا مردمی است.

روایت دستگیری گروه جهادی «دستجرد» / از ترک اعتیاد معتادان تا تشکیل صندوق قرض‌الحسنه

این گروه جهادی پا را فراتر نهاده و در امر خیر ازدواج نیز یاری‌گر زوج‌های جوان است به طوری که عنوان می‌کند: ۱۵ کمک جهیزیه برای نوعروسان در نظر گرفتیم که بانوان روستا در این زمینه فعال هستند به نحوی که برخی از آنها تهیه و دوخت لحاف عروس را متقبل می‌شوند.

از تعداد افرادی که با آنها مشارکت دارند پرسیدم که می‌گوید: در گروه ما به صورت ثابت ۲۰ نفر مشارکت دارند ولی در حالت کلی افراد زیادی از اقشار مختلف مانند روحانی روستا، امام جمعه شهرستان، کارمندان اهل روستای دستجرد و جوانان و پیشکسوتان همکاری می‌کنند.

او از سختی کار می‌گوید و ادامه می‌دهد: سختی زیاد است زیرا شغل من آزاد است اما با این مشغله کاری این کار را هم قبول کرده‌ام که برای خداست و امیدوارم خداوند هم قبول کند.

آقای کریمی رمز موفقیت کار گروه جهادی را توکل بر خدا می‌داند و می‌گوید: وقتی همت کنیم خدا خود کمک می‌کند و مردم هم پای کار می‌آیند.

وقتی پرسیدم این کار و راه تا چه زمانی ادامه می‌دهید اینگونه پاسخ داد: تا وقتی که خداوند توان دهد و زنده باشیم این راه سخت اما خیرخواهانه را ادامه می‌دهیم. خدمت به نیازمندان جذاب است و این توان ما را مضاعف می‌کند.

روایت دستگیری گروه جهادی «دستجرد» / از ترک اعتیاد معتادان تا تشکیل صندوق قرض‌الحسنه

او احساس بعد از اتمام کار خیر را اینگونه توصیف کرد: لبخند خانواده‌ای که کارش راه می‌افتد برایم از هر چیزی ارزشمندتر است و جز این هم نمی‌خواهم.

در ادامه از حرکتی که این گروه جهادی در ترک اعتیاد تعدادی از اهالی روستا داشت پرسیدم که بیان می‌کند: برای ترک اعتیاد تعدادی از افراد شناسایی شده را یک کمپ در همدان قرارداد بستیم که مقرر شد ۵۰ درصد تخفیف دهند؛ بنابراین امسال ۲۴ نفر به این کمپ معرفی شدند تا مراحل درمان را طی کنند.

او می‌گوید طی این دو سال ۳۶ نفر به این کمپ معرفی شده‌اند که بسیار موثر بوده و بسیاری از معتادان به جمع خانواده برگشته و دیگر سمت اعتیاد نرفته‌اند.

او با لبخند رضایتی که از ترک اعتیاد افراد داشت به خاطره‌ای در این زمینه اشاره می‌کند و می‌گوید: خانواده‌ای با دو فرزند بود که پدر خانواده درگیر اعتیاد شده بود. او در این راه بسیاری از لوازم خانه را هم فروخته بود و حتی کتک‌کاری همسر را هم داشت. روزی با مراجعه به منزل وی او را به کمپ دولتی معرفی کردیم که خداروشکر اکنون حال او مساعد شده و مشغول کار هم شده است. وسایل منزلش که فروخته شده بود را مجدد تامین کردیم و برای فرزند او هم که برای آموزش مجازی نیاز به گوشی داشت با کمک مدرسه تلفن همراهی خریداری کردیم و اکنون خانواده در وضعیت زندگی متعادلی است.

آقای کریمی از کمک تامین دارو و هزینه درمان برخی خانواده‌ها هم می‌گوید: خانواده‌ای دو فرزند دیابتی دارد که برای تامین دارو به آنها کمک می‌کنیم و همچنین به خانواده‌هایی که زمین‌گیر هستند در تهیه ایزی لایف و سایر موارد کمک می‌کنیم.

روایت دستگیری گروه جهادی «دستجرد» / از ترک اعتیاد معتادان تا تشکیل صندوق قرض‌الحسنه

فعالان این گروه جهادی در زمینه آموزش خیاطی، زنبورداری و دامپروری هم دستی بر آتش دارند که عنوان می‌کنند: برای برگزاری کلاس خیاطی از بسیج سازندگی درخواست کردیم هم برای خانم‌ها و هم آقایان مربی اعزام کند تا بتوانیم آموزش داشته باشیم که فقط از سوی فنی و حرفه‌ای یک مربی برای بانوان آمد.

تجهیزات لازم در این زمینه هم به صورت رایگان در اختیار قرار گرفت که ۱۵ نفر در این دوره‌ها شرکت کردند و هزینه ثبت‌نام هم از سوی دهیاری و مرکز نیکوکاری پرداخت شد؛ از این ۱۵ نفری که آموزش خیاطی را گذراندند چهار نفر کارگاه راه‌اندازی کردند که قرار است وام ۵۰ میلیون تومانی هم به آنها پرداخت شود.

دوره‌های آموزشی خیاطی مجدد متقاضیانی دارد که امیدواریم با هماهنگی‌های صورت گرفته به زودی برگزار شود که به احتمال زیاد پس از تعطیلات عید نوروز باشد.

او از دوره‌های آموزشی زنبورداری و دامپروری نیز می‌گوید: سه دوره‌ آموزشی کاملا رایگان زنبورداری برگزار شد که هر دوره ۱۵ نفر مدرک فنی و حرفه‌ای دریافت کردند و اکنون همه ۱۵ نفر مشغول زنبورداری هستند.

دامپروری شغل اصلی اهالی روستای دسترد است اما همین شغل هم نیازمند اطلاعاتی اشت که تصمیم داشتیم از طریق آموزش به جوانانی که وارد این شغل می‌شوند آموزش دهیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    2 0
    وقتی اینا با این امکانات می تونن، دولت با اون دستگاه عریض و طویل نمیتونه؟ # سرطان اصلاحات
  • ایرانی IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    0 0
    احسنت به اینها و امثال اینها...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس